ATi förlorar marknad till Nvidia?

Permalänk
Melding Plague

ATi förlorar marknad till Nvidia?

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi förlorar marknad till Nvidia?</b></font> <small class="small">onsdag 26 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050125134005.htm..." target="_blank" >Digit-Life</a> skriver att ATi har förlorat marknadsandelar till konkurrenten Nvidia den senaste tiden. ATi hade i fjärde kvartalet förra året 27 procent av grafikkortsmarknaden och hade oförändrad marknadsandel. Nvidia hade 18 procent och ökade sin del med 3 procentenheter. Intel är fortfarande störst och har en överlägset stor marknadsandel när det gäller grafikkort generellt. Dock inte i prestandasegmentet.<br /><br />Det sägs också att ATi har haft problem med sin produktion av 0,13 mikrometers low-k-baserade grafikkort så som Radeon x600. Både ATi och Nvidia har dock ökat sin produktion och försäljning under 2004 som i grund och botten har med att kraftfullare spel har kommit till marknaden. Detaljhandeln ökade sin försäljning kraftigt efter spelsuccér som Doom III och Half-Life 2.<br /><br />"<I>The most-recent study from leading market tracking company Mercury Research shows that the market share gap between leading graphics processors suppliers ATI Technologies and NVIDIA Corp. is closing, as the latter gains share across all segments, while the former loses parts of the markets it controls. Still, both firms as well as market leader Intel Corp. enjoy shipments growth.</I>"<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050125134005.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm..

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel är fortfarande störst och har en överlägset stor marknadsandel när det gäller grafikkort genrellt. Dock inte i prestandasegmentet.

Så Intel har börjat med grafikkort?

Värsta felsägningen 2k5
(ska det stå ATI där?)

OnT, fan ta Nvidia..det är ATI vi vill ha ju ..aja, så där är det på grafikkorts/processor marknaden, den går upp å ner som en jävla bergodalbana

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Är det integrerade grafikkort som Intel säljer så mycket av eller?

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
Är det integrerade grafikkort som Intel säljer så mycket av eller?

hehe, typ..måste va nåt sånt..:)

isåfall är dom jädrans bra dom små rackarna

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
Är det integrerade grafikkort som Intel säljer så mycket av eller?

Verkar så:
"Still, both firms as well as market leader Intel Corp. enjoy shipments growth."

Det e ingen felskrivning iaf.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
OnT, fan ta Nvidia..det är ATI vi vill ha ju ..aja, så där är det på grafikkorts/processor marknaden, den går upp å ner som en jävla bergodalbana

Skulle snarare säga tvärtom. ATI's linuxdrivisar suger jämfört med nVidia's så det är trevligt att nVidia plockar poäng.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Så Intel har börjat med grafikkort?

Värsta felsägningen 2k5
(ska det stå ATI där?)

OnT, fan ta Nvidia..det är ATI vi vill ha ju ..aja, så där är det på grafikkorts/processor marknaden, den går upp å ner som en jävla bergodalbana

Dom referar säkert till intels integrerade kretsar som är mycket vanliga på OEM datorer.

Tangerine: Håller med, atis drivrutiner är så patetiskt dåliga att man nästan börjar gråta.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
hehe, typ..måste va nåt sånt..:)

isåfall är dom jädrans bra dom små rackarna

Då jag jobbar som Pc-tekniker kan jag upplysa dig om att Intel's Extreme-krets är väldigt vanlig på moderkort, speciellt på OEM-datorer.

Permalänk
Medlem

Weeeeeee Nvida på G

Att heja på ATI och Nvidia är som att heja på ett NHL lag som spelar mot varandra..
Båda är bra men man hatar en av dom

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

nVIDIA nVIDIA.... :D.. stolt ägare till nVIDIA-kort... minimalt me klabb... maximalt prestanda... ojämförbara funktioner!! DooM 3 + Linux = LoVe.... =).... ok... doom3 tycker jag suger egentligen.... men.. vem pissar inte på sig när man ser den där ursnygga flamm...ljusböj.. shadern. runt eld.. vill se ATi göra det!!. Ha.. I spit on your Ruby.. I spit on Her!... I like mermaids...

My 2 cents.. :D. lol

Permalänk
Medlem

Inte särskilt förvånande egentligen, nvidia hade sitt bryggchipp färdigt långt tidigare än ATI och lanserade sina första kort för AGP och inte för PCI-E, ett mycket bra beslut med tanke på att de flesta ändå hade AGP. Vidare så var ATI väldigt sega på att få ut sina midrange-kort, och då de väl kom så var det iaf sämre än nvidias 6600GT (och mycket av inkomsterna ligger just i midrange). Också i hi-end tabbade ATI sig då 6800GT som kostade lika mycket som X800pro ändå var en respektabel andel snabbare. För att inte tala om området mitt emellan där nvidia hade 6800NU och ATI inte hade någon motsvarande produkt i samma prisområde, först nu har de kommit ut med 800XL.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

så sant som sagt mitrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangerine
Skulle snarare säga tvärtom. ATI's linuxdrivisar suger jämfört med nVidia's så det är trevligt att nVidia plockar poäng.

indeed,

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

Alla som hejjar på Nvidia när de ligger först är ju puckade. Eller så har de inte en tanke på att köpa ett högpresterande grafikkort någon gång mer.
Jag håller på de som ligger underst. Ju jämnare de står varandra, ju större konkurans blir det, och konkurans mellan företag är det bästa som finns för konsumenterna. Om det till exempel fanns bara Nvidia, då skulle de lätt ta 7000:- för deras grafikkort som idag kostar ~4-5000. Ingen skulle ju ha något annat alternativ om man vill ha prestandan, så folk skulle glatt få hosta upp 30-50% mer pengar för korten.

Just nu hejjar jag på ATI. Ju mer de tar in på Nvidia, ju längre tid får vi bättre priser.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
[...]Jag håller på de som ligger underst. [...]

[...]Just nu hejjar jag på ATI. Ju mer de tar in på Nvidia, ju längre tid får vi bättre priser.[...]

Men enligt artikeln är ATis marknadsandel större än nVidias så jag tycker du motsäger dig själv.
Har jag fel?

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Då jag jobbar som Pc-tekniker kan jag upplysa dig om att Intel's Extreme-krets är väldigt vanlig på moderkort, speciellt på OEM-datorer.

okej, my misstake..inte fan kan jag nåt om OEM-marknaden inte

Luke, ja men vem bryr sej om Linux?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Jag lägger mina pengar på ati för att de har bättre aa och nvidia har ingen fördel på af längre, dessutom bryr/brydde jag mig inte om Doom 3 öht och spelar Half-Life 2 med sin motor som jag tror det kommer komma fler spel baserade på än på Doom3´s. Men när nvidia har bäst bildkvalité så finns det inget som hindrar mig från att köpa ett från dem.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt alltid hållit på nVIDIA no matter what... ända sedan de introducerade T&L direkt på chippet har jag hejjat på dem... o vem fan bryr sig om 5-6 fps i skillnad med den driftsäkerheten... drivrutinerna... och den extremt mycket coolare loggan de har... :D... o jag äger hellre något som heter GeForce... än... radeon...va nu d kan betyda... låter nördit..GeForce.. d låter som nått MonSterTruck JetFlyg SuperRobot... åbäke.. :D... ok.. ibland har det faktiskt låtit som om man har just det i burken under fx 5800 - tiden som vi nVIDIA älskare helst vill säga att de aldrig existerade.. :P... men sen så har de PS 3.0.. snacka om att man känner sig som om har något extra... ingen har en j***a aning vad de har men... de e iallafall 3.0.. o inte de där uråldriga 2.0.. liksom. ETT HELT HELTAL I SKILLNAD.... :). tänk er bara
Just nu håller jag faktiskt på o forskar i att utveckla siffran 3.0 till åtminstonde 3.2.. jag tror de har något att göra med att plussa 0.2.. men.. jag har inte riktigt nått fram till resultatet... håller er uppdaterade om den saken!

- En Reklamhippie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
okej, my misstake..inte fan kan jag nåt om OEM-marknaden inte

Om man inte har några kunskaper i ämnet man uttalar sig om, kanske man ska fundera över om den smått överlägsna tonen är befogad.

Som sagt: 100% - 27% - 18% = 55%, varav nästintill hela delen tillhör Intel.

Sen kan man ju fundera över om just "grafikkort" kanske inte är just en felsägning.
Grafikkretsar lär ju vara lämpligare i detta fallet eftersom det är just vad Intel levererar.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Njaaeee... de levererar Nordbryggor med teknologi att rita fram bilder på skärmen implementerad.... såå.. de e ju varken grafikkort eller krafikkretsar... utan det e ju moderkortskretsar... borde det verkligen räknas? Jag tycker att den integrerad marknaden borde stå för sig själv eftersom den säljs o marknadförs helt annorlunda.. och riktar sig till helt andra typer av konsumenter... det e som att säga att Crescent är en del av bilindustrin eftersom man kan... ta sig fram fortare än att gå.....

ajja.. :).. nu e hon 2 på morgonen... skriver säkert i sömnen.. :).. pusshaj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Jag har faktiskt alltid hållit på nVIDIA no matter what... ända sedan de introducerade T&L direkt på chippet har jag hejjat på dem... o vem fan bryr sig om 5-6 fps i skillnad med den driftsäkerheten... drivrutinerna... och den extremt mycket coolare loggan de har... :D... o jag äger hellre något som heter GeForce... än... radeon...va nu d kan betyda... låter nördit..GeForce.. d låter som nått MonSterTruck JetFlyg SuperRobot... åbäke.. :D... ok.. ibland har det faktiskt låtit som om man har just det i burken under fx 5800 - tiden som vi nVIDIA älskare helst vill säga att de aldrig existerade.. :P... men sen så har de PS 3.0.. snacka om att man känner sig som om har något extra... ingen har en j***a aning vad de har men... de e iallafall 3.0.. o inte de där uråldriga 2.0.. liksom. ETT HELT HELTAL I SKILLNAD.... :). tänk er bara
Just nu håller jag faktiskt på o forskar i att utveckla siffran 3.0 till åtminstonde 3.2.. jag tror de har något att göra med att plussa 0.2.. men.. jag har inte riktigt nått fram till resultatet... håller er uppdaterade om den saken!

- En Reklamhippie

Jag hoppas du skrev det där med ironi...

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boogey
Om man inte har några kunskaper i ämnet man uttalar sig om, kanske man ska fundera över om den smått överlägsna tonen är befogad.

Som sagt: 100% - 27% - 18% = 55%, varav nästintill hela delen tillhör Intel.

Sen kan man ju fundera över om just "grafikkort" kanske inte är just en felsägning.
Grafikkretsar lär ju vara lämpligare i detta fallet eftersom det är just vad Intel levererar.

Mm, 45% är ju ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Inte särskilt förvånande egentligen, nvidia hade sitt bryggchipp färdigt långt tidigare än ATI och lanserade sina första kort för AGP och inte för PCI-E, ett mycket bra beslut med tanke på att de flesta ändå hade AGP. Vidare så var ATI väldigt sega på att få ut sina midrange-kort, och då de väl kom så var det iaf sämre än nvidias 6600GT (och mycket av inkomsterna ligger just i midrange). Också i hi-end tabbade ATI sig då 6800GT som kostade lika mycket som X800pro ändå var en respektabel andel snabbare. För att inte tala om området mitt emellan där nvidia hade 6800NU och ATI inte hade någon motsvarande produkt i samma prisområde, först nu har de kommit ut med 800XL.

ATI fick ut sina lowend pci-e kort först. Där tjänade dom mest andelar. x300 serien

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackan86
ATI fick ut sina lowend pci-e kort först. Där tjänade dom mest andelar. x300 serien

Tja, fast det var fortfarande PCI-E som många inte hade vid den tiden, och särskilt inte köpte om man skulle ha ett budgetkort, då de datorer som hade stöd för PCI-E var rätt dyra och kraftfulla. Så skulle inte tro att de tjänade så mycket där ändå.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
Jag hoppas du skrev det där med ironi...

:)... hihi.. aaa

Permalänk
Medlem

Orka bry sig om vilka som fixar vilka kretsar, bara det fungerar så är jag nöjd.

Dessutom skulle jag vilja höra hur piXtor pratar, med alla de där förebenade punkterna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Tja, fast det var fortfarande PCI-E som många inte hade vid den tiden, och särskilt inte köpte om man skulle ha ett budgetkort, då de datorer som hade stöd för PCI-E var rätt dyra och kraftfulla. Så skulle inte tro att de tjänade så mycket där ändå.

dom sålde dom tillsammans med OEM datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
okej, my misstake..inte fan kan jag nåt om OEM-marknaden inte

Luke, ja men vem bryr sej om Linux?

Spela roll om det är linux eller windows, grejjen är att ATi är ett företag som inte kan skriva drivrutiner till sin hårdvara, jädrigt proffsigt tycker jag..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
:)... hihi.. aaa

*phu* Blev lite orolig där ett tag.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."