Permalänk
Melding Plague

Vattenkyla Dothan

<font style="font-size: 10pt"><b>Vattenkyla Dothan</b></font> <small class="small">måndag 7 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=656" target="_blank" >Sudhian</a> har skrivit en artikel om hur man vattenkyler och överklockar en Dothan-baserad Pentium M. De gör också en liten voltmodifikation på processorn så den överklockar litet bättre.
<br />
<br />Resultatet blev en överklockning från 1,7 gigahertz till 2,55 gigahertz. Då med en systembusshastighet på 150 megahertz och en multiplikator på 17. De prestandartestar överklockningen mot standardhastighet samt ett par andra processorer i program som SuperPI och avkodning med LAME.
<br />
<br />"<I>Overclocking the Pentium M definitely has potential to give insane benchmark numbers in certain applications, even compared to more mature and less castrated desktop based systems. The problem associated with this platform in its first generation away from the confines of a laptop is that DFI didn’t add in their usual amount of goodies relating to voltage options, nor is the stock heatsink capable of dissipating much heat beyond the design power of 21W that come with 90nm “Dothan” cores.</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=656" target="_blank" >Sudhian</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill ha.

Permalänk
Medlem

äntligen ett test där dom drar upp frekvensen hårt på den prollen så man får se vad den går för.
synd att dom inte har med en snabbare prolle att gämföra med från amd än 3200+, skulle va skoj att veta hur den klockade pentium
-M-prollen står sig mot en 3500+ el en 3800+

Permalänk
Medlem

nu fattar jag verkligen inte vad intel håller på med. sätt en lite bättre luft kylara coh dra upp busshastighet lite och sånt så har du en grym konkurrent till AMD dom har ju ungefär 200% ökning till AMD:n med den. sen kan dom ju behålla speedstep funktionerna bara för att kunna ha nåt emot AMD:n i det området också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Något säger mig att Intel har gjort försök med detta tidigare. Det kan ju inte gärna vara så att tanken aldrig slagit dem att Dothan duger till stationära datorer.

Förmodligen finns det någon sorts stor nackdel förknippad med detta - eller? Varför skulle Intel annars satsa på värmemonstret Prescott istället för den strömsnåla, svala och klockningsvänliga Dothan?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Kan den nackdelen vara att dothan är dyr att tillverka?
Kommer ihåg att det pratades mycket om prescotts låga tillverkningskostnader förut.

Permalänk
Medlem

hmm, om ja inte minns fel så finns det en kille här (som håller till i intel-delen) som kört/kör sin Dothan i 2,7 med vatten, bara att läsa http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=39907...

eller va sägs om 3318 mhz http://www.vr-zone.com/ocdb/data.php?id=325&intel_or_amd=inte...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det behöver nödvändigtvis inte vara att Dothan har någon nackdel. Jag skulle snarare säga att det var Intel som blev tagna på sängen med byxorna nere angående de enorma problemen med värme/prestanda med Prescott releasen . Sedan så tror jag inte Intel har så enormt brottom, ni ska veta att de tjänar väldigt bra på prescott. Jag tror helt enkelt att så länge inte Intel går med direkt förlust så är det faktiskt ingen direkt panik för företaget och dess aktieägare. Intel är så stora att de förmodligen skulle överleva flertalet "dåliga" generationer av processorer.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

men läste ni inte testet ordentligt ? den var ju riktigt dålig på komprimering och kodning(video, multimedia, hett idag ...), dessutom slog ju en sketen Sempron klockad till ungefär samma hastighet den även i dom flesta andra testerna. Hade dom klockat en Athlon 64 till 2.5GHz hade den varit rejält snabbare på ALLT. Nu körde dom den stackaren i 1.8GHz mot Dothan i över 2.5 ... och i 2.5+ är inte Dothan så sval och skön längre, och krävde ganska hög Vcore för att komma dit. Slutligen, minnesbussarna är förskräckligt långsamma jämfört med en modern desktop-processor. Det finns heller ingen möjlighet att implementera EM64T eller dual-core som Dothan är uppbyggd nu. Intel har, som någon sa, redan tänkt på saken.

Däremot är den utmärkt i en laptop, eller i en htpc, men isåfall EJ överklockad. MEN Intel kan såklart utveckla Dothan mot något modernare, och sånt tar tid, frågan är om det går. Om den tex KAN hantera snabba minnesbussar även om den får tillgång till det, uppbyggnaden med pipelines osv kanske gör att den inte drar så stor nytta av stor bandbredd.

Det enda imponerande resultatet var SuperPi, men 32s klarar även en Athlon 64 runt 2.6GHz fast den bara har 512kb cache men snabbare minne förstås. Men hur många gånger snabbare går det att koda en film med Athlon .. eller Prescott för den delen ..

Intel gör säkert rätt, det enda felet man gjorde var att man utvecklade Dothan som "laptop-only" från början och glömde lägga in lite påskägg att ta fram senare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hmm 47 sek i pi med amd 3200+ ? Känns som alla andra Bench i testet är lika modifierade då. Lika med missvisande.

Så nä tack, bara en wannabe Intelfan som försöker göra sig hörd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiQ
Hmm 47 sek i pi med amd 3200+ ? Känns som alla andra Bench i testet är lika modifierade då. Lika med missvisande.

Så nä tack, bara en wannabe Intelfan som försöker göra sig hörd.

Från en wannabe Amdfan då eller??

Och kom inte gnällande om optimerade drivers och biosinställningar för det hade dom inte i testet heller....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Dålig på komprimering och encoding...

Duger inte som prestanda PC....

Här testar de samma moderkort som jag har och kör den 2,4GHz som jag gör. Har inte sett många Athlon 64 här på forumet som slår mina 12000+ poäng i CPU score i Aquamark eller kommer ner till 32sek i SuperPi.

http://techreport.com/reviews/2005q1/dfi-855gme-mgf/index.x?p...

http://techreport.com/reviews/2005q1/dfi-855gme-mgf/index.x?p...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
eller va sägs om 3318 mhz http://www.vr-zone.com/ocdb/data.php?id=325&intel_or_amd=inte...

Fint klockat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban

Från en wannabe Amdfan då eller??

Och kom inte gnällande om optimerade drivers och biosinställningar för det hade dom inte i testet heller....

Kan ju tala om för dig att en Athlon64 3200+ ligger på 40-42s oklockad.

Fint att dom passar på att köra socket754 och klockar ned den.

Tycker inte att den siten är speciellt tillförlitlig. Speciellt inte när dom ljuger om TDP'n på dothan.

- "stock heatsink capable of dissipating much heat beyond the design power of 21W that come with 90nm “Dothan” cores."

"21W", för det första så anger Intel själva 25W TDP, sen är det bara 75% av maxTDP. Dothan's TDP ligger på 31.25W exakt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Dålig på komprimering och encoding...

Duger inte som prestanda PC....

Här testar de samma moderkort som jag har och kör den 2,4GHz som jag gör. Har inte sett många Athlon 64 här på forumet som slår mina 12000+ poäng i CPU score i Aquamark eller kommer ner till 32sek i SuperPi.

http://techreport.com/reviews/2005q1/dfi-855gme-mgf/index.x?p...

http://techreport.com/reviews/2005q1/dfi-855gme-mgf/index.x?p...

Varför länka till ett test där dom kör sämre chipset, beta bios och sämre timings på Athlon64? För att Pentium M skall få ett större övertag?

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=11

Kan ju även tala om för dig att var och varannan Winchester med nForce4 får 30-33s i Super-Pi.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Svar till the squonk, angående värmen vet jag inte om jag håller med.
Min 1.8@2.7 går aldrig över 38 grader i fulload när jag kör den i 1.6v.

Vattenkylt iofs, men så svalt går ingen vanlig CPU efter en sådan överklockning.
Speciellt inte då jag kör allt i ett mATX chassi med totalt 2 fläktar i.

För övrigt är systemet riktigt piggt, var bara multitasking min p4 var bättre på (ej testat att redigera video...), allt annat tycker jag min Dothan e snabbare på

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Vattenkylt iofs, men så svalt går ingen vanlig CPU efter en sådan överklockning.
Speciellt inte då jag kör allt i ett mATX chassi med totalt 2 fläktar i.

Turion64 som dock kommer som bärbar processor kommer att bli något svalare än dothan. Sen har du Winchester, vattenkyld så skulle jag inte tro att den går över 38c överklockad. Testade själv en Winchester som inte gick över 46c die-temp i 2750Mhz med Zalman CNPS7000b-CU.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Intressant test. Det går inte att sticka under stol med att Dothan är imponerande snabb på en hel del saker.

Märkligt är dock att de betecknar en 1,8GHz A64 med 1MB cache på S754 som en 3200+. Om den hade haft 200MHz extra så hade det varit en 3200+! Nu är det bara en 3000+. Mer intressant hade även varit att ha en Athlon64 med 1MB cache på samma klock som den överklockade Dothan.

EDIT: Efter ytterliggare en titt på testet så kan jag konstatera att en Athlon64 på samma frekvens hade varit ganska likvärdig på det stora hela. Då måste man ju dock tänka på att P-M i detta fall hade förhållandevis låg bus, vilket troligtvis begränsade några av testen lite. Det vore också intressant att se hur mycket extra effekt som P-M drar på denna frekvens. Gissar att den fortfarande inte är så hemskt varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Turion64 som dock kommer som bärbar processor kommer att bli något svalare än dothan. Sen har du Winchester, vattenkyld så skulle jag inte tro att den går över 38c överklockad. Testade själv en Winchester som inte gick över 46c die-temp i 2750Mhz med Zalman CNPS7000b-CU.

är det något du testat själv eller bygger på vad du läst?

jag kör min winchester 3000+ i 2000 mhz (ca 3300+). håller 44-45 grader efter några timmar. kör då med vatten. i och för sig reserator, MEN så mycket sämre är den inte än mikerrers som körs nästan utan fläktar o den är klart bättre än luft. men visst, winchester blir inte direkt jättevarm, det kan jag hålla med om.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Turion64 som dock kommer som bärbar processor kommer att bli något svalare än dothan. Sen har du Winchester, vattenkyld så skulle jag inte tro att den går över 38c överklockad. Testade själv en Winchester som inte gick över 46c die-temp i 2750Mhz med Zalman CNPS7000b-CU.

om det är efter den ibyggda tempsensorn så är det ju så säkert:D. jag har sett prollar som legat i mellan 120c vid bot, till sådana som legat under rums temperatur med boxad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Turion64 som dock kommer som bärbar processor kommer att bli något svalare än dothan. Sen har du Winchester, vattenkyld så skulle jag inte tro att den går över 38c överklockad. Testade själv en Winchester som inte gick över 46c die-temp i 2750Mhz med Zalman CNPS7000b-CU.

LOL :D:D det där sista litar ja ju väldigt mycket på, skulle nog säga att det ligger hemskt mycket osanning i det, om inte så måste det vara nå fel på temp mätaren, eller så har killen fått nån superversion på 0.01 teknik o inte 0,09

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Fint klockat.

Kan ju tala om för dig att en Athlon64 3200+ ligger på 40-42s oklockad.

Fint att dom passar på att köra socket754 och klockar ned den.

Tycker inte att den siten är speciellt tillförlitlig. Speciellt inte när dom ljuger om TDP'n på dothan.

- "stock heatsink capable of dissipating much heat beyond the design power of 21W that come with 90nm “Dothan” cores."

"21W", för det första så anger Intel själva 25W TDP, sen är det bara 75% av maxTDP. Dothan's TDP ligger på 31.25W exakt.

Varför länka till ett test där dom kör sämre chipset, beta bios och sämre timings på Athlon64? För att Pentium M skall få ett större övertag?

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=11

Kan ju även tala om för dig att var och varannan Winchester med nForce4 får 30-33s i Super-Pi.

Sen sitter man ju och tittar på datorn när den kör super-pi hela dygnet runt också:)))))))))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate