Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostrimissimo
synd att den inte funkar på nVidia:s PCI-Express-kort

"Den testas på ett PowerColor Radeon x800 XT PCI-E" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
"Den testas på ett PowerColor Radeon x800 XT PCI-E" ?

Vilket är ett ATi-kort och inte ett nVidia-kort, tror du missade lite när du läste hans inlägg.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Oh det förklarar ju det hela

Men jag förstår inte grejen med den här kylaren - är den det bästa alternativet på marknaden i sin prisklass lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
.. själva kortet klarar iofs bra över 100 grader.

Klarar och klarar, det är ju absolut inte bra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Enda nackdelen med det där är att originalkylningen på det där kortet är ruskigt snygg... Har ett sånt själv

Sant, jag saknar den lite faktiskt... men inte ljudet av den!;)

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PayasH
Kan nog köpas överallt, själv har jag en VF700-Cu i min burk, o de fungerar fint, har ett Gainward 6800GT, ligger på 47-48 idle nu, innan ca 55. Så jag är nöjd, främst är det ju ljudnivån jag var ute efter att sänka, men jag kör denna på 12v, ska ändra till 5v nästa gång jag är inne i lådan o se vad de blir för skillnad.

Jag har beställt en VF700-Cu till min 6800GT eftersom jag inte var nöjd med Kylningen med Arctic Cooling pga. minnena inte får perfekt passform på kylaren. Plus att jag har Idle på 55 grader och jag har två 120 mm fläktar. Nu undrar jag om man får plats med OCZ BGA Copper RAM kylare på den tror du istället för det medföljande som är utav aluminium. OCZ är 16x13x9mm och antar att det sista är höjden på dem...
Hur höga är de som medföljer?

Tack på förhand för den som vet!

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Klarar och klarar, det är ju absolut inte bra...

De temperaturer du får i ett normalt chassi med originalkylningen lär ju hålla tillräckligt länge i alla fall och de har antagligen även de en del i marginal.

Har inte läst testet än

Men borde inte en vanlig passiv fläns vara både effektivare och tystare när man kombinerar det med en tyst 80mm (eller större) fläkt?

Permalänk
Medlem

undrar hur de presterar jämfört med originalkylaren på ett leadtek 6800gt. kan säga att de har satt dit en rejäl grej som väger nära 1kg.

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

De temperaturer du får i ett normalt chassi med originalkylningen lär ju hålla tillräckligt länge i alla fall och de har antagligen även de en del i marginal.

80 grader efter relativt korttid full load är inget jag räknar till att hålla länge, framförallt i i ett chassi med "standard" kylning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
80 grader efter relativt korttid full load är inget jag räknar till att hålla länge, framförallt i i ett chassi med "standard" kylning...

Skulle villja ta del av den informationen som får dig att säga det.
GPU är inte samma sak som CPUn, GPUn tål mer värme och med tanke på att kort med originalkylning ofta blir riktigt varma så tvivlar jag inte på att även det där kortet skulle hålla i många år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetage
undrar hur de presterar jämfört med originalkylaren på ett leadtek 6800gt. kan säga att de har satt dit en rejäl grej som väger nära 1kg.
http://www.leadtek.com/3d_graphic/image/winfast_a400_gttdh_2....

Ser ju kapabel ut den där men hur låter den?

Permalänk
Medlem

jag tror på articcoolings mer där, den transporterar ju faktisktut värme ur lådan, HA!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Tycker det inte kommer så mycket nyheter längre..:(
Är det bara Herman som är aktiv?
Ser bara hans namn jämt..

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
jag tror på articcoolings mer där, den transporterar ju faktisktut värme ur lådan, HA!

tycker faktist inte att artic kyler så bra..kortet blir ju skåll hett endå..ska nog byta till zalman i frammtiden..bara goda erfarenheter från deras tidigare kylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Skulle villja ta del av den informationen som får dig att säga det.
GPU är inte samma sak som CPUn, GPUn tål mer värme och med tanke på att kort med originalkylning ofta blir riktigt varma så tvivlar jag inte på att även det där kortet skulle hålla i många år.

Och, så 80 grader är en bra temperatur för komponenterna i datorn?
Det gäller inte bara GPUn, utan alla komponetner runt omkring...

Och, på vilket sätt skiljer sig en GPU mot en CPU vad gäller värmetålighet?

Och det är ju just orginalkylningen jag klagar på om du missat det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Och, så 80 grader är en bra temperatur för komponenterna i datorn?
Det gäller inte bara GPUn, utan alla komponetner runt omkring...

Och, på vilket sätt skiljer sig en GPU mot en CPU vad gäller värmetålighet?

Och det är ju just orginalkylningen jag klagar på om du missat det...

Njae, skulle inte påstå att 80 grader är en bra temperatur för komponenterna.
Men jag tror inte heller att originalkylningen är rent utsagt dålig för komponenterna.

Eller, det är ju förstås en definitionsfråga. Men jag tvivlar på att tillverkare har såpass dålig kylning att kortet inte håller i många år (minst 5 år).
Sen är det ju klart bättre för komponenterna om de har lägre temperatur.

Eftersom GPUn är mycket svårare att kyla så har de ju designats för att tåla mer värme. Hade de tålt samma temperaturer så skulle ju kraven på de boxade kylningarna till processorerna vara mycket lägre.

Att originalkylningen inte håller temperaturen långt ifrån där intel börjar throttla ner sig är väl bevis nog på att GPUn är gjord för högre temperaturer?
Sen finns det ju såklart lite marginaler på GPU kylningen också då varma sommardagar ofta innebär en varmare temperatur i lådan.

Jo, men 99% av alla som har kortet kör ju med originalkylning och det har fungerat bra hittils i alla fall och tvivlar som sagt att de nya korten bara kommer att fungera en "kort tid".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Jo, men 99% av alla som har kortet kör ju med originalkylning och det har fungerat bra hittils i alla fall och tvivlar som sagt att de nya korten bara kommer att fungera en "kort tid".

Klart som fan att grejerna håller med orginalkylning, det är det ju naturligtvis designat för.

Vore ju ekonomiskt självmord att medvetet sälja en produkt med bristfällig kylning, förstå vilka summor vi skulle prata om i garantireparationer...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Articcolings kylare kyler inte bättre än orginalkylningen.
Dock så blir det mycket tystare, men det räcker med att man har
ett pci-kort platsen under för att även den börjar vina pga att
luftflödet hindras. Kanske är kinkig men jag stör mig på sånt.

Problemet finns ju även på andra kylare men tycker att ljudet
studsar märkligt mycket eftersom det inte är riktigt tätt mellan plastkåpan
och kortet. Så jag hoppas jag ska slippa just det ljudet med Zalmans...
Och möjligheten att kunna dra upp fläkten bara när man spelar.
Men jag letar gärna fel på ljud hela tiden..
Har tom. ljuddämpat skrivbordets
undersida och har en hemmabyggd "ljuduppfångare" ala kartong o överblivet ljuddämpmaterial...

Fortfarande ingen som har koll på hur höga de medföljande ramkylarna till Zalman är?

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk

Bara jag som är förundrad över varför de inte sätter så att den "stora" halvan pekar rakt ut från kortet istället för snett som det gör nu? (finns väll inga mordärna grafikkort som INTE har hålen diagonalt över GPU'n?) Ivf tycker jag det är lite underligt... Alla kort jag sett den monterad på ser den stora delen ut att gå farligt nära moderkortet/en andra PCI-E plats.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Bra post bimpus, alltid trevligt läsa vad de som anstränger sig för att få det tyst tycker.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om de funkar på Nvidia 6600GT _AGP_? Den har ju en liten egen kylfläns för agpbryggchippet så kommer denna passa bra på ett sånt kort då? Den kylflänsen måste nog sitta kvar gissar jag på.

Permalänk

Mina resultat av den i bara koppar. 378/338 -> Orginalfläkt -> 405/376 (6,9%/1,8%) -> ZALMAN -> 433/383 (6,9%/1,8)

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommybellan
Mina resultat av den i bara koppar. 378/338 -> Orginalfläkt -> 405/376 (6,9%/1,8%) -> ZALMAN -> 433/383 (6,9%/1,8)

6.9/1.8 % på båda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går att montera Zalman kylaren på ett annat sätt än vad som skrivs om den - jag har skrivit om det här i andra trådar t.ex. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4505748...

jetage,
1. Ja, Zalman kylaren kyler VGA coren lite bättre än Leadteks originalkylare + att den är märkbart tystare än standard kylaren. Min kompis fick fläktproblem efter ca 5 veckor och det slutade med att han köpte Zalman kylaren och är nu nöjd med resultatet.
2. Ja, Zalman CU-kylaren är också märkbart lättare än Leadtek originalkylaren och höjden ut från grafikkortet är i stort lika hos de bägge kylartyperna. Har dock inga exakta viktuppgifter mellan dessa två kylare.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonneX
Nån som vet om de funkar på Nvidia 6600GT _AGP_? Den har ju en liten egen kylfläns för agpbryggchippet så kommer denna passa bra på ett sånt kort då? Den kylflänsen måste nog sitta kvar gissar jag på.

Enligt Zalmans site ska det fungera, men man måste lämna kvar den lilla kylflänsen. Så om den sitter ihop med den stora är det kört (eller så får man skaffa en ny liten?).

Tänkte nog köpa ett Leadtek 6600GT och denna kylfläns.
Alternativet var ZM80D, men efter lite surfande verkar det som om de inte passar på 6600GT AGP.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800