Solaris släpps som öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Solaris släpps som öppen källkod

<font style="font-size: 10pt"><b>Solaris släpps som öppen källkod</b></font> <small class="small">fredag 4 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Tillverkaren Sun meddelar att man nu släpper källkoden till Solaris. Den 31 januari lade man ut den första källkoden till DTrace, ett avancerat administrationsverktyg, och mer kod kommer att läggas ut fortlöpande under de kommande månaderna.
<br />
<br />Någon gång under andra kvartalet väntar sig Sun ha lagt ut så mycket att en körbar Solaris ska kunna byggas. Huvuddelen av koden kommer att släppas CDDL-licens ver. 1.0 medan vissa delar kan komma att läggas ut under andra öppen källkod-licenser. Sun skickar fortlöpande ut information om projektet på en e-postlista, för de som verkligen vill vara med från början.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.opensolaris.org/" target="_blank" >Open Solaris</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det har med överklockning att göra.

Sånt här läser man på slashdot.

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte Sun är lite sent ute. Intresser blir nog mycket svalare än om de hade släppt koden fri från början.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

bättre sent än aldrig brukar det väl heta ..
Någon som har testat operativ systemet som kan berätta om det är bra eller dåligt eller avancerat ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Det är klart att det passar in på Sweclockers, eftersom det finns ett Linux/Unix-forum här, eller har Zyk inte sett det ?

Sugen på Solaris ? Nä, Linux verkar ligget steget/många steg före på typ alla områden för såna som mig som mest kör desktop, varför byta ner sig till Solaris ?

För dom som håller på med nåt speciellt server-projekt kanske Solaris kan vara intressant , fast DOM människorna klockar INGENTING

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är klart att det passar in på Sweclockers, eftersom det finns ett Linux/Unix-forum här, eller har Zyk inte sett det ?

Sugen på Solaris ? Nä, Linux verkar ligget steget/många steg före på typ alla områden för såna som mig som mest kör desktop, varför byta ner sig till Solaris ?

För dom som håller på med nåt speciellt server-projekt kanske Solaris kan vara intressant , fast DOM människorna klockar INGENTING

Solaris kerneln kan ladda binärer kompilerade för gamla versioner av kerneln kompilerade med en annan kompilator än vad kerneln du kör är. Klar fördel ifall man vill få fler företag som vägrar göra fria drivrutiner att släppa drivrutiner. Överlägset SMP stöd och andra server saker som även gör skillnad för desktopen. Jag är inte så insatt i licensen Sun ska använda men ifall den tillåter det så skulle nog ett utbyte av funktioner osv vara en riktig höjdare.

Permalänk
Medlem

Ja. Jag vet att det finns ett Unix/*bsd forum på swec (är där själv), men det är inte så stort så att det behövs nyheter på framsidan när något operativsystem ändrar sin licens. Det skulle översållas som helvete iochmed att det händer rätt mycket runt Unix/*bsd.

edit:

Litet z i zyk tack.

Permalänk
Medlem

Detta är lite mer än att ändra en licens...

Är ganska intresserad av DTrace... Var på studiebesök hos sun för ett tag sedan, och det berättades mycket intressant...

Permalänk
Medlem

Iofs är inte Solaris "något operativsystem" utan något som Solaris-fansen ofta framhåller som det tekniskt mest fulländade *NIX:et. Eftersom det har varit hämmat av sin dyrbara licens och slutna kod så är detta ändå en stor nyhet för en del.

Det Tolle skrev låter intressant, större binärkompabilitet skadar inte eftersom just det är något Linux är uselt på. Inget skoj heller att kompilera om en massa drivrutiner så fort man byter kernel.

Så vad blir det ? En Linux-dist med Solaris-kärnan ? Kanske inte så dumt, eller vad säger du, zyk ?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Så vad blir det ? En Linux-dist med Solaris-kärnan ? Kanske inte så dumt, eller vad säger du, zyk ?

Då är det väl iofs inte Linux längre

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Måste testas framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madpony
Då är det väl iofs inte Linux längre

Förslag på nya namn: Sunix, solux.
Fast borde väl gå att bara ta vissa funktioner från solaris och integrera i linux och släppa det som en ny dist?

håller med det här är väl ändå rätt stort att SUN som brukar ha hållt rätt hårt i sin mjukvara (har väl tom gått till några rättsliga processer) nu släpper solaris fritt, kan inte tänka mig allt som hemmakodarna nu kommer att kunna påta ihop.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Förslag på nya namn: Sunix, solux.
Fast borde väl gå att bara ta vissa funktioner från solaris och integrera i linux och släppa det som en ny dist?

håller med det här är väl ändå rätt stort att SUN som brukar ha hållt rätt hårt i sin mjukvara (har väl tom gått till några rättsliga processer) nu släpper solaris fritt, kan inte tänka mig allt som hemmakodarna nu kommer att kunna påta ihop.

