Permalänk
Medlem

"Bästa" socket A moderkortet?

Hallo!

Min ganska trotjänare behöver ett nytt moderkort, socket A. Så jag söker nu det mest prisvärda kortet, eller vad man ska säga. Det ska vara bland de bättre, men fortfarande ha ett bra pris. Har mest kollat på Socket 939, har inge vidare koll på socket A.

Tack på förhand.

Permalänk
Geeks
SweClockers

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA7V880

Köpte ett sådant nyss och är otroligt nöjd. Står som serverburk och har en uptime på 3 veckor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam

KT880 är det enda socketA chipset som har riktig dualchannel minneshantering, så den är skarp ja. Och till ett mycket bra pris där, jag backar upp dig i det uttalandet xphaze.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Klarar socket A verkligen av äkta dual channel då? Dvs får man ett par procent extra minnesbandbredd eller verkligen massor?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hjälpsam

KT880 har äkta dualchannel, och det ger samma boost som till P4 eller s939/940. Dvs maximal bandbredd 6400mb/s istllet för 3200 som annars är standard med DDR400 minnen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Blir nog ett sånt kort, men först måste jag vara säker på att allt kommer passa. Står att det bara har stöd för thoroughbred och barton. Men jag vet inte vilken typ min processor är av, det enda jag vet är att det är en athlon xp 1800+. Kan man få reda på vilken typ det är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
KT880 är det enda socketA chipset som har riktig dualchannel minneshantering, så den är skarp ja. Och till ett mycket bra pris där, jag backar upp dig i det uttalandet xphaze.

Nforce 2 chipset har det också och det var dessutom först :). tex abit NF7-s AN7 osv

http://www.nvidia.com/object/feature_dualddr.html

Permalänk
Hedersmedlem

nForce2 har dock fake-varianten, som inte ger mycket prestandaökning alls.
Imponerande att VIA lyckats med det till Socket A måste jag dock säga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Nforce = Det enda chipset med stöd för dual channel och tre minnesbanker...

Permalänk
Medlem

Soundstorm är trevligt att ha, tror inte VIA har något som matchar.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Men hur får jag reda på vad jag har för kärna nu då?

Permalänk
Avstängd

http://www.xbitlabs.com/articles/chipsets/display/via-kt880_9...

Xbitlabs lyckas inte få fram moderkortets dualchannel.........

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Hjälpsam

nForce2 har inte Dualchannel i sin rätta bemärkelse, de har Dual memory controllers vilket INTE är samma sak. Tro mig, KT880 är det enda socketA kortet som har ÄKTA dualchannel på samma sätt som det är på s939 till exemptl (dock med memcontroller i chipsettet och inte prollen då).

nForce2 har två minnes kontrollers som berabetar varsina minnesbanker och på så sätt kan få ner accesstider, dock kan de inte göra det simultant. Det kan KT880

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för all info osv, men det viktigaste nu är att få reda på om min nuvarande processor kommer passa på detta mobo.

- http://www.webhallen.com/prod.php?id=32174

Står att kortet har stöd för thoroughbred och barton. Men om jag inte minns fel finns det fler typer av athlon xp processorer? Menar, processorn är ganska gammal. Är definitivt inte barton, och thoroughbred vet ej.

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor då? i MHz tex om du nu inte visste kärna
den är nog alldeles säkert bakåtkompatibel med alla Socket A prollar.

Permalänk

Jag rekommenderar Abit AN7 / NF7-S rev 2 eller antingen DFI Lanparty Nforce2 Ultra. De är bakåtkompaltibla.

Permalänk
Medlem

Abit AV8 3rd - Eye K8T800 Pro

Visa signatur

where is the slyswat when you need one?

Permalänk

Tycker nog att dom bästa socketA korten är
DFI LanParty NF2 Ultra RevB och Abit AN7

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cMa
Vad har du för processor då? i MHz tex om du nu inte visste kärna
den är nog alldeles säkert bakåtkompatibel med alla Socket A prollar.

athlon xp 1800+ 1533 MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
KT880 har äkta dualchannel, och det ger samma boost som till P4 eller s939/940. Dvs maximal bandbredd 6400mb/s istllet för 3200 som annars är standard med DDR400 minnen.

Kommer man runt FSB-begränsningen med KT880? Trodde det var AMD XPs FSB som var anledningen till att DC DDR inte gav så mycket på socketA; att dubbel minnesbandbredd inte ger så mycket när FSBn ändå är flaskhalsen mot processorn.

Är inte så påläst på de senare Via-chipseten tyvärr..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

DFI Lan Party är det ultimataste om du vill ha dualchannel och ett klockvänligt moderkort!!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

har oxå nyss köpt ett a7v880......kör min athlon 1800+ i 2700+ (2170mhz) med 14x155fsb......den har gblan, man kan ändra volt på agp slotten, ändra timings osv ....riktigt bra clock kort......

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kommer man runt FSB-begränsningen med KT880? Trodde det var AMD XPs FSB som var anledningen till att DC DDR inte gav så mycket på socketA; att dubbel minnesbandbredd inte ger så mycket när FSBn ändå är flaskhalsen mot processorn.

Är inte så påläst på de senare Via-chipseten tyvärr..

Sant iofs. Det känns lite overkill att köra ett DFI kort till den processorn. DFI lanparty är erkänt det bästa klocknings socketA moderkortet, därefter Abit NF7. Men för att få så mycket prestanda som möjligt out-of-the-box tror jag nog KT880 chipsettet ger mest. Den klockar hyfsat dessutom.

Dualchannel ger inte lika mycket på SicketA som på s939 just på grund av bussbandbredden, sant. Men det ger fortfarande en del.

Om jag hade köpt ett socketA moderkort i dag hade det antagligen varit ett KT880 kort, för att få så mycket bandbredd/minnesprestanda som möjligt ur ett system som annars har det som faskhals.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ska köpa ett asus a7v880 nu, tack för hjälpen!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekke
Ska köpa ett asus a7v880 nu, tack för hjälpen!

Låter trevligt, hör gärna av dig om hur du upplever prestandan med det kortet jämfört med dit gamla. Glöm inte att för att få nytta av dualchannel så skall du köra med två likadana minnen i det, helst identiska. 2st Corsair Value 256or tex är ett billigt alternativ om du inte redan har eller kan kompletera på ett bra sätt..

Vad hände förresten med ditt gamla kort?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Låter trevligt, hör gärna av dig om hur du upplever prestandan med det kortet jämfört med dit gamla. Glöm inte att för att få nytta av dualchannel så skall du köra med två likadana minnen i det, helst identiska. 2st Corsair Value 256or tex är ett billigt alternativ om du inte redan har eller kan kompletera på ett bra sätt..

Vad hände förresten med ditt gamla kort?

Har en samsung 512 mb pc3200 sticka, får se om jag köper en till. Det som hände med kortet, ja det är ingenting jag är 100 på.. Men några kondningar ser ut att inte vilja vara med i spelet längre. De är helt runda på toppen. Kortet piper dessutom högt vid belastning, så några spolar kan vara körda också. Känns lönlöst att försöka fixa till det här kortet, snart tre år gammalt och sämst prestanda.. så det får bli ett nytt.

Permalänk
Hjälpsam

Om jag pröjsar frakt, kan jag få det då istället för att det slängs, antingen som del reserv eller för att lagas? Håller på med ett dual PIII system som jag byter kondingar på nu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är ingen omöjlighet, men det känns som om det blir för mkt jobb kring ett gammalt kort. Har inte kvar originalkartongen, så jag vet inte vad jag ska skicka kortet i. Dessutom blir nog frakten lika dyr som ett nytt kort.

Här är kortet btw: http://www.ecsusa.com/products/k7vta3_3.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Låter trevligt, hör gärna av dig om hur du upplever prestandan med det kortet jämfört med dit gamla. Glöm inte att för att få nytta av dualchannel så skall du köra med två likadana minnen i det, helst identiska. 2st Corsair Value 256or tex är ett billigt alternativ om du inte redan har eller kan kompletera på ett bra sätt..

Vad hände förresten med ditt gamla kort?

Går det att köra dual med 2x256 och 1x512 på det?
Jag har råkat ha sönder mitt moderkort (A7N8XE-Deluxe) och behöver köpa ett nytt. På det kortet jag har nu kan jag köra mina 3 stickor i dual. vore fint om det gick att göra med det nya också.
Tänkte köpa ett nytt nforce2-kort först, men A7V880 verkar ju vara riktigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Jag har A7V880 i min filserver. Rekommenderar det då jag inte har haft några problems alls med det plus att det gav en prestandaökning mot det sunkiga A7V8X jag hade innan.

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI