AMD dualcore 21 april?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Njae, om jag tvunget skall köra något som kräver multitasking, så gör jag det hellre på något som är avsett för det. En dual G4 eller något annat av det som finns till hands.
Som jag skrev tidigare, så finns det tillfällen då man kan ha nytta av dubbla processorer, men de är inte ofta man kombinerar de med att sitta och spela spel.
Skall man bara sitta och tanka filer eller komprimera film samtidigt som man spelar, så är det betydligt bättre att ha en maskin dedikerad till just detta.
Merparten av tillgänglig programvara idag är inte skriven för att köras med multiprocessor, så anledningen att ha det är inte direkt stor.

ööööhhhh, menar du att PC inte är avsett för att multitaska i?
På vilket sett är Apple avsett att multitaska på?
Och är det prisvärt att köpa en Dual G4 att multitaska på och sedan ha sin PC att spela på?

Du pratar väldigt mycket om denna "man", säg "jag" istället, och låt oss själva bestämma vad vi anvädner våra datorer till...

Och du menar att dual opteron inte är prisvärt, men att ha en helt dedikerad maskin till sina bakgrundsapplikaitoner är det?

Kör du 2 program samtidigt som kräver mycket CPU så behöver inte programmen i sig vara skrivna för att dra nytta av flera processorer...

Som sagt, det beror på vad man gör med sin dator om man tjänar på det eller inte, och Ondjultomte verkar tycka att han tjänar på det och jag tycker att jag tjänar på det, varför kan vi inte få tycka det?

Om du nu tycker att du inte tjänar på det så ok, slipp då, men låt oss göra vad vi vill...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
ööööhhhh, menar du att PC inte är avsett för att multitaska i?
På vilket sett är Apple avsett att multitaska på?
Och är det prisvärt att köpa en Dual G4 att multitaska på och sedan ha sin PC att spela på?

Du pratar väldigt mycket om denna "man", säg "jag" istället, och låt oss själva bestämma vad vi anvädner våra datorer till...

Och du menar att dual opteron inte är prisvärt, men att ha en helt dedikerad maskin till sina bakgrundsapplikaitoner är det?

Kör du 2 program samtidigt som kräver mycket CPU så behöver inte programmen i sig vara skrivna för att dra nytta av flera processorer...

Som sagt, det beror på vad man gör med sin dator om man tjänar på det eller inte, och Ondjultomte verkar tycka att han tjänar på det och jag tycker att jag tjänar på det, varför kan vi inte få tycka det?

Om du nu tycker att du inte tjänar på det så ok, slipp då, men låt oss göra vad vi vill...

Det är klart att ni får göra som ni vill. Inte fasen kommer jag att kunna stoppa er....
Men att säga att en dual Opteron är en bra spelmaskin, och att de dubbla processorerna skulle kompensera för den lägre klockfrekvensen i spel är inte sanningen. Spelar man spel, är knappast en dual Opteron det prisvärda alternativet. Och ja, det är fasen så mycket mer prisvärt att ha en separat maskin för att köra dina bakgrundsapplikationer på, om de är så krävande att de behöver styrkan i en egen Opteronprocessor.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det beror ju helt på vad du använder din dator till, och hur mycket olika saker du gör samtidigt. Om du normalt brukar stänga ner saker, för att få bättre spelprestanda, så kanske det är idé att köpa en dual-core, annars inte. Väldigt få "normal"-användare har stor nytta av en dual-corelösning. Men självklart är det också en prisfråga. Om dualcore inte blir oerhört kostsamt, så blir det nog populärt.
Dock kommer det nog att göra på sig mer på en AMD, än på en Intel, då Intel idag redan har sin HT-teknik. Det jag dock frågar mig är om många ens utnyttjar HT-tekniken särskilt mycket. Det känns ibland som att den bara märks i syntetiska tester.

Jag har en P4 HT och det jag märker av HTn är att när man "tabbar" ut ur spel så *poff* så är jag ute i windows direkt. Sen kan jag packa upp en tung rar-fil och göra annat samtidigt.
Visserligen har jag inte koll på hur det ter sig med HTn avaktiverad för det har jag inte provat ännu.
Men att köpa dualcore nu känns väldigt onödigt för mig då jag hellre väntar tills spel och program
är mer utvecklade att köras med dualcore.

Permalänk
Medlem

Hm, jag kan inte säga att jag kör flera program samtidigt så ofta, till det skulle det lätt räcka med en FX-57a, så kanske tjänar man på en FX-57a då, den har ju ändå ca 600 äkta FX MHz mer än de dualcore som verkar komma snart. Det är ju inte lite. Jag packar ändra upp rar-filer "eller" spelar, det är inte ofta som jag gör båda som jag sa. Och jag är ute efter absolut bästa spelprestanda. Men om dualcore skulle ligga på 2800MHz och inte allt för dyra ca 10-12000 så skulle jag lätt skaffa en sådan

Uppdaterad, undrar hur mycke man kan överklocka ex en 2,2GHz dualcore

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper

Uppdaterad, undrar hur mycke man kan överklocka ex en 2,2GHz dualcore

Med tanke på hur nära varandra de kärnorna är monterade varandra, så är min tanke att det borde vara klart begränsad överklockningspotential. Dock kan det ju vara helt fel.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det är klart att ni får göra som ni vill. Inte fasen kommer jag att kunna stoppa er....
Men att säga att en dual Opteron är en bra spelmaskin, och att de dubbla processorerna skulle kompensera för den lägre klockfrekvensen i spel är inte sanningen. Spelar man spel, är knappast en dual Opteron det prisvärda alternativet. Och ja, det är fasen så mycket mer prisvärt att ha en separat maskin för att köra dina bakgrundsapplikationer på, om de är så krävande att de behöver styrkan i en egen Opteronprocessor.

Om man spelar spel och har program i bakgrunden så kompenserar det mer än väll dom där frekvens skillnaden...

Och även om man inte har det så kan man tycka att lite långsammare i spel (några hundra MHz gör inte så mycket, dessutom kliver grafikkortet oftast in tidigare som flaskhals) är värt för att få en så mycket skönare dator att sitta och pilla med...

Och vad du tjatar om opteron, ja, den är inte prisvärd, vi pratar om dualcore, DET är prisvärt...

Han sade att han ville ha en dual Opteron, men att det knappast komemr hända så är ju dualcore perfekt ur prisvärdhets synpunkt...

Att köpa 2st datorer är knappast mer prisvärt en än att köpa en dualcore...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore

Det är klart att ni får göra som ni vill. Inte fasen kommer jag att kunna stoppa er....
Men att säga att en dual Opteron är en bra spelmaskin, och att de dubbla processorerna skulle kompensera för den lägre klockfrekvensen i spel är inte sanningen. Spelar man spel, är knappast en dual Opteron det prisvärda alternativet. Och ja, det är fasen så mycket mer prisvärt att ha en separat maskin för att köra dina bakgrundsapplikationer på, om de är så krävande att de behöver styrkan i en egen Opteronprocessor.

Ingen har väl påstått att dubbla processorer skulle kompensera för lägre frekvens? eller så har jag läst tråden frö slarvigt ... inte förrens spel är optimerade för dual så kommer man inte få någon direkt nytta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4

Jag har en P4 HT och det jag märker av HTn är att när man "tabbar" ut ur spel så *poff* så är jag ute i windows direkt. Sen kan jag packa upp en tung rar-fil och göra annat samtidigt.
Visserligen har jag inte koll på hur det ter sig med HTn avaktiverad för det har jag inte provat ännu.
Men att köpa dualcore nu känns väldigt onödigt för mig då jag hellre väntar tills spel och program
är mer utvecklade att köras med dualcore.

Du gillar de fördelar som HT ger, men förkastar vad dualcore skulle ge?HT är ingenting mot vad en till verklig core(eller i bästa fall en cpu till) gör för din multitasking. Du Har ju fått lite smakprov hur det kan vara iaf

HT kommer inte ens inärheten av dual/dualcore

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
Ingen har väl påstått att dubbla processorer skulle kompensera för lägre frekvens? eller så har jag läst tråden frö slarvigt ... inte förrens spel är optimerade för dual så kommer man inte få någon direkt nytta.

Du har nog läst slarvigt. Det var ju du som antydde att du skulle kunna kompensera 300Mhz med bättre grafikkort.......

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Om man spelar spel och har program i bakgrunden så kompenserar det mer än väll dom där frekvens skillnaden...

Och även om man inte har det så kan man tycka att lite långsammare i spel (några hundra MHz gör inte så mycket, dessutom kliver grafikkortet oftast in tidigare som flaskhals) är värt för att få en så mycket skönare dator att sitta och pilla med...

Och vad du tjatar om opteron, ja, den är inte prisvärd, vi pratar om dualcore, DET är prisvärt...

Det var inte jag som började yra om Opteron. Och för den delen vet vi ju inte vad Dual-Core Opteron, som tråden handlar om, eller Dual-Core A64 kommer att kosta. Troligtvis lär det inte bli mycket billigare än vad det kostar att köpa två separata processorer, och då är det banne mig inte prisvärt.
Att moderna grafikkort skulle bli stora flaskhalsar i dessa sammanhangen är jag ganska tveksam till. Jag har i alla fall inte det problemet, och hade det inte med mitt förra kort heller.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

...once you go dual, you never go back...;-)

2-3 Quickpar-instanser, 2 winrar, grabit, ett par/tre IE-fönster igång och inte många datorer som pallar för det. Hur 2xOpteron gör sig i spel har jag ingen aning, eftersom jag spelar inte, men i multitasking - det går bra det. Hade en dual MPx-maskin innan, och det gick inte att vänja sig av den känslan, så opteron fick det bli. Budgetvariant, men ändå. (242or)

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Du har nog läst slarvigt. Det var ju du som antydde att du skulle kunna kompensera 300Mhz med bättre grafikkort...

Ja, men inte av dualcore som du påstod...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det var inte jag som började yra om Opteron. Och för den delen vet vi ju inte vad Dual-Core Opteron, som tråden handlar om, eller Dual-Core A64 kommer att kosta. Troligtvis lär det inte bli mycket billigare än vad det kostar att köpa två separata processorer, och då är det banne mig inte prisvärt.
Att moderna grafikkort skulle bli stora flaskhalsar i dessa sammanhangen är jag ganska tveksam till. Jag har i alla fall inte det problemet, och hade det inte med mitt förra kort heller.

Nej, det vet vi inte, och då behöver inte du tjata om hur oprisvärt det är...

Moderna?
Stora?

Varför lägger du till sånna ord?
Förändrar helt det jag sade...

Ett bättre grafikkort ger troligen mer spelprestanda en ett par hundra MHz, sant eller falsk?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Du har nog läst slarvigt. Det var ju du som antydde att du skulle kunna kompensera 300Mhz med bättre grafikkort.......

Det var inte jag som började yra om Opteron. Och för den delen vet vi ju inte vad Dual-Core Opteron, som tråden handlar om, eller Dual-Core A64 kommer att kosta. Troligtvis lär det inte bli mycket billigare än vad det kostar att köpa två separata processorer, och då är det banne mig inte prisvärt.
Att moderna grafikkort skulle bli stora flaskhalsar i dessa sammanhangen är jag ganska tveksam till. Jag har i alla fall inte det problemet, och hade det inte med mitt förra kort heller.

Ja, för grafikkort är något som påverkar spel i höggrad, alltså jag har inte läst slarvigt, du däremot förstår slarvigt.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Inte lönt att diskutera det här. Ni är uppenbarligen helt sålda på dual Opteron. Vad jag tycker känns trisst är att ni vill ge sken av att det skulle vara en lämplig lösning för spel. Och det är det inte. Att påstå det är bara dumt. Bättre spelprestanda uppnås enkelt med betydligt enklare medel.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Inte lönt att diskutera det här. Ni är uppenbarligen helt sålda på dual Opteron. Vad jag tycker känns trisst är att ni vill ge sken av att det skulle vara en lämplig lösning för spel. Och det är det inte. Att påstå det är bara dumt. Bättre spelprestanda uppnås enkelt med betydligt enklare medel.

Hahahaha, allt jag säger är att så som jag använder min dator så är det skitbra, även i spel eftersom jag har så mycket program i bakgrunden som käkar lite CPU...

Synd att vi själva inte är rätt personer att bedömma hur belastningen på våra egna datorer ser ut...

Och vad du ska snacka om dual opteron, jag pratar om AMD dualcore...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Inte lönt att diskutera det här. Ni är uppenbarligen helt sålda på dual Opteron. Vad jag tycker känns trisst är att ni vill ge sken av att det skulle vara en lämplig lösning för spel. Och det är det inte. Att påstå det är bara dumt. Bättre spelprestanda uppnås enkelt med betydligt enklare medel.

vad sade att man skulle få högre fps i spel?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Hahahaha, allt jag säger är att så som jag använder min dator så är det skitbra, även i spel eftersom jag har så mycket program i bakgrunden som käkar lite CPU...

Synd att vi själva inte är rätt personer att bedömma hur belastningen på våra egna datorer ser ut...

Och vad du ska snacka om dual opteron, jag pratar om AMD dualcore...

Frågan var ju inte om huruvida just din burk är bra för spel eller inte. Tråden handlade om dual-OPTERON, och hur man än vänder och vrider på det, så är den inte bättre lämpad för spel än en lika dyr singelprocessor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte

vad sade att man skulle få högre fps i spel?

Tja, det var ju du själv som började gnälla om att grafikkortet var viktigare än 300Mhz, när jag frågade varför man ville ha en dual opteron eller dual-core opteron till en maskin för spel och film.......

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Frågan var ju inte om huruvida just din burk är bra för spel eller inte. Tråden handlade om dual-OPTERON, och hur man än vänder och vrider på det, så är den inte bättre lämpad för spel än en lika dyr singelprocessor.

Tja, det var ju du själv som började gnälla om att grafikkortet var viktigare än 300Mhz, när jag frågade varför man ville ha en dual opteron eller dual-core opteron till en maskin för spel och film.......

av samma anledning som man alltid vill ha en dual, bättre respons från datorn vid användning ...bättre multitasking etc, läs ovan itråden.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Frågan var ju inte om huruvida just din burk är bra för spel eller inte. Tråden handlade om dual-OPTERON, och hur man än vänder och vrider på det, så är den inte bättre lämpad för spel än en lika dyr singelprocessor.

Tråden handlar om AMD dualcore...

Sedan kan du ju läsa vad man skriver istället för att uteslutande gå efter vad trådtopic är...

Eller blir det för svårt då?

Och jo, om man vrider och vänder på det så att man har massa program i bakgrunden så är dual bättre än en snabbare singel...

Herregud, gå en läsförståelse kurs eller något...