Pentium D 820 inkompatibel?

Permalänk
Medlem

varför välja ett chipset som inte är Intel om man ändå köper en Intel CPU??

jag har sedan länge märkt att det inte är någon idé å köpa ett mamma kort med någon annan tillverkare än Intel till chipset om man ändå ska ha en Intel CPU... har alltid fungerat bättre så för mig..

EDIT: läset igenom tråden EFTER att ja posta *doh*

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha en viss förståelse för Nvidia i det här fallet faktiskt. Jag misstänker att det inte fanns möjlighet att testa, åtminstonde inte tillräckligt innan de släppte NF4 till Intel-plattformen. Hade de väntat med att släppa NF4 någon eller några månader till så hade de kanske löst problemen. Men tid är pengar och det drabbar ofta kunderna tyvärr.
Pentium D funkar ju inte till Intels 915/925 heller som släpptes för något år sedan. Det var en hel del problem med det i början har jag för mig om och de första moderkorten som släpptes fick dras tillbaka från butikerna. Intel skyllde på fel i tillverkningsprocessen om jag inte minns fel. Till Pentium D var Intel var tvungna att göra ett nytt chipset 955 för att det skulle funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har aldrig skyllt AMD för stabilitets problem & har inte upplevt några iheller & jag har ändå kört med K6-2 på Via chippat moderkort. älskade min K6-2:a det var en rolig tid... alla hackade på att K6-2:an var ostabil.. vilken den inte var. Likadant nu knappast Intels fel.

Jaja vi kanske menar samma sak i grund & botten.

Håller med om at K6-2'an var mycket stabil. Var mycket mer stabil änn min P120 som jag bytte ut då. Har nog aldrig varit så imponerad av en dator som jag var av den.
Har förövrigt 2 stk fortfarande, stående hemma

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"