Intel Pentium 4 600-serien

Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium 4 600-serien

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Pentium 4 600-serien</b></font> <small class="small">söndag 2 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041231A2003.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att Intel har givit ut arbetsexemplar på den nya Pentium 4 600-serien processorer till sina klienter. Det handlar om en uppgradering på nuvarande 500-serien processorer.
<br />
<br />Specifikationsmässigt är de väldigt lika dagens Pentium 4-processorer på sockel 775. Det enda som skiljer 6-serien och 5-serien är att förstnämnda har 2 megabyte Nivå 2-cache istället för 1 megabyte som används idag. Intel kommer också enligt källor att använda sig av kodnamnet P4P för att skilja processorer som har 64-bitars instruktioner och "buffer overrun"-skyddet Execution Disable Bit (EBD).
<br />
<br />Vi hoppas på att gräva fram lite information om de nya styrkretsarna i945 och i955 som planeras att släppas i andra kvartalet nästa år till de första processorerna med dubbla kärnor. Den informationen vi har idag tyder på att de stödjer 1066 megahertz systembussfrekvens och DDR667-minne.
<br />
<br />Klockfrekvenserna på den nya 600-serien kommer att börja på 3,2 gigahertz och sluta på 3,8 gighertz. När den nya 600-serien ska dyka upp är oklart idag, men troligen kommer det ske detta kvartal.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare läst att 630-660 (3.0-3.6GHz) ska lanseras första kvartalet och att den 3.8ghz snabba 670 dyker upp först under andra kvartalet 2005. The INQ hävdade i en artikle för ett tag sedan att prestandaökningen som det extra chase-minnet ger skulle motsvara ungefär 200Mhz, en 3.0Ghz 6-serie processor skulle altså prestera lika bra (eller dåligt om man är pessemist) som en 3.2Ghz 5-serie. Observera att vi pratar om Intel processorer och inte BMWs bil-modeller

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Jag har tidigare läst att 630-660 (3.0-3.6GHz) ska lanseras första kvartalet och att den 3.8ghz snabba 670 dyker upp först under andra kvartalet 2005. The INQ hävdade i en artikle för ett tag sedan att prestandaökningen som det extra chase-minnet ger skulle motsvara ungefär 200Mhz, en 3.0Ghz 6-serie processor skulle altså prestera lika bra (eller dåligt om man är pessemist) som en 3.2Ghz 5-serie. Observera att vi pratar om Intel processorer och inte BMWs bil-modeller

Ser ut som Intel kommer att vara starka med den serie, men det återstår att se. Kul att se lite tester framöver och se hur värmeproblem har uväcklats. Nu väntar vi på Amd-s drag. Dom borde väl oxå släppa nåt nytt snart. Sen väntar vi givetvis på Dual Core..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Nu väntar vi på Amd-s drag. Dom borde väl oxå släppa nåt nytt snart.

Ja, Athlon64 "Venice" och "San Diego" är ju på väg. Skall tydligen ha SSE3 och några tweaks som skall göra de lite snabbare. Förhoppningsvis är de dessutom ännu svalare än Winchester. Skall bli intressant med lite förnyad kamp mellan AMD och Intel igen, även om det mesta pekar på att A64 kommer ta hem denna rond också...

Permalänk
Medlem

hur många av dessa kommer att finnas att tillgå 3 månader efter pappersreleasen tror ni?:P

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem

efterssom det finns exemplar i sverige så är det ingen pappersreleas.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas de fått ner värmeutvecklingen!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
ASUS Nordic

Kan bli en intressant multimedia-cpu om priset är rätt.

Permalänk
Medlem

men om vi pratar "dual core" borde de inte vara nästan dubbelt så snabb i vissa lägen?

eller pratar man bara om en viss ökning i jämförelse med P4 serien?

Permalänk
Medlem

Angående utsläppsdatum på nya serien så kan jag bara meddela att min arbetsgivare erbjuder oss hem-pc från Dell. Ett av alternativen är en Dimension XPS bestyckad med P4 Xtreme HT 3,73GHz/1066MHz FSB/2MB cache EM64T. Leverans för denna är mars/april.
Är ju säkert skillnad på när OEM får tillgång till ny hårdvara och när man kan handla i butik, men där någonstans i korkarna borde den ju komma då.

Visa signatur

Dell XPS Gen 4 | Intel P4 EE 3,73GHz | 2048MB DDR2 | ATi Radeon X850 XT PLATINUM EDITION | 2x Western Digital 250GB HDD RAID1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas78
Angående utsläppsdatum på nya serien så kan jag bara meddela att min arbetsgivare erbjuder oss hem-pc från Dell. Ett av alternativen är en Dimension XPS bestyckad med P4 Xtreme HT 3,73GHz/1066MHz FSB/2MB cache EM64T. Leverans för denna är mars/april.
Är ju säkert skillnad på när OEM får tillgång till ny hårdvara och när man kan handla i butik, men där någonstans i korkarna borde den ju komma då.

Nog ingen dålig burk, skall du beställa. Om du gör det och får den i mars/april återkom gärna med några tester så man få se prestanda.

Permalänk
Medlem

och du kan gärna berätta om den är DUBBELT så snabb pga dual core.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hirez
och du kan gärna berätta om den är DUBBELT så snabb pga dual core.

Det är inte dual core. Det kommer inte förrän i mitten av året (tidigast).

Permalänk
Medlem

ahh... okej, då är det inte mycket att hänga i julgranen

Trodde att 600 serien automatiskt betydde dual core..
nåja då blir det 2006 innan man kan köpa en ny dator...suck

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till att beställa den då 64bits instruktionen ju inte gör Athlon64 snabb utan minneskontrollen. Samma sak borde gälla Intels EM64T teknik. Sen är det ju alltid en fråga vad man får betala för den.
Om man beställer den så får man ju inte pilla något med hårdvaran heller vilket ju vore synd och skam. Men om jag beställer den så återkommer jag med en recension.

Visa signatur

Dell XPS Gen 4 | Intel P4 EE 3,73GHz | 2048MB DDR2 | ATi Radeon X850 XT PLATINUM EDITION | 2x Western Digital 250GB HDD RAID1 |