Permalänk
Medlem

Var först på min gymnasieskola med ett Voodoo-kort.
Orchid Righteous 3D.

3000:-

Dominerade!

Permalänk
Medlem

Hade ett Voodoo 2-kort i min gamla P2-dator. Diamond Monster II tror jag det hette, 12MB. Borde ligga här nånstans, tror inte jag gjort mig av med det...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Har ett Voodoo Banshee i min gamla hederliga PII 300MHz

Plus ett antal övriga 3DFX kort av olika modeller i mitt skåp

Permalänk
Medlem

Ägde ett V5 5500 för ett par år sen fin fint klart ett av dom bästa kort jag haft

Permalänk
Avstängd

har 2 st orchid 3d voodoo 2 med sli kabeln pm:a bud om du är intresserad

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoBI^
Ägde ett V5 5500 för ett par år sen fin fint klart ett av dom bästa kort jag haft

Men det var ändå inte bra "på sin tid". nVidias GeForce2 var överlägset bättre.

Jag hade både V5 5500 och GF2 Pro och skillnaden var enorm! Jag fattade inte varför jag ens köpte skiten.

Visst V5 hade ju sitt Glide, men vad hjälpte det när spelen hade gått ifrån det.

3Dfx bästa kort genom tiderna är Voodoo2 utan tvekan.

Permalänk
Medlem

UT & glide.... mumsa...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

jag har två orchid righteous 3d voodoo2 12 megs om någon är intresserad.
samt ett voodoo1, även det righteous 3d.

var på väg att slänga dem häromdagen men lade ned dem i en låda istället.
orkade inte källsortera

Visa signatur

intel SX25 / 50 meg / trident 512k / 85 meg

Permalänk
Medlem

som en sa innan.. det är nästan så man brister i tårar...

btw har 3 st vooodoo 2 kort liggandes... och ett voodoo 4 nånstans...

jisses ja.. vilka tider..
med lite T&L på ett voodoo kort och dem hade varit med i spelet ett bra tag till..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leftalone
jag har två orchid righteous 3d voodoo2 12 megs om någon är intresserad.
samt ett voodoo1, även det righteous 3d.

var på väg att slänga dem häromdagen men lade ned dem i en låda istället.
orkade inte källsortera

*host* att slänga bort sådana pärlor borde vara dödssynd...

Permalänk
Hedersmedlem

Mmm, Canopus Pure 3D. Antagligen det bästa grafikkort jag ägt

Permalänk
Medlem

Skulle Aldrig kasta/sälja mina diamond monster II voo2 12mb i SLI.. kostade mig över 5000kr
Quake 2 i 1024*768 glide vilka tider

osso körde jag med ett Ati pro pci som grund graffe

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Avstängd

illa tvungen att posta en tråd där dom kör Doom3 med Voodoo2 12MB i SLI

http://www.3dfxzone.it/enboard/topic.asp?TOPIC_ID=1462

EDIT: Bild jäklarna jag la upp försvann, tyskar vill visst inte dela med sig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

AAArgh! Jag älska(de) 3DFX, men den här artikeln är verkligen fullproppad av felaktiga översättningar och stavfel.
Är det någon rackarns fransman som översatt den? Känns bara aningen bättre än bablefish.

"On 22 September 1998 it came to the first direct confrontation with the next competitor nVidia: 3Dfx filed an action because of a patent law injury in connection with the Multi Texturing technology. Due to counter suits this law should further-pull itself until the fall of 3Dfx."

Min hjärna/ögon blöder och går och lägger sig.

Måste väl tillägga att jag hade ett Orchid Righteous och sedan två voodoo2 i sli.
Vem gömmer reklamen: "Its so real it must be Righteous!"

Permalänk
Medlem

Hehe...denna läsning tog en verkligen tillbaka till den goda tiden.

Första gången jag såg 3DFX korten "in action" var när en kompis hade Voodoo 1 i sin burk och körde Formula 1, eller nått sånt hette det i alla fall. Jag har för mig samma spel finns till PSX.
Och så klart även Quake1 med OpenGL eller Glide.

Själv skaffade jag mig Voodoo2 och det vart minsann inte fy skam det inte. Har visserligen rensat upp i lagret så alla de fina gamla korten, Diamond Viper 330, Voodoo2, GeForce256 är veck.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk

jag som väntade och väntade på ett voodoo 5 6000... som jag skulle köra porsche 2000 med det. Suck och snyft.
Det är verkligen tragiskt detta. Buää.

Tragiskt att ett sådant magiskt företag skulle gå under. Uppköpta av det (kanske) mest hatade grafikkortsföretaget som marknaden har.
Inte kommer vi se såna här snyftanden om nvidias grafikkort och/eller historia.

Voodoo... mmmm...

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem

Jasså är nVidia hatade som grafikkort företag? Varför då?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

jag har ett fullt fungerande Voodoo Banshee 16MB PCI

Permalänk

Förstår inte Er och Era Voodoo kort, visst de var bra på en tid men nVidia var överlägsen med sitt GF2. Utveckligen kan inte stå still, lika bra att de blev uppköpta. (jag hade också ett par voodoo's)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Förstår inte Er och Era Voodoo kort, visst de var bra på en tid men nVidia var överlägsen med sitt GF2. Utveckligen kan inte stå still, lika bra att de blev uppköpta. (jag hade också ett par voodoo's)

Men kanske inte kommer ihåg steget mellan rutten grafik och Voodoo, steget mellan voodoo och GF2 var inte lika stor

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Förstår inte Er och Era Voodoo kort, visst de var bra på en tid men nVidia var överlägsen med sitt GF2. Utveckligen kan inte stå still, lika bra att de blev uppköpta. (jag hade också ett par voodoo's)

Nostalgi, hört talas om det ordet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

steget mellan typ doom2>quake 1 grafik till GLQuake vart ju enorm.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

nostalgi tripp utafan... minns när jag öppnade min låda med ett Diamond Monster (Voodoo 1) kort montera installera å lirade NeedForSpeed 2 jösses vilken upplevelse...

de var förbannat länge sedan och på den tiden då farsan var inköps chef på distrubitons företaget Berendsen Data ( Är nu mera uppköpt å avvecklat data delen), fick de till förmånligt pris dessutom

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande med mitt voodoo 4 32mb i min gamla burk det funkar med såna där T/L spel om man använder DirectX 9. kör tex Battlefield 1942 på det funkar hur bra som helst.

Permalänk

Kan ngn berätta för mig vad glide är?
Har alldrig fattat vad det står för men det var ju äckligt bra
RIP 3DFX

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Oj.. Gammal tråd som vaknade till liv.. Tur jag hade bevakning då

Glide var föregångaren till DirectX och i viss mån OpenGL..

Det var ett API för 3dspel som utvecklats av 3dfx själva. Detta gjorde att det var effektivt och att inga konkurrenter kunde använda det. Därav att Nvidia gjorde sina kort för DirectX från början.

Jag överklockade mitt gamla Voodo1 med några Mhz och monterade på en cpu fläkt för kylning.

Fick nyligen tillbaks kortet från en kompis som hade städat hemma och hittat det.

Permalänk
Medlem

Glide är ett kraftigt bantat OpenGL, inte en föregångare.
Wikipedia har många svar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glide_API

Denna tråd är nog nära en låsning då moderatorerna inte tycker om att döda trådar väcks till liv

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Glide är ett kraftigt bantat OpenGL, inte en föregångare.
Wikipedia har många svar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glide_API

Denna tråd är nog nära en låsning då moderatorerna inte tycker om att döda trådar väcks till liv

Glide är snarare en avskalning av allt onödigt som inte ger någon spelprestanda.. M$ gör allt för att döda OpenGL & dess avknoppningar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless