Nvidia räkenskaper Q1-05

Permalänk
Melding Plague

Nvidia räkenskaper Q1-05

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia räkenskaper Q1-05</b></font> <small class="small">fredag 13 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.nvidia.com/object/IO_20994.html" target="_blank" >Nvidia</a> har presenterat räkenskaperna för första kvartalet detta år.<br /><br />Under första kvartalet detta år omsatte Nvidia 583,8 miljoner amerikanska dollar, jämfört med 471,9 miljoner för samma period året innan. Nettoinkomsten stannade på 64,4 miljoner amerikanska dollar jämfört med 21,3 miljoner för samma period året innan.<br /><br />2004 var ett tufft år för Nvidia, men med sin Geforce 6-grafikprocessor har de visat att de klarar av den extremt hårda konkurrensen som finns på grafikkortsmarknaden idag. Nvidias VD Jen-Hsun Huang kommenterar:<br /><br /><i>"We have solidly returned our company to growth," stated Jen-Hsun Huang, president and CEO of NVIDIA. "We now have four exciting growth businesses – GPU, MCP, wireless media processor, and consumer electronics. In addition, our gross margin initiatives continue to deliver results ahead of schedule. Our efforts over the past two years have put us back in growth mode and have positioned us squarely at the center of the digital media revolution."</i><br /><br />Läs lite mer hos <a href="http://www.nvidia.com/object/IO_20994.html" target="_blank" >Nvidia</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GF6-serien var vad NV behövde efter FX-debaklet. Det behövs minst två giganter som pressar varandra lite och ger oss lite valmöjligheter.
Snart är det dags igen för nya leksaker från båda två. Wee!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Det behövs minst två giganter som pressar varandra lite och ger oss lite valmöjligheter.

Intressant att det tenderar att bli så inom PC-världen.

Permalänk
Medlem

Du skall icke andra tillverkare ha än Nvidia
Du skall icke kolla på andra tillverkare än Nvidia
Du skall icke öppna plånboken för andra än Nvidia

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Du skall icke andra tillverkare ha än Nvidia
Du skall icke kolla på andra tillverkare än Nvidia
Du skall icke öppna plånboken för andra än Nvidia

Du är vad man skulle kalla för en hjärntvättad konsument...

Permalänk
Medlem

Haha Lady, har du ens provat ATi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
...har du ens provat ATi?

Jag har och var inte imponerad. Är jag konstig?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jag har och var inte imponerad. Är jag konstig?

Beror på .. vilka kort har du provat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Haha Lady, har du ens provat ATi?

jorå har både haft 9600pro samt 9800pro ..

har inte tyckt dom har funkta riktigt bra samt driv har inte varit dom bästa vissa spel gick inte ens att spela...

men men den funkade bra i dom spel som gick att spela...

kör just nu på intel extreme grafi 2 på bärbara i vänta på att köpa en ny dator...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Beror på .. vilka kort har du provat?

x800pro, så det kanske förklarar saken lite

x800xl verkar ju vara ett prisvärt kort.

Sen har jag använt äldre kort såklart också, 9800pro, 9700pro, 9600pro osv. De hade problem med OpenGL, men funkade bra i D3D.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
x800pro, så det kanske förklarar saken lite

x800xl verkar ju vara ett prisvärt kort.

Sen har jag använt äldre kort såklart också, 9800pro, 9700pro, 9600pro osv. De hade problem med OpenGL, men funkade bra i D3D.

Har haft mitt 9700PRO nu i 3 år och opel gl har ALDRIG varit ett problem för mig. Doom 3 cs 1.6 allting går kanon.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Har haft mitt 9700PRO nu i 3 år och opel gl har ALDRIG varit ett problem för mig. Doom 3 cs 1.6 allting går kanon.

Samma här. Har två stycken i två olika datorer.

Att de korten skulle ha problem med opengl är rent skitsnack. Samma sak gäller det som Lady skriver, "driv har inte varit dom bästa vissa spel gick inte ens att spela". Låter som ett fall av skit bakom tangentbordet enligt mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Har haft mitt 9700PRO nu i 3 år och opel gl har ALDRIG varit ett problem för mig. Doom 3 cs 1.6 allting går kanon.

Prestanda-problem. Inte problem med att få igång spelen... Ati har aldrig varit bra på OpenGL. Det är som att säga att FX-korten är kvicka i Direct3D...

Om du tycker att Doom3 går bra på ett 9700pro, så tillåt mig att skratta. Det går knappt att spela ens på ett x800pro, med 1280x1024, 4x AA och 8x AF.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Prestanda-problem. Inte problem med att få igång spelen... Ati har aldrig varit bra på OpenGL. Det är som att säga att FX-korten är kvicka i Direct3D...

Om du tycker att Doom3 går bra på ett 9700pro, så tillåt mig att skratta. Det går knappt att spela ens på ett x800pro, med 1280x1024, 4x AA och 8x AF.

Det vore väl jävligt konstigt om du kunde köra hög upplösning med AA+AF i Doom3 på ett 9700P med tanke på att kortet är 3 år gammalt!

Dock går det alldeles utmärkt att spela det i lägre upplösning (1024x768) om man drar ner lite på visa grafikinställningar. Dock ser det fortfarande väldigt bra ut.

Det här med att ATI skulle va så dåliga i OpenGL är ju en grov överdrift. De är inte lika bra som NVidia på det området med de är långtifrån dåliga!

Permalänk
Medlem

Hur är det med ATI´s OpenGL-drivisar numera, ?
ATI lovade ju förbättringar ett bra tag sen, blev det något av det hela?
Undrar bara eftersom jag i praktiken sitter med ett 9800PRO igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
[B]Det vore väl jävligt konstigt om du kunde köra hög upplösning med AA+AF i Doom3 på ett 9700P med tanke på att kortet är 3 år gammalt!

FX5900 presterar bättre än 9800pro i Doom3. Det är ganska anmärkningsvärt med tanke på hur de båda korten fungerar i D3D.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
FX5900 presterar bättre än 9800pro i Doom3. Det är ganska anmärkningsvärt med tanke på hur de båda korten fungerar i D3D.

Vad är det som är så anmärkningsvärt med det? Förstår inte riktigt hur du resonerar, är man inte absolut snabbast så har man automatiskt problem? ATI är överlag snabbare är nVidia i DX spel, anser du att nVidia har problem i DX? Det gör definitivt inte jag.

Problem är skulle jag kalla FX SM2.0 prestanda t ex, det handlar om hårdvarumässiga brister som gör att de presterar dåligt.

9700P/9800P var kanonkort, de som påstår något annat är enligt mig antigen nVidia fanboys eller har noll koll på det här området.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
9700P/9800P var kanonkort, de som påstår något annat är enligt mig antigen nVidia fanboys eller har noll koll på det här området.

Jo det brukar heta så. De som inte inser vilka underverk Ati's kort är blir automatiskt "n00bs"

Jag har sysslat för mycket med Powercolors kort, därav kommer kanske min Anti-Ati skada. Vem vet.

Väntar på att någon ska skriva "hallå där, Powercolor gör minsann kanonkort" nu

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Men hallåh bah1!!!!!:mad:
ja har et Powercolor 9800SE å de e 1337!1!!, låser up til pro utan prolem sådeså!!!!!!:mad:
Ala vet at Powecolor e best!!!!:o

Nej men seriöst så tror jag inte Powercolor skulle göra sämre kort än nån annan, och mitt 9800SE@PRO funkar bra som sagt, sen har jag visserligen inte testat det i Doom3 direkt men det lär väl funka också och skulle prestandan vara dålig så är det inte Powercolors fel iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jo det brukar heta så. De som inte inser vilka underverk Ati's kort är blir automatiskt "n00bs"

Vad gäller 9700P så är det precis så, helt seriöst, enligt mig (även om jag personligen inte gillar ordet "n00bs" ). Att 9700P ett av de bästa korten som någonsin gjorts tror jag de flesta kunniga håller med om. Det var ett väldigt stort kliv jämfört mot de kort som fanns på marknaden då det släpptes. Att dagens toppkort fortfarande i grunden är baserat på dess akitektur tycker jag säger en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Vad gäller 9700P så är det precis så, helt seriöst, enligt mig (även om jag personligen inte gillar ordet "n00bs" ). Att 9700P ett av de bästa korten som någonsin gjorts tror jag de flesta kunniga håller med om. Det var ett väldigt stort kliv jämfört mot de kort som fanns på marknaden då det släpptes. Att dagens toppkort fortfarande i grunden är baserat på dess akitektur tycker jag säger en hel del.

Jo de var tidigt ute med SM2.0 / DX9-stöd. Sen har jag inte sagt att 9700pro var ett dåligt kort, bara att Ati hade dåliga drivrutiner på den tiden. De har dessutom alltid halkat efter i OpenGL-prestanda.

Att de nyare Ati-korten är baserade på 9700 har sina nackdelar, t ex inget SM3.0 stöd (nu väntar jag på standardsvaret: Äh, meningslöst crap... )

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jo de var tidigt ute med SM2.0 / DX9-stöd. Sen har jag inte sagt att 9700pro var ett dåligt kort, bara att Ati hade dåliga drivrutiner på den tiden. De har dessutom alltid halkat efter i OpenGL-prestanda.

Att de nyare Ati-korten är baserade på 9700 har sina nackdelar, t ex inget SM3.0 stöd (nu väntar jag på standardsvaret: Äh, meningslöst crap... )

I och med 9700P blev ATIs drivrutiner otroligt mycket bättre. Cat 3.0 som var de första drivrutinerna med DX9 stöd om jag inte minns fel var riktigt stabila redan då. Det enda problemet jag hade då var med OFP, att vissa texturer blinkade med det tog inte lång tid innan det fixades. Och småproblem som det finns även idag. Ta t ex det spel jag kör nu, Silent Hunter 3, det har problem med nVidia kort och utvecklarna har varit tvungna att programera in en fix i spelet tills nVidia tar tag i problemet. Så det kommer alltid finnas sånt små problem...

Att dagens ATI kort saknar SM3.0 har inget med att de är baserade på R300 att göra. Det var ett val ATI gjorde helt enkelt att inte ta med det. Kommande R520 med SM3.0 är enligt rykten också baserad på R300 i grunden.

Permalänk
Medlem

Jag köper oftast ATI men det är endast för att man får mest för pengarna med dem. Skulle jag gå efter stabilitet så skulle det nog bli Nvidia.

Permalänk

ATi = kvalité
nvidia= prestenda

Jag föredrar kvalité

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
ATi = kvalité
nvidia= prestenda

Jag föredrar kvalité

Ett ljushuvud som uttalar sig baserat på kunskap och erfarenheter, det är alltid intressant att läsa.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

"Räkenskap" är väl ett av världens fulaste ord..?

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3