nForce4 med stöd för AGP

Permalänk
Medlem

Kommer komma ut ett till efter detta som är bättre tror jag.
Väntar lite till.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Enligt mina personliga erfarenheter som är rätt bra när det gällr just hårdvara så är ATI stabilare än Nvidia, AMDs nya kallare,snabbare och stabilare än Intels nya,Asus bättre än Abit osv, listan kan göras lång ... Men jag prioriterar en sak väldigt mycket och det är ett bra luftflöde genom min dator och köper man ett GF Ultra och har ett chassie som inte är speciellt djupt så blir det inte speciellt bra luftflöde genom datorn.

På vilket sätt är Ati stabilare än Nvidia? De enda nvidia-kort jag har använt, som inte har varit 100% stabila har varit Gainward-kort. När de gäller Ati har det varit mest strul med Powercolor och Sapphire. Prickar i bilden utan att överklocka, svart bild vid uppstart,, frysningar vid uppstart, uthopp till skrivbordet i spel (oavsett drivrutin och inställningar som t ex AGP FW) osv. Men det största problemet med Ati har varit drivrutiner. De har blivit bättre men en del spel behöver fortfarande "rätt" drivrutin för att fungera. Det är väldigt sällan ett spel inte fungerar med nvidias WHQL-forceware.

När det gäller temperaturer så ligger mitt Leadtek 6800GT på 43 grader idle, 55-56 load, klockat till Ultra (original luftkylt). Två bekanta med likadana kort, har ungefär samma temperaturer på sina. Fläkten är tyst, tystare än de X800pro och X800XT jag har använt (Powercolor och Sapphire). Prestandan i spel är mycket bra, och jag har inte upplevt några som helst buggar hittills. Mitt gamla FX5900 var även det stabilt, men ingen höjdare på DX9, som alla FX kort (fick det billigt). Innan dess, ti4200 8x, funkade mycket bra. Geforce3 ti200, funkade mycket bra, osv.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Synd att den här tråden blev Nvida vs. Ati. Jag har haft båda, de har båda varit sämre och bättre i olika stunder och på olika saker. Just nu är skillnaden väldigt liten. Vad det gäller stabilitet så är skillnaden obefinlig. Det Nvidia varit dålig på har de förbättrat de senaste 1-2 åren, tänker då på anti-aliasing. Tv-ut är en aning bättre men fortfarande inte i klass med Ati. Ati dessvärre är dålig på doom 3, saknar sli ännu och hade inget bra alternativ när jag skulle uppgradera. Ati har blivit lite tunnt i budgetalternativ för 2000:-.

Jag väntar fortfarande på ett sådant här kombo moderkort som inte sinkar agp. Finns det något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
På vilket sätt är Ati stabilare än Nvidia? De enda nvidia-kort jag har använt, som inte har varit 100% stabila har varit Gainward-kort. När de gäller Ati har det varit mest strul med Powercolor och Sapphire. Prickar i bilden utan att överklocka, svart bild vid uppstart,, frysningar vid uppstart, uthopp till skrivbordet i spel (oavsett drivrutin och inställningar som t ex AGP FW) osv. Men det största problemet med Ati har varit drivrutiner. De har blivit bättre men en del spel behöver fortfarande "rätt" drivrutin för att fungera. Det är väldigt sällan ett spel inte fungerar med nvidias WHQL-forceware.

När det gäller temperaturer så ligger mitt Leadtek 6800GT på 43 grader idle, 55-56 load, klockat till Ultra (original luftkylt). Två bekanta med likadana kort, har ungefär samma temperaturer på sina. Fläkten är tyst, tystare än de X800pro och X800XT jag har använt (Powercolor och Sapphire). Prestandan i spel är mycket bra, och jag har inte upplevt några som helst buggar hittills. Mitt gamla FX5900 var även det stabilt, men ingen höjdare på DX9, som alla FX kort (fick det billigt). Innan dess, ti4200 8x, funkade mycket bra. Geforce3 ti200, funkade mycket bra, osv.

Kan bero på att Powercolor och Sapphire är lågbudget men jag har sapphire och senaste datorn jag byggde med XL kortet är Sapphire utan något av de problemen du nämner.

Leadtek gör ju först och främst alltid bra kort samt att de har en mastodont kylning på kortet så det ska verkligen vara tyst och kallt annars e det nåt som är fel.

Jag har inte hittat något spel som inte fungerar på ATI kort. Min flickväns dator hade ett ti200 GF3 i sig och den var lite ostabil i vissa spel tex Sims 2 men nu när jag bytte till et ATI9700np så fungerar det perfekt. Du har antingen haft en välldans otur eller så har du bara använt gammla drivare.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Kan bero på att Powercolor och Sapphire är lågbudget men jag har sapphire och senaste datorn jag byggde med XL kortet är Sapphire utan något av de problemen du nämner.

Leadtek gör ju först och främst alltid bra kort samt att de har en mastodont kylning på kortet så det ska verkligen vara tyst och kallt annars e det nåt som är fel.

Jag har inte hittat något spel som inte fungerar på ATI kort. Min flickväns dator hade ett ti200 GF3 i sig och den var lite ostabil i vissa spel tex Sims 2 men nu när jag bytte till et ATI9700np så fungerar det perfekt. Du har antingen haft en välldans otur eller så har du bara använt gammla drivare.

Instämmer. Sapphire är just nu billigare men jag har svårt att tro att de är sämre än andra kort. Och Leadtek gör fina kort, mitt är ett Leadtek 6800 LE upplåst och överklockat! Studerar just nu Buggy och jag ser fortfarande inget alternativ i 2000-2500:- som knäcker mitt grafikkort. På Nivida finns det fler "snabba" alternativ i 2500:- medans man måste upp i 4000:- på Ati. 9800 Pro är ingenting i jämförelse med ett upplåst Nvidia 6800 LE eller ett 6800. Det här är fakta och inget löst snack.

Permalänk
Medlem

Sapphire,Powercolor är lågprismärken.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Helt underbart... Orkar ju inte köpa ny cpu,graffe osv..

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Instämmer. Sapphire är just nu billigare men jag har svårt att tro att de är sämre än andra kort. Och Leadtek gör fina kort, mitt är ett Leadtek 6800 LE upplåst och överklockat! Studerar just nu Buggy och jag ser fortfarande inget alternativ i 2000-2500:- som knäcker mitt grafikkort. På Nivida finns det fler "snabba" alternativ i 2500:- medans man måste upp i 4000:- på Ati. 9800 Pro är ingenting i jämförelse med ett upplåst Nvidia 6800 LE eller ett 6800. Det här är fakta och inget löst snack.

Buggy är ju helkasst då han inte har uppdaterat den alls.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Som jag ser det så visst är ATi bra så länge man håller sig till benchmarks osv.
Men kommer ihåg när Knight of the old republic var nytt och jag ägde ett 9600XT och det var ingen höjdare då det buggade ur rejält många ggr.
Tog ATi över ett halvår att fixa till sina drivrutiner för att spelet skulle funka bra och så har det varit med många spel.

Samt även ATi's roliga problem som fanns då, vilket var att om man körde Agp8x så muppade kortet till sig så att bildskärmen gick in i viloläge och blev totalt svart, enda som hjälpte då var att trycka på power-knappen å starta om.
Så man fick manuellt ändra om till agp 4x i bios, så länge jag hade det kortet kom det aldrig en fix för problemet.

Men ATi kan ju ha skärpt till sig vid det här laget kanske men för min del dröjer det länge innan jag köper ett ATi igen.

Angående TV-out kvalitén kan jag inte påstå att dom nVidia korten jag ägt skulle ha någon som helst sämre kvalité än ATi-kort vad jag sett iaf, dock har jag inte undersökt saken med förstoringsglas så jag kan ha fel i den saken:D

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Mitt nuvarande kort 9700np har bättre bild på tv ut än mitt förra kort 6800GT. Jag har en väldigt bra CRT tv så de tär lätt att se skillnaden..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled