Permalänk

Minnena vill inte användas

Köpte nyligen 2st 512mb-stickor (DDR400 PC3200 CL3 obuffrade, dualchannel), som jag satte i datorn tillsammans med två 256mb-stickor som jag fick med datorn. 512mb:arna sitter i Slot 1 samt slot 2 och de gamla 256mb:arna sitter i slot 3 och 4. De äldre minnena har samma specifikationer. Dock har jag aldrig märkt att mer än 768mb (ungefär) av RAM-minnet används, inte ens när jag exempelvis har renderat fraktaler (ordentliga sådana). Den enda gången allt minnet användes var när jag jag en gång gjorde en minnesdiagnos.
Detta verkar lite konstigt och irriterande, inte ens UT2004 gör att den totala minnesanvändning överstiger 768mb.

Frågan lyder; finns det något som kan orsaka detta, kan man konfigurera RAM-minnena eller liknande?

Tack på förhand // vigge

Permalänk
Medlem

Vill du prompt trixa så kan du ju leka lite med inställningarna för cacheminnet.

Permalänk
Medlem

Om du kan/vill använda dual channel så ska du sätta ena paret i 1 & 3 och dom andra i 2 & 4. Det kan kanske vara problemet....

Visa signatur

Jag har en vit burk, med 2 knappar, 2 lampor och mugghållare.

Permalänk

Ska ta och se efter om minnena sitter i 1/3 och 2/4, det jag vet är iaf att det sitter en 256are och en 512are i samma par.

Permalänk

kan man bara använda 3 minnen till en mobo med nforce4 chippet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det brukar vara svårt att få till det med mer än två stickor
iaf. om du ska ha dual.
Det skulle ju underlätta om du angav ditt mobo.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

asus a8nsli . verkar inte funka med 3 minnen . 1 , 2 eller 4 . argh ?

Visa signatur
Permalänk

agh39: Moderkortet är ett FUJITSU SIEMENS D1627, dvs det som följde med datorn (Scaleo 800S).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89
agh39: Moderkortet är ett FUJITSU SIEMENS D1627, dvs det som följde med datorn (Scaleo 800S).

Sånt har min polare också. vi sökte på d1627 +fujitsu siemens och vi fann lite data om det på fujitsu siemens sida................m.a.o sök!

Permalänk

Prövade att sätta 512arna i första paret och 256are i det andra, nu vi får se hur det funkar

Kollade även FSCs hemsida och hittade lite BIOS-uppdateringar, kanske är något?

Permalänk
Medlem

Hmm

Förstår inte problemet. Datorn hittar allt minne? men du blir irriterad för att inte allt används. Det är ju bara bra att inte allt används. Skulle allt minne användas så skulle ju datorn bara sega ihop.

Visa signatur

For out of fear and need each religion is born, creeping into existence on the byways of reason.

- Friedrich Nietzsche

Permalänk

Re: Hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammaeL
Förstår inte problemet. Datorn hittar allt minne? men du blir irriterad för att inte allt används. Det är ju bara bra att inte allt används. Skulle allt minne användas så skulle ju datorn bara sega ihop.

Saken är att jag inte är säker på att den känner till allt minne som sitter i, det spelar ingen roll hur mycket som används, den struntar jag fullst'ndigt i..

Permalänk
Medlem

Det ser du väll när datorn bootar?

Visa signatur

For out of fear and need each religion is born, creeping into existence on the byways of reason.

- Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Jag har i stort sett samma problem, jag har 1st 1gb och 2st 512,det funkar inte att köra mer än 1,5gb, sista 512 hittas inte, jag har testat alla kombinationerna =( Även uppdaterat bios meninget funkar, troligenbehövs 1st 1gb till för att köra 4 fulla platser... dyrt att chansa bara =(