Permalänk
Melding Plague

Athlon64 X2 4800+

<font style="font-size: 10pt"><b>Athlon64 X2 4800+</b></font> <small class="small">måndag 9 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som missade när AMD släppte Athlon64 X2 officiellt i förra månaden har AMD tydligen släppt sin NDA idag.
<br />
<br /><a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410" target="_blank" >Anandtech</a> har skrivit en grundlig recension på Athlon64 X2 4200+ och 4800+ i en lång artikel. Den tar upp strömförbrukning, teknikerna inuti kärnorna och självfallet en lång serie prestandatester. Ett tips är också att slänga ett öga på testerna där de har igång ett gäng program och sedan prestandatestar Doom III samtidigt.
<br />
<br />En mycket läsvärd artikel för er som missade förra månadens recensioner på Athlon64 X2.
<br />
<br />"<I>Now armed with final silicon, our stance on AMD's Athlon 64 X2 doesn't change at all - AMD clearly has the faster overall dual core desktop solution, but at a price that will be out of reach for most users. Eventually, AMD's pricing will fall to a level that is far more reasonable, but unfortunately that time won't be until 2006 at the earliest.</I>"
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Erik för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

jisses, de var inte billiga iaf...

Visa signatur

Halvfet dator med 98"skärm

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev besviken?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Haha, jag ska ha min dator i 2 år till. Sen köpa en dual Pentium 5 6000Mhz med 3 dubbla geforce 8 1gig styck och 2ghz gpu hastighet. 5x2Tb hårddiskar, 8gb ram minne etc

Permalänk
Medlem

Besviken ? Kolla multitasking-testerna, tom den lilla är flera ggr snabbare än en FX-55 i vissa tester trots 400MHz och halva cachen i handikapp. Även videokodning gick för första gången snabbare än med Intel.

Att dom INTE är snabbare i single-threaded apps är väl helt väntat, då är det mer intressant att dom åtminstone är lika snabba som single-core i single-threaded. Och svalare än en 0.13 single core både med och utan belastning. Och som sagt, vid heavy multitasking går det rejält undan(dom testerna är i slutet, eftersom en del inte verkar ha orkat bläddra dit).

4400 är mest intressant prismässigt, eftersom den inte är så mycket dyrare än 4200 och har hela 2.4GHz som originalfrekvens. Bör även gå att klocka en del.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte den nya processorn har fullt stöd för de flesta testerna.

Isen: Klart man skulle bli besviken då den tar stryk av 4000+ i vissa tester och till ett mycket högre pris

Edit
Alex Del Piero: Snön runt ditt hus skulle också smälta antar jag med tanke på hur varma Pentium är idag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Vänta ungefär 2 år då dom flesta programmen har stöd för 64bitars processor och dual-core. Då kommer Athlon64 X2 4800+ att kick as. Själv ska jag snart köpa en AMD 64 3200(939) men har inte bråttom eftersom det inte finns 64 bitars drivrutiner för varken mitt ljudkort eller tvkort.

Nu är det upp till mjukvara tillverkarna att hänga med.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk

Fina multitasking värden :D. Men som homeboy87 sa så får man vänta nått år innan Dual core stöds helt och 64 bitar har tagit över helt.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Avstängd

är det bara jag som blir förvirrad att de höjer vidare PR-Ratingen utan att höja frekvenserna bara för att de har dubbla cores ? Som om det inte redan vore en djungel idag.

Permalänk
Avstängd

Riktigt fin prestanda. Låg värmeutvekling dessutom.
AMD behåller sitt övertag på singelthreads och tar nu ledningen på flertrådade apps också. Sen att en 2.4GHz i vissa fall vann över FX55 i spel var också fint.

Jag väntar dock ett tag till. Tänk er vad fint när dom kan köra de olika coren i olika hastigheter beroende på krav. Nu tvingas båda processorna gå på fullfart även fast det bara är den ena som arbetar. Så sen kommer som bli ännu svalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Bara jag som blev besviken?

BESVIKEN???

Vad hade du förväntat dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archimonde
Fina multitasking värden :D. Men som homeboy87 sa så får man vänta nått år innan Dual core stöds helt och 64 bitar har tagit över helt.

Dual-core stöds helt, men om man vill ha 100%-ig prestandaökning mot 1 kärna i allt får man nog vänta riktigt länge...

Det som imponerar mest på mig är att effekten bara ökar med 20%, det är helt fantastiskt...
Och på dubbelt så stor yta så blir dom nog riktigt svala...

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte sett några feta dualcore kylare än?

kanske inte hör hit, men men..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Hardware.no har också en review!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hardware.no har också en review!

Dock inte i närheten av kvalitén på Anandtechs. Endast ett multitasking-test t ex.
Blir en dualcore först när priserna har gått ner lite känner jag. Ska införskaffa en Venice om några veckor istället

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev impad på Pentium D ...
sedan så känns detta rätt meningslöst då det varken finns bra stöd för duel eller 64bit kanske blir bättre om 5 år ...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Bara jag som inte sett några feta dualcore kylare än?

kanske inte hör hit, men men..

Behövs ju inte till AMD (drar ju mindre effekt än en vanlig 130nm Athlon64 singlecore). P4D däremot verkar ju vara en riktigt het rackare. På Techreport mätte man ju upp P4-systemet till att dra 100W mer än A64 X2-systemet... Nästan löjligt. Man glömmer det ju lätt, men det kostar faktiskt lite extra när den drar så mycket effekt. Hur som helst så lär det knappast behövas något värre än XP-120 eller Zalman 7700 till någon av dessa. Det är ju inte heller praktiskt möjligt att göra mycket större kylare...

Något som annars imponerar stort på mig är hur Athlon64 går från att ha legat lite efter P4 i videoenkoding, till att springa rakt förbi i och med dualcore. Vinsten att gå till dualcore är mycket stor för AMD. P4:an tjänar inte lika mycket på det, vilket bland annat kan bero på att P4 länge haft Hyperthreading. En annan orsak är säkert också att själva hårdvaruimplementeringen knappast kan sägas vara lika elegant.

Permalänk

det verkar bli en riktigt bra cpu...
verkar klocka minst lika bra som venice...
i ett test att klocka den så kom dom upp i 2700mhz och då med orginal volt då det inte gick att ändra volten med beta bioset...

läs mera här http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=682

hoppas den kommer som lägre pr rating oxo så vi vanliga döda har råd att köpa en.... är såååååå sugen nu

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Avstängd

gimme! nu får alla programutvecklare skynda på med drivrutiner och program med stöd för 64bit!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Najs att AMD återigen har lyckats med riktigt heta CPU's. Hoppas de tar in lite mer på Intel så det blir hårdare konkurens.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Kommer att skaffa 64-bit först när mjukvaran bevisligen också kör 64-bit fullt ut och därtill gör det på ett sätt som vida överträffar 32-bit.

Vad skall man med en Ferrari till i innerstan där maxfarten är 30km/t?

Än lär vi (hemmaanvändare) få vänta på det STORA 64-bitlyftet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kommer att skaffa 64-bit först när mjukvaran bevisligen också kör 64-bit fullt ut och därtill gör det på ett sätt som vida överträffar 32-bit.

Vad skall man med en Ferrari till i innerstan där maxfarten är 30km/t?

Än lär vi (hemmaanvändare) få vänta på det STORA 64-bitlyftet.

Men tänk på att när det gäller 32-bit så är det Athlon64 som gäller även där, om du inte tänkt behålla din XP CPU ett bra tag in i framtiden dvs.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Najs att AMD återigen har lyckats med riktigt heta CPU's. Hoppas de tar in lite mer på Intel så det blir hårdare konkurens.

Med Intels affärsmetoder så verkar det bli svårt. Du har väl läst vad Intel håller på med?
Det står i alla fall i senaste Microdatorn

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det var fina reslutat på multithreading testerna men jag tycker att dom har fel PR hastighet på X2 cpuerna. Visst dom är relativt överlägsna i multithreading men då man inte sitter konstant med flera program samtidigt så känns det som detta kommer att röra till det rejält i dator djungeln för mindra kunniga personer.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

Även THG verkar vara positivt inställda till Athlon64 X2

''If we had to recommend a single core processor, the choice would depend greatly on the type of applications in use. But in the dual core arena, though, there is not much that speaks for Intel: go with the Athlon 64 X2.''

http://www.tomshardware.com/cpu/20050509/cual_core_athlon-20....

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

4400 är mest intressant prismässigt, eftersom den inte är så mycket dyrare än 4200 och har hela 2.4GHz som originalfrekvens. Bör även gå att klocka en del.

4400+ har 2.2 GHz som originalfrekvens, d.v.s. samma frekvens som 4200+, men den har dubbelt så mycket cacheminne som 4200+ så jag tycker också att den är intressantast prismässigt pga att den har samma mängd cacheminne som 4800+. Kan man överklocka den till 2,4 GHz så får den samma prestanda som 4800+.

Permalänk
Hedersmedlem

fördelen mot intels dualcore är att den är dualcore. dvs inte behöver åka ut till nordbryggan och hämta info från ena coren till andra. det gör den otroligt mycket snabbare.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Bara jag som inte sett några feta dualcore kylare än?

Varför ska det komma?
Dualcore drar 20% mer än single core ungefär, och en 2.2GHz dualcore drar mindre än den gamla 130nm Athlon64 kärnan på 2.2 GHz...
Så kylarna som finns idag räcker lika bra, eller tom bättre...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Bara jag som blev impad på Pentium D ...
sedan så känns detta rätt meningslöst då det varken finns bra stöd för duel eller 64bit kanske blir bättre om 5 år ...

Vaddå inte stöd för dual?
Ja, dom flesta program är optimerade för 1 tråd, så det beror ju helt och hållet på hur du använder din dator om du tjänar på det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
fördelen mot intels dualcore är att den är dualcore. dvs inte behöver åka ut till nordbryggan och hämta info från ena coren till andra. det gör den otroligt mycket snabbare.

Ja, det känsn riktigt löjligt faktiskt...
Vet du, eller någon annan, hur Intels planer ser ut på den punkten?

Permalänk
Medlem

Känns som Anandtech missade lite när de gjorde "Power Consumption" testet. Varför jämför de inte mot Intels dual-core processorer? När man jämför priset på processorerna är det en bra idé att räkna med elförbrukningen, så stor skillnad lär det vara mellan Pentium EE/Pentium D och Opteron xx5/Athlon 64 X2.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
fördelen mot intels dualcore är att den är dualcore. dvs inte behöver åka ut till nordbryggan och hämta info från ena coren till andra. det gör den otroligt mycket snabbare.

Va, nu hänger jag inte med. Kan inte x2 skicka mellan kärnorna internt? Sen har de ju minneskontrollern inbyggd, så vad är det de skulle behöva nordbryggan till?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |