Hitachi 7K500 - 500 Gigabyte

Permalänk
Inaktiv

verkar ju koolt

men varför bygger man inte hårddiskar som har dubbla hårdisk storleken.

"fysiska storleken" så att den ta upp dubbla hårdisk platser.

då kan man väl trycka i mycke mer kapacitet på en gång. istället för att hålla på o larva sig.
Dom tjänar ju bara massa pengar på att öka lagringen lite itaget. (som allt annat).

sen förstår jag igentligen inte vad man ska ha så mycke space till (om man inte är videoredigerare och behöver backup. jag har sett allt för många som laddar ner alla album och alla artister som alla har på DC++ vem f*n lyssnar på alla dom låtarna. det är ju löjligt.

Permalänk
Avstängd

fint att se att det går framåt även för den äldre magneto tekniken.
Linjär och linjär ? SATA öppnar ju möjligheter för högre överföringshastighet som sätter press på hårdisktillverkarna att jobba med sin flaskhals.
Dessutom så har somliga som Seagate lyckats göra väldigt tysta diskar.
Jämnför man ljudnivån med äldre diskar så är ju skillnaden enorm.
Okej medelsvensson kanske inte ens vet hur många filmer,musik och spel man kan lagra på en sådan disk.
Inom några år blir flera TB var mans egendom, kommer behövas då eXeem projektet börjar närma sig sin första release, och behovet blir nog inte mindre med de nya DVD formaten som står bakom hörnet.
Känns synd då man ofta tvingas deleta grejer och ha dom på skivor istället för att få plats med nytt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Undrar vad du har för skit nät agg. för inte fan glappar några molex kontakter här inte!!!!
Molex är klart bästa "data" kontakten som gjorts... lossnar inte och jädrans bra kontakt!

Du har uppenbarligen inte grejjat i din dator mycket...

Permalänk
Medlem

Skulle _aldrig_ falla mig in att köpa en disk med hela 5! plattor. MTF måste vara på en 1000H på denna disk.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Re: verkar ju koolt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakelugn
men varför bygger man inte hårddiskar som har dubbla hårdisk storleken.

"fysiska storleken" så att den ta upp dubbla hårdisk platser.

då kan man väl trycka i mycke mer kapacitet på en gång. istället för att hålla på o larva sig.
Dom tjänar ju bara massa pengar på att öka lagringen lite itaget. (som allt annat).

sen förstår jag igentligen inte vad man ska ha så mycke space till (om man inte är videoredigerare och behöver backup. jag har sett allt för många som laddar ner alla album och alla artister som alla har på DC++ vem f*n lyssnar på alla dom låtarna. det är ju löjligt.

Det beror väl på om man verkligen är intresserad av musik eller inte, är man inte det så har man nog svårt att förstå hur man kan lyssna på så mycket musik. Har man musik som verkligt intresse så lyssnar man väldigt många timmar varje dag och då inte på samma slinga som går på valfri reklamradio som de flesta gör...

Har själv över 1000 köpta album... bara det är svårt för många att förstå, men släng in det i flac eller ape på disk så behöver man utrymme.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Ja sata kontakterna e värdelösa, spricker och börjar glappa.
Skulel de vara en 7polig ata kabel istället med stiftlist så skulle jag va mkt nöjdare.
Det håller i alla fall.

Som tur har min WD2500SD sata diskar vanlig molex kontakt oxå så man slipper sata strömkabeln.

Håller med, 3 sata-kablar har spruckit för mig...

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Om jag tänker till som kanske är helt fel Så om man har 5 platter så borde alla snurra hela tiden, för att data skall kunna avläsas, detta bör avge mycket ljud i 7200rpm, "har inte läst egenom artilken kan mycke väl vara 10 000rpm oxå"
Så för ljudkänsliga människor är detta ingen toppendisk , Jag fann däremot en grym disk i veckan! Samsungs 40gb:are, den verka ha 1 platta, denv ar supertunn, iaf det tunnaste jag kan tänka en hårdisk kan bli i 3,5" format
Hör knappt att den låter, när man håller örat på den, den vibrerar mycket lite, när man håller handen på den.
Är supernöjd ljudmässigt!,
--> Detta var bara en tanke för er som tänker att en disk jättebra och praktist, glöm inte bort ljudnivån.

MVH - Emkill

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har aldrig varigt med om att en satakabel spricker eller glappar.

Molexkontakter däremot kan glabba rätt rejält.
Och ibland ser ju molexkontakterna till så att de sitter stenhårt fasst så att man nästan sliter sönder hårddisken/grafikkortet m.m. och ibland sitter de så löst att de ramlar ur varandra bara från kabelns tyngd.
Sen är det ju inte helt ovanligt att man måste sitta och försöka lirka fasst molexkontakterna i all evighet bara för att de inte sitter exakt som de borde. Sen eftersom de ibland har dålig passform så kan det innebära att något stift lossnar (vilket förstås går att fixa men det är ju ingen positiv egenskap i mitt tycke).

Oftast fungerar det ju fint men inte alltid vilket satakontakterna alltid har gjort för mig i alla fall.

Satakontakterna är väl heller inte perfekta men molexkontakterna är rätt kassa tycker jag.

Det har jag faktiskt lyckats med ett par gånger, har slitit loss stiften från 2st hårddiskar bara för molexen satt så förbannat hårt, självklart hade ju garantin gått ut också, men det löste man ju lite smidigt med lödkolven

ot: intressant, hoppas priserna rasar (no pun intended:p) dom mindre diskarna nudå

Permalänk
Medlem

Mycke' snack "off-topic" - OT - skärpning!

Skall bli intressant att läsa testerna avseend SATA-II och NCQ - så fort det kommer -> posta länken i tråden!

TACK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Den senaste benämningen på GB

"senaste", låter ju nytt, det är det inte, det är gammalt...

Bra initiativ av sweclockers att börja använda uttrycket, så man äntligen kan börja få lite reda på saker och ting...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunna
*Vild gissning*
Om nu 500GB har 5 plattor med 10 läshuvuden så kanske 400GB versionen har 4st plattor med 8st läshuvuden?

Som sagt känns lite väl riskablet att hålla på med. Och då både kontrollerkort och 250GB diskar lär vara bra mycket billigare så ser jag ingen anledning att köra denna. Kanke om man vill ha mycket utrymme i en htpc eller liknande.

som det står i nyheten och som redan påpekats, den har 5st 80 gigs plattor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1

Jaha... det är antalet läshuvuden som anger kvaliteten på disken och inte "skivornas" kvalitet och data densitet? vakna för guds skull....

PS. IBM:s övergång till glasdiskar i början = deathstar, inga jävla läshuvuden som rasade.

alltså, 5 plattor med 10 läshuvuden har ju större chans att krascha än om den bara hade haft 1 platta och 2 läshuvuden t.ex...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
1 GB (decimalt) = 1000 MB
1 GB (binärt) = 1024 MB (Gibibyte)

Så Gibibyte är inget nytt påfund direkt, bara ett nytt namn för att förvirra människor.

vad meanr du med "Nytt"?
I datorsammanhang så anser inte jag vara 10år+ vara nytt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Undrar vad du har för skit nät agg. för inte fan glappar några molex kontakter här inte!!!!
Molex är klart bästa "data" kontakten som gjorts... lossnar inte och jädrans bra kontakt!

Det har inte bara med nätagget att göra men problemet finns där också.
Gäller ju även honan som sitter på komponenten - samt y-kablar m.m.

Men jag kör inte med "skit nät agg" i alla fall.
Antec TrueControl 550W
Antec TruePower 550W
Antec TruePower 380W
FSP350 350W
FSP300 300W

Är de jag kan tänka på såhär på rak arm men tro mig, är en hel del som jag inte nämnt.

Men eftersom så många verkar ha problem med att SATA-kontkakten (om man nu försöker åtgå från den här tråden) spricker så har kanske jag haft tur. Känns konstigt att kontakten skulle spricka

Senast igår så satt jag och försökte slita bort molexkontakten från mitt 9800pro vilket inte var så trevligt. Krävs rätt mycket kraft samtidigt som man håller i kortet med andra handen och ligger ihopvikt på golvet.
Sen när jag skulle koppla in kortet på en annan dator var så fick man sitta där och försöka stoppa in molexkontakten med olika vinklar för att få den på plats.

Ganska förståeligt att man har bytt ut kontakten på nyare kort, är inte det också en bekräftelse på att molexkontakterna inte är så bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
fint att se att det går framåt även för den äldre magneto tekniken.
Linjär och linjär ? SATA öppnar ju möjligheter för högre överföringshastighet som sätter press på hårdisktillverkarna att jobba med sin flaskhals.
Dessutom så har somliga som Seagate lyckats göra väldigt tysta diskar.
Jämnför man ljudnivån med äldre diskar så är ju skillnaden enorm.
Okej medelsvensson kanske inte ens vet hur många filmer,musik och spel man kan lagra på en sådan disk.
Inom några år blir flera TB var mans egendom, kommer behövas då eXeem projektet börjar närma sig sin första release, och behovet blir nog inte mindre med de nya DVD formaten som står bakom hörnet.
Känns synd då man ofta tvingas deleta grejer och ha dom på skivor istället för att få plats med nytt.

Vi ligger LÅNGT ifrån att maxa ut ATA standraden. Även ATA66 bandbredd klarar knappt de snabbaste diskarna hålla.
Det är bara NCQ och sådana tekniker som gör att SATA är snabbare och det innebär ju inte direkt några enorma prestandavinster.

Problemet är inte och har aldrig varigt gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
men 10 st läshuvud??? det är väl det i 400an också?`det är väl inget nytt???

Den gammla hade 80Gig plattor, denna har 100Gig...

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skulle vara lite närvöst att ha så mycket information på en disk - rasar den så försvinner så otroligt mycket information. Isf skulle jag vilja spelga och ha två då.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Håller med om att farten är det man borde satsa på idag.

Dock är inte 500 diskar så "jättestort" om man sitter vid en MAC å redigerar film Jag kan lätt få slut på 2TB under en dag med Media 100/Final Cut pro. Så dessa hårdiskar som nu kommer kosta lite mer än pappas snus är nog mer för företag/film redigerare.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: verkar ju koolt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakelugn
men varför bygger man inte hårddiskar som har dubbla hårdisk storleken.

"fysiska storleken" så att den ta upp dubbla hårdisk platser.

En del hårddiskrack i datorerna har konstiga skenor mellan varje disk, är nog inte vanligt men då blir det problem med att få in disken där, såvida man inte hittar på något konstigt och ger den en "smal" midja.
Det blir mer skivor i en och samma disk, risken för mekaniskt fel på hela disken ökar, jag tror det även blir svårare att kyla om den är proppad med sig minst 10 skivor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
NCQ stöd?
Vad innebär det ?

Native Command Queuing

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har aldrig varigt med om att en satakabel spricker eller glappar.

Molexkontakter däremot kan glabba rätt rejält.
Och ibland ser ju molexkontakterna till så att de sitter stenhårt fasst så att man nästan sliter sönder hårddisken/grafikkortet m.m. och ibland sitter de så löst att de ramlar ur varandra bara från kabelns tyngd.
Sen är det ju inte helt ovanligt att man måste sitta och försöka lirka fasst molexkontakterna i all evighet bara för att de inte sitter exakt som de borde. Sen eftersom de ibland har dålig passform så kan det innebära att något stift lossnar (vilket förstås går att fixa men det är ju ingen positiv egenskap i mitt tycke).

Oftast fungerar det ju fint men inte alltid vilket satakontakterna alltid har gjort för mig i alla fall.

Satakontakterna är väl heller inte perfekta men molexkontakterna är rätt kassa tycker jag.

Då är de uppenbarligen inte kontakter från märket molex. Har aldrig vart med om nått sånt,
Vissa kontakter kan va svåra att få loss, men de finns knep för sånt med,

Men sata kontakten är för klen, har ett par sata hårddiskar där sata-kontakten har spruckit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
, Jag fann däremot en grym disk i veckan! Samsungs 40gb:are, den verka ha 1 platta, denv ar supertunn, iaf det tunnaste jag kan tänka en hårdisk kan bli i 3,5" format
Hör knappt att den låter, när man håller örat på den, den vibrerar mycket lite, när man håller handen på den.

Jag har också en sån 40-giggare, aldrig sett en tunnare disk, nästan 2-dimensionell
Och tyst. Perfekt systemdisk, rekommenderas.