AMD Athlon64 X2 - dualcore

Permalänk
Medlem

4400+ (2,2GHz, 2x1MB cache): 581 USD
4200+ (2,2GHz, 2x512kB cache): 537 USD

Hmm är det lönt att de gjorde 4200 när det skiljer sig så lite mellan dessa 2 i pris och antagligen mycket i prestanda ? :S :S :S

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

hur bra kan det här vara i spel då?
med 2mb cache minne..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Aaah du hade verkligen rätt angående prissättningen. Jag är själv chockad, tycker AMD får lansera nån X2 med lägre PR rating typ 3800+ eller 4000+ så vi dödliga kan få multitaska vi med

vi dödliga får nog vänta tills de massproducerar X2 påriktigt ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Aaah du hade verkligen rätt angående prissättningen. Jag är själv chockad, tycker AMD får lansera nån X2 med lägre PR rating typ 3800+ eller 4000+ så vi dödliga kan få multitaska vi med

Tyvärr så är det inte ekonomiskt försvarbart av dom att göra det, utan vi som inte har råd att punga ut 6.000 spänn på en CPU får gott köpa a billig 939 och köra den så länge, och sedan när priserna gått ner uppgradera, så har iaf jag tänkt att göra...

Fatta vilken UNDERBAR uppgradering, när i datorhistorien har man kunnat gå en sån underbar uppgraderingsväg till dual cpu?

Skulle väll kanske vara Abit BP6 då kanske...
Synd att det inte finns fler billiga dual mobos som kan köra billiga cpuer...

EDIT: http://www.techreport.com AMD imponerar nått oootroligt alltså...

Permalänk
Avstängd

ja dualcore lööööv

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

En sak som jag funderade lite på när jag läste Anandtechs artikel (kan hända det står där men jag missat det) är att jag har för mig WindowsXP Professional max stödjer 2 stycken CPU. Om man kör med hyperthreading på en Intel single core så har man väl aktiverat 2 stycken virtuella processorer redan? Om man då kör med Intels dual core, då borde man väl få 4 stycken virtuella processorer om man kör hyper threading på båda core? Eller är det så att Intels dual core processorer inte går att köra med Hyper Threading i WindowsXP Professional med tanke på begränsningen max 2 st CPU?

I övrigt så var det imponerande att se hur pass mycket nytta dual core gör när man multitaskar. AMD64 X2 4400+ ser ju intressant ut. Synd att de inte har lägre klockade dual core modeller än 4200+ för vanliga dödliga. Den lilla prisskillnaden mellan 4200+ och 4400+ gör ju att 4400+ är det uppenbara valet här om man vill ha dual core och bra prestanda i det mesta man kan göra med datorn.

Permalänk
Avstängd

är du förvånad över att multitasking går bättre när man har en core/cpu extra???

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Ronnylov: Windows XP Pro stödjer 2 st fysiska processorer och 4 st virtuella processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
En sak som jag funderade lite på när jag läste Anandtechs artikel (kan hända det står där men jag missat det) är att jag har för mig WindowsXP Professional max stödjer 2 stycken CPU. Om man kör med hyperthreading på en Intel single core så har man väl aktiverat 2 stycken virtuella processorer redan? Om man då kör med Intels dual core, då borde man väl få 4 stycken virtuella processorer om man kör hyper threading på båda core? Eller är det så att Intels dual core processorer inte går att köra med Hyper Threading i WindowsXP Professional med tanke på begränsningen max 2 st CPU?

Begränsningen är 2st Processorer, inte 2st "kärnor" eller 2st "trådar"...

Snacka om att Anandtechs artikel är bättre än alla dom andra...

Permalänk

är det bra spelprestanda på 2 sådana godingar?

Permalänk
Medlem

Ja, men inte i närheten av singlecore vid samma pris...
(Om du inte har mycket program i bakgrunden vill säga)

Permalänk
Avstängd

japp en singelcore med högre frekvens är snabbare än en dualcore med lägre frekvens ( samma typ av core jämförs) men den lilla förlust man får i fps är marginell mot vad man får i "smoothnes" bra responstid från OSet

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
är det bra spelprestanda på 2 sådana godingar?

Dualcore (simulerat) med athlon64 x2 är ca 90% av en single core cpu.

Dock om man kör flera program samtidigt som man spelar så har det ingen eller liten påverkan på framerates.

Idag kör ingen spel samt flera program då datorn sjunker ned i kapacitet (slår som fan på tangentbordet och svär scenarios) men detta kan ändras då man kan ha mail, messenger, icq, skype etc...igång.

men priset blir lite mycket för lite prestanda.

Skulle tro att med windows Longhorn 2006 det är då dualcore kommer att slå igenom samt också dual grafikkort med AMR samt SLI.
64 bitar.

Om man kör videokodning, lite spel så är dualcore en fördel.

med bara spel samt lite annat är single core att föredra än så länge.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
japp en singelcore med högre frekvens är snabbare än en dualcore med lägre frekvens ( samma typ av core jämförs) men den lilla förlust man får i fps är marginell mot vad man får i "smoothnes" bra responstid från OSet

Det är ju såklart en smaksak, men jag håller verkligen med...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Dualcore (simulerat) med athlon64 x2 är ca 90% av en single core cpu.

Dock om man kör flera program samtidigt som man spelar så har det ingen eller liten påverkan på framerates.

Idag kör ingen spel samt flera program då datorn sjunker ned i kapacitet (slår som fan på tangentbordet och svär scenarios) men detta kan ändras då man kan ha mail, messenger, icq, skype etc...igång.

Vaddå ingen?

Jag vet massor som gör det, inklusive mgi själv...

Och vaddå 90%?
Vid samma frekvens eller vid samma pris eller vad jämför du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Dualcore (simulerat) med athlon64 x2 är ca 90% av en single core cpu.

Dock om man kör flera program samtidigt som man spelar så har det ingen eller liten påverkan på framerates.

Idag kör ingen spel samt flera program då datorn sjunker ned i kapacitet (slår som fan på tangentbordet och svär scenarios) men detta kan ändras då man kan ha mail, messenger, icq, skype etc...igång.

men priset blir lite mycket för lite prestanda.

Skulle tro att med windows Longhorn 2006 det är då dualcore kommer att slå igenom samt också dual grafikkort med AMR samt SLI.
64 bitar.

Om man kör videokodning, lite spel så är dualcore en fördel.

med bara spel samt lite annat är single core att föredra än så länge.

Alltså även idag kna vi som in är i extremt behov av alltid ha 10 ping och 100 fps köra en hel del chattprogram och saker i bakgrunden. Jag kör med datorn i sign och har haft både dc och torrents igång medans jag spelar WC3, DoD, AvP2 och även Farcry. Iofs gick det lite på knä i Farcry men då många spelar cs o.dyl. så går det att ha igång en massa bakgrundsgrejor bara man tweakar lite. men det nästa dator lär helt klart bli en dualcore AMD om nu inte intel släpper någonting som är MYCKET bättre.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jo, har man 2.8GHz så är det väll knappast läge att uppgradera, men om man som t.ex jag sitter på en TB1200 så...

Permalänk
Avstängd

hm, jag sitter på en 3.4Ghz P4 och vill uppgradera fast kommer nog inte ha råd förrens 1 år kanske ..

hoppas amd hoppas på ddr3 el xdr tåget tills dess

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Intressant att AMD på över 2.5 år, Bara ökat frekvensen med 150MHz på sina toppend chip. Dvs 2800+ respektive 4800+.

Men ändå har dom ökat Ratingen med 2000 poäng. Trots att P4 blivit en hel del snabbare per Hz också.

Hmm, nu är jag inte riktigt med...
2800+? 3200+ är väl snabbast av XP-processorerna, 2,2GHz. Den vet jag inte när den kom heller, var det så mycket som två och ett halvt år sedan?
Och så i den här nya serien ligger toppmodellen på 2,4GHz.
Jätteimponerande, eller inte.

Jag vill att AMD ska nå 3GHz, hoppas de jobbar på med vanliga Athlon 64 och FX.
Tänker inte köpa nytt förrän det finns en vanlig, billig Athlon 64 som utan några större problem kan klockas till 3GHz.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kul att se att även AMD äntligen kommit till skott och fått ut sina nya prollar. Blir väl till att spara lite nu då så man har råd med en

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Hmm, nu är jag inte riktigt med...
2800+? 3200+ är väl snabbast av XP-processorerna, 2,2GHz. Den vet jag inte när den kom heller, var det så mycket som två och ett halvt år sedan?
Och så i den här nya serien ligger toppmodellen på 2,4GHz.
Jätteimponerande, eller inte.

Jag vill att AMD ska nå 3GHz, hoppas de jobbar på med vanliga Athlon 64 och FX.
Tänker inte köpa nytt förrän det finns en vanlig, billig Athlon 64 som utan några större problem kan klockas till 3GHz.

För två och ett halvt år sedan släpptes 2800+ i 2250MHz med 256Kb L2 Cache.
Så AMDs kraftigaste CPU är fortfarande bara 150MHz högre klockad. Men är jäkligt mycket kraftigare prestandamässigt.

Permalänk

Inget test som visar hur X2 klockar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
För två och ett halvt år sedan släpptes 2800+ i 2250MHz med 256Kb L2 Cache.
Så AMDs kraftigaste CPU är fortfarande bara 150MHz högre klockad. Men är jäkligt mycket kraftigare prestandamässigt.

Och vad drar man för slutsats utifrån det?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Och vad drar man för slutsats utifrån det?

Att AMD är överjäkliga på o fixa CPU-kraft med hjälp av optimeringar och bättre tillverkningsprocess
Jag tror att x2 4400+ kommer kicka extreme edition med dualcore... pga att detta testet var med server-mobo, låg busshastighet och ECC-minnen

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

mm detta kommer bli en mycket intressant höst!

24/8 från upc för min del
samt dualcore från amd! undra om tomten kan komma med en present i jul tro

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Intressant att AMD på över 2.5 år, Bara ökat frekvensen med 150MHz på sina toppend chip. Dvs 2800+ respektive 4800+.

Men ändå har dom ökat Ratingen med 2000 poäng. Trots att P4 blivit en hel del snabbare per Hz också.

FX 55 kör ju iofs i 2.6 Ghz.
Sen fick ju a64 betydligt högre rating ända från början som vi all vet, inte helt oförtjänt heller.
Dom här nya a64 X2 lär väl kanske leva upp till sina ratings om något/några år när utnyttjandet av flera trådar är vanligare.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med strömförsörjningen till x2 på nuvarande S.939 moderkort tro? Räcker krämen till för en gångertvåa eller blir det "flaky"? Jag misstänker att vissa kort får problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hur blir det med strömförsörjningen till x2 på nuvarande S.939 moderkort tro? Räcker krämen till för en gångertvåa eller blir det "flaky"? Jag misstänker att vissa kort får problem.

Om du kikar på föregående sida så la jag in en graf med effektförbrukningen. En Athlon64 X2 4800+ lär dra endast ett fåtal watt mer än en FX-55:a och en Athlon64 X2 4400+ (Opteron 175) drar något mindre. Inga problem allså!

Permalänk
Medlem

Undrar om de blir som med AMD 64:orna... första moddellen inte så bra (claw/new) att klocka och de lite senare bättre (win/ven). Tänk bara en 2.4 dual @ ca 3,36-3,6 Ghz. (refererar till 3000+ winie som brukar gå i ca 2,5-2,7 med originalkylning).

Om de följer mönstret enligt min uppfattatning så borde de komma ungefär till longhorn.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Alltså även idag kna vi som in är i extremt behov av alltid ha 10 ping och 100 fps köra en hel del chattprogram och saker i bakgrunden. Jag kör med datorn i sign och har haft både dc och torrents igång medans jag spelar WC3, DoD, AvP2 och även Farcry. Iofs gick det lite på knä i Farcry men då många spelar cs o.dyl. så går det att ha igång en massa bakgrundsgrejor bara man tweakar lite. men det nästa dator lär helt klart bli en dualcore AMD om nu inte intel släpper någonting som är MYCKET bättre.

Har du suttit vid ett dualsystem någon gång?
Spel på datorn är en väldit liten del utav marknaden. Tänk dig att du sitter och komprimerar en film. Det tar CPU som fan. Det går nästan dubbelt så fort med 2st kärnor mot för en kärna.
Eller du sitter och arbetar i ett tungt program, men du kan när som helst bara tabba över till ett annat för att göra något.
I många fall när det kommer till multitasking ger dual i stort sätt dubbla prestandan.
Det du säger om CS är ju så sjukt. Tänk på när CS gjordes. Tänk på vilka datorer som fanns då. Du har ju så mycket overkill så hade det inte varit för att HL motorn är så uselt kodad hade du kunnat köra en enormt massa saker samtidigt som cs och få det att flyta hur bra som helst.
När CS kom var P2or fortfarande endel utav den nya marknaden. Idag har du så enormt mycket bättre datorer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Inget test som visar hur X2 klockar?

Då "ingen" har fått en X2 processor i sin hand än och dom inte släpps förrens i juni så nej...