HP meddelar genombrott i nanologik

Permalänk
Melding Plague

HP meddelar genombrott i nanologik

<font style="font-size: 10pt"><b>HP meddelar genombrott i nanologik</b></font> <small class="small">onsdag 2 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
I en artikel i den ansedda vetenskapliga tidskriften Journal of Applied Physics meddelar tre forskare från HP att de konstruerat och demonstrerat en så kallad crossbar latch i nanometerstorlek. Komponenten kan i framtiden ersätta transistorn som grundläggande byggsten i integrerade kretsar.<br /><br />I teorin kan man bygga kretsar med denna teknik som är 1000 gånger snabbare än dagens, men man medger också att tekniken ligger flera år in i framtiden och att datorer kommer att fortsätta baseras på transistorer under en tid framöver. Än så länge kan man bara utföra operationen NOT med dessa komponenter, men när man har byggt även AND och OR är man redo att börja bygga datorer.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2005/050201a.html" target="_blank" >HP</a>. Patentbeskrivningen för crossbar latch hittas hos <a href="http://www.nanoinvestornews.com/modules.php?name=Pat&op=vp&pa..." target="_blank" >Nano investor news</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojdå :S

Permalänk
Medlem

hur länge är flera år?

Permalänk
Medlem

låter inte bra men enbart NOT hehe...

men vi vill ju inte ha negativa datorer

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Läser logiska kretsar nu.
Not är ju en inverterare.
Byter etta till nolla och tvärt om.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Ni har väl sett "LEGO Logic Gates"?
http://goldfish.ikaruga.co.uk/logic.html

Permalänk
Medlem

men NOT grinden är det enklaste av dom alla så det lär nog dröja innan dom löser dom andra

Permalänk
Medlem

Bara att börja vänja sig vid "HP inside".

Permalänk
Medlem

hewlett fuckin packard. de kan ju inte ens göra datorer i dagsläget..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gura6
hur länge är flera år?

min erfarenhet säger mig 10-15 i datorvärlden...

Permalänk
Medlem

det låter helt fantastiskt,

10-15 år kan nog stämma rätt bra

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Avstängd

och det förutsätter att de lyckas lösa de ingenjörsmässiga problem som kvarstår, samt att man kan använda denna teknik i stora volymer ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

hm starta cs NOT
starta datorn NOT
stäng av datorn NOT

ne men hoppas det blir gött iaf (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

hårt... men de kommer nog inte att bli en så stor övergång från transistor till den nya efter som att tillverkarna troligast kommer att strypa hårdvaran så att de kan sälja lite bättre hela tiden och på så sätt känna mer pengar under en längre tid

Det stod att transistor tekniken kommer att kunna optimeras i ungefär 10 år till så efter det så tror jag att "crossbar latchen" kommer börja användas i persondatorer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Ni har väl sett "LEGO Logic Gates"?
http://goldfish.ikaruga.co.uk/logic.html

Den var snygg.... ska ge den till min digitaltekniks lärare...

För alla er som går i gymnasiet nu och är intresserade om hur processor/minnen osv. fungerar så är digitalteknik en kurs jag kan rekommendera... Ganska mycket logiskt tänkande (kan man inte tro om datorer som aldrig uppför sig som man tror att de ska ) och lite plugga matte samt bygga grindnät.

I A kursen så lär man sig just om detta med NOT OR NAND grindar m.m. samt lite om hur latchar fungerar (används flitigt i minnen). I B så blir de mer att sätta ihop grindar så att de gör en funktion som tex en simpel processor som kan addera.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

påtal om i framtiden

Läste illustrerande vetenskap som hade en artikel om diamanter.
Var nåt år sen nu...

Skulle iallafall komma komponenter som skulle vara diamantpläterade (eller nåt i den stilen)
Skulle ge bättre kylning inte dykt än så vitt jag vet, nån som vet nåt?

Back to topic:
Alltid roligt att läsa om saker som blir mindre
Då kan man ju ha mer av det goda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
hårt... men de kommer nog inte att bli en så stor övergång från transistor till den nya efter som att tillverkarna troligast kommer att strypa hårdvaran så att de kan sälja lite bättre hela tiden och på så sätt känna mer pengar under en längre tid

Det stod att transistor tekniken kommer att kunna optimeras i ungefär 10 år till så efter det så tror jag att "crossbar latchen" kommer börja användas i persondatorer

Den var snygg.... ska ge den till min digitaltekniks lärare...

För alla er som går i gymnasiet nu och är intresserade om hur processor/minnen osv. fungerar så är digitalteknik en kurs jag kan rekommendera... Ganska mycket logiskt tänkande (kan man inte tro om datorer som aldrig uppför sig som man tror att de ska ) och lite plugga matte samt bygga grindnät.

I A kursen så lär man sig just om detta med NOT OR NAND grindar m.m. samt lite om hur latchar fungerar (används flitigt i minnen). I B så blir de mer att sätta ihop grindar så att de gör en funktion som tex en simpel processor som kan addera.

låter intressant, tack för infon.

ska fråga rektorn om man kan få läsa den kursen nån dag

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
låter intressant, tack för infon.

ska fråga rektorn om man kan få läsa den kursen nån dag

Hehe... kul att någon vart intresserad så snabbt... tycker själv att de var roliga kurser (kan bero på att läraren passa mig perfekt) synd bara att de ä på 50p :P... man kan dok läsa djupare på universitet.

Vilken linje går du på?

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

\o/ woohoo!
Det ska tydligen va billigt att tillverka också.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Hur fungerar NOT-grinden?
visst är AND:
00=1
10=0
01=0
11=1

och OR:
00=0
10=1
01=1
11=0

och NOT? :S

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Nice....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Hur fungerar NOT-grinden?
visst är AND:
00=1
10=0
01=0
11=1

och OR:
00=0
10=1
01=1
11=0

och NOT? :S

Nästan
AND:
00=0
10=0
01=0
11=1

OR:
00=0
10=1
01=1
11=1

NOT:
0=1
1=0
Kanske... NOT är väl ingen riktig grind utan bara en konverterare?? men jag kan ha fel.,

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk

Intressant, som när transistorerna kom...

EDIT: tror jag

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mha109
Nästan
AND:
00=0
10=0
01=0
11=1

OR:
00=0
10=1
01=1
11=1

NOT:
0=1
1=0
Kanske... NOT är väl ingen riktig grind utan bara en konverterare?? men jag kan ha fel.,

Lite snyggare när man gör såna här tabeller att räkna i rätt ordning....alltså 00, 01, 10, 11

Jag trodde NOT var en NAND med hopkopplade ingångar, men NOT kanske är en helt egen krets jag kommer inte ihåg.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

asså jag läser Elektronik och-datakommunikation grymt program om det inte var så att 2 av de 3 huvudlärarna sög dom vet inte hur man lär ut... =/ den ena av dom är så irriterande så man tröttnar på själva ämnerna... jaja men igentligen är ämnerna hur grymma som helst... jag läser digitalteknik a och b analoga kretsar och mer...... jaja kul med utvekling i alla fall men det lär ju inte komma upp i marknaden än på ett decenium i alla fall.

Visa signatur

Här kan man skriva vilken hårdvara man sitter på, men jag tar en kopp kaffe istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mha109
Nästan
AND:
00=0
10=0
01=0
11=1

OR:
00=0
10=1
01=1
11=1

NOT:
0=1
1=0
Kanske... NOT är väl ingen riktig grind utan bara en konverterare?? men jag kan ha fel.,

Nej de är ingen riktningsgrind egentligen. Nu har inte ja läst klart de där i den kurs ja går. Men så som jag har förstått det så är NOT bara en konverterare. precis som du skrev.
Kommer 1 in går 0 ut och tvärt om.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Lite snyggare när man gör såna här tabeller att räkna i rätt ordning....alltså 00, 01, 10, 11

Jag trodde NOT var en NAND med hopkopplade ingångar, men NOT kanske är en helt egen krets jag kommer inte ihåg.

Det bör påpekas att det inte är den enda ordningen som är korrekt då det det även finns ett flertal andra sätt att organisera binära talföljder tex Karnaugh/Gray kod som ska organiseras 00, 01, 11, 10 vilket är den ordningen som används så fort man ska konstruera något med grindar.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig det binära talsystemet i skolan i dag! Tror jag börjar fatta men kvantdatorer är fortfarande ett mysterium (etta och nolla samtidigt :s )

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

NAND lär man ju köra istället för AND och OR, men det känns lite kul att man faktiskt vet vad snackar om. Gött med digitalteknik.

Permalänk
Inaktiv

Jee, så man hade någon nytta av Digitalteknik lektionerna ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mha109

OR:
11=1

säkert? är det inte bara ojämna som öppnar?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"