Permalänk
Melding Plague

Hårddisktest

<font style="font-size: 10pt"><b>Hårddisktest</b></font> <small class="small">tisdag 19 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.hardcoreware.net/reviews/review-277-1.htm" target="_blank" >Hardcoreware</a> har publicerat en jämförelse mellan fyra olika hårddiskar. Det handlar om Maxtors, Seagates och Hitachis nya serier hårddiskar som lanserats nyligen.
<br />
<br />De jämförs med en Raptor och vissa värden på Seagate:s 400 gigabyte hårddisk i 7200.8-serien imponerar stort. Tyvärr är inte Seagate:s 500 gigabyte hårddisk med i testet trots att den släpptes från Seagate för ett bra tag sedan. Den har heller inte dykt upp i detaljhandeln vilket är mycket tråkigt.
<br />
<br />"<I>So without further adieu, here's a picture of the drives that we have rounded up for this 'next gen' comparison. Starting from the bottom and going up, we have a Seagate Barracuda 7200.8 400gb SATA drive, a Maxtor DiamondMax 10 250gb SATA drive, a Western Digital 74gb SATA drive and finally, a Hitachi Deskstar T7K250 SATA II drive.</I>"
<br />
<br />Läs jämförelsen hos <a href="http://www.hardcoreware.net/reviews/review-277-1.htm" target="_blank" >Hardcoreware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hmm tyckte deras poäng setning var lite skum. maxtorn fick sämst men var bara efter i ett test medans segatan som fick bäst poäng halka efter i flertalet testar

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en 74GB Raptor med NCQ och SATA II.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unaimed
Jag skulle vilja ha en 74GB Raptor med NCQ och SATA II.

Jag med. Jag förstår inte att Western Digital har tagit sig i kragen och lanserat en uppdaterad Raptor med NCQ, SATA-II och eventuellt mer cache-minne. Raptorn har gått ner i pris rejält mot när den lanserades och försäljningsmässigt tror jag inte det skulle bli några problem med ett högt pris. En optimerad firmware vore inte helt fel heller.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet så har dom NCQ på dom senaste Raptor diskarna men dom skyltar inte med det.

Men man hör ju så mycket när man är ute och surfar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Förövrigt så är deras test rent ut sagt skräp. Deras "Conclusion" är som dom själva säger "Stuff that sucks". Hardcoreware kan inte göra HD test and that sucks.
Det här kommer inte att läggas bland mina favoriter.
Verkar som dom gick på det att Seagate har 5år garanti och lyfte upp poängen. Hur är det med Raptor ? Kunniga som har gjort testet NEJ !@!
För Raptor har oxå 5 år garanti http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?DriveI...
Hitachi spöade mestadels förutom Raptor 10K.
Vart tog ljudet vägen, värmen, vibrationerna från en HD.
Det här testet får 1/5 P från mig.
Känns som http://www.dataprince.se/ är Kung jämfört med dom här.

Permalänk
Medlem

Jag hade också gärna sett lite tester på värme och ljud från hårddiskarna. Seagate är t ex kända för att vara tysta - stämmer det i det här fallet också så kan den ha en målgrupp trots den dåliga prestandan. Är däremot Hitachin lika tyst så är det lika bra att köpa en sån istället.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är konstigt att hårddiskar alltid testas på ett dåligt sätt...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Orka nya diskar! Det skall vara en gammal redis SCSI-disk:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=44992...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Är Raptor verkligen så mycket snabbare att det motiverar prisskillnaden jämfört med större hårddiskar ?
Man får ju en 300GB Seagate barracuda för samma pris som en 75GB Raptor, märker man verkligen så stor skillnad i snabbhet ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Som min lokala handlare sade:

- Om du märker någon skillnad så är det förmodligen inbillning till 90%

(han hade den inte i lager)

hihi

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Är Raptor verkligen så mycket snabbare att det motiverar prisskillnaden jämfört med större hårddiskar ?
Man får ju en 300GB Seagate barracuda för samma pris som en 75GB Raptor, märker man verkligen så stor skillnad i snabbhet ?

undrar jag oxå faktiskt..alla sanckar om Raptor o.s.v. kul å se om nån har jämfört..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Om man ska dra en slutsats av testet så är ju Hitachin helt klart bäst överlag. Blir nog en sån eller ett par till nästa datorbygge

Permalänk
Medlem

jag har en raptor 74gb och kan lätt säga att det märks t.ex xp bootar på ett par sekunder (den dära saken går typ 3varv) inte orkat göra några tester o så, men nackdel med raptor är att den låter mycket blir lätt varm om man inte kyler den men annars är den all good

Visa signatur

Do what a monkey would do

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag med. Jag förstår inte att Western Digital har tagit sig i kragen och lanserat en uppdaterad Raptor med NCQ, SATA-II och eventuellt mer cache-minne. Raptorn har gått ner i pris rejält mot när den lanserades och försäljningsmässigt tror jag inte det skulle bli några problem med ett högt pris. En optimerad firmware vore inte helt fel heller.

Jag hade dessutom gärna sett att andra märken gav sin in på den marknaden...
Och att plattor med lite högre datatäthet kom in...

Jag tycker det är på tiden att "systemdisken" blev snabb, på riktigt...
Behöver inte vara särsklit stor, men snabb...

Sen kan man ha en vanlig disk som lagringsdisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragonball
Om man ska dra en slutsats av testet så är ju Hitachin helt klart bäst överlag. Blir nog en sån eller ett par till nästa datorbygge

Hehe sitter själv med 4st. såna och kan säga att det stämmer. Helt otroligt va bra dom är 2 st utav dom 4-a är kopplade i Raid.
Nästa HD blir nog såna igen.
Köpte till farsans dator en Sata Seagate med NCQ och den var jag inte nöjd med, däremot så är IDE Seagate bra när det gäller ljudet men inte prestanda så för tillfället är det Hitachi som gäller för mig tills motsatsen bevisas ))
Har även Raptorn och innan jag köpte Raptorn så hade jag Windows på Raid (2st. Hitachi Sata) konfigurationen och kan säga att hade jag vetat hur det skulle vara med Raptorn så hade jag behållit min Raid konfig dvs inte köpt Raptorn. Men jag är nöjd ändå den är snabb låg access så det är lite fördel.
Kör jag defrag så rasslar Raptorn som faaaan och det förstår man men Hitachin är ljudlös nästa iaf.
Hitachi bra köpt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Hehe sitter själv med 4st. såna och kan säga att det stämmer. Helt otroligt va bra dom är 2 st utav dom 4-a är kopplade i Raid.
Nästa HD blir nog såna igen.
Köpte till farsans dator en Sata Seagate med NCQ och den var jag inte nöjd med, däremot så är IDE Seagate bra när det gäller ljudet men inte prestanda så för tillfället är det Hitachi som gäller för mig tills motsatsen bevisas ))
Har även Raptorn och innan jag köpte Raptorn så hade jag Windows på Raid (2st. Hitachi Sata) konfigurationen och kan säga att hade jag vetat hur det skulle vara med Raptorn så hade jag behållit min Raid konfig dvs inte köpt Raptorn. Men jag är nöjd ändå den är snabb låg access så det är lite fördel.
Kör jag defrag så rasslar Raptorn som faaaan och det förstår man men Hitachin är ljudlös nästa iaf.
Hitachi bra köpt.

Du har väl inte de som är med i testet?

Iofs är det inget fel på den vanliga serien heller, har 3 sånna diskar och kommer nog skaffa en eller två från denna serie också.