Intel släpper dualcore lös

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper dualcore lös

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel släpper dualcore lös</b></font> <small class="small">måndag 18 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20050418comp...." target="_blank" >Intel</a> har idag meddelat att datortillverkare som Dell och Alienware har börjat sälja datorer som bygger på Intels processorer med dubbla kärnor.<br /><br />Dell har introducerat sina <a href="http://www1.us.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/xps?c=us...">Dimension Gen 5</a> och Alienware har släppt två modeller vid namn <a href="http://www.alienware.com/configurator_pages/area-51_5500.aspx...">Area-51 5500</a> och <a href="http://www.alienware.com/configurator_pages/area-51_alx.aspx?...">Area-51 ALX</a>. Moderkortstillverkarna har också smått lanserat moderkort som bygger på Intels senaste styrkrets i955X.<br /><br />Enligt pressmeddelandet förväntar sig Intel att 60% av de skeppande processorerna 2006 kommer innehålla dubbla kärnor. <br /><br />Intel släpper också ett moderkort som heter Anchor Creek och bygger på i955X. Enligt information från Intel kommer det komma en processor med dubbla kärnor 2006 som tillverkats med en 0,065 mirkometers tillverkningsprocess. Lite närmare på kartan har vi processorn Montecito vilket kommer introduceras i Itanium-serien processorer vilket kommer ha stöd för fyra trådar via två kärnor.<br /><br /><I>"Intel Corporation presenterar idag att datortillverkarna Alienware*, Dell* och Velocity Micro* börjar sälja stationära datorer och arbetsstationer som är baserade på Intels första processorplattform med dubbla kärnor. Målgruppen för den nya plattformen är avancerade datoranvändare, med behov av mycket processorkraft för high-definition video, 3D-visualisering, video, digital design och gaming. "</I><br /><br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20050418comp...." target="_blank" >Intel</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, men sjukt dyra, bra för dom som har pengar ...

Dessbättre lär en Athlon x2 inte kosta speciellt mycket, och den passar säkert som hand i handske i min nuvarande rigg

(gissa om AMD var smarta när dom gjorde x2 bakåtkompatibel med 939)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att Intels dualcore processorer kommer att kosta mindre än AMDs, tyvärr...

Eller, det är väll bra att Intels är billiga, men när dom lägger priserna så lågt kan inte AMD konkurera...

Tror jag alltså...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag tror faktiskt att Intels dualcore processorer kommer att kosta mindre än AMDs, tyvärr...

Eller, det är väll bra att Intels är billiga, men när dom lägger priserna så lågt kan inte AMD konkurera...

Tror jag alltså...

och varför skulle det vara något negativt?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Trevligt att man till intel behöver en ny styrkrets till dualcore, det gör nog att många drar sig för att uppgradera. Till AMD så kan man ju köra med samma moderkort som tidigare => billigare och därmed fler köpare.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
och varför skulle det vara något negativt?

Med att ett företag utnyttjar sin monopol liknande ställning och konkurrerar ut sina motståndare?

Jag tror nog du själv vet vad som är negativt med det...

Permalänk
Hedersmedlem

jo men troligtvis är 955 ett betydligt bättre val än tex nforce.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
jo men troligtvis är 955 ett betydligt bättre val än tex nforce.

Ja, men främst bara för 955 är billigare, prestandan i sig är väldigt likvärdig.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2394

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Trevligt att man till intel behöver en ny styrkrets till dualcore, det gör nog att många drar sig för att uppgradera. Till AMD så kan man ju köra med samma moderkort som tidigare => billigare och därmed fler köpare.

Varför skulle nån med ett 939-mobo vilja uppgradera redan? Om man sitter på ett sådant mobo lär man ha en snabb cpu.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
jo men troligtvis är 955 ett betydligt bättre val än tex nforce.

På vilket sätt då?

Tyckte snarare det verkade som tvärtom...

Framförallt om vi jämför nforce med amd cpu...

Permalänk

Jag läste som hastigast. Tveksam prissättning på Dell's o speciellt Alienwares paket. Alla komponenter förutom cpu'erna är exceptionella även om 6800 ultra kostar en hel del fortfarande. Framgick inte stöd för 64 bitars.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Att dom forsätter på Pentium4 överhuvudtaget.
Hallo! Den har just nästan funnits på marknaden i 5år.

Kanske namnbyte?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Att dom forsätter på Pentium4 överhuvudtaget.
Hallo! Den har just nästan funnits på marknaden i 5år.

Kanske namnbyte?

Hur länge har Athlon funnits?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Att dom forsätter på Pentium4 överhuvudtaget.
Hallo! Den har just nästan funnits på marknaden i 5år.

Kanske namnbyte?

Dom heter väll Pentium D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Napoleon
Hur länge har Athlon funnits?

Athlon ca 2år? Atlon XP ca 2 år? Athlon64 hmm ca 2 år? Athlon64X2 lanserades för en vecka sedan typ. Jag är inte säker på mina årtal. ren gissning bara. Nån som orkar kolla upp eller är insatt får gärna rätta mig.

Känns som Intel gör vadsomhelst för att få ut DualCore före AMD, hoppas de inte har stressat ut CPUn bara. Och intel billigare än AMD i början? Tror jag inte kommer hända om inte makt balansen skiftas ganska mycket och ganska fort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

På vilket sätt då?

Tyckte snarare det verkade som tvärtom...

Framförallt om vi jämför nforce med amd cpu...

Intel har bättre ljudkrets (Azalia) än nForce. Vet inte hur moderkortstillverkarna kommer att göra, men Intels egna kort använder sig dessutom av Intel-gigabitnätverkskort vilket jag personligen tycker är bra mycket stabilare och mer konfigurerbara än nForce-motsvarigheten. nForce är dessutom dyrare (dock fortfarande dyrt) om man räknar styrkretsmässigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Att dom forsätter på Pentium4 överhuvudtaget.
Hallo! Den har just nästan funnits på marknaden i 5år.

Kanske namnbyte?

Så länge det bygger på samma teknologi eller vad man nu ska kalla det (NetBurst) så tycker jag inte de bör byta namn. "Pentium" kommer nog hänga med länge, samma med "Athlon".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Napoleon
Hur länge har Athlon funnits?

AMD Athlon lanserades mig veterligen den 5 juni 2000, det vill säga snart 5 år sedan. Då på slot A och 500 MHz samt med en DDR-systembuss på hela 200 MHz.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Och intel billigare än AMD i början? Tror jag inte kommer hända om inte makt balansen skiftas ganska mycket och ganska fort.

Eftersom Intels satsning på exponentiell frekvensökning har gått i graven och dom nu istället har bestämt sig för att satsa på multicore för att öka prestanda så vill dom få ut så många dual-core processorer som möjligt så att pressen ökar på mjukvarumakarna att optiemra programmen för flera trådar...
För att på så sätt vinna tillbaka prestandakronan...

Och enligt divers insiderkällor och rykten så ska dualcore inte vara mycket dyrare än singlecore...

Hos AMD är det inte lika lätt att bara dumpa priserna på dualcore då det faktiskt kostar en hel del att tillverka dualcore jämfört med vanliga och dom har inte råd att göra på samma sätt som Intel...

Det är iaf mina spekulationer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr^pacman eller vad han nu heter
Intel har bättre ljudkrets (Azalia) än nForce. Vet inte hur moderkortstillverkarna kommer att göra, men Intels egna kort använder sig dessutom av Intel-gigabitnätverkskort vilket jag personligen tycker är bra mycket stabilare och mer konfigurerbara än nForce-motsvarigheten. nForce är dessutom dyrare (dock fortfarande dyrt) om man räknar styrkretsmässigt.

Ok, jag föredrar dock fortfarande att AMD plattformen på nforce chipset...

Det jag har hört om nforce gigabit kort så ska det vara ritkgit bra, kanske inte i klass med intels men bra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Känns som Intel gör vadsomhelst för att få ut DualCore före AMD, hoppas de inte har stressat ut CPUn bara.

Stressat ut? Är det inte bara 2st prescottar under samma huv?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
AMD Athlon lanserades mig veterligen den 5 juni 2000, det vill säga snart 5 år sedan. Då på slot A och 500 MHz samt med en DDR-systembuss på hela 200 MHz.

Snälla, är du inte säker så kolla upp informationen först.
Det är väl allmänt kännt att Athlon släpptes i junii 1999.

Sen följer lite historik jag kollade upp nu, bara för att det kan vara intressant att se hur snabbt utvecklingen gick.
500-600 släpptes i juni 1999.
650 i början av september.
700 i början av oktober.
750 i slutet av november. Då gick dom ner till 0.18µ process.
800 vid årskiftet 99/2000.
850 i början av februari
900 950 och 1000 MHz släpptes i Mars.

Och i juni kom en helt omarbetad version i form av Thunderbird.
1100MHz i augusti
1200MHz i oktober.

På den tiden gick det undan.... nysläpp nästan varje månad med nya revisioner och cores oftare än man hinner skita.

Edit:
Intel har enligt rapporter inte lagt ner lika mycket energi som AMD på det där, och har inte lika grundlig lösning som AMD. Det kan påverka prestandan. Kan påverka annat istället som värme, skalningsproblem, yields eller kanske någon dollar dyrare att tillverka än annars.
Vi kan få svaret angående prestandan först när någon jämfört båda företagens lösningar. Är det det andra kanske vi aldrig märker av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Athlon ca 2år? Atlon XP ca 2 år? Athlon64 hmm ca 2 år? Athlon64X2 lanserades för en vecka sedan typ. Jag är inte säker på mina årtal. ren gissning bara. Nån som orkar kolla upp eller är insatt får gärna rätta mig.

Känns som Intel gör vadsomhelst för att få ut DualCore före AMD, hoppas de inte har stressat ut CPUn bara. Och intel billigare än AMD i början? Tror jag inte kommer hända om inte makt balansen skiftas ganska mycket och ganska fort.

Ändå viss skillnad. Namnet sägger inte allt.

Athlon fram till athlon XP var alla baserade på K7 architeckturen. Athlon64/Opteron osv är baserade på k8 architeckturen alltså en helt ny architecktur så går inte ens att gämmföra.

Ungifär som att säga att en pentium 2 och en pentium 4 är besläcktade men dom har inte mycket gemensamt. Pentium PRO var första P6 baserade processorn och fram tills pentium 3 byggde intels pentium processorer på P6 architeckturen. Pentium 4 bygger på netburst architeckturen. Pentium M är en hybrid dock mer släckt med P6 architeckturen än netburst. Ända den gjort är att låna quad pumpade bussen och lite instrucktionset från pentium 4 och lite egna förbättringar.

En processor model brukar vara ungifär 4 år så pentium 4 borde vara utfasad och ersat av nåt annat vid det här laget. AMD64 processorerna kan vi nog räkna med att se i 2 år till i alla fall.

Permalänk
Medlem

Att kalla K8 arkitekturen för helt ny tycker jag är att ta i, det är en förfinad, förbättrad K7 arkitektur med stöd för 64-bitar...

Permalänk
Avstängd

Skillnaden mellan K7 och K8 är ganska små.
SSE2 nx-bit och sånt behöver vi inte räkna med.
Det enda väsentliga som skilljer är 64-bits instruktioner och inbyggd minneskontroller. Arkitekturerna är nästan samma ändå. Det är betydligt större skillnad mellan P3 och P4. Där kan vi snacka skillnad, då dom har olika cache, ALUer, FPUer och helt olika pipelinestruktur.
K7 och K8 är väldigt lika i jämförelse.

Permalänk
Medlem

okok, nog med tjafs

när kommer man kunna köpa 955 kretsen i sverige, med en 3 ghz (inte snordyra 840 processorn som är ute..)

Några gissningar? tänker nämligen köpa, orkar inte vänta på x2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Varför skulle nån med ett 939-mobo vilja uppgradera redan? Om man sitter på ett sådant mobo lär man ha en snabb cpu.

Det finns folk som ALLTID ska ha det värsta, det var t.ex dessa som jag tänkte på. Sen så finns det ju alltid folk som köper nytt, och tänker kunna uppgradera i framtiden.

Test mellan 955 och NF4 (Intel) http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2394&p=1

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag tror faktiskt att Intels dualcore processorer kommer att kosta mindre än AMDs, tyvärr...

Eller, det är väll bra att Intels är billiga, men när dom lägger priserna så lågt kan inte AMD konkurera...

Tror jag alltså...

jag hoppas verkligen att amd kan utmana intel både vad gäller pris och prestanda

Permalänk
Medlem

Det här är väl lite halvudda när det gäller Dell?

"NEW Intel® Pentium® D 840 Extreme Edition Dual Core Processor with Hyper-Threading Technology (3.20GHz, 800MHz FSB, 2MB cache).
Processor is user-overclockable in BIOS to 3.40GHz and 3.60GHz."
http://www1.us.dell.com/content/products/productdetails.aspx/...

Permalänk
Medlem

Satt just härom dagen och undrade lite när Dell skulle komma att släppa lite på sina låsta Bios. Smart val. Någon som vet hur det är med multiplayern på Pentium® D 840 Extreme Edition Dual Core, olåst eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Satt just härom dagen och undrade lite när Dell skulle komma att släppa lite på sina låsta Bios. Smart val. Någon som vet hur det är med multiplayern på Pentium® D 840 Extreme Edition Dual Core, olåst eller?

Multiplier. Och det verkar som Intel gett Dell några upplåsta ex iaf. Kanske har dom gjort sin EE olåst.

Permalänk
Medlem

Vi får se på torsdag vem som är kung! Kanske inte ifråga om pris/prestanda men rå beräkningskraft.

Blir nog en Athlon 64 X2 till hösten om den inte överraskar negativt i prestandatesten.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

De dualcore Opteron som kommer nu är inte gjorda för hemanvändare och lär kosta skjortan då de är i 8xx-serien (vilket möjliggör 16 kärnor på 8 processorer).

är det någon som vet när Opteron 2xx i dualcore samt Athlon64 i dualcore är tänkt att komma?