Permalänk
Medlem

Mäta avstånd till telestationen

Ja, jag vet att det finns en jättebra länk nånstans, men har sökt och letat och letat men inte hittat den.

Någon som har en bra länk där man kan mäta sitt avstånd till telestationen?

Permalänk

Vet inte hur korrekt det är... men på http://www.uvtc.com/sweden/ kan du kolla om du skriver in ditt telenummer och trycker kontrollera. Eftersom det är så exakta besked så verkar det ju trevligt, men kanske bara är BS

Permalänk
Medlem

Får du ett svar där?
Fungerar inte för mig...

Var inte den länken jag tänkte på iaf, utan det var en helt tom sida förutom ett fält och en mät knapp...
Hittar inte urlen någonstans...

Permalänk
Medlem

undrar också

Visa signatur

Forza AFF!

Permalänk
Medlem

Det var på antingen karlshamns eller kalsrkonas bredbands sida den länken fanns. Men den plockades ner ganska omgående, och begränsades endast till boende i karshamn / karlskrona (kan inte komma ihåg vilken stad)

Permalänk
Medlem

ok, vad dumt...

Vad är problemet med att ha en offentlig tjänst där man kan mäta avsåndet?

Tycker det var en väldigt bra tjänst...

Permalänk
Medlem

Det ger en belastning på FA-Maskinerna.
Oftast så hämtas kabellängden från Skanovas databas, finns ingen information där så görs det en ny mätning.
Dom mätningarna är i stort sett endast till för felavhjälpning/felavgränsning för vi som jobbar med just det. På alla stationer sitter det minst 1 Fa-maskin, och den kan hantera en mätning åt gången. Om det öppnas upp en publik tjänst som ska hålla på o mäta hela tiden för att folk vill veta hur långt dom har till sin telestation så stör det arbetet för Telias personal som utrustningen är där för.

Permalänk
Medlem

Gå hit:

http://www.spray.se/abonnemang/adsl/

Skriv in ditt telefonnummer till höger och tryck på Sök.

I din webbläsares adressfält står nu cable=1560 om du har 1560 meter till din telestation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Gå hit:

http://www.spray.se/abonnemang/adsl/

Skriv in ditt telefonnummer till höger och tryck på Sök.

I din webbläsares adressfält står nu cable=1560 om du har 1560 meter till din telestation.

Nice, jag har -1 meter till telestationen.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

-1 står det när den inte lyckats söka så bra.
Spray's tjänst funkar bara ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Det ger en belastning på FA-Maskinerna.
Oftast så hämtas kabellängden från Skanovas databas, finns ingen information där så görs det en ny mätning.
Dom mätningarna är i stort sett endast till för felavhjälpning/felavgränsning för vi som jobbar med just det. På alla stationer sitter det minst 1 Fa-maskin, och den kan hantera en mätning åt gången. Om det öppnas upp en publik tjänst som ska hålla på o mäta hela tiden för att folk vill veta hur långt dom har till sin telestation så stör det arbetet för Telias personal som utrustningen är där för.

vad töntigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
vad töntigt...

Vad moget!

Permalänk
Medlem

cable=570 meter

bra ?

Visa signatur

Forza AFF!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Gå hit:

http://www.spray.se/abonnemang/adsl/

Skriv in ditt telefonnummer till höger och tryck på Sök.

I din webbläsares adressfält står nu cable=1560 om du har 1560 meter till din telestation.

Testa en kul sak:

Vi har flera fasta telefon abonnemang i vårt hus, alltså samma hus och fick olika resultat

Nr.1 cable=2410

Nr.2 cable=2660

En differens på 250 meter =D

Visa signatur

Skit i datan... Jag tar bilen;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogger
Testa en kul sak:

Vi har flera fasta telefon abonnemang i vårt hus, alltså samma hus och fick olika resultat

Nr.1 cable=2410

Nr.2 cable=2660

En differens på 250 meter =D

Har hört att längden även har med kvalitén på kabeln att göra oxå.
Det påverkar alltså.

Jag har ca 100 meters skillnad mellan våra 3 telefonabbonemang här hemma.

Permalänk
Medlem

1431m
Innan stormen hade jag 1710

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk

Har drygt 2000 meter enligt skanovas databas, mäter man däremot mot DSLAM'en så får jag ett avstånd på ca 1300 meter, vilket stämmer med den hastighet jag får ut.
Mätningarna kan vara roliga ibland

Permalänk
Medlem

Den mäter alltså inte avståndet utan motståndet i kabeln, och mäter motståndet i meter...

Permalänk
Medlem

Nja den mäter dämpning vilket inte riktigt är samma sak som motstånd men som grovt sett kan översättas som motstånd för högre frekvenser vilket är vad adsl är på tråden. Väldigt påverkande faktorer är hur många kopplingar signalen går igenom och kvaliteten på dessa. Parralell/Seriekopplat kan också göra rätt rejäll skillnad.

Skillnaden mellan avståndet på olika abb till samma hus beror troligen på att signalen går olika vägar till stationen. Detta kan den göra trots att det bara handlar om en fysisk kabel. Detta beror i sin tur på hur telia kopplar mellan de ovan nämda kopplingsplintarna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jo, det stämmer ju...
Jag ville bara förklara hur den mäter avståndet...

EDIT: Alltså, att den inte mäter avstånd utan motstånd, eller ja, dämpning...

Permalänk
Medlem

cable=740
helt okej

Visa signatur

// David

Permalänk
Medlem

Varför avståndet är hemlighetsämplat fattar jag inte.
Har med gämna mellanrum när jag ringt supporten samtidigt frågat om jag kan få veta avståndet men alla på telia säger "att det ger vi inte ut".

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är troligen dels att de inte vill ha en massa problem med att förklara just dämpning och hur de drar kablar.

Dels så är telenätet faktiskt fortfartande samhällsviktigt och iom det, i princip ett skyddsobjekt. Därav skyddsklassning på informationen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Fast så skyddad är ändå inte informationen eftersom man kan se den hos tex Universal Telecom eller vad de heter samt hos bbb efter att man beställt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MelKoc
cable=570 meter

bra ?

Haha, njea jag har bättre
139 meter.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

760 meter damn ni vann

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/

Permalänk
Medlem

Vilket företag som helst med tillgång till NetBusiness (dvs någon form av affärsrelation med Skanova) kan både mäta avstånd och se telestationernas exakta adresser (eller koordinater för de ute i skogen). Hemligt my ass...

Permalänk
Medlem

hmm ..är inte detta avståndet till Sprays huvudstation, alltså vilken typ av uppkoppling du kan få av dom. Då gäller ju avståndet bara för deras erbjudanden, eller är jag fel på det ?

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
hmm ..är inte detta avståndet till Sprays huvudstation, alltså vilken typ av uppkoppling du kan få av dom. Då gäller ju avståndet bara för deras erbjudanden, eller är jag fel på det ?

Det är avståndet till din telestation där spray finns "installerat". Så, det är din längd helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
och se telestationernas exakta adresser (eller koordinater för de ute i skogen).

Finns den informationen verkligen där? Tänker närmast på stationfinder som var åtkomlig för allmänheten ett tag, stationsbeteckningarna låg ofta nära den riktiga positionen men sällan exakt.