Dualcore om 1 månad?

Permalänk
Melding Plague

Dualcore om 1 månad?

<font style="font-size: 10pt"><b>Dualcore om 1 månad?</b></font> <small class="small">tisdag 29 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050328034526.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> har lyckats få tag i lite information kring AMD:s kommande processorer i Opteron-serien med två kärnor.
<br />
<br />Enligt informationen kommer AMD släppa tre modeller med 2,2, 2,0 samt 1,8 gigahertzvariant om cirka en månad med en TDP-värde på 95 Watt. Vidare ska det komma två stycken modeller med mindre värmeutveckling i HE-serien där frekvenserna ligger på 1,6 respektive 1,8 gigahertz. TDP-värdet ligger här på 55 Watt.
<br />
<br />Vad processorerna kommer ha för typ av cache är inte säkert, men troligen kommer kärnorna på processorerna inte dela cache utan att ha en varsin på 1 megabyte. Just nu väntar vi på att moderkortstillverkarna släpper BIOS-versioner som ger stöd åt dessa nya processorer med dubbla kärnor.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar!!! *dreggeL*

Permalänk
Medlem

Inte för oss som gillar att spela!

Permalänk
Medlem

dualcore och 64-bits operativ, framtiden ser ljus ut för oss som snart tänker investera i nu prolle

Permalänk
Medlem

teh sexi!

Fast den lär ju kosta multum

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Avstängd

ja, opterons är inte billiga direkt

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

När kommer det till AMD64 och FX?
Ska man inte agera server är det ju den intressantaste processorn...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
När kommer det till AMD64 och FX?
Ska man inte agera server är det ju den intressantaste processorn...

visst, denna processor kommer nog inte många här på swec. köpa men det ger en hint om vad som kommer att komma till processormarknaden för oss vanliga dödliga lite längre fram, så visst är det en intressant nyhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
visst, denna processor kommer nog inte många här på swec. köpa men det ger en hint om vad som kommer att komma till processormarknaden för oss vanliga dödliga lite längre fram, så visst är det en intressant nyhet

Jo, som jag propagerat för i Cell forumet och nu även här så är dual och multicores framtiden

Unreal 3 kommer att vara första spelet optimerat för dualcore...troligen kommer en av kärnorna användas för de "fysiska effekterna" såsom dynamiska träd som svajar för vinden i realtid
Kan även tänkas vara en fördel för 3D modellering med program anpassade för mer än en kärna och kraftigt förbättrad multitasking m.m. m.m.

Men för Opterons del handlar det mest om flertrådhantering för server-relaterat arbete...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Underbart! Passar dom alla Socket 940 moderkort?

Edit: Kanske blir en sån nästa månad då.. om dom passar alla Socket 940 moderkort och inte har ett för högt pris..

Permalänk
Medlem

Du KAN inte köpa en sådan nästa månad. Det dröjer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Du KAN inte köpa en sådan nästa månad. Det dröjer...

Aja.. när dom kommer då.

Permalänk
Medlem

95 watt för 2 kärnor var la inte så farligt men jädrar vilket drag man får ifall man skaffar 2st 250 dualcore sen kör lite feta 64bitars multi tasking program

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maorio
95 watt för 2 kärnor var la inte så farligt men jädrar vilket drag man får ifall man skaffar 2st 250 dualcore sen kör lite feta 64bitars multi tasking program

Huh det kan man bara önska sig.
-.)

Permalänk
Medlem

Hur går det för intel? Pentium D dualcore och dualcore Pentium 4 Extreme Edition 840.

Kan tänka mig att AMD har lite lättare med värmen då Opteron från början är kalla. Tänk er en dualcore Prescott *hihi*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hur går det för intel? Pentium D dualcore och dualcore Pentium 4 Extreme Edition 840.

Kan tänka mig att AMD har lite lättare med värmen då Opteron från början är kalla. Tänk er en dualcore Prescott *hihi*

På sommaren så skall man använda Opteron (sval) och på vintern skall man använda Prescotten (gratis värme). Eller ju man bet. elavgiften.

Permalänk
Hedersmedlem

Har det kommit ut nån prisuppgift på Dualcore processorerna, tänkte det kunde vara läge att vänta på att dom släpps innan man köper en ny server....om dom bara inte ligger på multumnivåer

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

hmmmm....aaa, billiga va de ju inte.

ett utgångpris på runt 9000kr om jag inte räknade fel

EDIT: ojj...kollade inte längre ner, 5000kr ska du alltså få betala för den billigaste

Permalänk
Medlem

Vad innebär dual-core? Hur kommer prossecorerna att förändrars tekniskt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPAPPA
Vad innebär dual-core? Hur kommer prossecorerna att förändrars tekniskt?

Snabbt draget så smäller man ihop två processorer till en, självklart är det inte så lätt, men det ger en liten vink.

http://www.short-media.com/review.php?r=261

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
hmmmm....aaa, billiga va de ju inte.

ett utgångpris på runt 9000kr om jag inte räknade fel

EDIT: ojj...kollade inte längre ner, 5000kr ska du alltså få betala för den billigaste

Det där är för Intel Xeon DualCore. Jag skulle nog räkna med att Opteron Dualcore kommer att vara billigare.

Permalänk
Medlem

Hmm

Jag är IQ fiskmås när det gäller sånna här saker! En sak vet jag och det är att jag vill ha mer hästar under huven! Så min fråga till er är, som någon nämnde tidigare! kommer Multicore cpu'erna funka på 940 moderkort? Har för mig att jag läste nånstans att det bara handlade om att uppdatera bios men...Kan det stämma?

Äger en "Dual opteron 246" med ett Tyan k8w Thunder kort. Skulle bli glad om jag bara kunde uppdatera cpu'erna!

ha're bra gubbs!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Ja, dual-core kommer funka på 940 och 939...
Kanske inte alla moderkort dock, men dom flesta...
troligen