Permalänk

Jag undrar om Nvidia kommer att svara direkt med sänkta priser när XL korten släpps.

Jag antar att om de sänker MSRP på 6800GT till 299 Dollar så stjäl dom all åska av ATI, men naturligtvis minskar deras förtjänst på korten då...

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Medlem

Men vem vill köpa GT nu, som har PCI-E på modekortet?

Permalänk
Medlem

Varför nöja sig med Pixelshader 2 (ATI) när man kan få Pixelshader 3 (nVidia)? Fler nya spel kommer att ha PS3 stöd, det har tex Farcry 1.3.

Förresten, kan man kolla på TV samtidigt som man jobbar med datorn på Geforce 6800? Det klarar inte mitt gamla Geforce 4MX, men jag vet ATi klarar det... Om inte 6800 klarar det har ATI en fördel...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Tycker ATI är lite sega med sitt bryggchipp, nvidia kom ju ut med sitt efter några månader och lanserade korten på AGP, alltså vad de flesta hade vid den tiden. ATI lanserade många kort till bara PCI-E, utan bryggchipp så har de där en ganska begränsad marknad, så tycker nvidia defenitivt gjorde det bästa taktiska beslutet, och gav förmodligen många kunder, samtidigt som ATI tappat lika mycket på att inte ha ett bryggchipp.

Dr Gluttonius, det vore väl trevligt, men är inte så säker på det, de måste ju göra en viss vinst på korten också, och efterssom 6800GT görs med större tillverkningsteknik och har fler transistorer blir det naturligvis dyrare att tillverka. Alltså kan de förlora på att sänka priset så mycket då den ökade försäljningen inte skulle äta upp den minskade vinsten per kort.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det är något kort som har strömkabel ? Så man kan klocka lite

Permalänk

antingen så får jag skaffa ett Geforce 6800GT eller Radeon X800XL. Men jag har ju inte PCI-e på mitt mobo, så jag får vänta till det kommer sånt chipgrejs dårå. Vill helst ha Nvidia, men om de inte sänker blir det ATI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creamzor
Nån som vet om det är något kort som har strömkabel ? Så man kan klocka lite

Powercolor tror jag, på den här bilden syns iaf strömkontakt:

http://www.theinquirer.net/?article=20497

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sladd55
Men vem vill köpa GT nu, som har PCI-E på modekortet?

Jadu, kanske för att man vill kunna köra SLI i framtiden. Köper man ett 6800GT nu så blir det en schysst uppgradering att köpa ett till när det sjunker i pris.

Permalänk
Medlem

Fan om det blir såddär billigt när det kommer (om det kommer, ATi var inte så bra senast ;P). Tänkte mig nForce4 SLI o ett 6800Ultra, men vetafan om det inte är en början att köra lite X800XL och sedan byta när 6600GT Multi GPU kommer.
Bra jobbat ATi

Permalänk
Medlem

Beställt ett X800XL :). Komplett har 44 st. 2005-01-27 (bekräftad)

Permalänk

soft, ska beställa ett när adapter har kommit från PCI-E ---> AGP
Sen så tycker jag att kortet är fult. Skulle använda nån bra extrafläkt till den och montera på (vilken är bäst?)

Permalänk

ska du använda ditt kort att sitta och titta på å beundra va fint det är?? eller ska du ha det för att få bra grafik och spela?

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Varför nöja sig med Pixelshader 2 (ATI) när man kan få Pixelshader 3 (nVidia)? Fler nya spel kommer att ha PS3 stöd, det har tex Farcry 1.3.

Pixelshader 3.0 är mest optimerad kod. Du får inte snyggare grafik direkt, utan korten presterar lite bättre än vad de skulle gjort om de bara hade pixelshader 2.0.

Man köper det kort som passar ens egna behov och plånbok. Inte vilket märke som är hetast för tillfället.

Permalänk

Jag tycker att grafikkorten ska vara lite fina iaf. Såg ut att vara väldigt klen kylning på Powercolors kort. Kanske ett Sapphire x800XL bättre då

Permalänk
Medlem

Ok jag hänger inte med här, vilket är bäst avXT och XL?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Ok jag hänger inte med här, vilket är bäst avXT och XL?

XT e bättre. Och dyrare. Det "braiga" med XL är prestanda/pris-förhållandet.

Här finns hela den aktuella x800 line-up:en:
http://tech-report.com/reviews/2004q4/radeon-x800xl/index.x?p...

Permalänk

åååå va surt det alltid ska vara, köpte just ett leadek Geforce 6800gt för 4000kr
Det enda jag kan trösta mig med är, em, SLI tror, jag gillar inte den personen som va tvungen att ta upp dena nyhet ville gärna känna att jag hade ett bra kort etag, och jag får endå inte använda det fören jag för mitt moderkort, alltså om 2 veckor...... alltid ska detta hända....

Visa signatur

xp, DFI SLI-DR, 3200+939@ 2.6, G.Skill Extream PC4000 2x1024 520mhz, Geforce 6800gt@430/1150, OCZ PowerStream 520watt , 2x200gb Sata,2x320gb raid 0

Permalänk

hahaha snacka om osis... men du borde ha väntat. Du borde ha läst och hållit dej uppdaterad. Att det är nya kort på G

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka ?

Permalänk

hmm, mja men kan man köpa ett ati 850xt idag och sedan köpa ett till när ayis sli muff kommer eller måste man köpa speciela kort då !?!? detta är mycket viktigt så sli är rockz0r

Visa signatur

xp, DFI SLI-DR, 3200+939@ 2.6, G.Skill Extream PC4000 2x1024 520mhz, Geforce 6800gt@430/1150, OCZ PowerStream 520watt , 2x200gb Sata,2x320gb raid 0

Permalänk
Medlem

Update: Rekommenderad recension X800XL

Okej här finns en mkt kompetent skriven intervju på GURU3D med massor bra info & bilder:
http://www.guru3d.com/article/Videocards/177/

Bla testar de att överklocka kortet & konstaterar att det verkar klockvänligt:
The x800 XL at default is doing 398 MHz on the core. It's GDDR3 memory is (2x) 493 thus 986 MHz effective. The default clock setting you can alter them by using Rivatuner, which you can download here. We pushed everything to 443/563 where things remained 100% stable.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Så jävla härlet att Nvidia ägde ATI ! bara det att tycker inte om priserna på nvidia korten!! ush.. men vill heller inte ha ett ATI USH USH... hoppas det blir ett priskrig!

Suck....när ska dessa fanboys bara ta och försvinna. 13 åringar som inte kan stava och ideliget hoppar upp och ner av glädje pga att deras favorittillverkare gör bra ifrån sig är lagom tröttsamt. Dessutom ägde inte NVidia ATI, läs om - läs rätt! Korten vinner istort lika många tester.

Nej USCH för dessa fanboys....

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk

kan jag skicka till baka mitt kort, isåfall tänker jag nog köpa ett ATi 850xt , är ju inte mycket dyrare, men kan man köpa ett 850xt idag och sedan när atis sli muff kommer , kommer man då bara kunna köpa ett itll 850xt eller måste man köpa specile akort ??!

Visa signatur

xp, DFI SLI-DR, 3200+939@ 2.6, G.Skill Extream PC4000 2x1024 520mhz, Geforce 6800gt@430/1150, OCZ PowerStream 520watt , 2x200gb Sata,2x320gb raid 0