OCZ knäcker 1 GHz DDR2

Permalänk
Melding Plague

OCZ knäcker 1 GHz DDR2

<font style="font-size: 10pt"><b>OCZ knäcker 1 GHz DDR2</b></font> <small class="small">onsdag 11 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Minnestillverkaren <a href="http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2005/135" target="_blank" >OCZ</a> tillkännagav att de i samarbete med moderkortstillverkaren Asus har lyckats köra DDR2-minne i 500 megahertz DDR vilket ger en effektiv klockfrekvens på 1000 megahertz. Det skedde med Asus nya moderkort P5WD2 som bygger på Intels senaste styrkrets i955X.<br /><br />Enligt Michael Schuette hos OCZ utvecklingsenhet skall dessa minnen ut på marknaden så fort som det är möjligt. Entusiaster har redan kommit längre än 1 gigahertz DDR2-minnesfrekvens, men detta kanske ändå skall ses som en milstolpe som ytterligare pressar prestandan på DDR2-minnen.<br /><br />OCZ:s snabbaste minne i skrivande stund är specificerade till 800 megahertz med latenser om 4-3-3-8 och en högre spänning.<br /><br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2005/135" target="_blank" >OCZ</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var minsann inte dåligt

Permalänk
Musikälskare

Grattis

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

"Läs pressmeddelandet hos ." Vem?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
"Läs pressmeddelandet hos ." Vem?

OCZ.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men jag måste bara upprepa (och redigera lite) en obesvarad fråga från en tidigare nyhet:

Spelar det någon som helst roll för en som inte överklockar som en skållad gnu? Finns väl vissa P4:or som smattrar på med 1066 (566) MHz FSB, något som måste vridas upp till 2000 (1000) (!) för att utnyttja det där minnet. Finns det någon processor som klarar det? Om ja, det kan väl inte finnas mer än 5-10 personer i världen som är intresserade?

Jag förstår att det är ballt för framtiden men med tanke på hur länge 400 MHz DDR varit standard känns det väldigt avlägset med processorer som kan börja sniffa på 2000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
OCZ.

Ah, missade länken där i början. Tackar för den. Tänkte det kanske var fritt fram att söka mellan OCZ eller ASUS egna sidor annars...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Ursäkta, men jag måste bara upprepa (och redigera lite) en obesvarad fråga från en tidigare nyhet:

Spelar det någon som helst roll för en som inte överklockar som en skållad gnu? Finns väl vissa P4:or som smattrar på med 1066 (566) MHz FSB, något som måste vridas upp till 2000 (1000) (!) för att utnyttja det där minnet. Finns det någon processor som klarar det? Om ja, det kan väl inte finnas mer än 5-10 personer i världen som är intresserade?

Jag förstår att det är ballt för framtiden men med tanke på hur länge 400 MHz DDR varit standard känns det väldigt avlägset med processorer som kan börja sniffa på 2000?

När man kör minnen i 1:1 (optimalt), alltså lika frekvens på minnena som CPUns FSB, så går man efter minnets _riktiga frekvens_ (inte den effektiva, som är dubbel på DDR-minnen pga en smart sak). Alltså, om du har en cpu med 533FSB, så skulle du helst ha minnen som går i 533MHz (1066MHz effektivt)... Med andra ord, det hade inte gjort nåt om dessa OCZ-minnen var snäppet snabbare. Det skulle inte heller göra nåt om de var 300MHz snabbare, så att de kunde köras i 1:1 med intels cpuer som kör i 800MHz fsb.

Iofs har jag ingen större koll på intel och allt som har med intel-configs att göra, jag har alltså utgått från hur det går till med AMD-configs.

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Jag tror du har fel. Med undantag från ett par nyare Intel-processorer, som kör 233 MHz, är det 200 MHz FSB som gäller och för att köra 1:1 krävs få minnen som körs i 200 MHz, alltså 400 MHz effektivt. Dessa minnen kör i 2 GHz effektivt, alltså 1 GHz "riktig frekvens". Det innebär att man behöver överklocka processorn 500% för att utnyttja minnets potential, något som jag antar är totalt otänktbart för mer än ett minimalt fragment av användarbasen.

Permalänk
Medlem

Ja jag förstår inte heller varför det ska vara nödvändigt att göra minnen som har så hög hastighet när dom inte behövs.........eller?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

När - vart och hur mycket kostar dom, jag bara måste ha dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Jag tror du har fel. Med undantag från ett par nyare Intel-processorer, som kör 233 MHz, är det 200 MHz FSB som gäller och för att köra 1:1 krävs få minnen som körs i 200 MHz, alltså 400 MHz effektivt. Dessa minnen kör i 2 GHz effektivt, alltså 1 GHz "riktig frekvens". Det innebär att man behöver överklocka processorn 500% för att utnyttja minnets potential, något som jag antar är totalt otänktbart för mer än ett minimalt fragment av användarbasen.

Du tappade bort mig totalt, det är som att du pratar om nån annan rumsdimension... 2GHz effektivt? 500% överklockning? Läs nyheten igen först och främst angående minnets hastighet.

Sen så har jag kollat in det här med intels fsb nu bara av ren hurtighet. Som du säger går intels fsb i antingen 200 eller 266MHz, vilket i det senare fallet innebär ~266 miljoner svängningar i sekunden. Eftersom intel kan "känna igen" 4 olika lägen per svängning, så kan de processera data 4 gånger per cykel. Detta ger då samma effekt som en FSB som bara klarar en datahämtning per cykel och kör på antingen 800 eller 1064MHz.

DDR-minnen kan använda topp- och botten-svängningen i cykeln, vilket gör att data kan processeras två ggr per svängning. Nu kan vi börja dra lite slutsatser här :þ

Intels reklamerade fsb = riktiga * 4.
AMDs reklamerade fsb = riktiga * 2.
DDR-minnens reklamerade frekvens = riktiga * 2.

För att göra det hela enkelt ska alltså den effektiva hastigheten på minnet stämma överens med den effektiva frekvensen på CPUns fsb om man vill köra 1:1. En intel med en fsb som går i 266*4MHz ska alltså ha DDR533-minnen för att köra 1:1. Dessa minnen från OCZ är, som du förhoppningsvis på min uppmaning redan har bekräftat, DDR500-minnen.

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Oj, jag missade visst lite - eller mycket. Men faktum kvarstår, de här minnena puttrar på i 500 MHz medans Intels snabbaste processor kör i 266. Det innebär att en sådan processor behöver överklockas nästan 100% vilket naturligtvis är betydligt mindre än 500% men fortfarande helt fantasiastiskt omöjligt för fler konsumenter än ovan nämnda minimala fragment av användarbasen.