Permalänk
Medlem

CPU Socket A val!

Ok, har vart borta från "scenen" ett tag och vet inte alls vad som är nytt och bra till Socket A... och börjar bli dags att skrota min gamla 1700+ som tjänat mig bra och väl i ca 2 år...

Den börjar kännas lite seg min dator när man ska lira nyaste spelen etc, ska inhandla lite mer ram också men på det området är jag rätt hemma fortfarande.

Så grabbar (och tjejer såklart), vad är det bästa som finns ute nu till Socket A? Är det lika att köra på Amd64 eller? Känner inte för att lägga ut pengar till ett helt nytt system!

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Ska du hålla på dina socket A prylar ska du definitivt satsa på en XP-M 2400+ (35w modellen). Finns på www.shg.biz

XP-M är samma processorer som vanliga barton fast de kräver lägre spänning än vanliga (är till för bärbara datorer egentligen men passar till de flesta Socket A kort, inklusive ditt NF7-s) och klockar i de flesta fall riktigt fint. Blir nog en fin komplettering till ditt system.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

vet inte om det är sant men har hört att XP-M 2600 47w ska vara bättre när det gäller klockning, men jag kan ju ha fel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=320809

här e en bra 512kb l2 cach tror jag......lär klocka rätt fint

Permalänk
Medlem

ah tack så mycket... kollade på mina vanliga ställen och hittade bara nå sempron shit... 256 kb osv, dom verkade inte så nice... men xp-m verkar riktigt fina, kan man klocka dom rejält också så är det ju en stor bonus

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Satsa på nytt istället, nytt moderkort och processor, 64-bits Athlon, det kanske går på en tusing mer, men du slipper att försöka hålla dig flytande med döende teknik. Dessutom kan du använda dina nuvarande komponenter i ett framtida budgetsystem.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk

XP-M eller helt nytt inkl grafikkort - the choice is yours
XP-M och 512MB-sticka kommer du långt på

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

xp-m kör själv en 2400+ 35w i 2,65ghz på luft = ca 4300+

ok 24/7 lite tystare 2,55= ca 4100+

har maxat den i 2,74ghz i svinkallt rum med fet fläkt som lät apa men inge kul med oljudet.

mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
Satsa på nytt istället, nytt moderkort och processor, 64-bits Athlon, det kanske går på en tusing mer, men du slipper att försöka hålla dig flytande med döende teknik. Dessutom kan du använda dina nuvarande komponenter i ett framtida budgetsystem.

Ehm... ska inte du köpa nytt då ? För det verkar som du inte tycker det räcker med att hålla sig flytande... sen om han köper en 2400+ så kan han använda denna datorn sen som en HTPC (aka budget system) då det går att få den jävligt kall med luft... jag har varit nere på 35c full load med 3200+ klock...

(värt att tillägga va att jag klockade ikapp med en kille med vatten kylning och han hade en XP 2500+ och vatten kylning men jag "vann" på både hastighet och temp.)

"det kanske går på en tusing mer" varför köpa något billigt A64 system nu när man kan vänta
mitt system benchar mer än min lillebrors A64 3200+ med samma grafikkort (mitt är iofs klockat till xt) och mängd minnen...

och ska det kosta en tusenlapp mer så måste du köpa den billigaste A64 som går att hitta...

-------------------------------------------------------------------------

med mitt system så funkar alla spel som finns just nu.
tex:
Need for speed underground 2: full AA och allt på max förutom Vsync som gör att det laggar apa... och 1280*1024 ... laggar pytte lite ibland men det går att spela utan problem...

World of Warcraft: full grafik 1280*1024... fps runt 60

HL2: Vet inte riktigt då det va ett tag sen jag spelade det men det funkar med tillfredställande grafik och då utan lagg.

är super nöjd med processorn, inte med mig (då jag inte kan så mycket om clockning men kall är den iaf.. )

Och sen såg jag även att du har ett 9800pro @ xt kort du också så borde du med denna processorn ligga på 6000-6300 3dmark (03) som jag.

Hoppas du blir nöjd hur du nu än gör, detta är iaf mitt tycke. ;p

Med Vänliga Hälsningar Kristoffer Linder

Permalänk
Medlem

Japp, ska nog ta och beställa en 2400+ xp-m nu, 35w versionen, fanns en 47w också om jag kommer ihåg rätt, gick på nån hundralapp mindre. Tack för alla shyssta svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
Satsa på nytt istället, nytt moderkort och processor, 64-bits Athlon, det kanske går på en tusing mer, men du slipper att försöka hålla dig flytande med döende teknik. Dessutom kan du använda dina nuvarande komponenter i ett framtida budgetsystem.

En del av att jag inte vill/orkar köpa Amd64 är för att jag is helt enkelt inte slita ut allt ur chassit är i en lite slö punkt av livet där mesta av energin går till jobbet hehe. Tror dessutom att som många har skrivit en xp-m + en 512 mb sticka ram räcker långt för som det är så funkar det mesta okej på datorn. Kan köra tex hl2 på maxxad grafik hjälpligt (inte monster upplösning då men full AA/AF). Vad som händer då är att CPU:n och ram minnet är flaskhalsar eftersom det blir små hack hela tiden. Känns som att om jag ska lägga ut pengar på ett amd64 system så är det väldigt värt att köpa ett x800 kort av nåt slag för att matcha resten av systemet och då kommer pengarna flyga iväg

Samma i world of warcraft, får tjocka hack (inte fps drops, den är alltid okej) pga av cpun och ramminnet. Så jag tror det kommer hjälpa mycket med ny cpu och mer ramminne!

Min standard må vara lite lägre ställd än din, men men tack ändå för synpunkten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
Ehm... ska inte du köpa nytt då ? För det verkar som du inte tycker det räcker med att hålla sig flytande... sen om han köper en 2400+ så kan han använda denna datorn sen som en HTPC (aka budget system) då det går att få den jävligt kall med luft... jag har varit nere på 35c full load med 3200+ klock...

(värt att tillägga va att jag klockade ikapp med en kille med vatten kylning och han hade en XP 2500+ och vatten kylning men jag "vann" på både hastighet och temp.)

"det kanske går på en tusing mer" varför köpa något billigt A64 system nu när man kan vänta
mitt system benchar mer än min lillebrors A64 3200+ med samma grafikkort (mitt är iofs klockat till xt) och mängd minnen...

och ska det kosta en tusenlapp mer så måste du köpa den billigaste A64 som går att hitta...

-------------------------------------------------------------------------

med mitt system så funkar alla spel som finns just nu.
tex:
Need for speed underground 2: full AA och allt på max förutom Vsync som gör att det laggar apa... och 1280*1024 ... laggar pytte lite ibland men det går att spela utan problem...

World of Warcraft: full grafik 1280*1024... fps runt 60

HL2: Vet inte riktigt då det va ett tag sen jag spelade det men det funkar med tillfredställande grafik och då utan lagg.

är super nöjd med processorn, inte med mig (då jag inte kan så mycket om clockning men kall är den iaf.. )

Och sen såg jag även att du har ett 9800pro @ xt kort du också så borde du med denna processorn ligga på 6000-6300 3dmark (03) som jag.

Hoppas du blir nöjd hur du nu än gör, detta är iaf mitt tycke. ;p

Med Vänliga Hälsningar Kristoffer Linder

Faktum är att jag ligger en liten bit över 6k i 3dmark med kortet @ xthastigheter, tror jag körde min 1700+ i 220*10,5 eller nåt då. Hade nyformaterat också. Men som vi vet så är 3dmark03 (iaf den builden jag körde med för ca 4-5 månader sen) mest en gfx bench.

<3 mitt gfx iaf fick det för 2000 :- för ganska längesen, då ett 9800xt fortfarande låg på över 3500 :-

Anyways, ska beställa mig en fin 2400+ nu, hoppas man får ett exemplar som ber på sina bara knän om klockning... min 1700+ har börjat ge mig lite bluescreens på senaste faktiskt så den är nog lite slut. Om inte den så är det min sydbrygga som har varit brännhet 24/7 i ca 2 år... zalmannen ramlade av efter 1 vecka sen brydde jag mig inte om den tror den fortfarande ligger där i botten av burken och skräpar ^^ *donk* lät det när man lyfte upp benet på burken förstår inte hur man ska lyckas limma det bra med de där skräplimmet som följde med !

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra val men jag undrar bara hur mycket den nya processorn kommer att gå på.
Tänk på att nu lägger du en ganska stor mängd pengar på en ganska medioker uppgradering som dessutom lämnar dig med en processor utan användningsområde. Vill även påminna om att Athlon 64 presterar betydligt bättre i spel än vad en XP gör och det är ju just där som du uplever dina hack, vad som nås i 3dmark bär mindre betydelse. Ett 9800 är dessutom inte heller fy skam i dagens läge, särskillt inte tillsammans med en Athlon 64, mitt råd är att du inte gör små gnutt-uppgradering som ger lite och lämnar dig med massa restprodukter men som sagt detta kanske funkar bra det med.

Tänk även på att en AMD 64 klockar bra den med.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
Låter som ett bra val men jag undrar bara hur mycket den nya processorn kommer att gå på.
Tänk på att nu lägger du en ganska stor mängd pengar på en ganska medioker uppgradering som dessutom lämnar dig med en processor utan användningsområde. Vill även påminna om att Athlon 64 presterar betydligt bättre i spel än vad en XP gör och det är ju just där som du uplever dina hack, vad som nås i 3dmark bär mindre betydelse. Ett 9800 är dessutom inte heller fy skam i dagens läge, särskillt inte tillsammans med en Athlon 64, mitt råd är att du inte gör små gnutt-uppgradering som ger lite och lämnar dig med massa restprodukter men som sagt detta kanske funkar bra det med.

Tänk även på att en AMD 64 klockar bra den med.

Good point, den cpu jag tänker på kostar 824 + frakt. Blir nog att beställa en sticka 512 mb TwinMOS WB DDR 400 från datorbutiken eftersom det är 2x256 mb jag har i nu, vet inte om det är så smart att blanda minnen och märken hursomhaver (??)... synd att den går på ungefär lika mycket som cpun.... vad har hänt med priserna...?? på 2 år så har samma sticka ramminne gått upp nån hundralapp i pris... wierd.

Total kostnad blir alltså ca 1,6-1,7k :-... och då kommer jag hålla mig med dessa grejjer säkert 1-1,5 år. Kommer mest troligt spela mycket World of Warcraft, (säkert i flera år) och på den fronten händer de ju inte så mycket prestandamässigt. Självklart vet jag att en Amd64 smiskar det mesta men mina krav är inte så hemskt höga

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Lustigt att återvända till trådar man skrev när man var en liten skitunge. Vuxen tyckte man ju då givetvis. Man mognar mycket på 5 år, och lyckligtvis nog har jag endast spelat wow sporadiskt sedan dess. Jag uppgraderade i alla fall till en mobile 2400+ som tjänade mig väl i ca 2 år till innan bilden en dag bara försvann. Den var klockad till 2500mhz eller något, men var rätt sval ändå. Moderkortet var kanske det enda som gick lite ohälsosamt varmt, då busen var såpass klockvänlig. Körde 225 vardagligen vill jag minnas. Säkert gillade inte dom komponenterna som stod i mer i stillastående luft det. Visserligen körde man en rätt liten men väldigt tung kylare helt i koppar. Utan dagens backplates. Väldigt rolig processor också, klar uppföljare till 1700+en. Abits NF7 rev 2.0 och twinmos-minnena passade verkligen till den. "Balanserad överklock", ingenting gav upp innan varje komponent verkligen fick jobba. Vad som hände vet jag inte, skaffade mig en laptop några månader efter den gav upp, den gav inte någon bild men startade.

Undersökte aldrig saken närmare och först nu dec 2010 har jag köpt en ny stationär dator (i7 950, x58 sabertooth, gtx 570, corsair 120gb ssd, 6 gb corsair 1600mhz etc) och tänkte plocka över hårddiskarna varav en är kraschad (seagate 200gb) och försöka få över alla gamla bilder som försvann. Däremot har jag lite problem med hårddiskarna som jag inte förstår mig på. Men det är en ny tråd. Givetvis ska jag se vad för gratis prestanda som finns att hämta ur datorn också

Jag tänkte att lite uppföljning kan vara kul, det är det man ofta saknar i forumtrådar man läser. I synnerhet när det handlar om problem. Men nu handlade det ju om väldigt utdaterade komponenter ingen sysslar med så får ursäkta bumpen.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Höll på att få en chock när jag läste att du va ut efter en Socket A processor, men sen såg jag att tråden skapades för över 5år sen Kul med en liten uppföljare, annars brukar grave digger-trådar vara helt meningslösa. Datorn du har köpt nu ser riktigt trevlig ut, och den äter ju upp den gamla datorn till frukost Man fick sig en liten tankeställare nu. Helt sjukt va utvecklingen går framåt. Kommer ihåg när jag köpte min Barton 2500+ till Socket A, vilken fart det va på den, och hur underbart den klockade. Det va tider

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi