Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jo, men nu var ju som sagt killen inte svensk...

nej det stämmer men det jag skrev handlade om ordet lag i svenska sammanhang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
om det är nån som hört nån säga "jag måste skaffa ett voodoo 2 för tomb raider 2 lagar" så tar jag med glädje tillbaka mitt uttalande. och om vi u ska totaladoptera ordet lag i svenskan så ser jag fram mot alla nya möjligheter som öppnas "ursäkta att jag är sen men bussen lagade", "va är klockan bara 7?, min klocka lagar nog lite lite", "det här är tredje gången du lagat den här veckan" osv.

För det första så är det väl ändå "lagg" och inte "lag" som gäller om man ska skriva det på svenska?
Försvenskat eller ej, lag låter och ser skitfult ut (på svenska). (min åsikt förstås)

Innan den här tråden har jag aldrig sett någon skriva "lag" med ett g (på svenska).

Sen så ändras ju språket med tiden som allt annat, vad som är inne att säga och vilka uttryck som används. Även betydelsen av ord ändras ju med tiden, varför följa SAOL som en bokstavstroende?
Jag tvivlar inte på att det är jusst datorer och då främst spel och nätverk som spridigt ordet men det betyder ju inte att det är begränsat för jusst de användningsområdena.

Men gillar inte dina exempel heller.

Menar du att ett ord som återuppföddes pga. datorer med nätverk inte användas till annat? För det är så jag tolkar det jag citerade.

Jag är hemskt ledsen för att jag hoppade på den här språkdebatten som dessutom är OT. Vet inte varför jag gjorde det.

Men rent allmännt tycker jag att det är rätt löjligt att folk hoppar på alla stavfel (m.m.) de ser, ha lite överseende med det hela - till 99% av gångerna så är det barnsligt enkelt att se vad som menas och det är ju det som är det viktigaste.

Permalänk
Medlem

För att folk inte har nåt vettigare för sig än att gnälla på sär skrivningar och fellstavningar. Och bruk av ord som inte passar dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
nej det stämmer men det jag skrev handlade om ordet lag i svenska sammanhang.

Nej, du undrade hur ett Nintendo kan lagga vilket inte vad det han skrev i din betydelse av ordet.

Sen så är lagg hel OK i andra sammanhäng än nätverkslagg när det gäller datorer. Ofta när man har låg fps så kommer reaktioner efter ens kontroller långt efter att man har tryckt eller rört på musen, vilket helt klart är lagg och inte hack i grafiken. Detta kan ju inträffa även om grafiken flyter på bra, särskilt i nya spel när man sätter på för mycket AA. Grafiken flyter på (alltså inte hack) men alla rörelser kommer lite efter (alltså lagg).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

De får börja tillverka spelen igen och patcha upp dem med FPS-mätare plockade ihop vårat NES ifjol och tänkte slänga men det blev inte av, om tillräckligt många moddar sönder sina så kan den bli värdefull ju

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
har lite svårt att se hur det skulle ha någon betydelse hurvida ordet är äldre än mig eller inte men att använda ordet lag i andra "dator-sammanhang" än vid nätverk är ju relativt nytt och för ett par år sen hörde man aldrig uttrycket i något annat sammanhang än fördröjningar i nätverk. om det är nån som hört nån säga "jag måste skaffa ett voodoo 2 för tomb raider 2 lagar" så tar jag med glädje tillbaka mitt uttalande. och om vi u ska totaladoptera ordet lag i svenskan så ser jag fram mot alla nya möjligheter som öppnas "ursäkta att jag är sen men bussen lagade", "va är klockan bara 7?, min klocka lagar nog lite lite", "det här är tredje gången du lagat den här veckan" osv.

Iaf här har jag hört utrycket lag till spel sålänge jag minns(iaf 5år ), det som vi här har skillnad mellan lagg o hack är iaf om spelet går slött hela tiden (dålig FPS)kallar vi lagg. Sen om det flyter o det hackar till kallat för hack.

Sen bryr jag mig inte om vad andra kallar det, eftersom språket/utryck skiljer sig så otroligt överallt, huvudsaken att man förstår vad den andre menar.

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RajsorbacK
själv tycker jag att det är extremare att överklocka C64 till 4mhz (över 400% då en C64 normalt ligger på 0,98mhz (pal versionen)) med hjälp av ett speciellt cartridge..

hm nått för OC sm ? skulle ju vinna frstpris lätt!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
hm nått för OC sm ? skulle ju vinna frstpris lätt!

De brukar ju ha en limit på hur långsamma processorer man får använda.

Sen vet jag inte om det är låst till x86 också.

Permalänk
Medlem

Säg hack eller grafiskt lagg till ditto, men inte bara lagg. Det är som att säga att här om dagen blev x antal amerikanska soldater fraggade i Irak (IRL), altså fel.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
"jag måste skaffa ett voodoo 2 för tomb raider 2 lagar"

Nej, men jag har hört "jag måste skaffa voodoo för quake laggar"
Min bror som är 25 nu tyckte våran Pentuim 100 vara aldeles för slö.

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
Nej, men jag har hört "jag måste skaffa voodoo för quake lagar"
Min bror som är 25 nu tyckte våran Pentuim 100 vara aldeles för slö.

Quake lagar vadå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RajsorbacK
själv tycker jag att det är extremare att överklocka C64 till 4mhz (över 400% då en C64 normalt ligger på 0,98mhz (pal versionen)) med hjälp av ett speciellt cartridge..

Finns även med 20Mhz (och upp till 16Mb minne), dock så är det ingen riktig överklockning eftersom det sitter en snabbare processor på kortet.

http://www.cmdweb.de/scpu.htm

/ Fermen

Permalänk
Medlem

coolt

Visa signatur

AMD A64 3000+, MSI K8N neo patinum, 512 twinmos
FX5600 XT 256mb,ide maxtor 160gb, 120gb, SATA 80gb + 80gb

Permalänk
Medlem

Den där SuperMarioBros videon stämmer ju inte!
Mario rör sig INTE sådär segt i orginalklock!

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja ha min kaffebryggare överklockad!! går det?????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headsh0t
jag skulle vilja ha min kaffebryggare överklockad!! går det?????

Du skulle nog kunna höja spänningen till din kaffebryggare men att det skulle gå fortare det vet inte jag ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Quake lagar vadå?

suck...

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
ICKE sätta ett nes inför sån fara! Det är ju nästan försök till mord.

Precis..
Dessa skatter måste bevaras

Visa signatur

In the land of the blinds, the one eyed man is king!
♪♪ Återinför Övriga Ämnen ♪♪

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Den där SuperMarioBros videon stämmer ju inte!
Mario rör sig INTE sådär segt i orginalklock!

Det var det jag tyckte oxå. Kanske allt e en bluff. Dom kanske bara har spelat in en video när dom
spelar och sen manipulerar den för att göra den snabbare? Vem vet.
Jag har SMB3 hemma och jag vet verkligen att det inte går så söligt(spelade det igår )

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RajsorbacK
själv tycker jag att det är extremare att överklocka C64 till 4mhz (över 400% då en C64 normalt ligger på 0,98mhz (pal versionen)) med hjälp av ett speciellt cartridge..

Att det ska vara så svårt med enkel matematik.
Från 0.98 MHz till 4 MHz är drygt 300%.
Det krävs 4.9 MHz för att det ska bli 400% överklockning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
har lite svårt att se hur det skulle ha någon betydelse hurvida ordet är äldre än mig eller inte men att använda ordet lag i andra "dator-sammanhang" än vid nätverk är ju relativt nytt och för ett par år sen hörde man aldrig uttrycket i något annat sammanhang än fördröjningar i nätverk. om det är nån som hört nån säga "jag måste skaffa ett voodoo 2 för tomb raider 2 lagar" så tar jag med glädje tillbaka mitt uttalande. och om vi u ska totaladoptera ordet lag i svenskan så ser jag fram mot alla nya möjligheter som öppnas "ursäkta att jag är sen men bussen lagade", "va är klockan bara 7?, min klocka lagar nog lite lite", "det här är tredje gången du lagat den här veckan" osv.

Bara för att du inte har hört någon säga t.ex jag har grafik lag i CS så betyder det inte att folk använder ordet lag till att beskriva slöhet i grafik.

Använder själv ordet lag till både grafik och nätverk.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Har ni hört att South Park gänget har gjort en ny film efter TEAM AMERICA WORLD POLICE ..
Den nya filmen heter SWEDEN DICTONARY WORLD POLICE ON WEB ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite för krångligt. Men diggar man gradius så kan det vara trevligt med lite bättre flyt när stenblocken kommer i massor och nesen inte orkar med.

Permalänk

tyst

Visa signatur

// nekrofilen

Permalänk
Medlem

jag ska klocka min äggklocka

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Medlem

underbart

Visa signatur

[MSI K8N Neo2-54G][AMD64 3000+@Default "Winchester"][1024MB RAM][Leadtek 6600GT]

Permalänk

Borde göra det på kompisens nes.
Hennes turtles 2 hackar som fan när man spelar 2 personer och det är mkt fiender på skärmen.
Halvt omöjligt att klara av att göra något när det blir för mkt.

Såg för övrigt inget fel med videon med SMB3.
Mkt fi omkring en så blir det slött.
Kör igång ert nes själva så får ni se.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Att ordet lagg användes flitigt redan när quake kom ut är det är väl inget att bråka om. Personligen använder jag ordet lagg när det handlar om lagg, det vill säga en tidsförskjutning. Skulle aldrig i livet få för mig att använda det ordet när jag har fått en nedsatt framerate, då säger jag istället att det hackar. Men ibland kan ju grafiken lagga så att säga, om bilden ligger efter spelet i övrigt. Lagg är faktiskt ett ganska så bra ord för att beskriva just dessa fenomen. Mig veteligen har vi inget bra ord i svenskan för detta.