Sapphire kyler med flytande metall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Är väl natrium som dom använder eller nån legering på det.

Det är nog garaterat en legering iaf.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig inte om hur tyst det är.. Fasen har 3 datorer i rummet skulle bli kalasdyrt att göra alla tysta.. När jag köper grafik är det för det är bra drag i det..

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Det är inte värmekonduktiviteten som är vattnets goda egenskap, det är värmekapaciteten och en metall har mycket lägre värmekapacitet än vatten.
Vatten har 30 gånger större värmekapacitet än kvicksilver (som det inte är pga att det inte har 65 gånger högre värmekonduktivtet) och är därför bättre media att transportera värmen i. Så det är fel att jämföra det så, samt att 65 gånger vattenets värmekonduktivitet är väldigt lågt mot vanliga metaller, det hamnar i blys nivå på värmekonduktivitet. Vet inte riktigt användningen av den här nu, men det är inte bättre media i en vattenkylning än vatten för att det har högre konduktivitet, det är kapacitet som spelar roll där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det är inte värmekonduktiviteten som är vattnets goda egenskap, det är värmekapaciteten och en metall har mycket lägre värmekapacitet än vatten.
Vatten har 30 gånger större värmekapacitet än kvicksilver (som det inte är pga att det inte har 65 gånger högre värmekonduktivtet) och är därför bättre media att transportera värmen i. Så det är fel att jämföra det så, samt att 65 gånger vattenets värmekonduktivitet är väldigt lågt mot vanliga metaller, det hamnar i blys nivå på värmekonduktivitet. Vet inte riktigt användningen av den här nu, men det är inte bättre media i en vattenkylning än vatten för att det har högre konduktivitet, det är kapacitet som spelar roll där.

Om jag fattat det rätt så har det ungefär samma förmåga att få bort värmen från grafikkortet som vattenkylning. På vattenkylning måste man ju ha slangar till pump och tank, det slipper man väl här? Visst, att kyla med metall är kanske sämre än vatten med den lilla kylare där sitter på, men vad vet jag...

Permalänk

Asså flytande metall är ju inte "flytande" metall utan bara enmetall utan kristallin struktur. Jag antar att det är sådan mettal de menar i graffekylaren så jämförelsen med vattan är ngt så ryyyysligt ointressant. Skulle vara lämpligare att jämföra ledningsförmågan med koppar och aluminium. Om någon har säker fakta på att det verkligen är en metall i vätskeformat det handlar om så kan ni ju klaga på mig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

klart det är i vätskeformat. hur skulle dom annars pumpa runt den med elektrmagnetiskapumpar.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På Nordic Hardware så finns det en mer ingående artikel med bilder på det metallkylda grafikkortet! Det finns ochså bilder på ATI:s nya moderkort med amr! Och visst skulle det inte var helt fel med två Sapphire Radeon X850XT PE Blizzard på ett ATI MVPU !

Bilder:
http://www.nordichardware.se/image3.php?id=200&thumb=2

http://www.nordichardware.se/nyhet,7431.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masseman
klart det är i vätskeformat. hur skulle dom annars pumpa runt den med elektrmagnetiskapumpar.

Vad sägs om NANOCOOLER, pyttesmå kristaller av legeringen gallium som uppför sig som en vätska pga den lilla storleken på partikeln

Vad sägs om att alla söker efter NANOTECHNOLOGY eller NANO TECHNOLOGY. Väldigt mycket bra artiklar på ämnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Materia genererar inte värme helt utan vidare.

Bah, det är bara påhitt, en konspiration påkommen av oljebolagen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jo det går skitbra med tenn. Vänta tills GPU:n blir sådär 200 grader sedan smälter tennet.

Om jag inte har helt fel så smälter Tenn vid 163 celsius.

Edit: jag har fel det var ju lödtenn jag tänkte på (bly/tenn). Det har lägre smältpunkt än bägge metallerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ge oss ett pris på vad det kan kosta? när kommer det till sverige

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Vad sägs om NANOCOOLER, pyttesmå kristaller av legeringen gallium som uppför sig som en vätska pga den lilla storleken på partikeln

Vad sägs om att alla söker efter NANOTECHNOLOGY eller NANO TECHNOLOGY. Väldigt mycket bra artiklar på ämnet.

"Fast gallium är så mjuk, att den kan skäras med kniv. I luft oxideras metallen lätt på ytan och får en blåaktig ton. Dess fysikaliska egenskaper är exceptionella. Metallen smälter om man håller den i handen (smältpunkt 29,78 °C) och förblir flytande i ett större temperaturområde än något annat grundämne, nästan 2 400 °C."

Även om det är partiklar i nanostorlek så bör de väl smälta ihop? Eller räknar dom med att kortet aldrig kommer bli varmare än ovan nämnd smältpunkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baker
På Nordic Hardware så finns det en mer ingående artikel med bilder på det metallkylda grafikkortet! Det finns ochså bilder på ATI:s nya moderkort med amr! Och visst skulle det inte var helt fel med två Sapphire Radeon X850XT PE Blizzard på ett ATI MVPU !

Bilder:
http://www.nordichardware.se/image3.php?id=200&thumb=2

http://www.nordichardware.se/nyhet,7431.html

lol? Är det i den andra länken ett amd socket med p4 logga? :S

Permalänk
Medlem

Hehe, det är kul å läsa alla dumma inlägg här. ^^

Läs det här:
"The system draws heat away from a circuit by pumping liquid gallium alloy through a series of pipes. The temperature of the liquid is brought back down to normal within an ambient air-cooled chamber.

Unlike water, the metal boils at 2000°C, which means it can absorb more heat without changing phase and becoming a troublesome gas. Furthermore, it can be pumped away from a heat source more efficiently by means of electromagnetic pumps, instead of hydraulic ones. "

(http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7348)

Permalänk
Permalänk

Man lär sig hela tiden

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Det förklarar fortfarande inte hur det ska gå till. Om man förutsätter att metallen stelnar under 29.78 grader C, så kommer ju metallen vara i fast fas när man slår på datorn (såvida man inte har obekvämt varmt i rummet). Är det tänkt att metallen först ska värmas upp för att kunna användas?

Jaja... w/e. Lär inte skaffat ett ändå.

Permalänk
Medlem

Exactemente den måste alltså först värmas upp innan den kan användas (den expanderar 3.1 % i solit tillstånd), så det måste dom ha tänkt på vid konstruktionen.
Sedan återstår det dock hur farligt Gallium är om man kommer i kontakt med den ?
Fasen den kan ju vara värre än Terminator 3 !

Permalänk

HAde dom inte legerat galliumet med någe för att sänka tempen ytterligare då?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?