ATi MR senare denna månad?

Permalänk
Melding Plague

ATi MR senare denna månad?

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi MR senare denna månad?</b></font> <small class="small">onsdag 13 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Rykten kring ATi:s kommande motsvarighet till Nvidias SLI-teknik flödade friskt för 1-2 månader sedan. Men på den sista tiden har det varit rätt tyst om ATi Multi Rendering som tekniken som låter två grafikkort samarbeta för teoretisk dubbel prestanda heter.
<br />
<br /><a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050412124323.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar dock idag att ATi kanske kommer visa upp sin Multi Rendering på WinHEC-mässan i Seattle senare denna månad. Citatet nedan sammanfattar beskrivningen på en session som ATi skall ha på WinHEC:
<br />
<br /><I>"PCI Express is also returning the graphics subsystem to a general-purpose, highly scalable interface, which brings new opportunities to scale graphics performance by adding additional graphics cards to a system. Today, graphics industry leaders NVIDIA and ATI are offering graphics solutions that leverage the power of multiple GPUs in a single system"</I>
<br />
<br />När X-Bit Labs bad ATi kommentera ryktet skall en talesman för ATi ha sagt:
<br />
<br /><I>"There is nothing new… We’ve been doing dual GPU for a long time. Right now there are E&S systems with 16 ATI GPUs in it"</I>
<br />
<br />Fördelen som Nvidia har med SLI är att de själva tillverkar styrkretsen som stödjer tekniken. ATi släppte för en tid sedan sina styrkretsar RS480 och RX480 men de har inte rikigt fått fotfäste i entusiastkretsar än - hur blir det då med en MR-kompatibel styrkrets?
<br />
<br />Flocken av moderkortstillverkare som producerar moderkort byggda på Nvidia-kretsar är också vesäntligt större än för ATi. Vi hoppas på att mer information om MR och hur det skall implementeras dyker upp på WinHEC som startar senare denna månad. Tills dess, kan vi bara drömma om två stycken Radeon X850 XT i MR-läge.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hm, tycker hela grejjen är överksattad, sli är enligt mig inte värt pengarna.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Musikälskare

att köra 2st graffikkort bredvid varandra känns "gammalt" på nått sät, vet inte hur, bara gör det

sen att det kostar som en mindre bil är inte nått plus heller

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
att köra 2st graffikkort bredvid varandra känns "gammalt" på nått sät, vet inte hur, bara gör det

sen att det kostar som en mindre bil är inte nått plus heller

Men du får ju en motsvarighet till en Maclaren F1 eller rent av en Ferrari Formul1

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk

Stödjer dom befintliga x800 korten detta eller måste man köpa 2 nya kort om man sitter med ett x800xt tex?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=LT6600GT-1...
detta kostar bara 3500kr
att säga att SLI är dyrt är inte längre hållbart.. finns grafikkort som kostar 5000kr ...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Lokala butiken tar bara 3450:- medan Datorbutiken tar 3595:- plus deras frakter
Direktlänk till sidan:
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=PX6600GT128X2

pekkasteele ang din fråga om x800 kort som du har stödjer tekniken, så är det inte troligt att det gör det - tyvärr...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=LT6600GT-1...
detta kostar bara 3500kr
att säga att SLI är dyrt är inte längre hållbart.. finns grafikkort som kostar 5000kr ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=LT6600GT-1...
detta kostar bara 3500kr
att säga att SLI är dyrt är inte längre hållbart.. finns grafikkort som kostar 5000kr ...

då kan man lika gärna köra ett 6800gt, för samma peng, vilket är bättre på de flesta sätt.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

om det kan tänkas fungera smidigare och bättre än sli är det helt klart intressant... om man slipper en brygga, kanske rent utav inte behöver två likadana graffekort, utan möjligtvis bara två kort som stödjer samma version av direct x, så att man kan uppgradera stegvis... men det är ju bara tankar... sli är jag dock tveksam till så som det funkar nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kringlan
om det kan tänkas fungera smidigare och bättre än sli är det helt klart intressant... om man slipper en brygga, kanske rent utav inte behöver två likadana graffekort, utan möjligtvis bara två kort som stödjer samma version av direct x, så att man kan uppgradera stegvis... men det är ju bara tankar... sli är jag dock tveksam till så som det funkar nu...

Så sant så, då hade SLI (eller vad det då kan kallas) varit riktigt intresssant, ungefär som att bara trycka in en till minnesslinga när man vill ha mer ramminne, de hade vart nått...

Permalänk
Medlem

"RS480 och RX480 har inte rikigt fått fotfäste i entusiastkretsar "

jasså? chipsetet verkar klocka sjukt bra och ge grymma prestanda.. problemet är väl att alla väntar på SB450 innan de släpper korten! kommer trevliga moderkort både från Asus, sapphire, msi mfl den närmaste tiden.. rykten säger även att DFI har ett RX481+SB450 kort på gång.. MVP eller "ati MR" inkluderat. Asus har faktiskt redan råkat visa ett MVP system på cebit05.. dock var detta byggt på xpress200 versionen för intel s775, men ändå!

EDIT: intressant nyhet (visserligen theinq...)
http://www.theinq.com/?article=22485

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
"RS480 och RX480 har inte rikigt fått fotfäste i entusiastkretsar "

jasså? chipsetet verkar klocka sjukt bra och ge grymma prestanda.. problemet är väl att alla väntar på SB450 innan de släpper korten! kommer trevliga moderkort både från Asus, sapphire, msi mfl den närmaste tiden.. rykten säger även att DFI har ett RX481+SB450 kort på gång.. MVP eller "ati MR" inkluderat. Asus har faktiskt redan råkat visa ett MVP system på cebit05.. dock var detta byggt på xpress200 versionen för intel s775, men ändå!

EDIT: intressant nyhet (visserligen theinq...)
http://www.theinq.com/?article=22485

Ah men de släppta korten som bygger på RS480 och RX480 har ändå inte fått fotfäste, så jag förstår inte vad du menar med din förvåning över det. Att det kommer bättre saker inom en snar framtid förstår jag, men de kort som finns ute nu är ju inget som väcker något som helst intresse.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=LT6600GT-1...
detta kostar bara 3500kr
att säga att SLI är dyrt är inte längre hållbart.. finns grafikkort som kostar 5000kr ...

Vad är meningen med att köpa 2 kort som presterar likvärdigt ett annat kort i samma prisklass? Skall man överhuvudaget ha SLI är det åtminstone dubbla 6800GT kort man skall satsa på enligt mig och då är det fortfarande mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ah men de släppta korten som bygger på RS480 och RX480 har ändå inte fått fotfäste, så jag förstår inte vad du menar med din förvåning över det. Att det kommer bättre saker inom en snar framtid förstår jag, men de kort som finns ute nu är ju inget som väcker något som helst intresse.

rs480/rx480 har ju "hypats" en del.. men sjävklart finns det inget riktigt fotfäste utan kort på marknaden fast atis egna BULLHEAD reference kort har vållat en del uppståndelse i tex. extremes forum, och det mystiska sapphire kortet på vit pcb vi såg nyligen.. får se hur det går, hoppas ati får in en fot på chipset marknaden för entusiast-amd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ah men de släppta korten som bygger på RS480 och RX480 har ändå inte fått fotfäste, så jag förstår inte vad du menar med din förvåning över det. Att det kommer bättre saker inom en snar framtid förstår jag, men de kort som finns ute nu är ju inget som väcker något som helst intresse.

Tror grejen är att man ska kunna köpa ett mellanklasskort, och sedan köpa ett till när priset fallit ytterligare.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Jag ser inte vad som är så fel med SLi, Att säga att det är dyrt håller bara inte, för allt nVidia gjort är att de har givit köparna ett alternativ för att få ut ännu mer. Då det är väldigt dyrt att producera nya chip hela tiden så tar det ett tag innan ett nytt kommer. Om man vill ha mer prestanda innan dess så kan man OM MAN VILL köpa ett till grafikkort. Det är ingen som tvingar än. Sen ser jag inte alls vad som skulle vara bättre med ATi's lösning. De har bara gått en annan väg.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Men du får ju en motsvarighet till en Maclaren F1 eller rent av en Ferrari Formul1

ja men efter man har sålt sin själv för att kunna betala för kalaset

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Jag ser inte vad som är så fel med SLi, Att säga att det är dyrt håller bara inte, för allt nVidia gjort är att de har givit köparna ett alternativ för att få ut ännu mer. Då det är väldigt dyrt att producera nya chip hela tiden så tar det ett tag innan ett nytt kommer. Om man vill ha mer prestanda innan dess så kan man OM MAN VILL köpa ett till grafikkort. Det är ingen som tvingar än. Sen ser jag inte alls vad som skulle vara bättre med ATi's lösning. De har bara gått en annan väg.

Förstår inte ditt resonemang riktigt om jag skall vara ärlig. Menar du att SLI inte är dyrt för att nVidia gett kunderna valet att köpa två kort OM DE VILL. Har du bara ett kort så använder du ju inte heller SLI så jag fattar inte riktigt det där Det är ju inte tekniken SLI i sig som är dyr (även om SLI moderkorten kostar aningen mer) utan att det blir dyrt ifall du köper två high-end kort för att köra dessa i SLI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
att köra 2st graffikkort bredvid varandra känns "gammalt" på nått sät, vet inte hur, bara gör det

sen att det kostar som en mindre bil är inte nått plus heller

förstår lite vad du menar..det är som att ett grafikkort är inte snabbt nog åt dagens spel, så man måste köpa 2 st istället..kanse nåt sånt du omedvetet tänker på?

hursomhelst, nu blir min kompis glad som väntat på AMR sen i vintras

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Även om sli påminner om den gamla voodoo2 tiden så känns detta relativt nytt och som utslängda pengar då två grafikkort inte behövs ännu. Jag skulle nog vänta ett tag till med sli.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett SLI-moderkort - MSI SLI Platinum - av följande skäl:

* Det har fått mycket bra kritik såväl i standardkonfiguration som vid överklockning
* Det har inbyggt SoundBlaster-ljudkort, snäppet under SB Audigy 2
* Det har två PCI-X 16 (Duh), vilket innebär att jag kan köra nVidias SLI i framtiden om jag känner för det (nu kör jag ATI Radeon X850XT), eller om det kommer något annat kort som mår bra av mycket bandbredd, t.ex. ngt instickskort för post processing av video (DVD, HDTV)
* Två PCI-X 16-platser gjorde att jag fick plats med ett vattenkylblock istället för den högljudda Northbridge-fläkten
* SLI-kort lockar de som vill ha maximala prestanda, oavsett kostnad. För 1-200 kronor extra får jag utöver ovanstående högre förväntat andrahandsvärde

Alltså, en kombination av orsaker - kvalitet, framtidssäkring, andrahandsvärde, board layout, osv. Dessutom, vem vet om AMR kan enablas i mjukvara. Då kan jag med hög sannolikhet köra det utan att byta moderkort.

Sammanfattningsvis - Ett specifikt SLI-kort var för mig väl värt de få kronorna extra det kostade. Inbillar mig att fler kan komma fram till samma slutsats.

My 2 cents. Your mileage may vary, som klyschan går.

/C

Permalänk

Kan det vara något sådanthäringa som SGI kör i sin Graphics Prizm? http://www.sgi.com/products/visualization/prism/ och gå in på Configurations så ser ni att det sitter mellan 2-16 ATI FireGL GPUs i dom maskinerna.

Permalänk
Medlem

hoppas att det inte dröjer allt för länge efter dem släppt BF2.....

Visa signatur

----BF2----

abit AX78/ Hiper 480W/ AMD X2 6400+/ HIS 3870 ICQ T/Powercolor 3870/ Corsair DDR2 PC2-6400 4gb/ 200gb/ 320gb / 500gb / 1TB