Pentium M prissänkning

Permalänk
Melding Plague

Pentium M prissänkning

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium M prissänkning</b></font> <small class="small">tisdag 15 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20050314A7039.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att Intel kommer att sänka priserna på sin Pentium M-processorserie den 24 juli. Detta för att kunna tävla med AMD:s nysläppta <a href="http://www.digitimes.com/systems/a20050315PR204.html" target="_blank" >Turion64</a>-plattform.
<br />
<br />Enligt källorna handlar det om rejäla prissäkningar. Ett av flaggskeppen, Pentium M 770 på 2,13 gigahertz, kommer sänkas från 637 dollar till 423 dollar i kvantiteter om 1000. Enligt våra utsända har Turion64 varit mycket hett under det nu pågående CeBit och med tanke på hur många OEM-tillverkare som satsat på bärbara datorer med Athlon64-teknologi kanske inte nu på allvar ser hotet från AMD och Turion64.
<br />
<br />Förhoppningsvis letar sig prissänkningarna också ut i detaljhandeln då Pentium M blivit riktigt "het" för HTPC-datorer och liknande.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kanske man skulle skaffa sig en sån till HTPC:n:D

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

trevligt med tanke på att ddr2 och pci-express letat sig till desktop plattformen i och med aopens nya 915 baserade pentium-m kort

Permalänk
Avstängd

Kanske vore ännu trevligare om man kunde köpa ASUS CT-479 adapter och para ihop den med nuvarande system och klocka järnet:-))

Men då får det nog komma ett bra och utförligt test av den först så man inte köper grisen i säcken:(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jens Flens
Då kanske man skulle skaffa sig en sån till HTPC:n:D

sant, i en htpc borde den ju funka prima, men är den fortfarande inte lite väl dyr för "bara" en htpc?
(nån som har kollat vad den billigtaste pentium-m prollen kostar, jag har inte orkat)

EDIT: jag blev nyfiken och kollade upp det, den billigaste jag hittade kostade 1800 (kanske fins det billigare)

Permalänk
Medlem

Underbart med konkurans. Hade inte AMD kommit med Turion64 så hade Intel suttit och tryckt på med sina höga priser på sin M-model. Där ser man hur vissa företag utnyttjar sin starka position med att tjäna pengar trots att dom kan sänka priserna, och den här sänkningen från Intel var inte liten nästan 1/3 del av priset. Tummen ner för dom. Dom skulle ha sänkt lite innan istället för att vänta på AMD.
Det här tackar vi AMD för inte för att jag är nån fan utan ser det ur konsumentens vinkeln alltså min. Självklart så kommer det resultera att mitt intresse höjs för M-modeler och eventuellt ett köp snart. Htpc skulle sitta fint hemma i hyllan.

Undrar om det är nån mer processor tillverkare som är intresserad att ge sig i den här striden så att priserna kan påverkas ännu mer.

Det jag känner idag är att jag skulle gärna vilja uppgradera varje år eller minst sagt 2ggr om året med nyare processor men dom är faktiskt dyra.
På andra plats så kommer väl grafikkorten (där skulle det behövas starkare konkurans) som är oxå svindyra tycker jag. Resten av komponenterna är ok.

Eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Underbart med konkurans. Hade inte AMD kommit med Turion64 så hade Intel suttit och tryckt på med sina höga priser på sin M-model. Där ser man hur vissa företag utnyttjar sin starka position med att tjäna pengar trots att dom kan sänka priserna, och den här sänkningen från Intel var inte liten nästan 1/3 del av priset. Tummen ner för dom. Dom skulle ha sänkt lite innan istället för att vänta på AMD.
Det här tackar vi AMD för inte för att jag är nån fan utan ser det ur konsumentens vinkeln alltså min. Självklart så kommer det resultera att mitt intresse höjs för M-modeler och eventuellt ett köp snart. Htpc skulle sitta fint hemma i hyllan.

Undrar om det är nån mer processor tillverkare som är intresserad att ge sig i den här striden så att priserna kan påverkas ännu mer.

Det jag känner idag är att jag skulle gärna vilja uppgradera varje år eller minst sagt 2ggr om året med nyare processor men dom är faktiskt dyra.
På andra plats så kommer väl grafikkorten (där skulle det behövas starkare konkurans) som är oxå svindyra tycker jag. Resten av komponenterna är ok.

Eller vad tycker ni?

Så sant det du säger, underbart med konkurrens och skitbra att AMD äntligen kommer med nåt bra till bärbara datorer. Men varför tummen ned för Intel? Jag menar skulle du bedriva ett företag skulle väl du också ta ut ett högre pris på dina produkter om du kunde, jag vet iaf att jag skulle göra det.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Underbart med konkurans. Hade inte AMD kommit med Turion64 så hade Intel suttit och tryckt på med sina höga priser på sin M-model. Där ser man hur vissa företag utnyttjar sin starka position med att tjäna pengar trots att dom kan sänka priserna, och den här sänkningen från Intel var inte liten nästan 1/3 del av priset. Tummen ner för dom. Dom skulle ha sänkt lite innan istället för att vänta på AMD.
Det här tackar vi AMD för inte för att jag är nån fan utan ser det ur konsumentens vinkeln alltså min. Självklart så kommer det resultera att mitt intresse höjs för M-modeler och eventuellt ett köp snart. Htpc skulle sitta fint hemma i hyllan.

Undrar om det är nån mer processor tillverkare som är intresserad att ge sig i den här striden så att priserna kan påverkas ännu mer.

Det jag känner idag är att jag skulle gärna vilja uppgradera varje år eller minst sagt 2ggr om året med nyare processor men dom är faktiskt dyra.
På andra plats så kommer väl grafikkorten (där skulle det behövas starkare konkurans) som är oxå svindyra tycker jag. Resten av komponenterna är ok.

Eller vad tycker ni?

"Där sem man hur vissa företag utnyttjar sin possition..." Som att inte alla (el iaf 99.9%) företag gör så. Skulle rollerna vara ombytta hade AMD agerat precis lika dant.
Varför skulle företagen sänka priserna om det inte behövs? Företag finns till för att tjäna pengar, inte för att vara snälla eller dumma mot sina konsumenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Restless

Så sant det du säger, underbart med konkurrens och skitbra att AMD äntligen kommer med nåt bra till bärbara datorer. Men varför tummen ned för Intel? Jag menar skulle du bedriva ett företag skulle väl du också ta ut ett högre pris på dina produkter om du kunde, jag vet iaf att jag skulle göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN

"Där sem man hur vissa företag utnyttjar sin possition..." Som att inte alla (el iaf 99.9%) företag gör så. Skulle rollerna vara ombytta hade AMD agerat precis lika dant.
Varför skulle företagen sänka priserna om det inte behövs? Företag finns till för att tjäna pengar, inte för att vara snälla eller dumma mot sina konsumenter.

Restless: Det jag menar är att intels priser är höga och deras prissättning blir inte bättre med åren. Givetvis kan man sätta priser hur höga som helst, men en aktör som Intel med så många år på marknaden vet hur dom skall utnyttja det och tjäna pengar och det är lite bad (bra för företaget själva Intel) men dom driver upp priset på hela datorpaket som vanliga familjer köper. Det är uppenbart att dom sänker priserna inte av god vilja eller att dom har tjänar mer än vad som prgnosen är utan enbart för att konkurransen har tvingat dom till det. Det va därför jag skrev tummen ner.

WIRN. Jag man skulle kunna tycka. Men hur försvarar du det att Intel sänker sina priser med nästan en 1/3 del. Skulle inte du kalla det för ett överpris. Givetvis skall företagen tjäna pengar men i det här fallet så fortsätter Intel att producera exact samma produkt till en 1/3 av priset. Igår gick det bra att sälja den för 637$ idag plötsligt så går det bra att sälja den för 423$. Dom skulle alltså sänkt priset oavsätt konkurransen. För att andra företag skall få chans att oxå dra ner på priset så att slut produkten blir billigare till konsumnterna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Restless: Det jag menar är att intels priser är höga och deras prissättning blir inte bättre med åren. Givetvis kan man sätta priser hur höga som helst, men en aktör som Intel med så många år på marknaden vet hur dom skall utnyttja det och tjäna pengar och det är lite bad (bra för företaget själva Intel) men dom driver upp priset på hela datorpaket som vanliga familjer köper. Det är uppenbart att dom sänker priserna inte av god vilja eller att dom har tjänar mer än vad som prgnosen är utan enbart för att konkurransen har tvingat dom till det. Det va därför jag skrev tummen ner.

WIRN. Jag man skulle kunna tycka. Men hur försvarar du det att Intel sänker sina priser med nästan en 1/3 del. Skulle inte du kalla det för ett överpris. Givetvis skall företagen tjäna pengar men i det här fallet så fortsätter Intel att producera exact samma produkt till en 1/3 av priset. Igår gick det bra att sälja den för 637$ idag plötsligt så går det bra att sälja den för 423$. Dom skulle alltså sänkt priset oavsätt konkurransen. För att andra företag skall få chans att oxå dra ner på priset så att slut produkten blir billigare till konsumnterna.

Jo men sen så har du ju inget BILLIGT system själv eller?

Jag sitter själv med en intel whatsosever,men var jag verkligen skulla vilja se prissänkningar vore på grafikmarknaden.

Den har ju blivit otroligt hypad sista åren:(

När ett gfxkort kostar mer än hela din dator då börjar man undra lite:)

P.S oavsett märke Nvidia Versus Ati:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent

WIRN. Jag man skulle kunna tycka. Men hur försvarar du det att Intel sänker sina priser med nästan en 1/3 del. Skulle inte du kalla det för ett överpris. Givetvis skall företagen tjäna pengar men i det här fallet så fortsätter Intel att producera exact samma produkt till en 1/3 av priset. Igår gick det bra att sälja den för 637$ idag plötsligt så går det bra att sälja den för 423$. Dom skulle alltså sänkt priset oavsätt konkurransen. För att andra företag skall få chans att oxå dra ner på priset så att slut produkten blir billigare till konsumnterna.

Varför skulle jag försvara det?
Jag är ingen pr-anställd hos intel och tycker inte att intel är bättre el sämre än nått annat företag. Jag förklarade bara hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo men sen så har du ju inget BILLIGT system själv eller?

Jag sitter själv med en intel whatsosever,men var jag verkligen skulla vilja se prissänkningar vore på grafikmarknaden.

Den har ju blivit otroligt hypad sista åren:(

När ett gfxkort kostar mer än hela din dator då börjar man undra lite:)

P.S oavsett märke Nvidia Versus Ati:)

Nja dyr är den väl inte. Om ser på alla priser så skulle jag kunna säga att min prolle är den billigaste komponenten i datorn. Den kostade 900:- .
Precis som jag skrev innan så grafikkorten jävligt dyra.
Köper du idag ett GF 6800:- så kostar den runt 3900:-, och för det priset så kan du få ett moderkort och en Cpu i hög klass.

Permalänk
Medlem

vill ha en htpc, gillar pentiumM lite
blir kanske en sån om jag nån gång köper en htpc.
Måste flytta hemmifrån först, så ingen kan leacha på mina saker

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Nja dyr är den väl inte. Om ser på alla priser så skulle jag kunna säga att min prolle är den billigaste komponenten i datorn. Den kostade 900:- .
Precis som jag skrev innan så grafikkorten jävligt dyra.
Köper du idag ett GF 6800:- så kostar den runt 3900:-, och för det priset så kan du få ett moderkort och en Cpu i hög klass.

Är det prisvärt då med tanke på priset?

Jag tycker ju själv av egen erfarenhet att alla Atikort har otroligt mycket bättre visning på tvut iafall:-)
Finns inget geforce som slår det kvalitetsmässigt än så länge av vad jag har sett iafall:)

Angående cpu så har jag bara den åsikten att min polare och hans vänner köpte en såkallad
företagsdator för runt 2 år sen och han var ensam om att ta en maskin med pentiumcpu.

Efter 2,5 år så sitter han där med en fullt fungerande maskin medans dom andras maskiner har klappat ihop totalt på ena eller andra viset(oftast på grund av värme och fallerande fläktar...)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

En athlon 64 4000+ kostar just nu 4590:- på det billigaste stället (komplett) och en pentium 4 570 5392:- (duwaldt), skall man göra jämnförelser mot det "värsta" grafikkortet för entusiastmarknaden bör man även göra samma sak på processorsidan.
Gissar på att det säkerligen är mindre marinaler från tillverkarens sida på de värsta grafikkorts-chippen än vad det är på processorerna.

Men i slutändan kommer företagen givetvis att försöka att sälja sina produkter så dyrt som möjligt, det är liksom hela grundtanken med kapitalism.

Dock trevligt att se att priserna pressas ner på de mobila produkterna då de är väldigt tacksamma att använda i små, roliga byggen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Trevligt kombinera med t.ex. Aopen i915GMm-HFS som var uppe på nyheterna för nån dag sen och man kan få en riktigt trevlig HTPC plattform, eller varför inte som vanlig burk, beror på hur mycket man kan klocka den ;).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt en Pentium-M till dig som vill ha en liten, sval och snabb dator som du kan köra passivt kyld

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

En Athlon XP 2400+ Barton Mobile (45W) olåst multipel kan du lätt överklocka till 2.5GHz på 1.7V och hålla sval på skitluft.

Duger gott och väl till det mesta och kostar runt 800:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
En Athlon XP 2400+ Barton Mobile (45W) olåst multipel kan du lätt överklocka till 2.5GHz på 1.7V och hålla sval på skitluft.

Duger gott och väl till det mesta och kostar runt 800:-

bartons har slutats att tillverka men när dom fanns så fanns det inga bättre prollar som gav prestanda/pris specielt dom första exemplarer som var olåsta ..
Men varma blev barton ändå trots ..
sitter på en mobil klockad till 2200mhz o tempen ligger på 58grader ...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jihuu Intel lägret jublar, P3an har blivit billigare

Meneh, M processorn är väl tom snabbare än p4 an i kontorsprogram
det är i multimedia där den inte är lika snabb/avancerad och saknar stöd
för vissa saker.

Kan det vara bra i en htpc?

edit:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dothandesktop&...

För dom som orkar sätta sig in i M processorn och skillnaderna mot p4an.

Permalänk
Medlem

Varför går man ut och sänker priserna med 30% när prissänkningen inte börjar gälla förrän om drygt fyra månader?
Det är ju inte direkt så att priserna har stått still på Pentium-M sedan dess lansering?

Permalänk
Avstängd

Tok för dyrt ändå

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Underbart med konkurans. Hade inte AMD kommit med Turion64 så hade Intel suttit och tryckt på med sina höga priser på sin M-model.

Du vet att Turion64 är exakt samma processor som tidigare 90nm A64 Mobile med 512kB L2 (Oakville) va?

Så vad har de kommit med? Ja de kom väl med lancaster-kärnan (tillverkat med sSOI) och ett marknadsföringsnamn.

Dock självklart bra att de är aggressivare på marknaden! Dualcore laptops nästa år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Du vet att Turion64 är exakt samma processor som tidigare 90nm A64 Mobile med 512kB L2 (Oakville) va?

Så vad har de kommit med? Ja de kom väl med lancaster-kärnan (tillverkat med sSOI) och ett marknadsföringsnamn.

Dock självklart bra att de är aggressivare på marknaden! Dualcore laptops nästa år.

Ändå så var den ju hetast på CBiT mässan så nåt måste det väl ligga bakom. Intel gick ut med prissänkningen direkt efter det, tydligen oroliga att den skulle ta en del av Intels marknad där dom har en dominans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Jihuu Intel lägret jublar, P3an har blivit billigare

Meneh, M processorn är väl tom snabbare än p4 an i kontorsprogram
det är i multimedia där den inte är lika snabb/avancerad och saknar stöd
för vissa saker.

Hur gammal är du?

Du säger att Dothan är en Pentium 3. Det är minst lika mycket skillnad mellan en P3 och Dothan som det är mellan Athlon Thunderbird och Athlon 64 Winchester. Kallar du Athlon 64 för Thunderbird också eller, eller kanske K6/2?

Sen skriver du att Dothan inte hänger med i Multimedia... Menar du spel eller? Har du ens orkat kolla upp spelprestandan med en Pentium M? P4 framstår som ett skämt i jämförelse, och även Athlon 64 halkar efter ibland.

I kontorsprogram och syntetiska tester är P4 däremot snabbare. Du har med andra ord lyckats skriva allt fel på en gång. Gratulerar

En 1.86GHz med 533-buss borde hamna strax över 2000:- inkl moms, om man ska tro diagrammet på Digitimes. Inte helt fel.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Hur gammal är du?

Du säger att Dothan är en Pentium 3. Det är minst lika mycket skillnad mellan en P3 och Dothan som det är mellan Athlon Thunderbird och Athlon 64 Winchester. Kallar du Athlon 64 för Thunderbird också eller, eller kanske K6/2?

Sen skriver du att Dothan inte hänger med i Multimedia... Menar du spel eller? Har du ens orkat kolla upp spelprestandan med en Pentium M? P4 framstår som ett skämt i jämförelse, och även Athlon 64 halkar efter ibland.

I kontorsprogram och syntetiska tester är P4 däremot snabbare. Du har med andra ord lyckats skriva allt fel på en gång. Gratulerar

En 1.86GHz med 533-buss borde hamna strax över 2000:- inkl moms, om man ska tro diagrammet på Digitimes. Inte helt fel.

HAHA, vilken diss. Du slog huvet på spiken.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Kollar du upp vad du skriver ibland AGV??

vad har ss2 med kontorprogram att göra?

Pentium M dothan är byggd på P3 arkitektur.
och stöder tex 2700ddr.
Altså rätt låg minnesbandbred, runt en 1/4 av P4.
(m 855GME)

Spel... sett siffror på bättre fps med en 2.0GHz dothan
än en 3.0GHz P4a i doom3 1280x1024 2x AA.
Samma sak med kontors benchmarks, du vet när man kör olika kontorsprogram i office... syntet my ar*

Det är med tex. video kodning som P4an
drar ifrån med sin längre "pipeline".

Nixus, är det bästa du kan komma med att sitta o klappa i händerna??
Orkar inte tänka själv? Fint och sakligt inlägg... genomtänkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Kollar du upp vad du skriver ibland AGV??

vad har ss2 med kontorprogram att göra?

Pentium M dothan är byggd på P3 arkitektur.
och stöder tex 2700ddr.
Altså rätt låg minnesbandbred, runt en 1/4 av P4.
(m 855GME)

Spel... sett siffror på bättre fps med en 2.0GHz dothan
än en 3.0GHz P4a i doom3 1280x1024 2x AA.
Samma sak med kontors benchmarks, du vet när man kör olika kontorsprogram i office... syntet my ar*

Det är med tex. video kodning som P4an
drar ifrån med sin längre "pipeline".

Nixus, är det bästa du kan komma med att sitta o klappa i händerna??
Orkar inte tänka själv? Fint och sakligt inlägg... genomtänkt...

Några enkla förklaringar kanske är på sin plats:

Vad spelar det för roll vilken processor den är baserad på från början? Du har uppenbarligen lässvårigheter eftersom du inte förstår att även Athlon64 har mycket gemensamt med äldre Athlon, och delar även en del tekniker med gamla K6/2. Är Athlon64 en dålig CPU för det? Nej, det spelar som sagt ingen som helst roll. Prestanda och värmeutveckling är det intressanta. Dothan är både kall och snabb. Vad är problemet?

P4 presterar bra i syntetiska benchmarks, som t ex PCmark, Sisoft Sandra, och CPU-score i 3Dmark osv. Dvs sådant som inte spelar någon större roll i verkligheten, bara i testprogrammet. De enda områden där P4 fortfarande är riktigt snabb är videokomprimering och renderingsprogram som 3D Studio Max och Lightwave, detta tack vare minnesbandbredden, och i viss mån SSE3.

Något som är mycket viktigare, speciellt i applikationer som inte är optimerade för processorn, är cachens åtkomsttid (latency), och längden på processorns instruktions-pipeline. Ju länge pipeline, desto större är risken för att CPUn helt enkelt "tickar" utan att få någonting vettigt gjort. Kort pipeline är alltså att föredra. Detta visar sig bland annat i emulatorer, där P4 har problem att ens hinna ikapp en Sempron Socket A. Dothan är duktigt snabb där, och även Athlon64.

Slutsats: Jag förstår fortfarande inte ditt problem. Vad vill du ha sagt?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

vad jag menar?

jo jag tyckte det var lite festligt att det hetaste hos Intel nu är
ett sprött chip utan värme fördelare (mobile chip) som bygger på en gammal arkitektur.

Och sen undra jag om en cpu vars enda svaghet är video är det rätta
i en htpc.

dvs det som stog i inlägget.

Sen kontra du (AgV) med att fråga hur gammal jag är (?! slår tillbaka eller?)
och plötsligt så var inte dothan viktigast utan AMD och deras namn etc..
(har inte nämnt ett ord om AMD och jag bryr mig inte om din relation till dom)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
vad jag menar?

jo jag tyckte det var lite festligt att det hetaste hos Intel nu är
ett sprött chip utan värme fördelare (mobile chip) som bygger på en gammal arkitektur.

Och sen undra jag om en cpu vars enda svaghet är video är det rätta
i en htpc.

dvs det som stog i inlägget.

Sen kontra du (AgV) med att fråga hur gammal jag är (?! slår tillbaka eller?)
och plötsligt så var inte dothan viktigast utan AMD och deras namn etc..
(har inte nämnt ett ord om AMD och jag bryr mig inte om din relation till dom)

Men ge dig nu. Läs igenom hela tråden, inklusive dina egna inlägg en gång till. Förhoppningsvis förstår du då att du har gjort bort dig totalt. Svaren på alla dina frågor finns längre upp, och jag tänker inte repetera det.

Du har fått äran att medverka i min signatur. Inte alls som får det

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.