Artikel om DirectX Next

Permalänk
Melding Plague

Artikel om DirectX Next

<font style="font-size: 10pt"><b>Artikel om DirectX Next</b></font> <small class="small">måndag 21 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digit-life.com/articles2/video/dx-update.html" target="_blank" >Digit-Life</a> har skrivit en artikel som handlar om Microsofts kommande DirectX som normalt kallas DirectX Next. Nya grafikkretsar tas upp och hur de kommer jobba med den nya versionen av DirectX. Som vanligt på Digit-Life är artikeln rätt tekniskt inriktad.
<br />
<br />"<I>In conclusion – several words about fine matters. 2006 will present a leap of opportunities connected with the new OS. A new graphics architecture and shader model, a new generation of accelerators, adaptation of new PCI-Express features, LaGrand and Vanderpool technologies, multi-core processors on every desk.</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.digit-life.com/articles2/video/dx-update.html" target="_blank" >Digit-Life</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

undra hur det kommer påverka spelen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
undra hur det kommer påverka spelen...

hehe inte för att vara elak men skön kommentar du skrev... det är ju i princip det som är frågan

en annan fråga skulle inte directX göras om helt och presnteras som nått helt annat? eller var det att de kommer ev döpa om den till next istället för 10?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Mmmm, donuts.

Då var det dags igen... Nån som har SDKn? ;D

Permalänk
Medlem

DirectX finns ju endast för Windows, vad har Linux för motsvarighet?

Visa signatur

Abit NF7-S Rev 2.0 | 2500+@2300Mhz | Maxtor DiamondMax 9 120Gb | Radeon 9800pro@399/340 | TwinMOS TwisTER PC3200 2*512

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalibR
DirectX finns ju endast för Windows, vad har Linux för motsvarighet?

Antingen XFree86 eller X (http://www.x.org)

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Muhahaha...fan vad skönt...och ATi´s nya R520 kärna kommer ha stöd för DX Next (10?).
Tro vad som kommer vara det som revolutionerar mest i nästa Dx?
I 9an var det mest ljus effekter och blur filter som härjade...och lite bumpmapping/displacement mappping.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Antingen XFree86 eller X (http://www.x.org)

Nja, X är snarare hela fönsterhanteringen (tänk dig själva fönstren i windows).

DirectX motsvarighet måste bli OpenGL/SDL/OpenAL eller motsvarande kombination av bibliotek.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

DirectX next

det som skiljer DirectX från OpenGL är iaf följande (finns nog fler skillnader ):
Utvecklare
OpenGL arbetar bara grafiskt
DirectX tar även hand om ljud (kör dxdiag så kanske du tror mig )
annorlunda syntax

(nån som håller på med DirectX/OpenGL får gärna bygga vidare på detta{rätta får ni också göra om ni ser några fel :P})

Permalänk
Medlem

Härligt med nya grafikkort igen

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Re: DirectX next

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s4mur4j3n
det som skiljer DirectX från OpenGL är iaf följande (finns nog fler skillnader ):
Utvecklare
OpenGL arbetar bara grafiskt
DirectX tar även hand om ljud (kör dxdiag så kanske du tror mig )
annorlunda syntax

(nån som håller på med DirectX/OpenGL får gärna bygga vidare på detta{rätta får ni också göra om ni ser några fel :P})

directx sköter mer än bara ljud,grafik ...
den sköter all drivrutiin till allt möjligt..
direct o com gör så att man slipper köra allt software som är segare då info går fler steg än ..

hur som helst directx är underbart förutom direct sound o musik som är ett helvete att hålla på o koda

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Det är ju intressant att det börja komma lite info om ATI's nästa grafikkrets.
Men jag vill också veta vad nVidia kommer ha att erbjuda i sin nästa. Varit väldigt tyst med det än så länge. Dock så är det ju ett tag kvar tills nVidia ska lansera sin.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

blää då måste man ju snart uppgradera igen

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

jag skall köpa nytt grafikkort till Juli ungefär, har detta grafikkort kommit ut på marknanden då. Om det har det, är det värt att lägga pengarna på det, eller skall man hellre lägga pengarna på de korten som ligger bland toppen idag - jag antar att de isf har gått ner ganska kraftigt i pris.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "