Twinmos Speed Premium BH5

Permalänk
Melding Plague

Twinmos Speed Premium BH5

<font style="font-size: 10pt"><b>Twinmos Speed Premium BH5</b></font> <small class="small">onsdag 11 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.vr-zone.com/?i=2179&s=1" target="_blank" >Vr-Zone</a> har publicerat ett test på minnestillverkaren Twinmos nya minnen Speed Premium BH5 som lanserades för inte så länge sedan.
<br />
<br />De har Winbond:s BH5-kretsar vilka är kända för att överklocka mycket högt med mycket låga latenser. Testerna utförs med en AMD Athlon64 FX-55 och ett DFI LanParty UT Nforce4 SLI och prestandaresultaten är som väntat mycket imponerande.
<br />
<br />"<I>Like the previous generation of BH5 chips, these new BH5 chips found on the Twinmos Speed Premium have proven to us that they have not lost their touch on the ability to run very aggressive memory settings. These newer chips love voltages even more than their "ancestors" after burning in. They perform very decently with normal voltages but once they are fed with extra volts, they really shine. Thus, this pair is a great choice for those who are able to provide the extra voltage.</I>"
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www.vr-zone.com/?i=2179&s=1" target="_blank" >Vr-Zone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hellt agresiva minnen om man kan mata med på med tillräkligt med volt.
266 Mhz fsb med 3.9V 1,5-2-2-7 hade det inte varit fel att kunna köra sinna egna minnen i:D

Permalänk
Medlem

Jobbiga är ju bara att livslängden blir avsevärt mycket kortare även om man har aktiv kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Jobbiga är ju bara att livslängden blir avsevärt mycket kortare även om man har aktiv kylning.

Ja, tänk om de håller i 7 år i stället för 20.

Permalänk
Medlem

bara fått upp mina i 250fsb. N jävlar ska de brännas in ordentligt

Permalänk
Medlem

Är tvungen att skaffa mig en OCZ ddr booster. hur mycket mer spänning kan en sådan ge?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

upp till 3,9 eller 4,0V, är inte helt säker på vilket av dem.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Är lite novis, men ändå, vad innebär "burn in", i korta drag?? Vänjer sig minnena eller vad?

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tigerman#1
Är lite novis, men ändå, vad innebär "burn in", i korta drag?? Vänjer sig minnena eller vad?

Så har jag oxå fattat det.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Vilken volt startar man burn in med då?

Är det bara att smälla på 3.7 och sedan loopa test 5 i memtest 24h eller ?

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tigerman#1
Är lite novis, men ändå, vad innebär "burn in", i korta drag?? Vänjer sig minnena eller vad?

Av artikeln att dömma är det som att köpa en ny bil. Kör du motorn i för höga varv innan den fått några mil på nacken så går allt åt helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
Är tvungen att skaffa mig en OCZ ddr booster. hur mycket mer spänning kan en sådan ge?

Till MSI Neo2 kan OCZ Boostern ge max 3.4V. Titta på OCZ's sida, där finns en hel lista på vilka moderkort som fungerar och hur mycket man kan fläska på.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Avstängd

Jag skulle kunna tänka mig köpa 2x512mb av dessa minnen efter det där testet. Men då skulle jag behöva köpa ny processor som kanske klarar såpass hög FSB också Men ha- begäret finns ju där helt klart...

Permalänk
Medlem

tihi

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

TwinMos har verkligen lyckats med dom där minnena, själv sitter man med ett par geil minnen som skulle vara TCCD men som visade sig vara BH5 men ändå suger dom get på att klocka

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag skulle kunna tänka mig köpa 2x512mb av dessa minnen efter det där testet. Men då skulle jag behöva köpa ny processor som kanske klarar såpass hög FSB också Men ha- begäret finns ju där helt klart...

Kan du förklara för en newbie varför du behöver ny cpu & vilken det skulle vara i så fall?

629 kr / 512 MB kostar de på Webhallen - är inte det väldigt billigt?

Permalänk
Medlem

bara jag som reagerade på deras "extra-priser" av minnena?..
279$!!! det är ju svindyrt gentemot va de kostar här i sverige!
För dollarn ligger väl inte lägre än 7 iaf?.. då hamnar ju priset på 1953!!
Trodde det mesta va billigt där borta om det nu är USA vi pratar om IOM dollarn..

http://forums.vr-zone.com.sg/showthread.php?t=24130

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

T.o.m. i Finland får man dom minnena för 79€ jämfört med $279. :S
Mycket märkligt!

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^QuikSilver^
bara jag som reagerade på deras "extra-priser" av minnena?..
279$!!! det är ju svindyrt gentemot va de kostar här i sverige!
För dollarn ligger väl inte lägre än 7 iaf?.. då hamnar ju priset på 1953!!
Trodde det mesta va billigt där borta om det nu är USA vi pratar om IOM dollarn..

http://forums.vr-zone.com.sg/showthread.php?t=24130

Måste väl vara ngt fel? Sverige är aldrig billigast.

EDIT: Gå in o kolla på http://www.twinmos.com/ - de länkar till Sweclockers på förstasidan!:D Congratulation ! TwinMOS Speed Premium wins "Recommend value" award from Sweclockers.com (Sweden)

Permalänk
Medlem

Det där med 4 dagars burn-in kan man ju skita i - ger ju bara 3% upp i prestanda.

"Lite ull men mycket skrik", sa kärringen som klippte grisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Måste väl vara ngt fel? Sverige är aldrig billigast.

EDIT: Gå in o kolla på http://www.twinmos.com/ - de länkar till Sweclockers på förstasidan!:D Congratulation ! TwinMOS Speed Premium wins "Recommend value" award from Sweclockers.com (Sweden)

Det borde ju vara "Editor's Choice" istället då det är "Recensentens Val".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Av artikeln att dömma är det som att köpa en ny bil. Kör du motorn i för höga varv innan den fått några mil på nacken så går allt åt helvete.

men bilmotorn har ju rörliga delar. det är väl bara att de skall slitas in lite men exakt vad är det som man bränner in på minnena?

Permalänk
Medlem

lilla nisse (särskrivning och nedvärderande jag vet ):
Ett minne består av minneskretsar
som i sin tur består av miljontals transistorer

och vad är en transistor egentligen?
jo en väldigt väldigt liten switch!
alltså, en rörlig del

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Rörlig del... nja det vet jag inte om jag håller med om... Men att det rör sig på molekylär nivå måste jag väll gå med på. Men då är det ju inte längre samma sak som på bilen. På bilen vill man att det ska slita lite på varandra så man får den "perfekta" passformen mellan de olika delarna. När det sker på så små saker som transistorerna i kretsarna så sker det inte någon sådan friktion. Jag menar, man kan ju inte direkt olja kretsarna för att det ska gå fortare...

Så vad själva "inkörningen" av minnesmodulen skulle göra vet jag inte, men nånting verkar det ju göra. Det kanske är olika material som ändrar lite på sig utav värmen och på så sätt ger andra resultat?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

ok nått blir bättre iaf. Vad blir bättre då? Klockar dem bättre lr lägre latenser?

Permalänk
Medlem

Huvudsakligen är att man av nån anledning antingen kan höja fsbn lite eller sänka volten nåt snäpp efter nån dag av inbränning.

Varför har jag ingen aning om, men det har fungerat för de som testat seriöst.

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske men kanske ngn vet hur Twinmos Speed premium står sig mot
Corsair TWINX1024-3200C2PRO? De har ju nästan samma pris - vilka skulle ni välja?

Permalänk
Medlem

Då finns det fler andra trådar som passar bättre för sådana frågor.

Permalänk
Avstängd

jag vill okså veta villket som skulle vara bätre

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870