Det är inte möjligt att integrera solaris och linux (eller GNU/Linux antar jag du menar) för licensen som solaris källkod är släppt under är inte kompatibel med GPL.
Det är inte möjligt att flytta någon kod mellan projekten och det är klart riskabelt att kika på kod från den ena licensen om man är utvecklare under den andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Förslag på nya namn: Sunix, solux.
Fast borde väl gå att bara ta vissa funktioner från solaris och integrera i linux och släppa det som en ny dist?

håller med det här är väl ändå rätt stort att SUN som brukar ha hållt rätt hårt i sin mjukvara (har väl tom gått till några rättsliga processer) nu släpper solaris fritt, kan inte tänka mig allt som hemmakodarna nu kommer att kunna påta ihop.

Skulle du köra ett, som folk kallar det, linux system med solaris kerneln så skulle det ju blir GNU/Solaris. Precis som det är GNU/Linux.

Solaris är redan nu rätt lik de flesta GNU/Linux distributioner, GNOME är standard desktopen, GNU-toolsen kommer med men är inte default.

Nyaste Solaris 10 ska visst vara väldigt snabbt på desktopen med.

Synd bara att det inte blir under en GPL kompatibel licens. Men fri är den iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyk
Ja. Jag vet att det finns ett Unix/*bsd forum på swec (är där själv), men det är inte så stort så att det behövs nyheter på framsidan när något operativsystem ändrar sin licens. Det skulle översållas som helvete iochmed att det händer rätt mycket runt Unix/*bsd.

edit:

Litet z i zyk tack.

Tycker att det var bra att detta hamnade på framsidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Tycker att det var bra att detta hamnade på framsidan.

Håller med! Mycket bra av de som skrev nyheten.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Ok. Ni har rätt antar jag.

Trodde faktiskt att massor av männsikor skulle klaga på nyheten som dom gör med krönikorna varje vecka.
Men så var inte fallet.

Ska tanka och installera det imorgon vid sidan om mitt GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Ska nog också dra hem det!

Permalänk
Medlem

Ser kul ut, fast jag bryr mig faktiskt inte om solaris är open eller closed source. Det är ett bra system och det räcker för mig.

the squonk: GNU/Linux ligger inte före på många områden alls. Frågan är snarare hur långt de ligger efter.

Permalänk
Medlem

Är solaris avsedd för sevrar eller också för hemmaanvändaren?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Är solaris avsedd för sevrar eller också för hemmaanvändaren?

Du kan som hemanvändare använda solaris lika enkelt som gnu/linux.
sedan att det inte fungerar bra för vanliga svenssons är en annan sak

För hemanvändare finns det bara Windows och Mac OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

För hemanvändare finns det bara Windows och Mac OS.

och ett ökande antal enkla Linuxdistar.

slängde in Ubuntu åt syrran efter den senaste förfrågan (4e i ordningen på 2 månader) om ominst av XP då hon dessutom lyckats bli avstängd hos BBB för spamande, ska bli spännade att de om nått ändå går åt helvete.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och ett ökande antal enkla Linuxdistar.

slängde in Ubuntu åt syrran efter den senaste förfrågan (4e i ordningen på 2 månader) om ominst av XP då hon dessutom lyckats bli avstängd hos BBB för spamande, ska bli spännade att de om nått ändå går åt helvete.

Har inte sett en enda linuxdist som är riktigt användarvänligt.
Att installera och avinstallera program, att uppgradera saker i systemet. att sätta upp mjukvarubrandvägg. Att få igång smb share osv. Linux är inte färdigt för desktop på samma sätt som Windows och Mac OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Har inte sett en enda linuxdist som är riktigt användarvänligt.
Att installera och avinstallera program, att uppgradera saker i systemet. att sätta upp mjukvarubrandvägg. Att få igång smb share osv. Linux är inte färdigt för desktop på samma sätt som Windows och Mac OS.

hehe, och det är Windows?

kraven var inte så stora heller: web, epost, ordbehandlare, msn. och smb är inte i fråga efetersom den är enda datorn.

hursomhelst så har jag inte hört från na´ sen dess, tar det som ett gott tecken ..fast det kan ju betyda att inget funkar också.

det enda problemet med linux för min del är det dåliga stödet för ritplattor, scanners mm.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Är solaris avsedd för sevrar eller också för hemmaanvändaren?

Ultimata OS att programmera Java på anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyk
Ok. Ni har rätt antar jag.

Trodde faktiskt att massor av männsikor skulle klaga på nyheten som dom gör med krönikorna varje vecka.
Men så var inte fallet.

Aha, du klagade alltså bara för att ställa dig in hos andra och utgick alltså från andras åsikter.
Läste du inte Almas senaste krönika om att våga hitta sitt eget jag och sina egna åsikter