Athlon64 dualcore - X2

Permalänk
Avstängd

Men snälla någon. Nu är du ju bara löjlig.
Du vet vad som menas. Säger man "över 3GHz" menar man "3GHz och över." Så har det alltid varit.
Passerar du en barriär så räknas du som över den barriären oavsett om du verkligen passerat den eller om du är precis på barriärens nivå.

Svenska språket skulle bli jävla komplicerat ifall alla skulle komma med hårklyverier som dina.

Hoppas du tycker att du gör nytta när du drygar dig sådär...

Permalänk
Medlem

Jag har tillfört en, vad jag tycker, bra kompletterande länk till denna nyheten, eller ska du tjabba om det också <b>-Boris-</b> att den inte tillfört något?

Vad har du tillfört till denna tråden förutom att tjabba om att 3 GHz som släpps 2005 är samma sak som processorn på 3.2 GHZ som släpps Q1 2006?

Jag ska klocka min CPU till över 3 GHz, men jag stannar vid 3 GHz, det är ju samma sak...yeah right!

Orkar inte tjabba mer om detta nu, kom med mer konstruktiv kritik nästa gång...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Jag har tillfört en, vad jag tycker, bra kompletterande länk till denna nyheten, eller ska du tjabba om det också <b>-Boris-</b> att den inte tillfört något?

Vad har du tillfört till denna tråden förutom att tjabba om att 3 GHz som släpps 2005 är samma sak som processorn på 3.2 GHZ som släpps Q1 2006?

Jag ska klocka min CPU till över 3 GHz, men jag stannar vid 3 GHz, det är ju samma sak...yeah right!

Orkar inte tjabba mer om detta nu, kom med mer konstruktiv kritik nästa gång...

Boris har faktiskt rätt. Tänk bara tillbaka på när det va tävling om att bryta 1Ghz gränsen, inte tusan menade dom 1.01Ghz då, eller hur.
Tycker då att det är bättre att du bara erkänner att du missade att 3Ghz släpps 2005 istället för o vända o vrida på saker.
Men det verkar vara standard för hälften av alla trådar på sweclockers tycker jag, en massa narcissistiska tonåringar som bara inte KAN ha fel, tror de. Inte konstigt man spenderar allt mindre tid här inne......

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Men shit, jag snackade inte om 3 GHz, utan över 3 GHz!
Se det matematiskt 3=3, 3=3.2 är fel, 3<3.2 är däremot rätt.

Tom frågade en i studentkorridoren.
Är över 3 GHz samma som 3 GHz? Fick som svar: Vadå? Det är ju över 3 GHz. Över är över.
Folk tolkar olika, ni får acceptera det, likadant som jag får acceptera eran tolkning.

Man kan istället säga, "Nu har AMDs första 3 GHz processor lanserats."
"Nu har AMD första processor över 3 GHz lanserats."
För att undvika missförstånd, det är mer tydligt.

Som sagt, folk tolkar olika, nu kan vi släppa detta?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
"Our source in Greenbriar also confirms that AMD currently has no plans to introduce 'FX' variants of its dual-core desktop processors." från: http://forums.hexus.net/showthread.php?t=43048

???

De är rykten, som mycket väl kan stämma (vilket jag tror de gör angående modellerna och frekvenserna) men de kan också va totalfel. Jag tror att AMD kommer att lansera Athlon64 X2 FX-processorer, dock inte i samband med den vanliga lanseringen, utan litet senare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostrimissimo
Det var ett skämt

ok, vad roligt...

edit: dont quit your day job...

edit2: Calle2003, ok, men nu har du iaf lärt dig ångot nytt, fortsättningsvis när man pratar om "över 3GHz" eller liknande så menar man 3GHz och uppåt...

Att bryta en "barriär" då räknas även att precis stå på den...
Så, nu vet du det till nästa gång...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag verkar vara den enda som tolkade Calle2003 som han ville menade i sitt inlägg.
Jag tänker alltid "över" som en differens, inte en likhet och differens.
"över" och "större än". Över 3 Ghz är >3 Ghz.

T.ex. Intel, om jag minns rätt så gick deras första P4:a >=3,00 Ghz i 3,06 Ghz. Se så finurliga de var för att underlätta för alla sweclockare som sätter in en likhet med "över" så de slapp påpeka det för de som inte gör det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

oki kylaren har vadå 20 heatpipes å 4 t 120mm fläktar orginalkylaren dvs ;D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
oki kylaren har vadå 20 heatpipes å 4 t 120mm fläktar orginalkylaren dvs ;D

Hmm, var det som svar på Athlon dualcore?
Eller vaddå?

Jag trodde myten om varam AMD var över, är ju betydligt svalare än P4...

Permalänk

hallå ..2 cores ! , mer värme naturligtvis''
sen ska man naturligt vis absolut mega klocka den oxo . inget annat

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

När dom kör på två cores kör dom lite lägre frekvens, på en hel del lägra spänning. Så dom blir inte mycket varmare.

Permalänk
Medlem

Det blir tom svalare, eller, typ...
Det är lite mer värmeenergi som alstras men det är på en större yta så det sprider sig bättre...

Värme per mm2 som utvecklas är mindre...

Permalänk

JO inte kommer 2 cores att dela på 1.4 v ? troligtvis kommer det att ligga på 2v
annars måste nog strukturen ändras helt per kärna eller så blir prestandan väldigt mkt sämre per kärna .

btw kommer inte nya ps3 ha 9 kärnor ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
JO inte kommer 2 cores att dela på 1.4 v ? troligtvis kommer det att ligga på 2v
annars måste nog strukturen ändras helt per kärna eller så blir prestandan väldigt mkt sämre per kärna .

btw kommer inte nya ps3 ha 9 kärnor ?

Jo, 2 kärnor har typ 1.4volt, spänningen är den samma...
Däremot är strömmen ungefär den dubbla...

Ja, PS3 komemr att ha en cell-rpocessor som har 8 kärnor...

EDIT: Lyckades inte formulera mig på något trevligare sätt, så den otrevliga tonen är inte menad att vara otrevlig:

Du verkar inte riktigt ha förstått det här med volt/watt/ampare etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag verkar vara den enda som tolkade Calle2003 som han ville menade i sitt inlägg.
Jag tänker alltid "över" som en differens, inte en likhet och differens.
"över" och "större än". Över 3 Ghz är >3 Ghz.

T.ex. Intel, om jag minns rätt så gick deras första P4:a >=3,00 Ghz i 3,06 Ghz. Se så finurliga de var för att underlätta för alla sweclockare som sätter in en likhet med "över" så de slapp påpeka det för de som inte gör det.

Åh tack, har man Spock på sin sida måste man ju ha rätt

Tack för din pedagogiska tillrättavisning med <b>Kilroy</b>...
Hädanefter får jag använda uttrycket "mer än x GHz", det hoppas jag ingen hänger upp sig på...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

jag tror ialla fall att värmeutvecklingen (lite ialla fall ) kommer att öka med de nya processorena . det kommer nog att finnas specialkylare till dem (eller så kommer processorena inte att leva upp till mina förväntningar.

så ny kylare kommer nog att krävas .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
jag tror ialla fall att värmeutvecklingen (lite ialla fall ) kommer att öka med de nya processorena . det kommer nog att finnas specialkylare till dem (eller så kommer processorena inte att leva upp till mina förväntningar.

så ny kylare kommer nog att krävas .

Ja, värmeutvecklingen kommer öka något...

Men några specialkylare är väll att ta i...

Permalänk

varför inte ?

jag har thermalrightxp-120 den är väldigt bra att få ner värmen . dock så e designen inte enastående (heatpipes borde börjas på annat sett ) den passar inte riktigt på moderkort . passar 1 bra 2 mindre bra . men vid klockning av min amd3500+ 2200mhz till 2750mhz gick den i 45grader på full load 4 timmar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du en hyfsat välpresterande kylare idag så duger den gott även till dualcore...

Permalänk

oki å du har testat processorn eller,, ääh vi får väl se hur det blir kommer ändå att köpa den oxo i sommar redan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
oki å du har testat processorn eller,, ääh vi får väl se hur det blir kommer ändå att köpa den oxo i sommar redan

Nej, men specifikationer är ju typ ute och sen kan man ju dra egna slutsatser med tanke på hur singecore motsvarigheterna och Intels har testats etc...

Permalänk

jo specifikationer .. hur ofta stämmer de ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Strömförsörjnings specifikationerna brukar oftast stämma ganska bra...

Och om dom ska fungera på dagens moderkort så kan dom inte dra för mycket ström...

Du verkar ha väldigt svårt att tro på vad jag säger...

Permalänk

nä , men jag tror ialla fall att de framöver (inte de första) kommer att kräva mer kylning .

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om du läser på lite så kommer det inte bli så farligt. Dom kommer inte bränna så mycket mer värme än en FX55. Om ens det. Och dom gör det på en större yta, vilket gör att kylaren får det lättare att kyla.

Med andra ord, även fast dom kanske kommer utveckla lite mer värme så kanske dom rent av kan bli svalare.
Men då har dom ju inte helt samma prestanda i singelthreadade program som en FX55.

Permalänk
Medlem

Det var väl en kille på Xtremesystems som hade fått tag på en Opteron 275. Den har två kärnor och rullar på 2,2GHz på endast 1.2V. Enligt vad som kommit fram kommer den vara specificerad för 68W. Det är mindre än en 4000+ drar idag.

Vanliga Athlon64 dualcore kommer sannolikt gå på 1,35-1,4V, så de blir lite varmare. Grejen är ju den att de fortfarande inte kommer bli varmare än en helt vanlig Pentium 4 Prescott single core är idag, så var i ligger oron? Den verkliga oron borde ju i så fall vara över Intels stekheta dual core.