Permalänk
Medlem

Hur snabb kommer processorn bli?

Det har ju speculerats lite på hur snabb processorn kommer att bli inom de närmsta 10-15 åren.

Så jag tänkte att göra en liten omröstning å se hur ni svarar

De processorerna som ja tänker mest på är 64bits, men om ni tror att det kommer som typ 128 bits så skriv ett inlägg

Permalänk

Jag tror att det kommer typ 14ghz 256bit och man kan sätta flera sånna på ett moderkort!

Och 15 gb ram på en sticka...

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Glömde att skriva till på sista voten:

Det skall stå 8Ghz eller mer!

Permalänk
Avstängd

Men ärligt talat egentligen. Nu när jag sitter här och funderar och har mig... Det där är väl inte den egentliga klockfrekvensen? Det kan fan inte vara möjligt att en krets kan arbeta med den klocken... Någon får gärna pma mig eller skriva här om nån vet hur det ligger till med det egentligen.

Visa signatur

"Det var visst en norsk hora. Tar bort länken." ///Citat Apanson! Keep up teh good work!

Permalänk

på 18-24 månader så ska processor hastigheten fördubblas så runt 128ghz kanske

Permalänk
Medlem

Det kommer ha mer än 20GHz och minst dubbelt bitar tror jag. Utvecklingen går jue snabbt :D..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

tror den kommer hamna på runt 30ghz...

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk

Då ser nog spelen verkliga ut...

Och skärmen visar 4 dimesionella bilder.....

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha så hög klockfrekvens? det blir ju bara så varmt och man kan göra som intel som gör längre pipelines för att få högre mhz. Sedan tar vissa instruktioner flera klockcykler. Då är ju hög mhz onödig.

Nej, jag tror på ca 5ghz och ett flera antal cores, kolla på Power5 processorn, en sådan i mindre format än ju framtidens persondatorprocessor ungefär. Jättemycket cache, feta bussar.

Men driver intel utveklingen blir det säkert jättemycket mhz och sedan kan du ha datorn som spis istället.

Nej, Cache och korta breda pipelines åt folket. Låg mhz och liten strömförbrukning.

Om jag håller mig till sparc så kommer jag slippa skyhöga mhz också. Det låter bra. IBM börjar ju få upp lite mhz på sina processorer, det bådar inte gott för värmen, men med fler cores kanske företagen ändrar sig lite.

Jag tror det jag vill ha. Inget annat. Och jag vill ha rätt låg mhz.

Permalänk
Medlem

Jo det stämmer som du säger. Kolla bara på Dothan. Tar en Intel P4EE, på vissa applikationer även AMD's prollar. Om man skulle kunna ta det bästa ur varje kärna och slå ihop det till en enda super CPU så skulle man kunna hålla frekvensen och värmen nere samtidigt som man får utmärkt prestanda.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Varför ska man ha så hög klockfrekvens? det blir ju bara så varmt och man kan göra som intel som gör längre pipelines för att få högre mhz. Sedan tar vissa instruktioner flera klockcykler. Då är ju hög mhz onödig.

Nej, jag tror på ca 5ghz och ett flera antal cores, kolla på Power5 processorn, en sådan i mindre format än ju framtidens persondatorprocessor ungefär. Jättemycket cache, feta bussar.

Men driver intel utveklingen blir det säkert jättemycket mhz och sedan kan du ha datorn som spis istället.

Nej, Cache och korta breda pipelines åt folket. Låg mhz och liten strömförbrukning.

Om jag håller mig till sparc så kommer jag slippa skyhöga mhz också. Det låter bra. IBM börjar ju få upp lite mhz på sina processorer, det bådar inte gott för värmen, men med fler cores kanske företagen ändrar sig lite.

Jag tror det jag vill ha. Inget annat. Och jag vill ha rätt låg mhz.

Intel kan ju slå två flugor i en smäll när dom släpper sin nya processor som skulle kunna fungera som spis med...
undrar vad det krävs för kylning på en 8ghz intel?

Permalänk
Medlem

Varför skulle den vara som en spis? Tänk om man kommer på en ny teknik som inte blir så varm. Inte helt omöjligt.. Det borde de ändå snart komma på med tanke på dagens värmeproblem..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Snart kan man tillverka diamantkylare rätt billigt. Diamant är mycket bättre värmeledare än koppar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

jag tror att utvecklingen kommer att stanna (räknat i antalet klock cykler) för de som är lite mer inne på IBM's och AMD's spår att ha låga klockfrekvenser men hög IPC men runt 2-3Ghz och som folk sa fett med Cahce och feta bussar och flera kärnor. och intel vet man aldrig de kanske överger sitt mhz tävling med sig själv och ger sig på något seriöst. för att värme utvecklingen på deras nya prollar gör dem inte så väldigt seriösa nästan 200w med luft och AMD har lyckats med 67w (ifall jag kom ihåg fel så rätta mig) men intel hade ju planer att komma upp i 12ghz för ett tag sen men det blev inget av det nu undrar jag va de har för sig dubbla prescott kärnor kan inte va nått att ha (nästan 400w på 4-5cm^2 kan inte bli annat är en egen liten värme ugnom man tar 2st kärnor som dom är idag). 2st amd winchester är ju inte ens i närheten av vad 1 prescott utvecklar i värme ( nästan 140w med vad den utvecklar idag) så det skulle va nåt att ha. men dubbla dothan skulle man kunna ha riktigt kul med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nog för att dom håller på att forska i kristaller och ljus för att bygga processorer på det visset

och sen om dom lyckas kombinera kvantum tekniken med ljusest hastighet... omg vad snabbt det blir

Permalänk
Medlem

en kvantdator med 100 bitar eller vad det kallas skulle sitta fint

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
på 18-24 månader så ska processor hastigheten fördubblas så runt 128ghz kanske

Det är väl antalet transistorer per chip som ska fördubblas:confused:

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
på 18-24 månader så ska processor hastigheten fördubblas så runt 128ghz kanske

Vadå ska?

Är det Moores lag du tänker på?
Den säger att antalet transistorer man kan trykca in i en krets fördubblas var 18:e månad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SF
Men ärligt talat egentligen. Nu när jag sitter här och funderar och har mig... Det där är väl inte den egentliga klockfrekvensen? Det kan fan inte vara möjligt att en krets kan arbeta med den klocken... Någon får gärna pma mig eller skriva här om nån vet hur det ligger till med det egentligen.

Vadå den egentliga? Det klart att logiken tickar på i den angivna frekvensen (eller tom fortare, P4 kör ALU:n i dubbla klockfrekvensen).

Du får väl börja studera lite halvledarfysik så du kan börja räkna på transistorernas hastighet

ONTOPIC: Jag gissa på 5ghz.

Permalänk
Medlem

Jag tror på spinntransitorer. Transistorer som snurrar runt för att skapa många olika lägen. Om dessa transistorer kommer att kunna tillverkas tillräckligt små så kommer de nog att revolutionera processorindustrin.

Spinntransistorprocessor före 2015 kanske?
Optiska processorer med ljus som bärare 2025?
Kvantdator före 2035 ?

Mvh
Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk

jag tror att det kommer att ta stop snart, om man tänker på hur varma dom nya P4 560 är så

Permalänk
Hjälpsam

Inte mycket över 5ghz mad dagens metoder. Som andra säger, multipla kärnor och multithread kodning är attans mer effektivt.

Spinntransistor, anja, var det inte "spintronic" som KTH presenterade. Polariserat ljus som dels kan stura och dels kan läsa enskilda nanoskopiska statisk magneter. Kan användas dels som tranistor aka processor och dels som arbetsminne och dels som lagring. Dvs, när du stänger av datorn förlorar du ingen information. Kommer antagligen främst implementeras i nano robotteknik.

Israel har redan utvecklat en fullt fungerande optisk processor, där en optisk matris sköter beräkningarna och har en löjlig prestanda. Främst avseddi första hand som väderberäkning och liknande enorma implementeringar.

Optisk och spinntronisk teknik kommer så småningom sippra ner till den kommisiella marknade. Jag tror INTE att klassiska siliconchip kommer at töverleva mer än max 10 år för prestanda hemmadatorer då de är löjligt ineffektiva i förhållande till resurser och energiförbruk.

Den närmaste tiden kommer vi att se lägre frekvenser a'la Pentium-M och fler kärnor för os vanliga dödliga. IBM har några tunga 8st dualcore (totalt 16 per sockel) per processorchip för super linux servrar som kan konfikureras i 16st per "moderkort"... om man sedan vill köra kluster på dem än en annan femma. Budgetvarianter är det vi vanliga dödliga får leka med senare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Dom vanliga procesornerna kommer inte bli mycket snabbare änn 20-25ghz pga. att det inte är möjligt. Och kvantdatorer har inte bit, utan qbit. Och jag tror att om några år så kommer det optiska processorer för vanliga dödliga och kvantdatorer till dom "stora" och efter ett par år till dom dödliga. Fast "vanliga" cpu, typ optiska kommer nog alltid vara kvar på pc för att kvant datorer kan man inte direkt använda som vanlig cpu, bara för enorma uträckingar och lite abstrakta saker.

Och jag tror att dom "vanliga" cpuerna kommer att ligga på 6-7ghz som mest. Och optiska mycket högre, fast det dröjer nog många år till dom kommer till pc.

Den 4d kommer inte att existera i skärmar, för den är ju tid. Men kanske 3d kommer att komma ut (nej vi har inte 3d skärmar nu utan 2d, för att skapa 3d måste man först läsa hära: http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=8474 ladda ner den som pdf-fil och läs den så förstår ni). Man kan få 3d som en illusion, det har vi nu på våra datorer, men det är inte 3d.

Visa signatur

Många bäcker små bildar en å

Permalänk
Medlem

tror det kommer finnas processorer som bygger på nano teknik om 10 år...

Permalänk

Tror man använder kvant datorer då... har hört att det inte kommer att gå att pressa fler tranistorer i prolle om 10år och då kommer man gå över till s.k. kvantdatorer

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Om tio - femton år så är processorn lika vanlig som en vevstartad bil.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Avstängd

låter som extremt överdrivna klockfrekvenser, jag tror kanske att man kommer börja räkna på annat sätt

Visa signatur

..::AMD64::..

Permalänk

Jag tror att man ALDRIG kommer gå över till kvantdator. Det var en artikel i MDZ om kvantdator, fast jag minns inte hela. Men enligt den så kan en kvant dator aldrig ersätta en vanlig, för den räknar på ett helt annat sätt änn vad du och jag är van vid. För övrigt tror jag att vi kommer gå över till optiska cpu's om ett par år (jag tror att det dröjer många år) tills vi gå över till det, och qvant dator ett par år senare för dom extremare pc/server daorer som kräver enorm räkne kapacitet.

Och vad menar du med att räkna på ett annat sätt?

Visa signatur

Många bäcker små bildar en å

Permalänk

Kvantdatorn kommer men det tar nog minst en 30 år. Sedan så börjar redan 5 Ghz vara max med dagen kisel baserade processorer. Med diament så går det väl några Ghz till. Troligen blir det nanoprocessorer efter dagens, sedan optiska, kvant och foton processorer tillslut blir det en DNA CPU som gäller.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Man kommer nog inte att höjja klockfrekvensen så mycket, man kommer nog bygga processorer som arbetar på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem

ja, här har det röstats å skrivits :P:D
Har varit borta hela helgen

jaja, men iallafall tänk på hur spelen kommer att bli
Helt säkert väldigt verklighetstroget
mums:D