Gainward 1 GB-grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är du säker på att det är så (jag har inte läst så mycket om SLI eftersom jag tycker det är grymt överskattat)?
I så fall är det ju riktigt kasst...!

(citattecknet jag använde var för att visa att det var ett citat inte för att visa att det betyder ungefär (eller hur jag nu ska förklara))

Jo jag är 100 % säker. Alla multi-GPU-lösningar på marknaden hittills har samma begränsning.

Särskilt kasst är det inte, det har aldrig varit det som har varit syftet med multi-gpu-lösningar.
Syftet är att dra nytta av parallelismen och öka prestandan genom att dela upp arbetsbördan på två GPUer, inte att lägga till mer minne.

Minnesmängden är underordnat andra faktorer vad det gäller prestanda.

Att kalla det kasst är typ som att klaga på att Turbon man nyss installerade inte gjorde att man fick fetare bilstereoljud.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Jo jag är 100 % säker. Alla multi-GPU-lösningar på marknaden hittills har samma begränsning.

Särskilt kasst är det inte, det har aldrig varit det som har varit syftet med multi-gpu-lösningar.
Syftet är att dra nytta av parallelismen och öka prestandan genom att dela upp arbetsbördan på två GPUer, inte att lägga till mer minne.

Minnesmängden är underordnat andra faktorer vad det gäller prestanda.

Att kalla det kasst är typ som att klaga på att Turbon man nyss installerade inte gjorde att man fick fetare bilstereoljud.

OK
nej, i detta fall är det knappast kasst, det har ju (nästan) ingen betydelse om man har 512 el en gig minne men när man har 2 stycken gf6600gt med 128 megs minne spelar det roll och det är ju med de korten SLI är vanligast
som tex i detta fall
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305571&cks=ASS&assoc=5684...

Permalänk
Medlem

Helt fel ju.

I SLI-läge renderar korten varsin halva av skärmen vad jag vet. Att säga att man har 1gb graffeminne att leka med är helt fel då båda grafikkorten BEHÖVER samma texturer och grejjer att arbeta med.
Det är klart att man skulle kunna göra så man får 1gb minne, alltså att grafikkorten läste och skrev till varandras minnen, men tänk er hur extremt svårt det skulle bli att få det att funka! Om man fick det att funka så skulle det bara resultera i en extrem flaskhals.

Men det som är najs med SLI är ju att man får i princip dubbel prestanda! Fast smakar det så kostar det. :]

Jag funderar själv på att skaffa 2st GF6800 GT och biosmodda bägge till ultra och sedan köra dom i SLI-läge. Måste bara läsa på lite innan jag ger mig på det. Är det nån som vet om det kommer funka? O_o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, för nVIDIA står i rumpljuset

Sen ifall någon blind fan missade så är det forfarande bara 512MB per kort..

ATI har 512MB på kortet, nVIDIA har 512MB på kortet... dööh. Dock skilnaden är den stulna (från 3Dfx) SLI som nVIDIA har..

Sen skiter jag i kort med 512MB ändå, när jag väl kommer ha behov av det så har jag nog tröttnat på datorer och bor i varmare land där man njuter av livet istället för att stänga sig inne vid datorn

Är inte att stjäla att olovligt ta något? Nu har ju redan flera kommenterat det faktum att nvidia har en egen teknik för SLI som inte är tagen ifrån 3dfx. Om den nu hade varit tagen från 3dfx så är det väl knappast något att klandra med tanke på att de köpt det förbannade företaget?

Och en spegling av 512MB är nog bättre än ospeglat 512MB ändå, även om det är lite väl overkill i dagsläget - inte minst pga priset. Jag förstår verkligen inte hur folk kan vara så hatiska mot olika tillverkare som gynnar konkurrens på marknaden, vi har alla fortfarande rätten att välja vilken produkt vi köper. Utan pressen från ATI hade garanterat nvidia stått och stampat en bit längre bak än var vi är idag.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd

Stulet?, det var ju NVidia som köpte upp 3DFX när dom gick i graven och då borde dom ju ha rättigheten till SLI.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Tja, jag tycker bara att det är kul att de tävlar då går ju utvecklingen snabbare, men som nämt så hoppas man ju att de funkar också:) och vad gäller priserna så kommer man väl inte ha råd i första taget:)

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T