Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deztron
Eftersom varje mol HCL släpper ut exakt en mol H+ (den protolyserades ju fullständigt) så kommer [H+] att vara samma som mol HCl/volymen=2,5*10^-3. Sätt sedan bara in värdet för att räkna ut pH

"Sätt sedan bara in värdet för att räkna ut pH"
- Hur?

Visa signatur

People tell me it's a sin - To know and feel too much within.
I still believe she was my twin, but I lost the ring.
She was born in spring, but I was born too late - Blame it on a simple twist of fate.

Permalänk
Medlem

Om du vet vad pH är så är det enkelt att räkna ut.
pH = -log[H+]
bara att knappa in på miniräknaren, observera att det är 10 logaritmen.
[H+]=[0.0025] M -> pH = -log0.0025

I samma veva kan vi ju ta hur du får fram koncentrationen om du vet pH ( enkelt att se från 1a ekv.
10^-pH = [H+]
Logaritmalagarna är bra att kunna när du gör uppgifter med pH så titta i din mattebok om det kommer uppgifter som verkar knepigare.

Permalänk
Medlem

någon som vet en sida med kemiska beteckningar för joner och salter? skulle behöva det illa kvickt!

tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har en fråga jag itne riktigt förstår: Nämn ett salt till syran HCl.
Skulle NaCl vara rätt svar på den frågan då?

Permalänk
Medlem

Ja det vore ett svar om du låter HCl reagera med natriummetall ( mycket häftig reaktion skulle jag tro ). Du får H2 och NaCl. Ett annat vore NH4Cl ammoniumklorid, ammoniak plus saltsyra.

Permalänk
Medlem

Nämn ett salt till var och en av följande syror/baser
a) HCl b)HCO3- c) CH3OO-

Jag fattar nada av denna fråga. Någon som kan hjälpa mig att tolka den bättre?
Vi har arbetat med syror o baser, antar att det ska neutraliseras eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Läs frågan ovan din för a.
HCl ger rimligtvis en vätejon och en kloridjon då det sönderdelas i vatten, kloridjonen/jonerna kan bilda salt med vilken positivt laddad jon som helst förutsatt att skilnaden i elektronegativitet är stor och att den totala sammanlagda laddningen är 0.
Na+ och Cl- blir t.ex. NaCl.
De andra två är ju grymt simpla balansera med valfri alkalimetaljon, Na+ exempelvis

Permalänk
Medlem

Vi har just haft vår första lab-timme i kemi i gymnasiet.
Nästa timme ska vi ta med oss tuggummi för att ta reda på sockerhalten.
Problemet är att läraren inte kommer berätta hur.
Någon som vet hur man ska göra? Hoppas det!

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk

Det står möjligtvis inte på förpackningen?

Permalänk
Medlem

jomen.. det är ju en kemilektion...

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Det kan ju knappast vara så att er lärare tänker sig att ni ska komma på en bra metod för mätning av socker på egen hand.
En vanlig metod för bestämning av sockerhalt i en vätska är att man använder en diffraktometer, ljusstrålen böjs av proportionelt mot densiteten och densiiteten antar man har ett samband med sockerhalten.
Nu är det mycket möjligt att ni inte har en diffraktometer men ni kan givetvis fortförande göra densitetsmätningar med en våg och några volymmätningsinstrument, tex pipetter.
Susning anger http://susning.nu/Tuggummi
Om vi antar att vi kan extrahera allt socker dvs glykossirap och sackaros ( vanlligt bitsocker och att vi kan göra densitetsstandarder med strösocker och vatten så borde det gå att göra en densitetsmätning på er lösning med socker extraherat från tuggumit, jämföra med era standarder ( lösningar med känd sockerhalt ) och därpå räkna ut mängden socker i tuggummit.

Extraktionen kan du nog gör genom att lägga tuggumit i ett filter eller annan anordning som kan hålla det på plats, sätta fast filtret så det sitter ovanför ett kärl med kokande vatten och sätta något som får vattnet kondensera och rinna tillbaka genom tuggummit.

Sök på Soxhlet eller Soxlet apparatus.

Mycket enklare är förstås att lägga tuggumit i et filter i en tratt och hälla kokande vatten på det, som rinner igenom, upprepa flera gånger, sedan koka bort en lagom stor del av vattnet.

Så länge gummibasen inte blir ohanterlig och löses upp eller så, borde denna metod fungera bra. Anledningen är att vanligt tuggumi ( inte sådant med skal ) består huvudsakligen av socker o gummibas och sockret borde gå att lösa i vatten.

Se givetvis till att era prov när ni mäter har ungefär samma temperatur.

Den största felkällan kommer troligtvis vara extraktionen, om ni inte extraherar ut allt kommer ni inte få bra resultat.

Permalänk
Medlem

Miljöproblemet

Du arbetar i ett miljöföretag vars
jobb det är att rycka ut vid akuta
miljöproblem. Du kommer att ta
prover från området och göra olika
analyser av miljöföroreningens
grad. Samt ge förslag på åtgärder.

Problemet

En tankbil som innehåller 9800kg svavelsyra i
en 8000 liter tank är inblandad i en olycka vid sjön Strömvattnet. Resultatet har blivit att hela lasten har släppts ut i sjön. Sjön har en liten bäck som utflöde som kan ge stora skador på skog och åkrar.

A) Du gör en bedömning av sjöns volym vars omkrets är 1500 m och största djup är 4 m.
Jag antar med hjälp av uppgifterna att sjön har formen av ett halvklot.
För att räkna ut volymen på vattnet behöver jag först ha tag på radien. Den får jag ur d=O/pi, d=1500/3,14 = 477
Radien=d/2=239
För att lätt kunna göra om volymen till liter så räknar jag med dm från och med nu.
Klotets volym kan beräknas med formeln 4πr3/3 och eftersom det är ett halvklot så delar jag mitt svar på 2. Till slut får jag fram att vattnets volym är 171468102640 liter.

B) Vilken koncentration är det på svavelsyran innan den läcker ut ur tanken?
C=n/v
n=m/M
Börjar med att räkna ut molmassa för H2SO4 2*1,008 + 32,1 + 4x16 = 98
m=9800000
M=98
n=9800000/98=100000
C=100000/8000
C=12,5 mol/dm-3

C) Vilken koncentration blir det i sjön direkt efter olyckan?
Eftersom vatten är neutralt så adderar jag bara vattnets volym till mina 8000 liter saltsyra och räknar ut den nya koncentrationen. 100000/171468102640+8000 = 5,832 * 10-7 mol/dm-3

D) Svavelsyra är en stark syra, antag att den släpper ifrån sig 79% av sina H+, för att bilda H3O+. Vilket pH skulle det vara i dammen direkt efter olyckan?

Behöver hjälp med D uppgiften, tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Inte kollat A-c men antar att det är rätt. Om nu sjövattnet är neutralt vilket vi kanske kan anta ( även om en sjö absolut inte behöver vara det ), så har vi
pH 7 -> [H+] = 10-7 M -> sjöns volym *10-7 mol H+ i den från början.
Vi kallar det Hstart
Sedan lägger vi till de H+ som kommer från syran.
2*100000*0,79 mol = mängden vätejoner från syran. 2an kommer eftersom svavelsyra har 2 protoner.
Vi kallar det Hsyra.
Den totala mängden H+ Htot är Hsyra+Hstart.
Htot/Vtot ( Vtot är den totala volymen lösning i sjön ) är vätejonkoncentrationen efter syreutsläppet [H+]efter
pHefter = -log[H+]efter.

Tror inte pH kommer ändras så otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

tack för svaret RMgX, fick till slut fram att pH-värdet blev 5.25

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna hjälpa mig med följande uppgifter? Tack på förhand!

1. Vid ett expriment löser man lite blynitrat i en bägare med vatten. I en annan bägare löser man upp lite silvernitrat. I varje bägare sätts en kopparstav. beskriv med reaktionsformler vad som kommer att hända i de båda bägarna.

2. Man blandar 10.0 ml kalciumhydroxidlösning, Ca(OH)_2 (aq), som har koncentrationen 0,100 mol/dm^3 med 140 ml saltsyra. HCl med pH = 1,25. Vilket pH får blandningen?

...vore flott om ni skrev uträkningarna så att man förstår varför något görs!

edit: HRRM!! Har prov i morgon!

Visa signatur

People tell me it's a sin - To know and feel too much within.
I still believe she was my twin, but I lost the ring.
She was born in spring, but I was born too late - Blame it on a simple twist of fate.

Permalänk
Medlem

Ang. tuggummit så fick vi bara väga vad det vägde, sen tuggade vi på det så att smaken försvann för att sedan väga det igen.
Viktförlusten skulle motsvara andelen socker som fanns i tuggummit.
Dock fick vi bara ner vikten med 40%, mot 60% som vi "skulle" fått.

Tattarvariant, javisst! :/

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Hur ser neutralisationen ut för H2CO3 och NH3 ?
Det som sker vid en neutralisation är väl att alla H3O+ och OH- ska bort?
Men när jag kör med de två så får jag:
H2CO3 NH3 --> 2H20 + NC + OH

Är det rätt eller har jag helt fel? :S

EDIT:
Eller ska man ta typ:
2H2CO3 + 2NH3 --> 5H2O + O(NC)2

eller kanske
3H2CO3 + 4NH3 --> 9H2O + 3C + 4N

Tror inte jag fattar riktigt

Permalänk
Medlem

skulle behöva hjälp med denna uppgift:

AC- +H20<>Hac + OH-

Beräkna ph i 0.050 mol/dm3 natriumacetaltlösning...

//tackar

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Nej nej Chrille, fundera först på vad det är du har, en syra och en bas.
Neutralisation betyder i det här sammanhanget låt syran och basen reagera med varandra.
vilken är syran? H2CO3 ( kolsyra ) vad gör en syra? donerar protoner ( den definitionen räcker i detta fall ).
Vilken är basen? NH3 ( ammoniak ) vad gör en bas? tar emot protoner.
Så låt syran ge protoner till basen ( rita Lewisstrukturer så blir det tydligt, vet du inte vad det är be din kemilärare visa )
Kolsyran har 2 protoner och ammoniaken har plats för en.
vi behöver därför 2 ammoniak per kolsyra om vi vill ta alla protoner från kolsyran, dock tror jag att den svaga basen ammoniak oftast bara tar en proton så.
H2CO3 +NH3 <-> HCO3- + NH4+.

Du kan också se det som att följande händer
steg 1.H2CO3 + H2O <-> H3O+ + HCO3-
H3O+ + NH3 <-> H2O + NH4+.
Slutresultatet är detsamma.

CN- är cyanidjoner mycket giftiga.

M3
Ka värdet för reaktionen är 1.7*10-5 tror jag.

Ka = [HAc] [OH-]/[Ac-]

[Ac-] = 0.050 - x M
De andra koncentrationerna kan du få fram genom att titta på reaktionsformeln. till sist får du en andragradsekvation som du löser.

Codename balck, Tattarvarianten är ganska sjysst ändå tänderna tillför mekanisk omrörning i det fasta systemet och enzymerna i saliven löser upp sockerarter.
Går ju dock inte att använda i ett mer allmänt fall.

Trexter Bly är oädlare än koppar och dess joner kommer inte reagera med kopparn.
Silver är ädlare än koppar.
2Ag+(aq) + Cu(s) -> 2Ag(s) + Cu2+(aq).

Lite högre upp finns fler problem med pH kolla på dem. om du vill ha mer info.

snabbis ( jag skiter i gällande siffror o dyl pH = -log[H+] LÄGG PÅ MINNET
nOH- = 2*0.01dm3*0.1mol/dm3 = 0.002 mol
nH+ 0.14dm3*10^-log1.25mol/dm3 = 0.14*0.8 mol= 0.112mol.
Du vet vad som händer när vätejoner reagerar med hydroxidjoner.
kvar finns 0.11 mol H+. vi har sammanlagt 0.15 dm3 lösning
så pH blir -log(0.11/0.15)
Om jag nu räknat rätt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret RMgX.
Men en liten sak jag undrar nu..
H2CO3 +NH3 <-> HCO3- + NH4+
då är det ju fortfarande en H kvar i HCO3-, ska man köra en gång till då så man får:
HCO3- + NH3 <-> CO32- + NH4+

Eller ska man inte göra det en gång till?

Permalänk
Medlem

Det kan man göra men jag tror NH4+ är en starkare syra än HCO3- så jag tror att gör du det får du sedan följande reaktion.
CO32- + NH4+ <-> HCO3- + NH3

Permalänk
Medlem

Tack igen RMgX
Har en fråga till som jag glömde att fråga min Kemilärare idag.
Vad menas med typ att det går åt XXml av 0,09 M Ba(OH)- lösning.

Fattar inte riktigt det där M:et, vad det står för?

Permalänk
Medlem

M står för molar = mol/dm3

Permalänk
Medlem

Tack igen

En fråga till, ang frågan högre upp:
Nämn ett salt till var och en av följande syror/baser
a) HCl b)HCO3- c) CH3OO-

b) frågan där, är detta rätt för den?

HCO3- + H20 -> H2CO3 + OH-
Och saltet till den blir då: NaH2CO3 ?

Och c frågan:
CH3OO- + H2O -> CH4OO + OH-
Och saltet blir då: NaCH4OO ?

Permalänk
Medlem

Nej salt är joner av motsatt slag som binder till varandra genom elektrostatisk attraktion.

Ska du skapa salter när du redan har en jon behöver du inte krångla till det.
Sätt bara till joner av motsatt tecken så föreningen blir neutral.
HCO3- har du sätt till en Na+ eller Li+ eller dylikt.
Du kan också ta 2 HCO3 och en Mg2+ t.ex och få Mg(HCO3)2

Reaktionen i b bör du göra med dubbelpil, den går framförallt i riktningen höger till vänster annars är det rätt.

Samma med c, dock tror jag du slarvat det ska vara HCO2H om det är myrsyra och inte en peroxid som jag inte riktigt kommer ihåg om den reagerar som en syra.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka kemikalier säljer dom på apoteket? Jag skulle behöva lite vanliga kemikalier. Jod, saltsyra t.ex.
EDIT: Jag fixade två stavfel. Jag ska inte tillverka sprängämnen. Jag ska laborera lite tänkte jag. Vilka kemikalier kan vara bra att ha i förrådet då?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad man vill göra, vill man göra fina kristaller så fungerar socker bra, ättika o bikarbonat fungerar om du vill göra syrabasexperiment ( inte i slutna kärl, koldioxidutveckling ). Svaga syror och baser är intressantare om du vill studera syrabasinteraktioner.
Om du har metallbrickor av olika slag och några olika metallsalter kan du göra batterier och med ett batteri kan du göra galvaniseringsexpriment och dylikt.
Annars kan du ju se om du kan komma på något sätt att separera färgämnena i ett löv med hjälp av ett tjockt papper.
Jag fick lite intrycket att du tyckte ett ämne var intressantare desto farligare det var i din andra tråd. Hur gammal är du, vill du göra kemiexperiment så fråga din kemilärare, de har betydligt fler ämnen och utrustning i skolan än vad du kan köpa till ett överkommligt pris själv.

Skaffa en labbrock och skyddaglasögon om du ska pyssla med syror och jod.
Får man fråga vad du tänkte göra med joden? ta inte i det med händerna.
Om du nu skulle få tag i saltsyra så tvätta inte kärlen du har haft det i med varmt vatten.
Det är lite roligt att lösa jod i vatten och hälla på ett organiskt lösningsmedel och se färgskilnaden, klassiskt kemi expriment.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
Det beror ju på vad man vill göra, vill man göra fina kristaller så fungerar socker bra, ättika o bikarbonat fungerar om du vill göra syrabasexperiment ( inte i slutna kärl, koldioxidutveckling ). Svaga syror och baser är intressantare om du vill studera syrabasinteraktioner.
Om du har metallbrickor av olika slag och några olika metallsalter kan du göra batterier och med ett batteri kan du göra galvaniseringsexpriment och dylikt.
Annars kan du ju se om du kan komma på något sätt att separera färgämnena i ett löv med hjälp av ett tjockt papper.
Jag fick lite intrycket att du tyckte ett ämne var intressantare desto farligare det var i din andra tråd. Hur gammal är du, vill du göra kemiexperiment så fråga din kemilärare, de har betydligt fler ämnen och utrustning i skolan än vad du kan köpa till ett överkommligt pris själv.

Skaffa en labbrock och skyddaglasögon om du ska pyssla med syror och jod.
Får man fråga vad du tänkte göra med joden? ta inte i det med händerna.
Om du nu skulle få tag i saltsyra så tvätta inte kärlen du har haft det i med varmt vatten.
Det är lite roligt att lösa jod i vatten och hälla på ett organiskt lösningsmedel och se färgskilnaden, klassiskt kemi expriment.

Jag har laddat ner en ganska stor bok med olika laborationer i. Där verkar det som att saltysra är en vanligt förekommande kemikalie. Jod skulle jag vilja ha för att utföra vissa laborationer i boken. Jag kommer inte ihåg vilka det var. Men jod var också något som det verkade finnas en del laborationer till. Att jag skulle vilja ha farliga saker är inte helt sant. Jag ska bygga ett dragskåp och skaffa mig en rock. Skyddsglasögon har jag redan.
Tack för dina utförliga svar!

EDIT: Boken jag laddat ner är i PDF format. Inga sunkiga "gör bomb recept."

EDIT: Du har läst min tråd om natriumhydroxid. Den frågan ställde jag för att jag ville veta om en tablett natriumhydroxid går igenom kroppen om den får fräta fritt. Min lärare sa att en tablett natriumhydroxid gör det. Så jag ville bara höra vad ni trodde.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Grejen är att om du laddar ner en kemibok så kommer mycket däri vara labbkemikalier, som är knepiga att få tag i,kolla på bibloteket om du inte kan hitta en bok om experiment med vardagskemikalier.