ATi Radeon X850 XT i AGP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Men kör man gamla P4 cpuer så får man ju inte någon speciell spel prestanda iallafall. Jag har endast byggt datorer med AMD 3500+ och 3800+ denna vända.

[angry_mode][/angry_mode]

Eh ursäkta?

Kör min CPU på 3GHz och även om den är en flaskhals så räcker den mer än väl till dagens
spel, speciellt när man har ett 6800GT. Flatout i 1280x1024, 4x AA, 8x AF och maxade detaljer flyter som "scrolling" t ex.

Jag är fullt medveten om att t ex 3500+ är betydligt snabbare i spel, men vad hade det med
grafikkort att göra?

Om jag vore du skulle jag däremot se över det där klockade 9700-kortet som var modernt för 2-3 år sedan...

Sen hade det varit intressant att veta hur du jämförde skärpa och filmkvalitet med mera mellan korten

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

hehehehe trodde att de hade GDDR3 minnen... men de hade dem inte eller?
hur som helst så skulle jag ändå inte beställa dem ändå för jag anade att nåt var skumt. Jag kommer köpa Leadtek 6800GT från datorbutiken för 3595kr

EDIT: Jag har med egna ögon sett på CS, quake 3, UT2003, UT 2004, FarCry, HL2, CS:S och bra många fler spel jämfört bildkvaliteten mellan dessa kort:

geforce 4 ti 4200, 4400, 4600, FX5600 Ultra, 6800Ultra
ATI Radeon 7200, 7200Vivo 64mb ddr, 8500, 9600XT, 9800pro, X800XT

och genom alla dessa kort så har jag sett att Nvidia-korten har skarpare grafik i spel. Man ser detaljerna mycket skarpare och tydligare, men grafiken i övrigt är lite hårdare. ATI däremot har inte riktigt samma skärpa i spel, men de har mjukare och behagligare bild och finare bild i övrigt. Men det är inte så stor skillnad, men däremot så ser man tydlig skillnad i skärpan mellan korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
[angry_mode][/angry_mode]

Eh ursäkta?

Kör min CPU på 3GHz och även om den är en flaskhals så räcker den mer än väl till dagens
spel, speciellt när man har ett 6800GT. Flatout i 1280x1024, 4x AA, 8x AF och maxade detaljer flyter som "scrolling" t ex.

Jag är fullt medveten om att t ex 3500+ är betydligt snabbare i spel, men vad hade det med
grafikkort att göra?

Om jag vore du skulle jag däremot se över det där klockade 9700-kortet som var modernt för 2-3 år sedan...

Sen hade det varit intressant att veta hur du jämförde skärpa och filmkvalitet med mera mellan korten

Flatout kör ju jag med allt lull lull jag kan ha på mitt gammla kort i 1280x1024. Det är ju lättdrivet som satan och jävligt tråkigt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

X800XL = 3000kr
X800XT PE = 4000kr

Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette - 1024MB RDRAM Samsung 400Mhz - Hercules 9800 SE AIW + (ZM 80D, OP1) - SG 40GB , WD 120GB , SG 200GB - Nec DVD+-RW 3500A - 16" CRT Samtron - Santa Cruz | no its not, its the dark side, you are correct
Tangentbord, Mus, Musmatta - Ljudsystem

Permalänk

Alltså denna "enorma" skillnad som många ser i bildkvalitén mellan ati och nvidia har jag aldrig lagt märke till(förutom FX serien)....är det många som spelar sina spel igenom att pausa konstant och leta upp ett mikroskop eller förstoringsglas och börja granska bildkvalitén?
Jag har haft ATI och märkte då ingen skillnad med mina ögon, enda jag märkte var att drivrutinerna var bra mycket ostabilare än nvidias.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
[angry_mode][/angry_mode]

Eh ursäkta?

Kör min CPU på 3GHz och även om den är en flaskhals så räcker den mer än väl till dagens
spel, speciellt när man har ett 6800GT. Flatout i 1280x1024, 4x AA, 8x AF och maxade detaljer flyter som "scrolling" t ex.

Jag är fullt medveten om att t ex 3500+ är betydligt snabbare i spel, men vad hade det med
grafikkort att göra?

Om jag vore du skulle jag däremot se över det där klockade 9700-kortet som var modernt för 2-3 år sedan...

Sen hade det varit intressant att veta hur du jämförde skärpa och filmkvalitet med mera mellan korten

han menade nog inte att p4-cpu är gamla, han menade nog bara att om man sittar på en gammal p4a, dvs typ en 1.4ghz p4a...

Permalänk
Medlem

Har nån någon källa på att ASUS V9999GT 256M använder DDR och inte GDDR3?

Kollade på ASUS hemsida och där stod det att 128M använder 700MHz DDR och 256M använder 1GHz "DDR3". Inte för att det nödvändigtvis behöver vara så men...

http://usa.asus.com/prog/spec.asp?m=V9999GT/TD&langs=09

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Fan va fel du har. Bättre bildkvalité på ATI samt minst 1000 lappen billigare och ändå minst lika många fps i spel. Och på de få där Nvidia är snabbare så märker du inte nån skillnad när du spelar då de tär så små skillnader. Och bara tanken på att lägga ut en 1000 lapp extra för 3-5 fps det gör mig lite illamående.

Gillar både ATI/Nvidia, båda korten har/hade sina ned/uppgångar.

Vad gäller bildkvalité, det låter jag vara osagt, för vad gäller alla gejmers så är alla x-tremers, som därav stänger ned allt som heter AA/AF för att uppnå dom x-tra "fps:en" i sina spel.

Tidigare vet jag iaf, att ATI hade ett ytterst litet försprång i bildkvalité när man ökade på AA/AF på dessa konkurenters kort. Idagsläget har både väldigt fina kort i både highend, så som middlesegment korten.

Har själv ATI nu, & är nöjd med kortet stundtals, dock anser jag att Nvidia ligger lite före i utveckling utav kompatibla drivers. Både är dock mycket fina kort, & man ska INTE stirra sig blind på alla dessa bänkpress-test/benchmark (ironisk).

Mitt nästa inköp blir, då jag håller på byter ut mitt nuvarande system, till att köpa ett Nvidia kort, för det ska tydligen funka bäst i till mitt blivande system enl fabrikanter.

Det här med att vara "fanboy" är nog något vi alla stöter på, men för gudsskull skaffa er en egen åsikt, folk vill nog ha ett generellt utlåtande över produkter, då vill man nog inte träffa en "fanboy" för då är det just deras config/maskinvara i deras dator som är det som gäller, & det vilseleder en hel skara som kanske inte är så insatt, så som vi andra g33kz som sitter & använder oss utav dessa fåniga omgjorda bokstäver t.e.x :D, som är mycket insatt i allt & ingenting :D.

Lycka till!

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fanboy. Och jag spelar spel varje dag flera timmar men jag älskar när det är som snyggast och jag tycker att ATI klarar det bättre än Nvidia.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Jag är ingen fanboy. Och jag spelar spel varje dag flera timmar men jag älskar när det är som snyggast och jag tycker att ATI klarar det bättre än Nvidia.

Har du provat nVidias nyaste kort? Inte jag heller...

Permalänk
Medlem

Jag har byggt några datorer med Nvidias nya kort och några med ATIs nya kort.

Jag bygger datorer åt släkt och vänner så jag får chansen att testa många saker då mina vänner är spelnördar precis som mig själv.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled