AMD roadmap H2-05 samt Q1-06

Permalänk
Melding Plague

AMD roadmap H2-05 samt Q1-06

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD roadmap H2-05 samt Q1-06</b></font> <small class="small">torsdag 31 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.vr-zone.com/?i=1829&s=1" target="_blank" >Vr-Zone</a> har lyckats få tag i något som ser ut som en någorlunda korrekt roadmap för AMD:s kommande processorer under andra hälften av detta år och i första kvartalet nästa år.<br /><br />I prestandasegmentet ser vi först en ny Athlon64 FX-kärna kallad Toledo. Denna är tillverkad med en 0,09 mikrometers tillverkningsprocess med SOI-teknik. Den använder sig av sockel 939 och, hör och häpna, har två kärnor!<br /><br />Vidare har den som nuvarande Athlon64 FX-processorer 1 megabyte nivå 2-cache, Intels SSE3-instruktioner. Vad som rapporterats innan är att alla dualcore-processorer skulle använda sig av AMD:s sockel 1209 som inom kort kommer komma till Opteron-plattformen. Men enligt denna roadmap använder den sig av sockel 939 vilket också betyder att Toledo-baserade processorer kommer fungera med nuvarande sockel 939-moderkort med en BIOS-uppdatering. Frekvenserna sträcker sig från 1,6 gigahertz (2x 1,6 GHz) till 2,4 gigahertz och den förväntas lanseras i andra hälften av detta år.<br /><br />Längre bort på kartan har vi kärnan Orleans vilket kommer ersätta den nuvarande Venice-kärnan på Athlon64-segmentet. Den använder sig av en kärna och sockel M2 vilket är namnet som sockel 1209 kommer att få. Här ser vi stöd för DDR2-minne i hastigheter upp till 667 vilket troligen ger en prestandaökning åt Athlon64-plattformen. <br /><br />Den kommer också ha AMD:s Pacifica-teknik vilket i kombination med Microsofts kommande operativsystem kommer ge mer säkerhet mot virus och, om man får tro ryktena, piratkopiering. Pacifica är AMD:s egna namn på tekniken som kallats Palladium, TCPA men som nuförtiden går under namnet NGSCB (Next Generation Secure Computing Base). Många har reagerat kring denna säkerhetsimplementation och vissa av dem har skrivit vad de tror om tekniken hos <a href="http://www.againsttcpa.com/" target="_blank" >AgainstTCPA</a> eller på <a href="http://www.refactor.fi/pen/tcpa/faq.html" target="_blank" >denna</a> Svenska FAQ.<br /><br />I första kvartalet kommer också Athlon64 FX få en ny kärna kallad Windsor. Den har två kärnor och om man får tro roadmap:en verkar det som om AMD satsar på dualcore i FX-serien medan de har singelkärniga processorer i det vanliga Athlon64-segmentet.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

är det fx-57an som kommer med dualcore?

Permalänk
Medlem

nice!

Visa signatur

GameStation: ||Gigabyte K8NXP-9||AMD A64 3700+ "San Diego"||Corsair XMS 2x1024||XFX 7800GT 450/1100 + ArticCooling||75Gb Raptor + 250Gb Hitachi||Hiper Type-R 580W||Lian-Li PC7 "Scandinavian-edition"||Razer Coperhead-blå||
3DMark05 - 7220p 3DMark06 - 3528p

Permalänk
Medlem

köpa nytt-hela Tiden so ska det låta för Industrien,men inte för min Plånbok.So long...Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gura6
är det fx-57an som kommer med dualcore?

FX-57an kommer heta San Diego och den kommer ha en kärna, stöd för SSE3 och en optimerad minneskontroller.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

jupp nu när folk sittter med 2800+ - 3200+ så kommer de nya kärnorna och allt va man kan tänka sig. De flesta då (inkluderar mig) har precis köpt en 3200+ eller 3000+ och många ligger nog i klaus läge men oroa er inte dagens system klarar sig ett bra tag till (hoppas jag iaf )

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Jaha, när TCPA kommer är det slutet för mitt datorberoende antar jag. =/

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Jaha, när TCPA kommer är det slutet för mitt datorberoende antar jag. =/

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Jaha, när TCPA kommer är det slutet för mitt datorberoende antar jag. =/

jag kommer att byta till mac då. aldrig kommer jag att ha en tcpa dator eller så får man väl köpa en uber dator utan tcpa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Jaha, när TCPA kommer är det slutet för mitt datorberoende antar jag. =/

Nejnejnej! Det blir bara mer hårdvaru-pill. Istället för att cracka saker på mjukvaruväg för man köra på hårdvaruväg.

Permalänk
Medlem

Yes, och så kommer vi få en anti-piratbyrå som gör tillslag hos folk som löder på moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Nejnejnej! Det blir bara mer hårdvaru-pill. Istället för att cracka saker på mjukvaruväg för man köra på hårdvaruväg.

V
Vill se dig löda på din processor 0.09 microtjosan stora ledningar, inget du tar med din egna lödkolv direkt.

Permalänk
Medlem

Om det leder till ett massivt köpstop, så blir dom tvingade att lägga ner hela iden...

Men en vattenkyld fx55:a med 2 ultra i sli borde räcka långt för dom som inte vill bli övervakade...

Blir det köpstopp får speltillverkare osv optimera istället för att avancera. Kolla bara vad dom kan klämma ur en PS2:a idag...

Optimering är framtiden...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

FX 57 kommer väl att klara sig oxå eller hur?

Då blir den det sista som jag uppgraderar dom närmaste 10 åren. Sen är jag så hoppas gammal så jag bryr mig inte vad som kommer ut på markanden. ))

Än så länge har jag ingen anlädning att uppgradera.
Väntar ett bra tag sen blir det FX57 eller Toledo dvs med dual core och då sätter man punkt slut för dator kariären. Eller satsa på Sempron som inte kommer att ha Pacifica Virtualization, Presidio Security (tror jag inte jag gör) utan väljer dom ovanstående.

Permalänk
Medlem

det där med att den ska stoppa piratkopiering.. då har man vell som många har nu en annan data med ''äldre'' preoseesor utan detta och tankar... lönt........

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
det där med att den ska stoppa piratkopiering.. då har man vell som många har nu en annan data med ''äldre'' preoseesor utan detta och tankar... lönt........

Det är inte att tanka som de hindrar utan möjligheten att köra program utan licens. Så du kan tanka bästa du vill på den nya datorn men tro inte att något startar utan att koppla upp sig mot en server och verifiera att du har en godkänd licens.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Ojojoj, ger mig extrema vill-ha-behov

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasiqfuXX
Det är inte att tanka som de hindrar utan möjligheten att köra program utan licens. Så du kan tanka bästa du vill på den nya datorn men tro inte att något startar utan att koppla upp sig mot en server och verifiera att du har en godkänd licens.

Tänk på det att många inte har Internet uppkoppling, så hårda med det kan dom inte vara ändå. Kommer finnas andra vägar, som är mycket roligare att köra på än bara motovägar

Permalänk
Medlem

Är det TCPA som göra att man inte "kan" tanka ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
V
Vill se dig löda på din processor 0.09 microtjosan stora ledningar, inget du tar med din egna lödkolv direkt.

Kontroller chippet sitter inte i CPUn utan på moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Pacifica är AMDs "virtualiseringsteknik". Det är för att (grovt förenklat) hårdvaruaccelerera VMWare och liknande program.
Vanliga datoranvändare kommer inte att ha någon direkt nytta av det, det är mest för lite grövre servrar där man kör flera separata OS parallellt.

Jag har dock inte den blekaste aningen om vad det har att göra med Palladium & Co, det här är första gången jag hört talas om det.

EDIT: Ni har nog blandat ihop den med Presidio som ska vara AMDs nya "säkerhetsteknik", vad det nu innebär. Verkar inte finnas så mycket info om den ute.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Men det måste ju gå att stänga av. Det var i alla fall det senaste jag hörde gällande Intels Palladium, att användaren själv skulle få bestämma om det skulle vara aktiverat eller inte. Annars måste vi anordna en ordentlig köpbojkott. Det handlar om vår personliga integritet och frihet. När storföretagen börjar gå in i våra datorer och detaljstyra vad vi får göra med dem ligger vi alla illa till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragonball
Men det måste ju gå att stänga av. Det var i alla fall det senaste jag hörde gällande Intels Palladium, att användaren själv skulle få bestämma om det skulle vara aktiverat eller inte. Annars måste vi anordna en ordentlig köpbojkott. Det handlar om vår personliga integritet och frihet. När storföretagen börjar gå in i våra datorer och detaljstyra vad vi får göra med dem ligger vi alla illa till.

Givetvis att vår personliga intregitet går före storföretagens profit. Självklart ska man köpbojkotta processortillverkarna, när de läger in storebrorsfasoner. I övrigt heter Intels palladium/NGSCB-stöd La Grande.

En forumit som däremot är positiv till NGSCB/Palladium är Lady, som bekant.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Pacifica skall ju gå att stänga av... Det är jag nästan säker på att jag sett något om.

Permalänk
Medlem

spela roll om det går att stänga av om alla roliga program (som kostar alltförmycket för en vanlig dödlig) kräver att det är aktiverat för att fungera

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk

Fy fan, man vill ju spy...

Permalänk
Medlem

Det enda negativa med detta är väl risken att riktigt bra freeware inte kommer funka samtidigt i ett OS där man kör helt "legalt"? Det är inte en så liten negativ bit med tanke på hur jäkla mycket bra som tas fram av engagerade människor på sourceforge med mera då dessa inte har råd att licensera sina program.
Med tanke på att idéer från sådana communitys ofta letar sig fram till storföretagen så antar jag det kan få en negativ effekt på vissa områden (kanske framförallt vad gäller komprimeringsteknik för ljud/bild).

I övrigt frågar jag mig nog mest vad som händer om jag köper ett dyrt spel och original DVDn slutar funka pga repor, hög användning etc. Kommer ju inte kunna använda en backup (?) så någon form av garanti måste ju införas att man inom ett antal år kan få en ny DVD hemskickad?

En till konsekvens blir väl antagligen (på lång sikt), att Fredde Kluddfinger, en stor konstnärlig talang, inte kommer dyka upp på universitetet med god kunskap i photoshop utan måste börja lära sig det från grunden iom Photoshop A, 5p. = )
Detsamma gäller förstås Musik och program som Cubase med mera, CAD program för ingenjörer/arkitekter etc..