Soundblaster Audigy 4 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
vad är bäst? Jag har ett Soundblaster Live Player! 1024 liggandes som samlar damm. Ska jag köra med mitt inbyggda eller stoppa in Soundblasterkortet? Jag vill ju ha så bra ljud o prestanda som möjligt

Vet inte riktigt vilket SB-kort du har?Själv uppgraderade jag så här : SB Live 5.1->inbyggt Soundmax AD1980->Audigy 2 och det var ett lyft varje gång.Audigy 2 Bulk är riktigt billiga och som det stod i recensionen (ung.) "har du ett audigy kort innan behöver du inte uppgradera ,man hör knappt nån skillnad" men det är skillnad på pris däremot.Stor skillnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
klart du får bättre spelprestandard du avlastar jhu cpun.

1. Man får inte bättre prestanda, tester har visat att ett Audigy2 kort t.o.m är mer krävande.
2. Bara för att ljudprocessorn sitter på en egen PCB och i en PCI-slot så innebär inte det att processorn blir mer avlastad.
3. Lär dig stava
4. Som vanligt så snackar du om saker som du inte vet någonting om.

--------------------------------------------
Ang Audigy4 så kan jag tänka mig att det är mycket bra ljudkvalité.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Nòdvàndigt av creative att slàppa ett nytt kort med knappt jàmfòrbara fòrbàttringar mot zs och sedan òka priset rejàlt? Helt klart endast i pengasyfte.

Sedan fàr den editors choice ... bah, bara jag som àr sà fòrbannat tròtt pà recensioner som ger bra betyg bara p.g.a av att de fàr behàlla produkten.. ?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decube
ser rätt billigt ut med hålmonterade kondingar som pekar åt olika håll

Massproducering... det brukar se ut så, inget som försämrar ljudet

Audigy2 och Audigy4 är bra kort. Däremot är drivrutinerna inte mycket att ha om man vill göra något annat än att spela spel. Sen kör de ju fortfarande med EMU-DSPn, som gillar att resampla allt till 48KHz.

Audigy2/4 har två DSPer, men en bugg i Creatives drivrutiner gör att allt ljud passerar den "sämre".

Ska man använda kortet till musiklyssning är kX-drivern mycket bättre ( http://www.kxproject.com ). Den har ett "HQ" läge som går förbi EMU-DSPn, vilket gör att ljudet inte resamplas till 48KHz. Man kan till och med spela upp 44,1KHz "helt utan" IMD ( ). Inspelning från analoga källor (endast eX/Pro/Audigy4) utan EMU-DSPn aktiverad funkar också, och från SPDIF (bit to bit, upp till 24/96).

Resamplingen gäller inte DVD-Audio, men allt "windowsljud"med creative-drivarna.

Min åsikt är att EMU10K2 har gjort sitt. En DSP som jobbar i 24/96 sitter i nästan varje hemmabioförstärkare idag, och borde inte kosta allt för mycket.

När det gäller inbyggt ljud är min kommentar: Haha.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Massproducering... det brukar se ut så, inget som försämrar ljudet

Audigy2 och Audigy4 är bra kort. Däremot är drivrutinerna inte mycket att ha om man vill göra något annat än att spela spel. Sen kör de ju fortfarande med EMU-DSPn, som gillar att resampla allt till 48KHz.

Audigy2/4 har två DSPer, men en bugg i Creatives drivrutiner gör att allt ljud passerar den "sämre".

Ska man använda kortet till musiklyssning är kX-drivern mycket bättre ( http://www.kxproject.com ). Den har ett "HQ" läge som går förbi EMU-DSPn, vilket gör att ljudet inte resamplas till 48KHz. Man kan till och med spela upp 44,1KHz "helt utan" IMD ( ). Inspelning från analoga källor (endast eX/Pro/Audigy4) utan EMU-DSPn aktiverad funkar också, och från SPDIF (bit to bit, upp till 24/96).

Resamplingen gäller inte DVD-Audio, men allt "windowsljud"med creative-drivarna.

Min åsikt är att EMU10K2 har gjort sitt. En DSP som jobbar i 24/96 sitter i nästan varje hemmabioförstärkare idag, och borde inte kosta allt för mycket.

När det gäller inbyggt ljud är min kommentar: Haha.

Jag kör med ett Audigy 2 ZS i min HTPC som jag endast har till musik och film. Bör jag köra med den där kx-drivaren då? Är den bättre än Creatives egna även till DVD?

Permalänk
Medlem

Nej det är klart att ljudet är detsamma, men det skulle se mycket proffsigare ut om det var ytmonterade kondingar (som det är på vissa grafikkort t.ex) och det borde de ju ha kostat på sig med tanke på kortets pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Massproducering... det brukar se ut så, inget som försämrar ljudet

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte att de kan utrusta korten med optisk digitalutgång också? Jag t.ex. vill inte koppla in ljudkortet till H/K receiver med coax eftersom risken finns att man bränner digitalingången pga av överspänning. Kort som de gamla SB Live ville ju gärna göra det som många har fått erfarit. Dessutom så vill man ju inte gärna ha elektisk koppling mellan receivern och datorn om man inte har den jordad.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Någon som har lite tips på artiklar, arbeten eller något annat där man kan lära sig lite mer om ljudteknik, ljudkort, hifi i största allmänhet?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Angående inbyggda ljudkort på moderkorten så är deras prestanda sämre om de är mjukvarubaserade, som väldigt många är. De använder helt enkelt cpun istället för en riktig dsp.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har både optisk in och ut på mitt inbyggda 7.1 så det lär duga i dom flesta fall, analogt så brusar det vattenfall såklart men jag har ett Audiophile 2496 för analogt. Känner inte att jag saknar ett Audigy 2-4 på minsta sätt, eftersom Audiophile låter hörbart bättre och resamplar inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Massproducering... det brukar se ut så, inget som försämrar ljudet

Audigy2 och Audigy4 är bra kort. Däremot är drivrutinerna inte mycket att ha om man vill göra något annat än att spela spel. Sen kör de ju fortfarande med EMU-DSPn, som gillar att resampla allt till 48KHz.

Audigy2/4 har två DSPer, men en bugg i Creatives drivrutiner gör att allt ljud passerar den "sämre".

Ska man använda kortet till musiklyssning är kX-drivern mycket bättre ( http://www.kxproject.com ). Den har ett "HQ" läge som går förbi EMU-DSPn, vilket gör att ljudet inte resamplas till 48KHz. Man kan till och med spela upp 44,1KHz "helt utan" IMD ( ). Inspelning från analoga källor (endast eX/Pro/Audigy4) utan EMU-DSPn aktiverad funkar också, och från SPDIF (bit to bit, upp till 24/96).

Resamplingen gäller inte DVD-Audio, men allt "windowsljud"med creative-drivarna.

Min åsikt är att EMU10K2 har gjort sitt. En DSP som jobbar i 24/96 sitter i nästan varje hemmabioförstärkare idag, och borde inte kosta allt för mycket.

När det gäller inbyggt ljud är min kommentar: Haha.

Oj, kX drivrutinen gjodre stor skillnad. Iofs så körde jag med xp inbyggda men det är helt klart en märkbar skillnad trots att jag har kassa högtalare. Har ett Live! kort btw.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
1. Man får inte bättre prestanda, tester har visat att ett Audigy2 kort t.o.m är mer krävande.
2. Bara för att ljudprocessorn sitter på en egen PCB och i en PCI-slot så innebär inte det att processorn blir mer avlastad.
3. Lär dig stava
4. Som vanligt så snackar du om saker som du inte vet någonting om.

--------------------------------------------
Ang Audigy4 så kan jag tänka mig att det är mycket bra ljudkvalité.

Audigy2 kan jag tänka mig drar mera cpu än inbygda, men jag vet av egen erfarenhet att det blir missljud när cpu'n har hög belasting och man kör med det inbyggda. det missljudet fans inte när jag använde mitt sound blaser 128

Permalänk
Medlem

Vad jag är lite less på vad det gäller Greative är deras cd med drivrutiner och programvara. Fort man gjort en ominstallation så måste man hitta igen cd och för mig så funkar autorun inte, den tror inte att jag har sb audigy 2 så jag får lägga in allt manuellt. Sedan när man gjort det där (inte mycket jobb men men) då är de dags att ladda ner alla uppdateringar på nätet och det är jobbigt också. Då är det smidigt med exempelvis Hercules, dra ner EN fil från nätet med drivrutin och allt nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med expansionskort för ljudet. Soundblaster 16 orginal kort för ISA sedan soundblaster live 5.1 dock buggade det kortet arsle med MVP3 VIA chipet och anndra chip pga att det ej var PCI 2.1 comptabilt till 100%. Blev dock bättre på nyare Socket A moderkort sedan vad jag märkte. Sedan var ju drivisarna dock det buggigaste jag vart med om för dom nyare soundblaster korten. soundblaster 16 vart u inga problem men drivrutinerna till 5.1 korten var ju en mardröm. Kast ljud och massa buggar. Sedan bytte jag till linux och körde OSS drivisarna då vart det genas jävla massa bättre. Nu kör jag ALSA och säger bara att creatives drivisar kan slänga sigi väggen. Vart linxu som gjort att jag fortsat köra creative ljudkort annars ahde jag nog gåt över till nåt annat märke men inbyggda det skulle jag alldrig tänka mig dom suger stenhårt. mjukvarumixning och vi ska inte snacka om kassa ljudkvaliten. Man hör fan grejor så som om processorns last varierar i form av brus som ändrar frekvenser mm. har ESS ljudkort i min HTPC det har den effeckten även samma ljudkort i min gammla bärbara låter lika dant där. Ska itne snacka om deverse inbyggda ljudkort jag fått på mina via mobos genom tiderna. ne inbyggt suger.

Funderar på ett audegy 4. Sålts ett tag nu komplet ahde det nog för en 2.5K eller nåt mins itne ricktigt men mäst för at jag vill ha optiskt också.

Permalänk
Medlem

Sure, Audigy 4 verkar ganska nice, men på tal om inbyggda ljudkort är faktiskt SoundStorm helt fantastiskt. Blir nästan alltid bättre vid drivrutinsuppdatering och ASIOn fungerar mycket bra. Har tidigare haft inbyggt VIA-ljudkrets. Skitkass. Brusade åt allt. Provade då ett gammalt Soundblaster Live 5.1, samma sak. Nä, blir det nåt annat än SoundStorm blir det definitivt M-Audio eller något annat lite mer musikinriktat.

Visa signatur

abit nf7-s rev 2, amd athlon xp 2800+ barton, 2x256 twinmos pc3200, connect3d radeon 9800 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Jag kör med ett Audigy 2 ZS i min HTPC som jag endast har till musik och film. Bör jag köra med den där kx-drivaren då? Är den bättre än Creatives egna även till DVD?

Om du menar Dolby Digital och DTS så är det redan 48KHz. Men det är ingen nackdel att köra med kX-drivern. Tar upp mindre minne och registerutrymme än Creatives drivrutiner, och har fler inställningsmöjligheter.

Till uppspelning av CD och MP3 funkar programmet Foobar2000 bra ihop med kX. Om man väljer "HQ" enheten så kan man kan köra 44,1KHz om man använder utformatet 24bit padded to 32bit (som 24/96 DSPn stödjer).

DVD-Audio resamplas inte av Creatives drivrutiner, och funkar inte med kX-drivern pga kopieringsskyddet. På min burk kör jag två Windowsinstallationer, en med Kx och en med Creative.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd

Idag så suger Creative jävlig hårt, visst det är det ända ljudkort jag haft sen 1998 men suger idag.

Har Soundstorm och det duger men den är inte bäst, men att hitta riktiga drivrutiner till 1024 L!ve är omöjligt, samma med 4.1 Digital... hittar fan inte drivrutinerna så att man har EQ till fanskapet som man hade tidigare (Win98-WinME tiden)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Idag så suger Creative jävlig hårt, visst det är det ända ljudkort jag haft sen 1998 men suger idag.

Har Soundstorm och det duger men den är inte bäst, men att hitta riktiga drivrutiner till 1024 L!ve är omöjligt, samma med 4.1 Digital... hittar fan inte drivrutinerna så att man har EQ till fanskapet som man hade tidigare (Win98-WinME tiden)

De suger för att du inte hittar drivrutiner till ditt 7 år gamla ljudkort, okej...

EQ var ingen del av Creatives drivrutin, det var ett "hemmagjort" plugin.

Kx-drivern har EQ.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Vad jag är lite less på vad det gäller Greative är deras cd med drivrutiner och programvara. Fort man gjort en ominstallation så måste man hitta igen cd och för mig så funkar autorun inte, den tror inte att jag har sb audigy 2 så jag får lägga in allt manuellt.

Jag har intstallerat om burkar med XP utan att behöva CD:n, men använt mig av deras updatefuktion via webben. Blir bara driver då, men behöver inte mer själv.

Någon som vet om man kan köra DVD Audio digitalt via firewire på detta kort?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Någon som vet om man kan köra DVD Audio digitalt via firewire på detta kort?

SPDIF stängs av när man spelar upp DVD-Audio, pga kopieringsskydd, och det går inte att köra det via firewire heller. Det beror på formatet, inte på Creative.

olirc: Det finns de som köper armbandsur för 20-30.000:-. Alla har vi olika intressen...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
De suger för att du inte hittar drivrutiner till ditt 7 år gamla ljudkort, okej...

EQ var ingen del av Creatives drivrutin, det var ett "hemmagjort" plugin.

Kx-drivern har EQ.

Inte "hemmagjord" då det fanns med i CD:n som kom med kortet, men när jag laddar ner från creatives sida så är det bara skit man får ner... så varför skulle dom inte "suga" då?

Och drivrutinen på skivan fungerar inte änns till WinME, så XP kan man glömma då.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Idag så suger Creative jävlig hårt, visst det är det ända ljudkort jag haft sen 1998 men suger idag.

Har Soundstorm och det duger men den är inte bäst, men att hitta riktiga drivrutiner till 1024 L!ve är omöjligt, samma med 4.1 Digital... hittar fan inte drivrutinerna så att man har EQ till fanskapet som man hade tidigare (Win98-WinME tiden)

De är ju bara att du kör vanliga Live drivrutiner eller player?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
olirc: Det finns de som köper armbandsur för 20-30.000:-. Alla har vi olika intressen...

Och olika mycket pengar