Permalänk
Melding Plague

VIA Mini-ITX med SMP

<font style="font-size: 10pt"><b>VIA Mini-ITX med SMP</b></font> <small class="small">måndag 14 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.viatech.com/en/resources/pressroom/2005_archive/pr..." target="_blank" >VIA</a> tillkännagav i fredags att de har släppt ett moderkort i Mini-ITX-formfaktor som har stöd för två processorer (SMP). Moderkortet heter EPIA DP-310 och har två stycken VIA Eden-N-processorer på 1 gigahertz vardera.<br /><br />VIA N400 är styrkretsen på moderkortet och det har också ett integrerat UniChrome Pro-grafikkort med bland annat stöd för MPEG-acceleration. Moderkortet har också två nätverkskort där ett av dem stödjer hastigheter upp till 1 gigabit per sekund. Vidare ser vi två stycken SerialATA-anslutningar, en ATA133-port, en 6-kanalig VIA Vinyl-ljudkort samt upp till fyra USB 2.0-portar.<br /><br /><i>"CeBIT, Hannover, Germany, 11 March 2005 - VIA Technologies, Inc, a leading innovator and developer of silicon chip technologies and PC platform solutions, today launched the VIA EPIA DP-310 Mainboard, the world’s first Mini-ITX form factor to introduce dual processing and Gigabit Ethernet networking capability."</I><br /><br />Kort och gott ett mycket litet moderkort med stöd för de mesta man kan kräva. Med två processorer lämpar sig detta moderkort sig ypperligt till hemmaserverapplikationer så som webserver, ftp-server och liknande. När det kommer till Sverige vet vi inte i skrivande stund men förhoppningsvis dröjer det inte länge.<br /><br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.viatech.com/en/resources/pressroom/2005_archive/pr..." target="_blank" >VIA</a>. Mer information om moderkortet finns också hos <a href="http://www.viaembedded.com/product/epia_dp_spec.jsp?motherboa..." target="_blank" >VIA</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SKa köpas ganska direkt skulle jag tro, bara bygge en burk, skaffa nätagg och hdd samt minne sen tuta o köra

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Hmm, den där får nog ganska säkert sitta i min nya router/webserver/hepc

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

Mycket intressant måste jag säga. Kan bara hoppas att priset blir någorlunda trevligt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Ett sådant _ska_ jag ha. Detta har jag viljat ha länge. Undra när den kommer och vad den kommer att kosta? Min gissning ligger runt 2000kr.

Keep it up!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det bara att köpa ett 1U-chassi och fixa in två stycken som nat/router/webservrar )

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om man köper detta moderkort, ett nätagg som passar, en hdd, en dvd läsare, och en minnes sticka, har man då en komplett dator som t ex helt utmärkt skulle kunna köra windows xp, där man kan ordbehandla, surfa på nätet etc etc i en helt okej fart? PM:A GÄRNA..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Om man köper detta moderkort, ett nätagg som passar, en hdd, en dvd läsare, och en minnes sticka, har man då en komplett dator som t ex helt utmärkt skulle kunna köra windows xp, där man kan ordbehandla, surfa på nätet etc etc i en helt okej fart? PM:A GÄRNA..

Jepp, ordbehandla, web, etc som inte drar så mycket - det är inte våldsamt mycket tryck i vias processor men så länge man inte ska gejma eller rendera 24/7 så går det fint Speciellt nu med dual.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

vad ska man ha för nätagg till detta kort..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
vad ska man ha för nätagg till detta kort..?

Valfritt atx-agg, dock kan det ju vara smidigt att få tag på ett så litet som möjligt så att man kan sätta ihop den i en liten låda. Mobot och det som är integrerat drar grymt lite, så har du inte för många extra enheter så behövs inte något starkt agg, de sälj t.o.m sånna laptop-liknade psu finns det att köpa till via korten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Valfritt atx-agg, dock kan det ju vara smidigt att få tag på ett så litet som möjligt så att man kan sätta ihop den i en liten låda. Mobot och det som är integrerat drar grymt lite, så har du inte för många extra enheter så behövs inte något starkt agg, de sälj t.o.m sånna laptop-liknade psu finns det att köpa till via korten

men ett atx agg funkar alltså? det är du säker på..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Permalänk

Nån som vet om det kommit ut än? samt pris?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Undrar jag också!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

jag med.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!