Opteron dualcore för sockel 939

Permalänk
Melding Plague

Opteron dualcore för sockel 939

<font style="font-size: 10pt"><b>Opteron dualcore för sockel 939</b></font> <small class="small">måndag 9 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/news/a20050505A2004.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterade i torsdags att AMD kanske ska lansera sin Opteron 100-serie dualcore-processorer på sockel 939. Detta enligt källor hos Taiwanesiska moderkortstillverkare.
<br />
<br />Opteron 100-serien är för mindre servrar och arbetsstationer där endast en processor behövs. Nu när processorer med dubbla kännor är här verkar AMD satsa hårdare på arbetsstationer och mindre servrar som är billiga.
<br />
<br />Detta betyder att vi under tredje kvartalet minst kommer få se tre nya modeller som heter 165, 170 samt 175 som har klockfrekvenser om respektive 1,8 GHz, 2,0 GHz och 2,2 GHz. Om de kommer ha samma nivå 2-cachemängd som Athlon64 X2 återstår att se. Priserna är också ett frågetecken då Opteron generellt kostar minst det dubbla trots att den inte skiljer sig nämnvärt från Athlon64-familjen processorer.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Daniel Bergh för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kan vara ett smart drag från AMD. Socket 939-moderkorten är ju oftast lite billigare än Socket 940. Däremot tror jag Opteron 1xx får det svårt att knocka ut Athlon X2.

Permalänk
Medlem

Opteron 1xx för socket 939? Kallas inte dem Athlon FX?

Nä men seriöst, kan nog vara bra, så kanske man slipper REG minnen och får lite billigare moderkort

Permalänk
Medlem

Hmm, jag förstår inte varför?

På vilket sätt skulle en Opteron på sockel939 vara ett bättre alternativ för 1 CPUs/servrar än en Athlon64 eller AthlonFX?

Den fördelen dom har idag är ju just att dom är på 940-moderkort som oftast är stabilare och har regminnen etc...

Nä, jag förstår faktinte inte alls...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hmm, jag förstår inte varför?

På vilket sätt skulle en Opteron på sockel939 vara ett bättre alternativ för 1 CPUs/servrar än en Athlon64 eller AthlonFX?

Den fördelen dom har idag är ju just att dom är på 940-moderkort som oftast är stabilare och har regminnen etc...

Nä, jag förstår faktinte inte alls...

Kanske är det ett bättre alternativ för att det just är dualcore?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Kanske är det ett bättre alternativ för att det just är dualcore?

Ja, Athlon64 X2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Kanske är det ett bättre alternativ för att det just är dualcore?

På vilket sätt är Opteron 1xx Dualcore bättre än Athlon64 X2?