Permalänk
Medlem

Jag vill inte börja en till pubertal vs tråd, men jag måste även ställa Icy frågan,, vadå ha värde för sina pengar?? Ja det beror på vad och hur man värderar dom,, säkerhet,, enkelhet,, stilrenhet,, billig i drift utan att behöva vara utbildad tekniker,, sen att du även kan sälja en 3 å gammal mac för helt okej pengar,, i mina öron så låter det som en gaska bra investering,, letar jag efter en ny bil så söker jag väl snarlika egenskaper, bättre än att köpa en bil som ligger på tippen efter 3 år.. Men visst, för vissa sitter det kreaktiva nöjet i att mecka med sina grejer, hos andra så sitter kreaktiviteten i att använda sina makiner till annat.. Men återigen XP är grymt bra för alla dom som vet hur man använder en dator,, men väldigt farligt för Leffe Gran som inte har kunskapen eller intresset..

//F

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

Ok, nu förvirrar du mig lite. Du blandar ihop x86 standarden med Windows lite där. Man måste inte köra XP bara för att man har en AMD eller Intel, det går alltså att köra linux (som i grund och botten är väääldigt likt Mac OS), så säkerhet stryker jag rätt upp och ner, för det har inte där att göra.

Enkelhet, ja alltså. Mac gjorde sitt OSX grymmt enkelt, de har fixat till gränssnittet så att man enkelt skall hitta och förstå. Men vem har sagt att samma sak inte går att göra med Windows eller Linux? Samt Mac har ju en löjligt bra fördel med att de säljer hårdvaran också, vilket betyder att de behöver inte producer 15miljoner drivrutiner till moderkort..osv..osv.. Så jag vill iaf stryka enkelhet, för vart ikonerna ligger och vart du trycker för att starta programmen, det är bara att klicka o dra lite i XP så är det färdigt (för att inte prata om hur fruktansvärt lika alla OS är idag, alla har en startmeny med en program knapp....).

Stilrenhet, jag måste säga att jag tycker Mac är stilrena. Det går inte att säga något emot det.. Men o andra sidan, det görs doggy chassin för att doggy chassin säljs (du minns chassit med hund framsida?) alltså finns det en marknad för detta, det btyder att alla vill inte ha stilrena lådor. Sen finns det löjligt smäckra HTPC lådor, osv osv... Stilrenhet, mnja.. Beror ju på vad du köper?! Med en Mac kan du välja mellan en tower, en HTPC eller en bärbar.. I PC världen kan du sätta ihop precis vilka delar du vill.. Det kallar jag bra, tydligen inte du...

Billig i drift, que? jag hoppas du inte sitter och tänker på elräkningarna, för då blir jag trött på dig. Man köper ju inte en svindyr leksak för att tjäna några ören om året. nejdu, bättre än så kan du nog. Sen om du tänker på att "få hjälp" delen, så kan man säga så här.. hur många personer känner en vanlig svensson som kan PC?? (jag hoppas du är ärlig mot dig själv och säger nästan alla, för så är det faktiskt) sen frågar du dig hur många som känner folk som kan Mac (jag personligen känner ingen, jag känner många som sysslar med datorer på olika nivåer). Så tyvärr men den rundan går till PC den också..

Sen ok, du kan sälja din gammla Mac som inte är direkt het för hyffsade pengar. Men alltså allvarligt, köper inte du hellre en ny BRA PC istälölet för en begagnad dålig Mac? lol... Detta visar snarare på hur dålig ekonomi det är i att köpa Mac..

Köper man en bra mac idag, så kan man köpa en bättre pc för mindre pengar. Det är sanning och så är det bara... Den PCn kommer i all framtid vad du än gör ha varit billigare och vara bättre än Mac´n. Att du sedan kan sälja din Mac, få ut hyffsade pengar, det måhända. Men du kommer knappast upp i de pengarna du redan sparade in på din PC. Sen jag kan ju meddela att säljer du en komplett PC som fungerar och erbjuder support åt han som köpte den. Då kan man allt få sålt äldre PC datorer för bra pengar med.

Nä du, jag vet inte... Jag gillar Mac för var det är, intressant teknologi med intressanta lösningar. Men jag kan inte försvara en dålig produkt.

Permalänk
Medlem

Även solen har sina fläckar? Enda orsaken till att ingen har utnyttjat dessa säkerhetsbrister är förmodligen för att plattformen är för liten för att det skall vara riktigt intressant samt att Microsoft pga sin marknadsdominans är ett mycket mer tacksamt mål.
http://news.com.com/Apple+releases+patch+for+Mac+OS+X/2100-10...
http://news.com.com/Apple+fixes+flaw+with+iTunes+update/2100-...
http://news.com.com/Mac+users+face+rare+threat/2100-7349_3-54...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
lite klent med hårddisk utrymme kanske? sen så lär det bli tufft med hd video på den.

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10326 duger det då? Fast iofs, 2TB är lite overkill över USB2, men det finns ju mindre.

Icy: Snälla yttra dig inte om OSX, OSX är inte "likt" Linux bara för att båda har ett cli i botten. Sen kan man visst få en "snabbare" pc för samma pengar, men oavsett hur mycket pengar (om du inte köper ett kluster för flera miljoner kronor då...och köra PearPC) du kastar på en vanlig pc så kan den fortfarande inte köra OSX, och glöm att Linux skulle vara jämnförbart/jämnlikt.

För ungefär 300 gången: Man köper mac för att köra OSX. (om man inte är en förvirrad linuxmupp som slösar pengar på hårdvara, min åsikt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Nä, jag förstår inte vad du menar när du skriver att jag överdrev. För om man köper en Mac mini så får man just det, en virus och spyware fri liten burk med ett i dagsläget överlägset OS. Och vad är det för fel på det?

Vad anledningarna till att OS X är virus och spywarefritt har jag inte ens diskuterat. Men det är vääääldigt skönt att slippa tänka på sånt...

Det jag menade var att när man läser argument/text eller vad som helst som handlar om Apple datorers OS, kommer det många gånger upp argument av typen virus/spywarefritt osv. och det menar jag inte stämmer. Naiva påståenden enligt mig.

Jag tolkade dig som att du medvetet överdrev; (i en tänkt jämföresle hur många virus/trojaner som drabbar OSX jämfört med Windows) Och att det skulle vara anledningen till att du medvetet överdrev eller egentliten skrev fel.
Och nej du har inte diskuterat vad anledningarna till detta är och det har jag inte skrivit att du gjort heller. Men jag ansåg att det behövde jag inte förklara för jag är säker på att det faktum att det t.ex. finns många fler Windows burkar (många fler illvilliga personer som sitter framför windowsburkar)) än OSX burkar i sig utgör en anledning till att Windows är mer drabbat. Och det visste du redan om antog jag.

Hur själva OSX fungerar i grunden vet jag inget om men av det jag läst och sett hos kompisar, verkar det mkt stabilt och tryggt. Detta är inte alltid vad man kan säga om Windows, där otaliga uppdateringar skall täppa lika många säkerhetshål som upptäcks. Och många finns det.

Jag avsåg ingen attack på dig som person utan ville bara klargöra en del saker och ifall jag trampade dig på tårna -ber jag om ursäkt.

Hursomhelst, mitt nästa datorköp blir med stor sannolikhet en sån här liten skönhet, maken till snygg design och vettigt pris har jag inte sett på länge. Jag är grymt sugen på att lägga vantarna på en sådan här liten pryl!

---------------------------------------
För övrigt är Mac vs. PC diskussioner såååå tröttsamma

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

får man fråga vad som är så enormt bra med OSX ? sitter med OSX på skolan å det är bara segt å bloatat.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazat
får man fråga vad som är så enormt bra med OSX ? sitter med OSX på skolan å det är bara segt å bloatat.

Bloatat?? (Vilket ord förresten) Det är väl det sista det är? I jämförelse med XP tycker jag det känns väldigt slimmat och snyggt. På vilket sätt tycker du att det är "bloatat"?

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Ja ICY, Linux är super trevligt och bra,, men det kanske inte är något för min tjej som inte är så haj på datorer, har iof inte så bra koll på Linux bara testat hos min kompis,,, likaså XP är super i rätt händer, lisvfarligt i andras,, du kan fråga min mamma. Hårdvarumässigt så har jag tyvärr bara dåliga erfarenheter med mina PC maskiner jag har köpt genom åren, har testat allt ifrån hembyggen till vanliga brands,, men det har varit för mycket strul, trix och fix och sånt orkar jag inte hålla på med,, och ja, jag är ingen tekniker,, just a humble formgivare som vill göra det jag gillar att göra.. Så nu efter ha varit glad ägare till 7 Apple maskiner sedan 98 så har jag bara ringt Apple support en gång när en en mus inte fungerade till min G4.. När den senaste bärbara PC tvärdog för tredje gången för ca 2 å sedan bestämde jag mig att bara köra Mac, och det är inget jag har saknat ifrån PC sidan ännu,, visst MSN suger till Mac.. Såklar har du helt rätt i att man får mer MHZ per betald krona om du kör XP/LINUX men det är inte värt det i mina ögon pga av mina dåliga erfarenheter. Tycker också att det är synd att Apple inte portat OSX till andra plattformar,, det skulle dom säkert tjäna på och deras maskiner skulle sälja lika bra endå, det är alltid bra med fler alternativ??

Så som det känns just nu så tar nog ett tag innan jag lämnar Apple, men får MS till sitt Longhorn så är inget omöjligt..

**Fred

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazat
får man fråga vad som är så enormt bra med OSX ? sitter med OSX på skolan å det är bara segt å bloatat.

börja med att kolla på vilken dator dom kör OSX på.. jag har sett skolor som har OSX på iMac 400MHz med under 256MB minne.. det är garanterat slött...
du kommer ju inte köra Win XP på en 266a heller eller hur?

"bloatat" - jo, OSX har mer lull-lull inbyggt, men det ger det ett rätt snyggt utseende och funktionerna gör det lättanvänt (även om allt har brister, OSX vill tyvär ha minst lika mycket minne som XP)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Ok, nu förvirrar du mig lite. Du blandar ihop x86 standarden med Windows lite där. Man måste inte köra XP bara för att man har en AMD eller Intel, det går alltså att köra linux (som i grund och botten är väääldigt likt Mac OS), så säkerhet stryker jag rätt upp och ner, för det har inte där att göra.

oavsett anledning så är OSX virusfritt och har större chans att fortsätta vara det än Win XP (något säger mig att *nix-grunden kan hjälpa OSX med det)
det som inte bör tas upp heter "linux".. jag (nybörjar-användare i linux) har suttit med Mandrake10 i ca 3 månader... sen bytte jag tillbaka till Windows bara för att jag inte kunde få vissa saker att fungera - de vanliga linux-distarna är inget för ointresserade användare

Citat:

Enkelhet, ja alltså. Mac gjorde sitt OSX grymmt enkelt, de har fixat till gränssnittet så att man enkelt skall hitta och förstå. Men vem har sagt att samma sak inte går att göra med Windows eller Linux? Samt Mac har ju en löjligt bra fördel med att de säljer hårdvaran också, vilket betyder att de behöver inte producer 15miljoner drivrutiner till moderkort..osv..osv.. Så jag vill iaf stryka enkelhet, för vart ikonerna ligger och vart du trycker för att starta programmen, det är bara att klicka o dra lite i XP så är det färdigt (för att inte prata om hur fruktansvärt lika alla OS är idag, alla har en startmeny med en program knapp....).

vem har sagt att det inte går? jag! jag säger att det krävs en bra datanörd med vilja och tid för att få Linux att fungera lika bra som OSX
samma sak gäller om man vill få Win XP att bli lika "Svenssonvänligt"
och oavsett anledning så HAR Mac full kontroll över sin hårdvara vilket x86-plattformen inte har (vilket i sälsynta fall kan leda till buggar)

Citat:

Stilrenhet, jag måste säga att jag tycker Mac är stilrena. Det går inte att säga något emot det.. Men o andra sidan, det görs doggy chassin för att doggy chassin säljs (du minns chassit med hund framsida?) alltså finns det en marknad för detta, det btyder att alla vill inte ha stilrena lådor. Sen finns det löjligt smäckra HTPC lådor, osv osv... Stilrenhet, mnja.. Beror ju på vad du köper?! Med en Mac kan du välja mellan en tower, en HTPC eller en bärbar.. I PC världen kan du sätta ihop precis vilka delar du vill.. Det kallar jag bra, tydligen inte du...

jag vet inte vilka det är som köpte doggy-chassin (gissningsvis tjejer i brist på bättre/snyggare)
HTPC-lådor.. jo, stilrena kan dom vara, men om man köper dom så kan Mac vara ett billigare alternativ, sen är det långt ifrån alla som vill bygga sin dator (värmediskussionen hoppar vi över)

Citat:

Billig i drift, que? jag hoppas du inte sitter och tänker på elräkningarna, för då blir jag trött på dig. Man köper ju inte en svindyr leksak för att tjäna några ören om året. nejdu, bättre än så kan du nog. Sen om du tänker på att "få hjälp" delen, så kan man säga så här.. hur många personer känner en vanlig svensson som kan PC?? (jag hoppas du är ärlig mot dig själv och säger nästan alla, för så är det faktiskt) sen frågar du dig hur många som känner folk som kan Mac (jag personligen känner ingen, jag känner många som sysslar med datorer på olika nivåer). Så tyvärr men den rundan går till PC den också..

vet du hur sällan jag har hört om Macanvändare som har svårlösta problem? (min erfarenhet är dock begränsad till ett labb med ca 30 macar)
det är bättre att inte behöva hjälp (=Mac) än att kunna få hjälp (=Win) än att ha svårt att få hjälp (=Linux)
och "billig i drift" syftar snarare på mindre supportbehov än på rena elräkningsfaktorer

Citat:

Sen ok, du kan sälja din gammla Mac som inte är direkt het för hyffsade pengar. Men alltså allvarligt, köper inte du hellre en ny BRA PC istälölet för en begagnad dålig Mac? lol... Detta visar snarare på hur dålig ekonomi det är i att köpa Mac..

du har lite konstig tankegång där: det är alltid bättre att få tillbaka 80% av sina pengar efter ett år (= Mac) jämfört med 50% (=PC)
sedan hur du väljer är en annan sak.. du väljer bara mellan olika prestandanivåer:
[ny Mac] vs [gammal Mac] vs [ny PC] vs [gammal PC]
medan Macanvändare/"Maclämpliga"Svensson väljer mellan:
[ny Mac x lite problem] vs [gammal Mac x lite problem] vs [ny PC x mer problem] vs [gammal PC x mer problem]

Citat:

Köper man en bra mac idag, så kan man köpa en bättre pc för mindre pengar. Det är sanning och så är det bara... Den PCn kommer i all framtid vad du än gör ha varit billigare och vara bättre än Mac´n. Att du sedan kan sälja din Mac, få ut hyffsade pengar, det måhända. Men du kommer knappast upp i de pengarna du redan sparade in på din PC. Sen jag kan ju meddela att säljer du en komplett PC som fungerar och erbjuder support åt han som köpte den. Då kan man allt få sålt äldre PC datorer för bra pengar med.

1) efter ett tag så är inte prestandan lika relevant längre och underhållsfriheten får ett ännu högre värde (den P3 1GHz som tant Berit sitter och mailar på är snabbare än den Celly 366MHz som du har som surfburk, men vilken av dom kommer kräva mer underhåll tror du?)
2) om du står för supporten så är en del av köpessumman en betalning för ditt framtida arbete!

för mig (min mor snarare) så är det mycket enklare att lägga lite extra pengar (som i hennes fall dessutom går från forskningsanslag - inte ur egen ficka) och ha en dator som fungerar utan att hon måste be mig/någon fixa den då och då...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

frostyfrog, ja vill veta vad som är så enormt bra med OSX? förutom att det inte är lika utsatt för virus/spyware och att det är användarvänligt (använder man OSX ett tag så bryr man väl sig inte i användarvänligheten längre?) är det minnessnålare ? bättre på att hantera datorns resurser? bättre på multitasking ?

dom flesta som sitter på swec, vad har dom för nytta av mac? eftersom vi kan ganska mkt om datorproblem osv så tycker ja det är bättre å köpa en dator som man har råd med + att man får mer prestanda + att man kan spela spel + hmm (warez är inte lika vanligt för mac) ^^ nackdelen är väl att man får pula lite å ha sig.

kontentan av det hela: ja vill att du ska övertyga en inbiten PC-hårdvarunörd som faktiskt gillar windows (med allt lull lull avstängt) att byta till mac

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazat
kontentan av det hela: ja vill att du ska övertyga en inbiten PC-hårdvarunörd som faktiskt gillar windows (med allt lull lull avstängt) att byta till mac

enkelt - det kan jag inte

jag själv sitter och surfar minst 80% av min tid framför datorn så jag skulle utan vidare kunna byta till en Mac...
(men a) jag är fattig studerande och b) x86 är idag mycket snabbare på F@H vilket jag prioriterade högt vid mina senaste datorinköp)

Jag har inte suttit i OSX så mycket, men jag tror inte jag skulle märka prestandaskillnad på det och XP
man ska inte försöka avgöra om det är resurssnålare än XP eftersom de faktiskt inte kan köras på samma hårdvara

Anvädningsenkelheten är efter ett tag rätt oviktig för de saker som du gör dagligen, men tänk hur en mamma (som aldrig lär sig, kan göra en sak 10ggr och ändå fråga "hur") ska försöka bränna en skiva...
detta är egentligen lika enkelt på både OSX och XP...stoppa i skiva, lägg till filer... men slutmomentet på XP är "högerklick/bränn skiva" medan det i OSX är en tydlig ikon på den plats där "mata ut"-ikonen vanligtvis sitter (leder till en "bränn eller avbryt eller mata ut"-ruta, så man inte bränner av misstag)
jag tror inte min mor skulle hitta "högerklick/bränn"-alternativet, men jag hoppas att hon skulle hitta den stora knappen i OSX

ok, detta är ett halvdant exempel med en ovan person, men ingen inbiten Win-användare kan påstå att "högerklick/bränn" är det smidigare alternativet (jag tror att man kan hitta fler sånna petitesser)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Nu harj ag best'llt mig en Mac mini Med G4 1.42Ghz, 512Mb ram och 80Gb disk och ett tangentbord. Köper rästen sedan tänkte jag har en MX500. Läste att det var segt med för hög upplösning som apple har på sina skärmar. Typ över 1280x960 vart det segt med animationerna pga det lilla ramminet på 32Mb till grafikkortet så får kanske bli en 15 tums TFT på 1024x768 i upplösning eller en 17 får se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Nu harj ag best'llt mig en Mac mini Med G4 1.42Ghz, 512Mb ram och 80Gb disk och ett tangentbord. Köper rästen sedan tänkte jag har en MX500. Läste att det var segt med för hög upplösning som apple har på sina skärmar. Typ över 1280x960 vart det segt med animationerna pga det lilla ramminet på 32Mb till grafikkortet så får kanske bli en 15 tums TFT på 1024x768 i upplösning eller en 17 får se.

jag ser en massa 17" tft i din sign... en sån i 1280x1024 är ju inte så mycket större än 1280x960 som dom påstår var problemfritt så du kan ju kolla

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Dyr dyr dyr varför skall Apples datorer alltid vara så dyra för?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Dyr dyr dyr varför skall Apples datorer alltid vara så dyra för?

för att de som köper Apple har råd/anser det vara värt det högre priset? för att Apple vill gå med vinst? status? för att de kan?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazat
frostyfrog, ja vill veta vad som är så enormt bra med OSX? förutom att det inte är lika utsatt för virus/spyware och att det är användarvänligt (använder man OSX ett tag så bryr man väl sig inte i användarvänligheten längre?) är det minnessnålare ? bättre på att hantera datorns resurser? bättre på multitasking ?

dom flesta som sitter på swec, vad har dom för nytta av mac? eftersom vi kan ganska mkt om datorproblem osv så tycker ja det är bättre å köpa en dator som man har råd med + att man får mer prestanda + att man kan spela spel + hmm (warez är inte lika vanligt för mac) ^^ nackdelen är väl att man får pula lite å ha sig.

kontentan av det hela: ja vill att du ska övertyga en inbiten PC-hårdvarunörd som faktiskt gillar windows (med allt lull lull avstängt) att byta till mac

jag var inbiten PC-hårdvarunörd som faktiskt gillade windows 2003 server skarpt,
sen kom iMac G5 i höstas och min nyligen färdigt ihopplockade dator åkte ut fort som fan!
har sparat pengar sen dess och nu har jag lagt en order på den, och inte fan kommer jag sakna PC, det vet jag.

jag övertygade mig själv, och nu 5 månader efter beslutet är jag fortfarande råpepp på osx (efter att ha provat det i typ 20min).

och ni som klagar på prestandan, tänk på att amd64 3500+ ligger på bara 2,2Ghz!!!0mg vilk3t lurendrejjeri!!! ffs
-"det är ju segare änn min gammdator, för den va ju faktiskt en intel på 2,4Ghz!!!!!1111"
stfu n00b!!! GL HF!!!!111oneone
(värt att tänka på)

Visa signatur

Failure is not an option. It comes bundled with your Microsoft product.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazat
frostyfrog, ja vill veta vad som är så enormt bra med OSX? förutom att det inte är lika utsatt för virus/spyware och att det är användarvänligt (använder man OSX ett tag så bryr man väl sig inte i användarvänligheten längre?) är det minnessnålare ? bättre på att hantera datorns resurser? bättre på multitasking ?

dom flesta som sitter på swec, vad har dom för nytta av mac? eftersom vi kan ganska mkt om datorproblem osv så tycker ja det är bättre å köpa en dator som man har råd med + att man får mer prestanda + att man kan spela spel + hmm (warez är inte lika vanligt för mac) ^^ nackdelen är väl att man får pula lite å ha sig.

kontentan av det hela: ja vill att du ska övertyga en inbiten PC-hårdvarunörd som faktiskt gillar windows (med allt lull lull avstängt) att byta till mac

OSX är kanon på minneshanteringen, ja, det vill ha minst 512mb ram, men det är ju bara för att den vill få din upplevelse så smidig som möjlig. Kan hantera datorns resurser utmärkt och multitasking är en dröm. Därför säljer datorer med dualprocessorer. För OSX vill ha 2st processorer. Allt går så mycket bättre då.

Att du säger att de flesta som sitter på swec..... Kolla in lite i Unixdelen och inte i Spelforumet. Det är en jävla skillnad på folk som sitter där. Vissa vill ha en fungerande arbetsstation även fast de har mycket bra koll på saker. Jag själv använder mac på skrivbordet även fast jag har kunskap att köra *BSD på en workstation. Men *BSD får vara på servrarna medan OSX får vara på skrivbordet. Det är skönt att alltid ha något som bara fungerar hela tiden, så man slipper oroa sig över att något skulle ta tid att fixa.

För oss som faktiskt har råd med flera datorer, datorer som vi kan pilla med och alltid ha någon som fungerar är mac skitbra som workstation. Även för oss som gillar lite udda hårdvara. Och inte bara sitta med x86 är mac en bra grej. För de som inte har kunskap till så mycket är mac kanon.

Men visst, för den typiska 15åriga sweclockaren som vill spela spel, tycker det är kul att modda sina lådor och inte har några större pengar. Då kanske mac inte är en bra grej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3dlabel
jag var inbiten PC-hårdvarunörd som faktiskt gillade windows 2003 server skarpt,
sen kom iMac G5 i höstas och min nyligen färdigt ihopplockade dator åkte ut fort som fan!
har sparat pengar sen dess och nu har jag lagt en order på den, och inte fan kommer jag sakna PC, det vet jag.

jag övertygade mig själv, och nu 5 månader efter beslutet är jag fortfarande råpepp på osx (efter att ha provat det i typ 20min).

och ni som klagar på prestandan, tänk på att amd64 3500+ ligger på bara 2,2Ghz!!!0mg vilk3t lurendrejjeri!!! ffs
-"det är ju segare änn min gammdator, för den va ju faktiskt en intel på 2,4Ghz!!!!!1111"
stfu n00b!!! GL HF!!!!111oneone
(värt att tänka på)

Hoppas du skämtar om det sista....

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke18
Hoppas du skämtar om det sista....

ville bara påpeka att man inte ska haka upp sig på Mhz/Ghz.
det är så pass många som gnäller på att mac har så dålig prestanda, så då är det bara att kolla på amd64.

grafikkortet är ingen höjdare i macarna, det är jag medveten om (och man köper inte en mac som speldator, det bör andra vara medveten om).

Visa signatur

Failure is not an option. It comes bundled with your Microsoft product.

Permalänk
Medlem

..(( A mini-guide to Mac OS X for new Mini owners )):.
Ar en liten guide till hur Mac OS X egentligen fungerar, en superb liten mini guide med tips och trix för ev nyblivna switchare!

http://arstechnica.com/guides/tweaks/miniguide.ars

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att andelen virus och spyware samt kända säkerhetshål till windows INTE bara beror på monopolet utan även på att windows inte är designat med säkerhet i fokus. Se bara på webservrar t ex, det har hittats fler säkerhetsål i Microsoft IIS än Apache trots att apache har större del av webservermarknaden.

Sen saker som att man kan få virus bara av att öppna ett mail i outlook express osv måste väl ändå de flesta förstå att det inte har ett smack med marknadsandel att göra. Såna virus skulle vara stört omöjliga att göra till Linux eller OS X.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Dyr dyr dyr varför skall Apples datorer alltid vara så dyra för?

Varför är Aston Martin och Rolls Royce så dyra? Grejen med mini är ju att den faktiskt inte är dyr, det är den billigaste Macen någonsin.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag hade tängt göra en längre post igen, men jag har ont i huvet och har haft hela dagen så jag svarar bara på aac_rippers inlägg...

Ja, men opel är inte dyra. Så varför är Mac dyrt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Ja, men opel är inte dyra. Så varför är Mac dyrt?

Mac är dyrt av många anledningar. Bland annat för att dom får plocka ihop egna tekniska lösningar med andras komponenter. Detta på grund av plattformens särart (PPC), som gör att man inte "kan" plocka industristandard-prylar rakt av från komponenttillverkarnas hyllor utan anpassning som exempelvis DELL gör. När man måste "anpassa" prylarna så blir volymen mindre och kostnaderna större. Dessutom så väljer Apple oftast lite mera påkostade lösningar. Men inte alltid, dom kan ibland vara rejält dumsnåla också. Apple lägger ner en stor slant på design och materialval och det kostar givetvis. Och så slutligen det viktigaste: för att vissa människor är beredda att betala överpriser för prylarna.

Det sägs att Apple och DELL är dom enda som tjänar några pengar på desktopdatorer. Fast det kanske är en skröna?

Brummmm...

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Men ingen kan påstå att Minin är dyr,, man måste se till modellens storlek när man jämför priser, inte jämföra den med beggade Dellburkar på blocket som folk gör,, sedan får man inte glömma programvarorna som ingår har sitt värde..

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

Precis... jämför Minin med en ITX-dator tex. Då är minin mycket mer prisvärd, man får dessutom med en massa programvara. Om man hämför minin med en Dell-dator för samma pengar så är Dell:en säkerligen snabbare, men det är två typer av datorer.
Snabbet: Dell
Design&Smidighet: Mac:en

Permalänk
Medlem

En lite ironisk test av minin..

http://www.divisiontwo.com/articles/MacMini2.html

So is the mini a maxi value?_ For me, clearly, no._ When I consider that a good deal of my time is spent running applications like Disk Defragmenter, Scandisk, Norton AV, Windows Update and Ad-Aware--none of which are available for the Mac platform--it doesn't make sense for me to "switch" to a Mac at this time._ But will Apple's famous marketing team be able to sell the the emperor an invisible computer anyway and turn the mini into a maxi hit?_ That’s the question that remains to be answered.

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3dlabel
jag var inbiten PC-hårdvarunörd som faktiskt gillade windows 2003 server skarpt,
sen kom iMac G5 i höstas och min nyligen färdigt ihopplockade dator åkte ut fort som fan!
har sparat pengar sen dess och nu har jag lagt en order på den, och inte fan kommer jag sakna PC, det vet jag.

jag övertygade mig själv, och nu 5 månader efter beslutet är jag fortfarande råpepp på osx (efter att ha provat det i typ 20min).

och ni som klagar på prestandan, tänk på att amd64 3500+ ligger på bara 2,2Ghz!!!0mg vilk3t lurendrejjeri!!! ffs
-"det är ju segare änn min gammdator, för den va ju faktiskt en intel på 2,4Ghz!!!!!1111"
stfu n00b!!! GL HF!!!!111oneone
(värt att tänka på)

Här har vi ett exempel på folk som inte förstår sig på processor arkitekturer och att klockfrekvens inte är allt för att ge prestanda.

ett exempel på spelprestanda: Valde 3500+ mot Intel P4 570 som är en dyrare cpu tillochmed.

http://www.tomshardware.se/cpu/interaktiv_jamforelse/index.ht...