Framtiden för dualcore

Permalänk
Melding Plague

Framtiden för dualcore

<font style="font-size: 10pt"><b>Framtiden för dualcore</b></font> <small class="small">torsdag 10 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2343&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har publicerat en mycket bra artikel som handlar om utvecklingen på processormarknaden. Som bekant kommer Intel och AMD lansera sina nya processorer detta år med två stycken kärnor.<br /><br />Denna vändning på processor marknaden har tagit många med storm och det är väldigt få som kan tala om hur processormarknaden kommer se ut om ungefär ett år. Artikeln förklarar problemen med processorer som har en kärna, som dagens, samt varför dessa inte skulle fungerat någon längre tid prestandamässigt. Kort och gott en mycket intressant artikel för er som vill sätta er in lite mer i hur egentligen processorer med dubbla kärnor fungerar.<br /><br />"<I>At the same time, we are hearing that "Netburst is dead, Tejas is cancelled and AMD's next-generation K9 project is pushed back." Designs built for high clock speeds and IPC (Instructions per Clock) are no longer highly regarded as heroes, but black sheep. They are held responsible for all the sins of the CPU world: exploding power dissipation, diminishing performance increases and exorbitant investments in state of the art fabs to produce these high clock speed chips.</I>"<br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2343&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Mattias Ekström för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel. mer av dessa ^^

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Den där länkade jag till igår i :

"Sju Pentium 4-moderkort testade"

då var det ingen som gillade den ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Den där länkade jag till igår i :

"Sju Pentium 4-moderkort testade"

då var det ingen som gillade den ...

hehe läste inte den tråden

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Den där länkade jag till igår i :

"Sju Pentium 4-moderkort testade"

då var det ingen som gillade den ...

Hallå?
Du är ju en 2004a, vad begär du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoman
Hallå?
Du är ju en 2004a, vad begär du?

2004a ? vad betyder det ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
2004a ? vad betyder det ?

Det betyder http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41532...

Dvs permoman bör lägga av med uttaladen av liknande slag om han behagar att fortsätta läsa/skriva på vår sida. Oavsett smileys eller inte smileys.

Men nu är det inte något som ska diskuteras här. Så tillbaka till ämnet!

Permalänk
Medlem

Mehh!!!

Vilken besvikelse, de tog ju bara upp problemen idag och varför prescott blev sånt fiasko, sen när man väll ska läsa lite om dualcore så kommer det senare...

Ändå väldigt intresant och bra och välförklarat utan att bli förenklat allt för mycket...

Permalänk
Medlem

När kan dualcore tänkas bli en verklighet för oss "vanliga" användare då?

Visa signatur

En ledares största politiska kapital utgörs av den mängd fruktan han kan ingjuta i sitt folk... eller: "Fear is the key". Förövrigt är Steve Harris kung.

Permalänk
Avstängd

andra kvartalet dettaår lanserar ju intel sin processor, men räkna med 6-12 månader

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reedee
När kan dualcore tänkas bli en verklighet för oss "vanliga" användare då?

Intel släpper ju Smithfield (dual-core prescott) 2 kvartalet 2005 så om du vill kan du nog sitta på dual-core redan i sommar

Sen vill jag verkligen uppmana alla att läsa denna artikel då den är väldigt bra skriven och (förhållandevis) lättläst

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hjälpsam

Urk Smithfield, dubbla kärnkraftverk i en låda. Det är inte kul, jag har det nu fast två separata. Först när dubbla P-M kommer från inte blir det intressant, sammans med 955x chipsetten för DDR2, 1gig buss, PCI-X etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI