Artikel om överklockning på A64

Permalänk
Melding Plague

Artikel om överklockning på A64

<font style="font-size: 10pt"><b>Artikel om överklockning på A64</b></font> <small class="small">torsdag 31 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Guides/athlon64oc/..." target="_blank" >Neoseeker</a> har publicerat en artikel där de studerar lite överklockning på Athlon64-plattformen.
<br />
<br />De testar att jämföra värden när man sänker HyperTransport-bussens frekvens men också LDT-bussen. Överklockning med en lägre minnesdivider testas också. Kort och gott en mycket bra artikel för er som vill veta mer om hur man bäst överklockar ett Athlon64-system.
<br />
<br />"<I>Overclocking on the Athlon 64 is more complicated than on other architectures because of the backplane design and the often misunderstood relationship between the LDT and HyperTransport bus. When overclocking, oft-repeated is that "turning down your HT link speed has little effect on performance", or that "running with a memory divider is for weenies".</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Guides/athlon64oc/..." target="_blank" >Neoseeker</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad bra, då vet man när man köper en A64

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Det var en riktigt bra review. Där ser man att klockning av A64 med billiga minnen och divider är nästan lika vasst som att sitta med 1:1 och snordyra minnen. Men det visste väl vi redan.

Permalänk
Medlem

sweet jag som håller på och trixxa nu inatt med detta, Go artikel tack!

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Skönt att veta att minnena inte är allt då jag sitter med Kingston value :p.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

De va en mkt bra artikel, synd att dom inte gick lite högre med klockningen bara Går att plåga ur ganska mycke bandbredd när man kommer upp ikring 2.6Ghz & över...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

sjysst artikel. Nu behöver man inte ha ångest för att man köpte value select Inte extrem ångest iaf...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Jag hänger inte med alltså, är A64 ännu en ny benämning på AMDs processorer eller är det något "communityn" hittat på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bra artikel, men nu känns det lite snopet å sitta på fetaste ram minnet

Permalänk
Medlem

Tja min klarar inte mer än 210Mhz FSB så... känns meningslöst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
De va en mkt bra artikel, synd att dom inte gick lite högre med klockningen bara Går att plåga ur ganska mycke bandbredd när man kommer upp ikring 2.6Ghz över...

mm har inte testat över 2.6 själv (för lite volt till CPUn) men runt 2.5-2.6 så börjar man komma upp i runt 74xx-75xxMb/s så 8k är väl inngen omöjlighet. nu vet man vad som är viktigt ska testa att sätta en divider på minnena och köra dom i runt 270-280. prollen maxar i 277x9=2597 vad jag än gör.

dom kanske skulle testa att köra att CPU benchmark som stöder fler proccessorer och kör det med dubbla opteron och dra ner på HTT bussenf rö då tror jag att det kommer att hända saker

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
Jag hänger inte med alltså, är A64 ännu en ny benämning på AMDs processorer eller är det något "communityn" hittat på?

legat under en sten senaste 2 åren eller? A64 = Athlon 64

Permalänk

Greppar inte riktigt vad som var bäst att köra? Hög fsb eller hög multiplier. Jag skulle faktiskt behöva lite tips då jag sitter på en Athlon64 samt exakt samma minnen som han hade (snordyra).

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Hög FSB ger bättre prestanda.

Permalänk

>legat under en sten senaste 2 åren eller? A64 = Athlon 64

Inte direkt, bara lite allergisk mot nya förkortningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
>legat under en sten senaste 2 åren eller? A64 = Athlon 64

Inte direkt, bara lite allergisk mot nya förkortningar.

Athlon64 har ju förkortats A64 sedan den släpptes hösten 2003, så ny vet jag inte om jag skulle kalla den...

Trevligt med en liten överklockningsartikel, även om jag inte äger en A64 själv så jag kan prova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
>legat under en sten senaste 2 åren eller? A64 = Athlon 64

Inte direkt, bara lite allergisk mot nya förkortningar.

Men det är ju jättebra, du kan ju skriva "Advanced Micro Devices Athlon 64 bit Desktop Central Processing Unit"

Så kan vi och resten av den kända världen fortsätta med A64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
>legat under en sten senaste 2 åren eller? A64 = Athlon 64

Inte direkt, bara lite allergisk mot nya förkortningar.

Hur väljer du att förkorta Athlon 64 då?
Eller är P4 också en jobbig ny förkortning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Greppar inte riktigt vad som var bäst att köra? Hög fsb eller hög multiplier. Jag skulle faktiskt behöva lite tips då jag sitter på en Athlon64 samt exakt samma minnen som han hade (snordyra).

vilka minnen är det? lite nyfiken eftersom jag har 3500 som jag vill lägga på minnen.

Visa signatur

A64 | 2x512 Twinmos 2700 | Connect 3d x800xt pe | waterchill

Permalänk

Men detta gällde väl Winchester modellen eller?

Hur är det med den äldre varianten, är den också nått att ha?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Avstängd

SKROT...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate