Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Så vitt jag vet så ligger Opera Software i Linköping, och jag tycker då det är ganska udda att det inte finns en Svensk version...
Well, Well.

Finns och finns, det går att använda dom gamla språkfilerna så har man nästan ett svenskt opera. Sen om man vill ha att allt blir svenskt är det ganska lätt att lägga till det som ännu inte blivit översatt.

Sen kommer det nog någon officiell språkfil om ett tag.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Jag har kört IE(SP2) sedan senaste formateringen i över ett halvår nu och har inte fått ett enda spyware, bara man inte klickar på ja på alla dialogrutor som kommer upp klarar man sig.

Tolkar html rätt och laddar snabbare är också bara skitsnack, visst det kanske tolkar html mer rätt än IE men vad spelar det för roll när 99,9% av alla sidor funkar lika bra i båda läsarna.

Enda kassa med IE är att det saknar tabbar med det fixar crazybrowser åt en

Klickar man "ja" på dialogrutor som man inte vet vad det är får man skylla sig själv. Man får inte bara skräp genom dialogrutor för guds skull. Med skräp menar jag inte bara renodlade spyware, utan även tracking cookies å annat junk man inte vill ha.
Har du inte fått något som ad-aware inte slagit ut på så kan jag bara gratulera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Tolkar html rätt och laddar snabbare är också bara skitsnack, visst det kanske tolkar html mer rätt än IE men vad spelar det för roll när 99,9% av alla sidor funkar lika bra i båda läsarna.

Det spelar stor roll när man skriver hemsidor. Att skriva koden efter hur det är meningen att det ska vara, och sen öppnar man den i webbläsaren (alla webbläsare, IE som Firefox) och så ser det åt helvete ut. Det är inte roligt alls och så får man sitta där och pilla för att alla ska se det lika bra.

Slutledning: Det spelar ingen roll för användarna då webbsideutvecklarna ändå måste koda så att alla användare (oavsett browser) ser sidan likadant ut. Längre byggtider samt förjävligare och större kod till följd.

Permalänk
Medlem

Tog och Uppgraderade från 7.23 till 8 idag och tycker mig faktiskt märka att det är något snabbare på att läsa in vissa sidor, trevligt trevligt. Sen blev det lättare att få menyerna och panelerna att ta lite platts nu då reklambannern kunde vara smalare men över hela skärmen istället, ska också bli intressant att utforska voice-möjligheterna.

Till de som säger att de är nöjd med IE och undrar varför man skulle ha något annat kan jag bara säga- stackare, jag började använda Opera för 4-5år sen och förälskade mig på en gång i tabbsurfningen och mousegestures, sedan dess har det bara blivit bättre.
En trevlig egenskap med opera är att man kan ändra i princip allting gällande knappar, menyer och fält så det är väldigt enkelt att göra personligt och anpassa efter sina egna önskemål.

Efter att några kompisar tjatat förrut så prövade jag FF lite, men efter 10 min så bytte jag glatt tillbaks, två saker jag fort märkte att jag saknade var just mousegestures och möjligheten att flytta tabbarna till högerkanten i stället för att ha dem i toppen.

Jag gillar iaf Opera så mycket att jag nästan funderar på att köpa det!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Det spelar stor roll när man skriver hemsidor. Att skriva koden efter hur det är meningen att det ska vara, och sen öppnar man den i webbläsaren (alla webbläsare, IE som Firefox) och så ser det åt helvete ut. Det är inte roligt alls och så får man sitta där och pilla för att alla ska se det lika bra.

Slutledning: Det spelar ingen roll för användarna då webbsideutvecklarna ändå måste koda så att alla användare (oavsett browser) ser sidan likadant ut. Längre byggtider samt förjävligare och större kod till följd.

Ligger väldigt mycket sanning i det. Har själv pulat på lite hemsidor senaste tiden och sedan ber några andra kolla på sidan. För mig funkar den och för "de andra" funkar det inte som de ska. Man sliter sitt hår och undrar varför. Efter några dagar kommer man på det. Jag använder Firefox och "de andra" använder IE. Eftersom jag inte är så haj på html-programering så får jag sitta å göra om hela hemsidan med mindre features bara för att den ska funka i IE

Permalänk
Medlem

det som jag älskar med opera är att kunna göra så mycket så lätt med musen, tex öppna, stänga gå fram tillbaka detta via några simpla drag och klick...

är så ultimat i skolan med tuchpad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Ligger väldigt mycket sanning i det. Har själv pulat på lite hemsidor senaste tiden och sedan ber några andra kolla på sidan. För mig funkar den och för "de andra" funkar det inte som de ska. Man sliter sitt hår och undrar varför. Efter några dagar kommer man på det. Jag använder Firefox och "de andra" använder IE. Eftersom jag inte är så haj på html-programering så får jag sitta å göra om hela hemsidan med mindre features bara för att den ska funka i IE

Skit i de som kör IE och skriv till en liten text i botten av sidan typ : denna sida ser bäst ut med FF eller Opera, IE användare göre sig icke besvär

så kan man kanske få fler att byta upp sig!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Så vitt jag vet så ligger Opera Software i Linköping, och jag tycker då det är ganska udda att det inte finns en Svensk version...
Well, Well.

Har du kollat på deras sida under download? För mig finns det då en länk där det står "Download Opera 7.54 for Windows, Swedish version".

Edit: är lite trött missade att det var opera 7 :/

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera då, har länge gått och väntat på en skarp version.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Så vitt jag vet så ligger Opera Software i Linköping, och jag tycker då det är ganska udda att det inte finns en Svensk version...
Well, Well.

Såvitt jag vet så är Opera norskt, även om det finns ett utvecklingskontor i Linköping. Såg iofs ingen norsk språkfil heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
Vad jag inte gillar är att statusfältet alltid står därnere. Det kunde vara aktivt, så att det försvann när det inte visade text (såsom länkadress vid hoover over link, etc.). Den där reklamskylten längst upp snor ju redan nästan 50 pixel av skärmen, så det vertikala utrymmet är ju lite trångt. [/B]

Är det den som kallas progressbar? kanske inte men den kan man iaf ställa in att den bara ska poppa upp när man klickat på en länk. Är kanske inte exakt det du är ute efter...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handsomeer
Kan jag uppgradera till 8-an och ta med alla inställningar från 7.50?
Isåfall hur? Blev så jävla fel sist..:(

Man kan juh välja att spara favouriter och sedan importera dom. Det andra som är jobbigt att ställa in är väl bara mousegestures och tangentbord? Och om du kopierar dom från mappen profile så ska det gå bra. observera att du måste gå in på egenskaper och välja de filer du kopierade över annars kör den på standard. JAg har ganska modifierat opera och det tog 5 minuter för mig att byta... om inte mindre.

Annars det jag tyckr om med opera är just hur det hanterar flikar, snabbheten och självklart musgesterna. Är fullkomligt beroende av dessa och använder mig tillochmed av ett program så jag får musgester i windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeebZ
Är det bara jag som undrar varför det finns en nyhet om Opera på Sweclockers - "Sveriges största sajt om överklockning och hårdvara"?

Japp Jag har iaf tankat nya Opera 8.0 och det verkar funka kanon!

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s