Stor artikel om Pentium M

Permalänk

Ska Dell sluta med hörselskydd till sina datorer alltså?

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak. Borde inte Celeron M har en chans att bli en hit på desktop marknaden? Celeron M baserad på Dothan kärnan har väl 1MB cache-minne. Prestandan var väl ganska hög, det trista i bärbara sammanhang är ju att den inte har energisparteknikerna men det gör ju inte så mycket i en stationär. Med ett lite bättre pris än vanliga Pentium M skulle det kunna bli en kul överklockningsprocessor.

Permalänk
Medlem

Tycker det bara är rena dumheterna att sitta och jämföra desktop kärnor med bärbara kärnor. Dothan är anpassad för att vara så effektiv som möjligt på den ström den kan få. Athlon64'an blev skapad för andra syften i första hand.

Men Sledge, du får gärna visa mig Athlon64 laptop versionen och jämföra vilket är av mer intresse då. Men om du trots allt vill jämföra så föreslår jag starkt att du väntar tills båda har fått ut nästa modell, i Intels fall borde det bli X-serien (Yonah kärnan). Vad jag har förstått så bygger den på modifierad Dothan kärna (ej säker i vilken grad). I AMDs fall borde det vara Tuledo m.fl.

Sedan att jag är rätt besviken på både AMD och Intel. Hade gärna sätt att de hade börjat jobba mot vad IBM m.fl. har hållit på med. Nu har iofs för mig att AMD sagt att de skapade K8’an för att klara fler kärnor. Nu ska jag väl erkänna att jag är väldigt entusiastisk över den kommande ”Cellkärnan” från IBM, Sony m.fl.

Sammanfattat, Dothan kan ej jämföras med något som inte tillhör samma viktklass. Sedan kan man alltid tycka att det är roligt, men att säga att Dothan är sämre än Athlon är fel enligt min mening.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Avstängd

Ja skall bli intressant hur mkt av Dothan som kommer att tillämpas i deras nya kommande desktopserie det varit så mycket hysh hysh omkring, att de riktar sig efter en teknik som grundar sig på minska effektförbrukning + ge mer bang per mhz är en bättre inriktning för tillfället än bara sätta in flera kärnor. Kan tänka mig att det varit ett jävla internt bråk i intel som slutligen ledde till att deras vd fick gå till tv och be om ursäkt för deras "problem"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Nja, en Athlon 64 på 2GHz är snabbare än Pentium M 2,0GHz. Pentium M kommer däremot ikapp vid 2,4GHz. Om båda kör 2,6GHz, har Pentium M då passerat Athlon 64?

Den har ju FSBn överklockad, så inte riktigt jämförbart.
När den FSBn blir standard har A64an kanske något ännu snabbare som standard...
Ska vi prata teori och spekulationer så blir det en helt annan diskussion, emn även där ser jag ju att A64 har en mycket längre och bättre väg framför sig utan större förändringar jämfört med Dothan...

EDIT: Minky, om du missade att läsa på anandtech så handlade heal artikeln om Dothan på skrivbordet, inte i laptops...
Och därmed är det även det diskussionen här handlar om...

EDIT2: På den bärbara marknaden ser jag Pentium M som helt ohotad på alla sätt och vis, utom budget...
Men nu var det inte det det handlade om...

Permalänk
Medlem

Intel Celeron M 350 (1.3Ghz 1MB 400Mhz) går att köpa för lite över 800kr. Skulle inte den kunna bli en trevlig budget-överklockningsprocessor?

Är det ingen som testat att överklocka en sådan, har letat på nätet men inte funnit något.

Edit: Lite potential skulle den ju kunna ha.
http://www.nordichardware.se/smpc2004/smpc2004/pic1_1big11040...

Permalänk
Medlem

Jodå. Sidan är dock på franska men går att översätta med Babelfish.

http://www.x86-secret.com/articles/cm/dfi855/dfi855-9.htm

Ganska kul att se en Celeron M överklockad till 2,0GHz dra jämt med Pentium 4 3,2GHz

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Ja det verkade ju ganska lovande, den tappade inte alltför mycket till vanliga Pentium M (som gammla Celeron gjorde mot Pentium4) och då var det 512kB modellen med, tror Celeron M baserad på Dothan är ännu lite bättre. Jag tror den kan vara riktigt trevlig, men man får väl vänta tills Somona kommer i desktop version.

Permalänk
Medlem

nu är det ju nästan som att det är mer värt att köpa intel
blir man riktigt förvirrad över vad man ska välja..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Alltid intressant att se tester, men som flera säger det är juh en laptop framtagen cpu lixom... Ställa den mot fx55 och senaste p4, inte svårt å lista ut svaret då.
Ja skulle vilja se ett likadant test fast då med bara laptops. Typ pris och performance, känns som en M-baserad laptop ligger jävligt bra till där!?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2500 Barton @ xp 3000 (200x10.5) | AN7X8-deluxe | 2xnoname 512mb pc3200 ddr | Radeon 9800 pro 256 ddr2 | 120Gb Deskstar | Skit shassi, me skit agg | WinXp pro sp2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyanide
Alltid intressant att se tester, men som flera säger det är juh en laptop framtagen cpu lixom... Ställa den mot fx55 och senaste p4, inte svårt å lista ut svaret då.
Ja skulle vilja se ett likadant test fast då med bara laptops. Typ pris och performance, känns som en M-baserad laptop ligger jävligt bra till där!?

Jämföra med FX-55 och senaste P4? http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dfipm&page=11
http://www.x86-secret.com/articles/cm/dfi855/dfi855-10.htm

Att Pentium M är överlägsen vad det gäller Laptops är ingen nyhet. Den jämförelsen blir först intressant då AMD släpper sin Turino. Turino är AMDs första riktiga satsning på det bärbara segmentet.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Jämföra med FX-55 och senaste P4? http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dfipm&page=11
http://www.x86-secret.com/articles/cm/dfi855/dfi855-10.htm

Att Pentium M är överlägsen vad det gäller Laptops är ingen nyhet. Den jämförelsen blir först intressant då AMD släpper sin Turino. Turino är AMDs första riktiga satsning på det bärbara segmentet.

Mmm jovisst men testerna ser juh lite annorlunda ut på Anandtech och då är det bara dothan 2,0 ghz till 1,6 (och klockad på en sida)... I den undre länken brakar dom juh på med 2,8ghz
Sen så snackade jag mest overall, p-m 2,0ghz kom under fx55 å p4. Sen kan man juh titta på http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=15 Där hamnar juh p-m 2,0ghz i mitten inte överst som på gamepc`s test.

"When overclocked, the P-M 2.53 GHz bests everything else on the market.!" (spel testet)
Jaha så om man klockar upp den är det den bästa spel cpun?

Ja har säkert missat nått jag vet inte ser lite kontisgt ut bara...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2500 Barton @ xp 3000 (200x10.5) | AN7X8-deluxe | 2xnoname 512mb pc3200 ddr | Radeon 9800 pro 256 ddr2 | 120Gb Deskstar | Skit shassi, me skit agg | WinXp pro sp2 |

Permalänk
Medlem

Svar till Kilroy:
Jag läste artikeln, men jag kommenterade vad andra skrev. Eftersom hälften av debattinlägen syftar på att desktop 64an slår Dothan som jag förstod.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Ja, och det var det artikeln handlar om så vad är fel med att jämföra så?

Alltså, ni som pratar om laptops tester, alltså, det ifnns ju mängder med sånna, Pentium M är som sagt helt ohotad, om man inte tar in pris i beräkningen och inte bryr sig om batteritid...

Ska som sagt bli intresant och se om Turion är lika bra som AMD påstår...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Tycker det bara är rena dumheterna att sitta och jämföra desktop kärnor med bärbara kärnor. Dothan är anpassad för att vara så effektiv som möjligt på den ström den kan få. Athlon64'an blev skapad för andra syften i första hand.

Men Sledge, du får gärna visa mig Athlon64 laptop versionen och jämföra vilket är av mer intresse då. Men om du trots allt vill jämföra så föreslår jag starkt att du väntar tills båda har fått ut nästa modell, i Intels fall borde det bli X-serien (Yonah kärnan). Vad jag har förstått så bygger den på modifierad Dothan kärna (ej säker i vilken grad). I AMDs fall borde det vara Tuledo m.fl.

Sedan att jag är rätt besviken på både AMD och Intel. Hade gärna sätt att de hade börjat jobba mot vad IBM m.fl. har hållit på med. Nu har iofs för mig att AMD sagt att de skapade K8’an för att klara fler kärnor. Nu ska jag väl erkänna att jag är väldigt entusiastisk över den kommande ”Cellkärnan” från IBM, Sony m.fl.

Sammanfattat, Dothan kan ej jämföras med något som inte tillhör samma viktklass. Sedan kan man alltid tycka att det är roligt, men att säga att Dothan är sämre än Athlon är fel enligt min mening.

Snackar vi strömförbrukning och prestanda så kan vi jämföra med AMDs senaste 90nm A64 Mobile med Oakville kärnan som drar 35W Max på 2GHz inkl minneskontrollern medans Pentium M 755 2.0GHz drar 21W TDP (ca 27.3W Max). Inte så stor skillnad. Det är så man väljer den som har bäst pris och det är förmodligen den med Pentium M.
Snackar vi prestanda och arkitektur så är den inte utvecklad för bärbara från början utan som en ersättare till Pentium (586). Pentium Pro som är P3/686 arkitekturen släpptes på marknaden 1995. Prestandan får den från denna arkitektur, dennes höga IPC. Så Pentium Ms kärna vart skapad för andra syften i första hand.. Nämligen server och workstation. Precis som vad Opteron (K8) är byggt för.

K8 passar bra till flera kärnor/multi core och flervägssystem pga Hypertransportbussarna som man kan koppla ihop dem med, både i kärnan och utanför, skalar väldigt fint pga det. Cell ser dock riktigt fint ut, PPC är en fin arkitektur också. Men där kommer man till processorer som inte kan jämföras med desktop x86or.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

PentiumM klockad till 2.4GHz har heller ingen möjlighet att smiska Athlon64 3400+. Synd att dom inte hade med Athlon64 3500+ som är ännu bättre och hälften så billig.

Tycker dock att det är synd att dom inte kan jämföra dom vid helt identiska klockfrekvenser.. det skulle vara riktigt intressant.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Snackar vi strömförbrukning och prestanda så kan vi jämföra med AMDs senaste 90nm A64 Mobile med Oakville kärnan som drar 35W Max på 2GHz inkl minneskontrollern medans Pentium M 755 2.0GHz drar 21W TDP (ca 27.3W Max). Inte så stor skillnad. Det är så man väljer den som har bäst pris och det är förmodligen den med Pentium M.
Snackar vi prestanda och arkitektur så är den inte utvecklad för bärbara från början utan som en ersättare till Pentium (586). Pentium Pro som är P3/686 arkitekturen släpptes på marknaden 1995. Prestandan får den från denna arkitektur, dennes höga IPC. Så Pentium Ms kärna vart skapad för andra syften i första hand.. Nämligen server och workstation. Precis som vad Opteron (K8) är byggt för.

K8 passar bra till flera kärnor/multi core och flervägssystem pga Hypertransportbussarna som man kan koppla ihop dem med, både i kärnan och utanför, skalar väldigt fint pga det. Cell ser dock riktigt fint ut, PPC är en fin arkitektur också. Men där kommer man till processorer som inte kan jämföras med desktop x86or.

Jovisst, men du får det nästan att låta som om de bara gjort en low volt version av PIIIan vilket inte riktigt stämmer.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Jovisst, men du får det nästan att låta som om de bara gjort en low volt version av PIIIan vilket inte riktigt stämmer.

Nej det är som jag sade på förra sidan P4ans QPB-buss också och mer cache, annars är det inte mycket mer än en P3-m, förbättrad branch prediction och nya instruktioner har den ju även också dock och att den är designad för att dra lite ström..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Låter mycket bra. Vilka minnen användes vid överclockningen, är själv intresserad. Den datorn måsta vara ganska snabb.

2*512Mb G-Skill PC4400LE TCCD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill

Jippi! Nu gör vi om hela tråden till en "AMDärbästpåallt"-tråd istället, som vanligt när sledge ska säga sitt.

Tycker för övrigt att det bara är skit att jämföra en mobil-cpu mot desktop-prollar, varför undrar jag bara.

Nej det gör vi inte alls. Tråden är till en nyhet som handlar om vilken processor som är snabbast och det är Athlon64.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Sledgehammer

Och på vilket sett kollade du att tempen blev ordentligt? Och hur vet du att du fick en korrekt avläsning på det viset du gjorde? Hur varmt/kallt var det i rummet, vilket chassi/hur många fläktar och vilken rpm/ljudnivå/ hade du många saker i chassit som bidrog med värme?

Du kanske förstår vart jag vill komma med detta?

Vill säga också att på dig verkar det som att om cpu är stabil vid prime så är den stabil vid allt man kan göra? Är det så du menar?

Zalman CNPS7000-cu är en bra kylare men hur stor är den inte då? Ta en mindre o sämre kylare och se vad tempen blir då. Om man ska använda dom i små Barebone system eller små trånga system generellt.

Nu har jag i alla förstått att du tycker att Anandtech är bäst o då absolut bäst på allt när det gäller datorer alltså? Och om någon eller många andra sidor får ett annorlunda resultat med något dom gör så har dom fel i så fall? Samt kan ingen sida bli lika bra som Anandtech bara för att Anandtech varit och är så bra som dom är?

Jag bryr mig inte om vilken cpu som är bäst här, och jag själv är en amd fanboy då det är amd processorer i alla mina datorer nu och den nästa datorn kommer att använda en amd cpu också. Men jag måste ju få ifrågasätta eller kommentera också.

1. Tempen stämmer väl överens med bios tror jag. Som jag sa så var kylaren mycket sval om man jämför med t.ex en Clawhammer jag testat överclockad. Jag skunde inte känna någon värme alls vart jag än kände.

2. Normal rumstemp (23c) i ett x-dreamer chassi med 1*120mm och 2*80mm fläktar.

3. CNPS7000-cu är en helt normal kylare för vanliga desktop datorer.

4. Anandtech har aldrig gjort något för att förstöra sitt förtroende som jag anser att t.ex tomshardware har gjort. x86secret.com vet du säkert själv vad jag tycker om. GamePS kör medvetet värdelösa VIA chipset till Athlon64 processorerna i testet mot Dothan och Pentium4 vilket är kasst. Anandtech kör nForce4, lika självklart som att man skall köra Intel chipset till Intel datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Tycker det bara är rena dumheterna att sitta och jämföra desktop kärnor med bärbara kärnor. Dothan är anpassad för att vara så effektiv som möjligt på den ström den kan få. Athlon64'an blev skapad för andra syften i första hand.

Men Sledge, du får gärna visa mig Athlon64 laptop versionen och jämföra vilket är av mer intresse då. Men om du trots allt vill jämföra så föreslår jag starkt att du väntar tills båda har fått ut nästa modell, i Intels fall borde det bli X-serien (Yonah kärnan). Vad jag har förstått så bygger den på modifierad Dothan kärna (ej säker i vilken grad). I AMDs fall borde det vara Tuledo m.fl.

Sedan att jag är rätt besviken på både AMD och Intel. Hade gärna sätt att de hade börjat jobba mot vad IBM m.fl. har hållit på med. Nu har iofs för mig att AMD sagt att de skapade K8’an för att klara fler kärnor. Nu ska jag väl erkänna att jag är väldigt entusiastisk över den kommande ”Cellkärnan” från IBM, Sony m.fl.

Sammanfattat, Dothan kan ej jämföras med något som inte tillhör samma viktklass. Sedan kan man alltid tycka att det är roligt, men att säga att Dothan är sämre än Athlon är fel enligt min mening.

AMD var först med planerna på dualcore tikkskillnad från Intel i alla fall. Sen så är Athlon64 snabbare, kolla testet?

Laptop versionen är exakt samma processor som i desktop datorer och finns i mycket strömsnåla varianter. Dock inte lika lågt som Pentium M ligger i, men AMD's kommande Tuledo kommer ju också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Intel Celeron M 350 (1.3Ghz 1MB 400Mhz) går att köpa för lite över 800kr. Skulle inte den kunna bli en trevlig budget-överklockningsprocessor?

Är det ingen som testat att överklocka en sådan, har letat på nätet men inte funnit något.

Edit: Lite potential skulle den ju kunna ha.
http://www.nordichardware.se/smpc2004/smpc2004/pic1_1big11040...

Jo, ännu trevligare är att processorn på screen inte har 1MB cacheminne som du skriver, utan 256Kb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Jämföra med FX-55 och senaste P4? http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dfipm&page=11
http://www.x86-secret.com/articles/cm/dfi855/dfi855-10.htm

Att Pentium M är överlägsen vad det gäller Laptops är ingen nyhet. Den jämförelsen blir först intressant då AMD släpper sin Turino. Turino är AMDs första riktiga satsning på det bärbara segmentet.

1. x86secret.com vet du säkert mycket väl att den inte är tillförlitlig.
2. GamePC är bättre, men dom kör medvetet VIA chipset som är sämre tillskillnad från anandtech.com som även har fler test i fler programvaror och är en mer känd site:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=11

Sen så är AMD's nuvarande processorer för bärbara mycket bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tycker dock att det är synd att dom inte kan jämföra dom vid helt identiska klockfrekvenser.. det skulle vara riktigt intressant.

Det finns här:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=11

Du jämför bara med Athlon64 3200+ 2.0Ghz 0,09u Socket939

Sen så får man även en Athlon64 3800+ Socket939 för mindre pengar än 2.0Ghz Pentium M som jag sa.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Snackar vi prestanda och arkitektur så är den inte utvecklad för bärbara från början utan som en ersättare till Pentium (586). Pentium Pro som är P3/686 arkitekturen släpptes på marknaden 1995. Prestandan får den från denna arkitektur, dennes höga IPC. Så Pentium Ms kärna vart skapad för andra syften i första hand.. Nämligen server och workstation. Precis som vad Opteron (K8) är byggt för.

Alltså, läste du artikeln?
Pentium M är lite mer än det där...
Opteron är ju egentlgien också Pentium Pro + 64bitars och integrerad minneskontroller i så fall...
ARkitekturmässigt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tycker dock att det är synd att dom inte kan jämföra dom vid helt identiska klockfrekvenser.. det skulle vara riktigt intressant.

Det gjorde dom?
2GHz...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Det finns här:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=11

Du jämför bara med Athlon64 3200+ 2.0Ghz 0,09u Socket939

Sen så får man även en Athlon64 3800+ Socket939 för mindre pengar än 2.0Ghz Pentium M som jag sa.

Men ingen jämförelse i högre klockfrekvenser. Pentium M verkar skala bättre än athlon 64.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om PM v A64an men det viktiga är ändå att den här artikeln visar att PM architecturen inte kommer att ersätta Netburst architecuren (P4an) vissa delar av den kommer möjligtvis att användas i P4an men det är allt
PM är designad för låga klockfrekvenser med låg voltspänning och arbetar med extremt tighta timings speciellt L2 cachen och kommer därför aldrig att scala i frekvens på samma sätt som P4an och A64an dessutom är PM L2 cache 2Mb stort vilket betyder att en höjning av FSB inte kommer att ge någon större prestandavinst så hela PM architecuren är designad runt L2 cachen som Dothan har vilket också är problemet (dålig FPU) lösare timings innebär högre klockfrekvens men också betydligt sämre prestanda och högre wattutag då är man tillbaka på ruta 1 dessutom har inte PM 64-bits stöd vilket betyder att Intel måste redesigna hela CPUen från grunden (2år?) så nästa CPU från Intel kommer inte att bygga på PM architecturen det är varjefall vad jag tror

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Alltså, läste du artikeln?
Pentium M är lite mer än det där...
Opteron är ju egentlgien också Pentium Pro + 64bitars och integrerad minneskontroller i så fall...
ARkitekturmässigt...

Ehm, ja jag har läst den och den diskuterar inte arkitekturen (mer än lite i inledningen) och opteron kan inte vara baserad på P6/ppro/p2 kärnan eftersom de inte har full tillgång till den, men det är såklart samma ISA och båda är x86 processorer så likheter måste finnas. Pentium M har delar av sin CPU från P6 arkitekturen, Opteron är en egen arkitektur för x86 ISA (som bygger på K7/athlon arkitekturen där kan du säga som du gjorde..), Opteron har inte en execution core likadan som PPRO. Se bilderna och blockdigrammen längre ner.
"Instead, Intel borrowed the execution core of the Pentium III; far from the most powerful execution core, but a good starting point for the Pentium M" - Anandtech.
Vilket är samma sak som jag beskrev förut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Nej det är som jag sade på förra sidan P4ans QPB-buss också och mer cache, annars är det inte mycket mer än en P3-m, förbättrad branch prediction och nya instruktioner har den ju även också dock och att den är designad för att dra lite ström..

AMD64 arkitekturen

Du kan se att AMD64 har tre decodes för att göra om x86 instruktionerna till micro ops (som både intel och amd använder). Tre APUs och tre FPUs alla integrerade.

Pentium Pro/P6 och PM.

Ppro

P3
Två ALUs och en FPU. Samt decoders och micro ops. Precis som PM fast PM har också tagit till sig av en längre pipeline. Något komplett block diagram över PM finns dock inte ens hos intels sida. Men Anand säger ju att det är samma execution core och de andra skillnaderna finns speccade överallt, så jag kör på P3ans blockdiagram över execution core.

P3

Netburst/P4an.

Du bör kunna se skillnader mellan arkitekturena. Har du något att komma med mer detaljerat än vad som Intel ger ut om Pentium M kärnan får du gärna göra det.

Petter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Det gjorde dom?
2GHz...

Tänkte mer på -> vid samma fsb & multipler.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Jo, ännu trevligare är att processorn på screen inte har 1MB cacheminne som du skriver, utan 256Kb.

Får väl erkänna att det inte var bra att länka till den bilden efter texten jag skrivit. De nya Celeron M processorerna har 1MB i cache minne. Dvs hälften av Pentium M, då både Celeron M och Pentium M är baserade på Dothan kärnan.

Bilden är från Nordichardware och visar vinnaren i deras överklockningstävling. Dock är det en äldre kärna som bara har 256kB i cache. Men det var den enda bilden jag kunde hitta på en överklockad Celeron M, efterlyser fler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Ehm, ja jag har läst den och den diskuterar inte arkitekturen (mer än lite i inledningen) och opteron kan inte vara baserad på P6/ppro/p2 kärnan eftersom de inte har full tillgång till den, men det är såklart samma ISA och båda är x86 processorer så likheter måste finnas.

Ja, det snackas ju rätt mycket arkitektur i början, men jaja...
Och ja, det beror ju lite på vad man syftar på, jag menade mer PPro/K7 arkitekturen vs. t.ex netburst...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tänkte mer på -> vid samma fsb & multipler.

Ok, det borde dom kanske ha gjort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Ok, det borde dom kanske ha gjort...

Det hade varit skoj att se om Dothan är en värdig "motståndare" till AMD64.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, det snackas ju rätt mycket arkitektur i början, men jaja...
Och ja, det beror ju lite på vad man syftar på, jag menade mer PPro/K7 arkitekturen vs. t.ex netburst...

Inte arkitekturmässigt som du sade, när det snackas mycket arkitektur = 5+ sidig artikel om det, kolla t ex ars technica och microprocessortillverkarnas egna information de lämnar ut om det.

(BTW Netburst/P4 arkitekturen? Den har du inte nämnt något om i hela tråden)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det hade varit skoj att se om Dothan är en värdig "motståndare" till AMD64.

Jo, men idag är den inte det.
Och jämföra en hypotetisk framtid för en processor är faktiskt inte så intresant, eftersom när Pentium M har nått dom frekvenserna så kanske A64an ökat ännu mer...

Men det hade varit kul att se iaf...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Inte arkitekturmässigt som du sade, när det snackas mycket arkitektur = 5+ sidig artikel om det, kolla t ex ars technica och microprocessortillverkarnas egna information de lämnar ut om det.

(BTW Netburst/P4 arkitekturen? Den har du inte nämnt något om i hela tråden)

Inte arkitektur mässigt?
jaja, om du har en definition på att snack om arkitektur är "5+ sidig artikel om det" så är det ditt problem...

Har det inte nämnts jämförelser mellan PM och P4 arkitekturern i hela tråden?
Vet inte om jag personligen nämnt det men i jämförande med arkitekturer så är det klart att den är med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det hade varit skoj att se om Dothan är en värdig "motståndare" till AMD64.

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=lpcpuso&page=7

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319