Windows XP 64 i april

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte menar 1:a april.

Visa signatur

Shuttle SH83G5, smart fan value 42, Intel HT 3.0 @ 3.15, 512 3200/400, Asus Extreme 6600 256MB (450/500), 3dmark '05= 2224.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven_XPC
Någon som vet någon sida med 64bitars drivrutiner?

Både ATI och nVidia har 64-bits drivrutiner på deras hemsidor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
hoppas det kommer en wärshad version tidigt så man kan testa den under 24 timmar.

RC2 är gratis, gå och tanka ner det ifall du vill testa det.

Samt åvan, kan medela att många 32bits apps rullar ganska mycket fortare över WinXP64 på grund av alla drivrutiner o.s.v runt om den, Specielt spel. Då grafikdrivrutinerna redan finns för både Nvidia och ATI

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Både ATI och nVidia har 64-bits drivrutiner på deras hemsidor.

Frågan är hur bra det funkar... ATIs är Beta och deras varning låter inte så trevlig

Permalänk
Medlem

så om jag installerar rc2 nu visst kan ajg ha kvar mitt gammla windows xp endå ?
man får väll bara en bootmeny i början eller hur blir det ?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Om du installerar det på en annan partition, Ja

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

såg något test av rc2 och prestandaökningen var minimal. ibland en försämring.. nån som har url till testet? som sagt, i framtiden bör det bli fint.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

tokfint då installerar jag det på min E:\ och håller tummarna

Vill inte ringa microsoft kundsupport och be om en ny nyckel igen då jag gjorde det förra veckan

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pi
såg något test av rc2 och prestandaökningen var minimal. ibland en försämring.. nån som har url till testet? som sagt, i framtiden bör det bli fint.

ja det var sweclockers som gjort testen..kan inte hittar den igen..dom har verkar tagit bort den

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Medlem

Är det bara rena tekniska förändringar för att hantera 64-bitars, eller är det även andra förändringar i systemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså - jag har sagt det förut och säger det igen - för att få full kräm från 64-bit behövs:

1. Full support i hårdvaran
2. 64-bits drivrutiner
3. 64-bits operativ
4. 64-bits applikationer

1-3 är på gång om ännu ej fullt ut

4 får vi vänta på ett bra tag till

Sedan skall sägas att alla applikationer långt ifrån nödvändigtvis behöver/vinner på 64-bit.

Så simma lugnt med din 32-bitsburk ännu några år - vi med 32-bit är alltför många för att applikationsleverantörerna skall överge oss.

Som jag har förstått det så ska väl AMD 64 vara kompatibelt med både 32- och 64 bits applikationer. Detta resulterar då i att om man uppgraderar till Win Xp 64 och sitter på en AMD 64 kan man dra nytta av det som finns för både 32 och 64 bitar. Dvs man har inget att förlora på att uppgradera då OS:et är bakåtkompatibelt med 32 bitars applikationer.

Permalänk
Medlem

Hur är det med utseendet på RC2-versionen som släpptes nyss? Är det bara det tråkiga kantiga utseendet eller finns det åtminstone de vanliga XP-skinnen?

Fast man kanske kan köra StyleXP i Win XP 64. Nån som testat?

Permalänk
Medlem

Själv så väntar jag på en ren 64-bitars CPU och dualcore. Så min XP får surra i några år till Och 2,4Ghz räcker ju långt även idag

Permalänk
Medlem

De uteblivna nya "features" du pratar om sparar man antagligen till Longhorn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bit
Vad innebär detta för oss med 32-bitars processorer? Jag har iaf inga planer på att köpa ny inom dom närmaste åren.

Absolut ingenting...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Varför väntar de inte lite till så att de stödjer dualcore mer optimalt också?

Därför att Windows har haft SMP stöd sedan NT4, och det finns inte särskilt mycket mer att göra där.

Eller vad syftar du på?

Permalänk
Medlem

Är det som ett helt nytt operativsystem där man måste installera om hela XP igen eller är det bara tillägg samlad i en skiva som man ska installera som ett program?

Permalänk
Avstängd

Jag har provat x64 som dom kallar det, har det här på skiva, inget i utseendet är nytt jag märkte absolut ingen skillnad som då itne rörde CPUn förståss, but still, man kan ju missa lite saker...

Visa signatur

Amd 64 2800+ s.754 | 1280mb ram @ 333mHz | XFX 6600GT | Sunbeam plexiglas baby... bling bling :P

Permalänk
Medlem

Kan man uppgradera med en service pack gratis, uppgradera från 32xp till 64xp till ett billigare pris eller blir det nypris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Hur länge brukar det ta innan det kommer en Svensk verision eller kommer dom på samma gång?
Skulle vara trevligt att se Windows 2000 64-Bit ;D

Svensk version kommer 90 dagar efter den engelska utgåvan släppts - enligt IDG.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma som Windows Server 2003 SP1 med serverfunktionerna avstängda så att det beter sig exakt som Windows XP SP2. Windows 2003s kernel är dock lite snabbare och aningen mer stabil än Xps, så det är väl därför man använt den till Windows x64. Så det är alltså identiskt, det enda man gjort sen är att man kompilerat om alla binärfiler med en 64-bitars kompilator och buggtestat det. Tja, det står ju Windows x64 när man bootar och på skrivbordet, men mer skiljer det inte förutom att IE finns i två versioner 64 och 32 eftersom det inte finns några plugins för 64 än.

Vänta er alltså inga jätteskillnader innan ni har 64-bitars program att köra, dock har jag hitills hunnit märka att tex Super Pi går ett par tre sekunder snabbare på 1MB. Och att Nvidias läckta 64-bitars drivrutiner från Guru3d.com är mycket bättre än dom som man tankar från Nvidias egen sida.

All min hårdvara fungerade utom ljudkortet från M-Audio, men det var en hel del program som inte fungerade tex hårdvarumonitorprogram som inte hittar några sensorer.

Det blir riktigt kul när alla drivare börjar släppas och det kommer x64-versioner av alla program..

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Något som kanske inte är jätteviktigt för gamers men för många som jobbar med datorer är att 64 bitars betyder att vi kan ha mer minne.

I 3d grafik är det här ett mycket allvarligt problem just nu.
Exempelvis 3dsmax stödjer bara 1.5GHz minne just nu i Windows för 32-bitar. Med 64-bitars windows och en ny version av 3dsmax (64 bitars) så kan programmen stödja enormt mycket mer minne. Jag vet inte exakt var gränsen går, men mängden minne kommer inte längre vara något som helst problem. Rimligen kommer många tyngre användare att använda sig av 4-8GB minne. vilket som ni nog förstår är en enorm skillnad. Det är rätt sjukt i 3dsmax, man kan ha ett objekt i viewporten som går snabbt att snurra runt, men det går knappt rendera den för att minnet tar slut, det är allvarligt.

Jag skulle misstänka att en version av Photoshop kanske kommer relativt snart som stödjer 64-bitars också, eftersom fotoredigering kan behöva enormt mycket minne.

Vad jag har förstått så kan vi nog inte räkna med enormt mycket snabbare program, absolut inte nu, men möjligen framöver.

/Andreas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
någon som kan förklara vad tekniken innebär i ca två meniningar eller så?
alltså, att en cpu har stöd för 64bitars instruktioner innebär det att den kan beräkna större "paket" med data? och därför är snabbare?

Bättre prestanda i vissa speciella applikationer men framförallt kan du ha mer minne och hantera det på bättre sätt så om du har saker som använder mer än några 4 gig minne så kommer du märka en bra skillnad.
Större storlek på binärerna och långsammare program i vissa fall då pekarstorleken ökar till 64bitar vilket gör att mindre data får plats i cache t ex.

I regel bör man inte märka så stor skillnad annat än i vissa fall. Att man kan hantera 64bitars data gäller bara heltal. De flesta moderna datorer har kunnat hantera 80-bitars flyttal länge nu och 64bitars heltal är rätt sällsynt att man behöver för den vanliga hemanvändaren.
De stora fördelarna kommer från fler register samt nya register. Att det är 64 bitar påverkar bara ett fåtal "normala" användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Ja.

Dock inte 16 bitars program, finns många kassa program där ute som utnyttjar sig av båda. T.ex. mIRC

Förstår inte riktigt varför microsoft tar bort 16-bitars stödet, det är ju inte direkt så att processorn inte klarar det. Men MS har väl sina anledningar. Andra grejjer dom tagit bort är t.ex. AppleTalk och NetBEUI

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
hoppas det kommer en wärshad version tidigt så man kan testa den under 24 timmar.

Håll de åsikterna för dig själv! Inget prat om upphovsrättskyddat material på forumet!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

jag har inte läst allt som har skrivits men hur får man tag på det då? Kan man köpa det eller windows update?

Visa signatur

Who are you, and why should I care?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jannethaman
jag har inte läst allt som har skrivits men hur får man tag på det då? Kan man köpa det eller windows update?

Windows XP 64 är ju ett OS för sig själv, så du måste köpa det.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Windows XP 64 är ju ett OS för sig själv, så du måste köpa det.
Rätta mig om jag har fel.

Microsoft har släppt en RC2 (Release Candidate 2) version för gratis nerladdning ifrån deras hemsida.

360 dagars Evaluation Copy. Man reggar sig hos dem, får en CD-Key och länken för att kunna ladda ner det direkt ifrån deras servrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Men RC2 är inte slutgiltiga.
I somras skrev IDG något om någon inbyteskampanj, men detta kan såklart ha ändrat sig tills nu, så om ingen har färsk information så vet vi inte ännu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Windows XP 64 är ju ett OS för sig själv, så du måste köpa det.
Rätta mig om jag har fel.

Har man redan en Windows XP licens kan man byta upp den till en XP 64 licens.
Men det är alltså ett helt nytt operativsystem precis som du säger.

Men har man redan en XP licens så behöver man inte köpa en helt ny bara för att utnyttja 64-bitars...

Så som jag fattat det iaf...

Permalänk

Har det släppts en beta version? Och vad kan man få tag på den då.