Permalänk
Medlem

Tänk er det här kortet med AMD 64bit och SLI! AOpen är inte långt ifrån nu

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Varför olika minnesslots? Det är ju knappast ett uppgraderingskort utan ett entusiastkort. Att köpa rätt minnen är ju bland det billigaste i dagens läge.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
att det ska vara sån hysteri med hdmi...
skiter jag ärligt talat fullständigt i...
vem drar ljud till projjen eller tv,n? jag drar varjefall mitt ljud till stereon/hembion via coax digital eller optiskt... och sen component eller dvi till tv/projjen....

Som jag förstått saken kommer troligen det mesta media i HD format att vara skyddat med HDCP som stöds i HDMI. Om du då har en DVI får du inte ut HD-material i digitalt format utan måste köra om det till analogt. Så det viktiga med HDMI är kanske inte just att standarden även stöder ljud...

Permalänk
Medlem

Ja detta är entusiastkort. Dock så verkar Aopen missat en väsentlig sak som många överklockare vill ha. Detta har jag sett på några tyska forum som redan har fått kortet. Det verkar inte ha något lås på PCI-Express busen vilket innebär att max FSB är 166MHz

Kanske kommer Aopen fixa detta med någon Biosuppgradering eller en ny revision av moderkortet, vi får hoppas.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Håller med ovanstående talare...

Det skulle dock vara nice med HD-acceleration på de andra utgångarna också (inte bara komponent som det verkar)...
Får vi inte HDMI så skulle det vara smutt med acceleration på DVI-utgången (både A- och D-delen), det kommer att bli riktigt spännande att se vilka plattformar som drivisarna släpps för.

För att inte tala om optiskt/elektrisk ut av ljudet så man kan använda egen extern avkodare.
Annars verkar det vara ett soft moderkort.

För övrigt så klarar ju HDMI av mycket längre avstånd än DVI vilket ju är riktigt trevligt.

Men kommer det inte acceleration på annat än komponent får man väl använda den till projjen.

Visa signatur

Artificial intelligence is not a match for natural stupidity

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
På de bilder från Akiba (som kom redan i mitten av Mars) på kortet fanns det en HDMI utgång brevid S-video utgången. Synd att den verkar bortblåst nu. Men det verkar ju hursomhelst vara ett väldigt spännande kort

Finns väl att köpa adaptrar DVI-D till HDMI

Permalänk

jaja, lite tråkigt med olåst pci-e-frekvens
men det otroligt trevliga som jag ser är 4 små hål runt processorsockeln... troligtvis inte standardavstånd men man kan ändå modda dit en FET fläns
för att itne tala om att den har typ allt man behöver till en HTPC integrerat

har man hört något om priset och möjligheterna att hitta den i Sverige?
edit: kollade lite nogrannare i tråden och såg svaret på min fråga

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Det heter i915Mm-HFS och bygger som namnet antyder på Intels 915GM-styrkrets för Dothan/Banias-baserade processorer. Det stödjer både DDR333-minne samt DDR2-400-minne och moderkortet är i MicroATX-format.

ska vara DDR-333 and Dual Channel DDR-II PC4300 (DDR2-533)

men jag håller med de flesta här, hög "vill ha faktor"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n

Tänk er det här kortet med AMD 64bit och SLI! AOpen är inte långt ifrån nu.

Men hela saken med detta kortet är ju att det använder sig av pentium - M tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrollster
Men hela saken med detta kortet är ju att det använder sig av pentium - M tycker jag.

jag skulle inte klaga på ett AMD64-kort med den utrustningen heller.. (ATI 200-chipset kanske?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jepp det hade varit gött med HDMI och optiskutgång. Varför inte skippa eller göra en variant utan komponent, vga och analogt ljud och bara ha allt digitalt?

Permalänk
Medlem

En fundering: Det står att den accelererar HDTV via hårdvaran, men har jag missat något eller finns det specificerat vilket filformat en HDTV sändning skall ha?
Det jag tänker på är att MS har ju HD-material i WMV-format som dom är stolta över, det går att koda en HDTV sändning i MPEG, XviD eller vad man nu vill ha för något, och jag har svårt att tro att hårdvarudekodern klarar alltihopa.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marco9000
För att inte tala om optiskt/elektrisk ut av ljudet så man kan använda egen extern avkodare.
Annars verkar det vara ett soft moderkort.

Jag läste lite i manualen, och enligt den ska man kunna genom en konverter få ut s/p-dif via surroundhögtalarnas utgång, alltså den orangea 3,5mm utgången. och s/p-dif in via audio-in, den blåa.

länk till manualen: http://download.aopen.com.tw/Download.aspx?RecNo=9362&Product...

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det perfekta S479 kortet finns inte i dagsläget.
Alla har sina nackdelar... detta kort har exempelvis inte standard S478 kylning som föregångaren har.

Tror inte de inkulderat reglerbar volt uppåt till CPU eller vDIMM på detta kort heller...

Har själv föregångaren baserat på i855, AGP/PCI lås funkar ej korrekt så de tog bort låset i senaste BIOS releasen, man kan dock låsa AGP till 37 och PCI till 75 om man vill komma högt...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Det är en del här som skrivit att µATX är framtiden och att AOpen har fattat, det är inte första gången AOpen gör ett mycket trevligt µATX-kort och redan då fanns det ingen egentlig anledning att välja ett ATX framför det här:

http://global.aopen.com.tw/Products/mb/mk79g-1394.htm

Ett nVida nForce2 IGP med nVidia MCP-T som sydbrygga, har det mesta inbyggt, grafik, tv-ut, ljud 5.1 hårdvaruacc och spdif ut, 10/100 lan, 6x USB 2.0, firewire, 3PCI och 1 APG 8X för den som ville ha biffigare grafik... I dag så låter det inte så häftigt men när det kom första halvan av 2003 så....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Alltsa, är det bara jag som tycker det är smått idiotiskt att överklocka sin HTPC?
Den vill iaf jag ska vara sval och tyst, och så länge den klarar av sian uppgifter så vill jag inte ha mer prestanda till kostnad av värme...

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför folk är besatta av HDMI redan nu för ?
Det är väl först när blu-ray/hd-dvd kommer som man lär dra nytta av det. Några TV sändningar lär ju knappast hända i HDTV föräns om kanske 10 år.

Visst är det trevligt att ens apparater är framtidssäkra men dom spelarna och filmer som drar nytta av det lär väl tidigast dyka upp 2006 och då troligen till mega överpriser. Typ 10K för den första spelare och sen 500kr filmen ?

En annan fråga om HDMI.
Serie kopplas det? Har för mig jag läste det nånstans. Så att man från Spelaren drar till Recievern och sen till Projen/TV:n.
Så Recieverna har en utgång med.
Måste man köpa ny sån med......blir mye pengar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Alltsa, är det bara jag som tycker det är smått idiotiskt att överklocka sin HTPC?
Den vill iaf jag ska vara sval och tyst, och så länge den klarar av sian uppgifter så vill jag inte ha mer prestanda till kostnad av värme...

Därför att vi inte använder dem som HTPC, utan som vanlig dator

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

För att ett produkt skall räknas som HDTV klar så skall den klara följande krav:

1. Minst 720 horisontella linjer och 16:9-format

2. Minst 1 komponentingång (YPbPr) och minst 1 DVI- eller HDMI-ingång.

3. Ingångarna ovan ska kunna ta emot 1280 x 720 @ 50 och 60 Hz (720p PAL och NTSC) samt 1920 x 1080 @ 50 och 60 Hz (1080i PAL och NTSC)

4. DVI- eller HDMI-ingången måste vara HDCP-kompatibel.

Ovan är från http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_hdtv.asp

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Får jag fråga varför folk är besatta av HDMI redan nu för ?
Några TV sändningar lär ju knappast hända i HDTV föräns om kanske 10 år.

Canal+ börjar i september...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Därför att vi inte använder dem som HTPC, utan som vanlig dator

Men då finns det ju mycket bättre alternativ imo...
Men men, ok då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
En annan fråga om HDMI.
Serie kopplas det? Har för mig jag läste det nånstans. Så att man från Spelaren drar till Recievern och sen till Projen/TV:n.
Så Recieverna har en utgång med.
Måste man köpa ny sån med......blir mye pengar.

du kan koppla det direkt till tvn/projectorn skulle jag anta.. precis som man gör idag.. men har du många källor typ digitalmottagare, satelitmottagare, dvdspelare och htpc vill du förmodligen koppla alla dem till din reciever så du inte behöver koppla om bakom projektorn hela tiden..

våran reciever stödjer component så för mig blir det ingen uppdatering..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk

I want;)!

Visa signatur

Stationära Intel i7 4790K 4,0GHz | 2x Nvidia Geforce GTX580 | 16GB DDR3 | 1xSDD 160gb | 2x1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

"Det har en TV-avkodare från Chrontel som också accelererar HDTV-material vilket är mycket praktiskt då HTDV-material kräver mycket processorkraft."

Hur var det nu? HDTV eller HTDV?

Permalänk
Medlem

Om man vill kunna klocka - skall man ha 400FSB eller 533FSB då? kan man klocka från bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Attitude
Om man vill kunna klocka - skall man ha 400FSB eller 533FSB då? kan man klocka från bios?

Jag tror, observera tror att 533an klockar bättre.

Min 400 (1.8) maxxade 2.7Ghz med voltmodd till 1.6v på mitt äldre Aopenkort... detta är dess efterföljare.

S479-korten lider av flera saker, avsaknad av AGP/PCI lås, vDIMM reglerbar volt är några av sakerna..

Smartare att köpa en ASUS CT-479 adapter + ASUS P4C800-E deluxe eller liknande och klocka så, då får man bättre prestanda

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb