Permalänk
Melding Plague

ATi stödjer H.264

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi stödjer H.264</b></font> <small class="small">torsdag 26 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://apps.ati.com/ir/PressReleaseText.asp?compid=105421&rel..." target="_blank" >ATi</a> demostrerade idag för pressen den första hårdvaruaccelererade uppspelningen av media som är avkodad med en codec som heter H.264 vilket kommer användas av nästa generations mediauppspelare via Blu-ray eller HD-DVD.<br /><br />H.264-kompressionen spelar upp High Definition-media i upplösningarna 1280x720 och 1920x1080 som endast kräver cirka 10 megabit per sekund. Kompressionen är väldigt krävande att spela upp, därav är det viktigt med hårdvaruacceleration.<br /><br />Accelerationen av HD-media kommer att användas på ATi:s kommande grafikprocessor R520, vilket ATi avslöjat själv. När H.264 kommer att slå igenom är det dock svårt att säga i dagens läge.<br /><br />Detta är dock en god trend. Både ATi och Nvidia har hårdvaruacceleration på MPEG-2 till exempel, samt DivX.<br /><br />"<I> MARKHAM, Ontario & TAIPEI, Taiwan--(BUSINESS WIRE)--May 26, 2005-- ATI Technologies Inc. (TSX:ATY)(NASDAQ:ATYT) solidifies its PC video and display leadership with the first public demonstration of high-definition H.264 video playback with hardware acceleration on the PC platform. H.264 is the video compression standard that will be used in the next generation high-definition video players such as Blu-ray and HD-DVD. The ATI H.264 video demonstration with ATI's next generation Radeon® technology will occur during Computex Taipei 2005.</I>"<br /><br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://apps.ati.com/ir/PressReleaseText.asp?compid=105421&rel..." target="_blank" >ATi</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mysigt!

Nu vill man ha Quicktime 7 till windows så man kan se hur mycket det laggar utan hårdvarustödet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Good shit. h.264 lär slå igenom med PlayStation 3 åtminstone, eller om folk av någon anledning skulle börja köpa Apple-datorer så slår det igenom i morgon. Min dator är däremot alldeles för slö för att kolla på HDTV i h.264.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

grymt, tycker det är spännande med utvecklingen kring nästa generations DVD och codecs och HDTV och hela faderuttan..

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Medlem

Trevligt att det räcker med 10Mbit, då finns det ju möjlighet att man kan streeama video på typ video on demand och sånt!

Förresten hur mycket kräver det av övriga datorn om man inte har hårdvaruacceleration?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Detta är dock en god trend. Både ATi och Nvidia har hårdvaruacceleration på MPEG-2 till exempel, samt DivX. När skall grafikkorten få hårdvaruacceleration av HDTV tro?

Vad menar ni egentligen? HDTV specefierar ju bara några upplösningar, som alla nya grafikkort klarar, sen kan man ju komprimera det med vilken teknik man vill. T.ex. H.264, Mpeg 2 eller Divx.

Fint att dom satsar på H.264 iaf, får hoppas folk börjar använda det ordentligt snart bara.

Permalänk
Medlem

Har testat längre upplösning på h.264 på min iBook (1200MHz, 768MB, etc) och det går bra. Vore intressant att testa någon i 1024*xxx

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

H.264 är väll MPEG4 det också?
Precis som dvix, xvid etc.?

Men, är det bättre, och hur mycket bättre?

Permalänk
Medlem

All HDTV som sänds nu är ju i mpeg2 format så det ska väl redan klaras av i dessa grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Trevligt att det räcker med 10Mbit, då finns det ju möjlighet att man kan streeama video på typ video on demand och sånt!

Förresten hur mycket kräver det av övriga datorn om man inte har hårdvaruacceleration?

Har läst om flertalet Dual G5 som inte visar det snyggt.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd

Spelar nästan ingen roll för dom med gamla tv-apparater, på min Grundig Monolith tv märker man knappt skilnad mellan VHS och DVD.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte R520 chippet som sitter i xbox 360? Har för mig att jag läste det någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Förresten hur mycket kräver det av övriga datorn om man inte har hårdvaruacceleration?

Det är ungefär som Windows Media HD och den kräver en P4 3GHz för 1080.

10MBit är lite snålt. Nu när de ändå ska lagra på Blu-ray så tycker jag de kunde utnyttja utrymmet för högra bitrate och bättre kvalite. Risken är att man får artifakter vid den bitraten och det är lite mot meningen med HD, dvs högkvalitetsvideo.

Om ni vill se demos på HD-filmer i WMV (upp till 8,5MBit), så finns det trailers att ladda ner på;
http://www.wmvhd.com

Permalänk
Medlem

Angående "När skall grafikkorten få hårdvaruacceleration av HDTV tro?" - är det inte så att både ATI och nVidia har stöd för decoding av såväl MPEG2 och WMV som WM9? Dvs. att grafikkortet avlastar CPU:n för detta arbete redan idag med uppdaterade drivers? Har för mig att mitt CPU-utnyttjande ligger på 10-20% vid decoding av 1080i-material (WM9) jämfört med tidigare närmare 100%... Om så, så är ju nyheten att det är just H.264 som kommer att stödjas.

Dessutom, så borde väl följande formulering:

"H.264-kompressionen spelar upp High Definition-media"

vara

"H.264-kompressionen möjliggör uppspelning av High Definition-media"

alternativt

"H.264-enkodning möjliggör uppspelning av High Definition-media"

Ordmärkning kanske, men kompression är ju det omvända mot uppspelning (upppackning, dekomprimering). Dessutom, med tanke på att H.264 (väl?) definierar/använder sig av en asymmetrisk algoritm, så lär det ju skilja en faktor 10 i behov av CPU-kraft. Att blanda ihop begreppen främjar ju inte direkt syftet med artikeln.

Sen kan man ju undra hur stort behovet kommer att vara av hårdvaru-acceleration via grafikkortet när alla sitter med en Cell-processor under huven... Lär ju dröja iofs...

Permalänk
Medlem

10Mbit/s för 1920x1080 progressivt (och interlaced) lär ju se ut som skiiiiiiiiiiiiiiiit!
Det finns ju en anledning varför max-bitraten på tidiga speccar på Blue-Ray ligger på 54Mbit/s.

Nä... 10Mbit/s är inga realistiska siffror.

Det är ganska lätt att fundera ut själv:
Okomprimerat tar 1080p 10(!) gånger mer utrymme per sekund
än DVD i PAL. MPEG4 (som h.264 bygger på) är inte i närheten så effektivt.

En mer realistisk gissning är att h.264 är dubbelt så effektivt som MPEG2.
Det gör att du behöver 50Mbit/s för att ge en tillräckligt bra bild för 1080p.

Och vips, nu förstår man varför Blue-Ray har satt en maxbitrate så högt som 54Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är något som hindrar att man använder mer än 10 mbit/s även om det kanske kan anses som minimum för dessa upplösningar. Har även för mig att MPEG-2 är ett alternativ för Blu-ray och HD-DVD.

Hade varit käckt om det funnits hårdvarustöd för kodning också, inte enbart avkodning. Jag menar för mig som gärna konverterar mina videokamerafilmer till digitalt format skulle gärna vilja ha accelererad kodning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ted1001
10Mbit/s för 1920x1080 progressivt (och interlaced) lär ju se ut som skiiiiiiiiiiiiiiiit!
Det finns ju en anledning varför max-bitraten på tidiga speccar på Blue-Ray ligger på 54Mbit/s.

Nä... 10Mbit/s är inga realistiska siffror.

Det är ganska lätt att fundera ut själv:
Okomprimerat tar 1080p 10(!) gånger mer utrymme per sekund
än DVD i PAL. MPEG4 (som h.264 bygger på) är inte i närheten så effektivt.

En mer realistisk gissning är att h.264 är dubbelt så effektivt som MPEG2.
Det gör att du behöver 50Mbit/s för att ge en tillräckligt bra bild för 1080p.

Och vips, nu förstår man varför Blue-Ray har satt en maxbitrate så högt som 54Mbit/s.

Du menar att du TROR det kommer se ut som "skit"

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

macke18: Du kan ju prova själv. Du kan encoda till h.264 själv om du vill.
Har själv sett h.264... dock inte i 1080p. Och läs lite på video-forum så ser du att det inte handlar om något nytt revolutionerande UBER-format.

PS. Det finns en anledning till varför HD-dvd i framtiden behöver STÖRRE skivor. MYCKET större skivor. 10Mbit/s är maxbitraten för DVD idag.
Om nu 10Mbit/s skulle räcka för HD så skulle man kunna släppa HD-filmer på vanliga DVD-skivor.

Permalänk
Medlem

H.264 har sin stora fördel i komprimeringsgraden (går nästan streama) och att det skalar fint (kan streamas i många olika upplösningar till olika plattformar lätt). Så HDTV är inte enda syftet (HDTV tillåter ju dessutom flera olika format).
En liten partisk FAQ: < http://www.apple.com/mpeg4/h264faq.html >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ted1001
Om nu 10Mbit/s skulle räcka för HD så skulle man kunna släppa HD-filmer på vanliga DVD-skivor.

Det finns redan och kvaliten är mycket bra överlag, detta med en bitrate på 6-8,5MBit. Dock finns det några problem på ett par ställen med pixelering och bandning, och antingen höjer de bitraten eller gör kodningen av filmen bättre. Men det är faktiskt små problem och jag kan inte säga att jag störde mig på dem när jag kollade på filmerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Är det inte R520 chippet som sitter i xbox 360? Har för mig att jag läste det någonstans.

Nej, det är det inte...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
10MBit är lite snålt. Nu när de ändå ska lagra på Blu-ray så tycker jag de kunde utnyttja utrymmet för högra bitrate och bättre kvalite. Risken är att man får artifakter vid den bitraten och det är lite mot meningen med HD, dvs högkvalitetsvideo.

Nej, HD är inte högkvalitetsvideo, utan högupplöst video...

Bitraten på nästa generations dvd-format kommer troligen ligga högre ja...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ted1001
10Mbit/s för 1920x1080 progressivt (och interlaced) lär ju se ut som skiiiiiiiiiiiiiiiit!
Det finns ju en anledning varför max-bitraten på tidiga speccar på Blue-Ray ligger på 54Mbit/s.

Nä... 10Mbit/s är inga realistiska siffror.

Det är ganska lätt att fundera ut själv:
Okomprimerat tar 1080p 10(!) gånger mer utrymme per sekund
än DVD i PAL. MPEG4 (som h.264 bygger på) är inte i närheten så effektivt.

En mer realistisk gissning är att h.264 är dubbelt så effektivt som MPEG2.
Det gör att du behöver 50Mbit/s för att ge en tillräckligt bra bild för 1080p.

Och vips, nu förstår man varför Blue-Ray har satt en maxbitrate så högt som 54Mbit/s.

Nej, det gör det inte...

Jo, det är den.

Och du verkar ha missat en väldigt väldigt väldigt viktig sak, vi pratar om variabel bitrate om jag förstått det rätt, och inte konstant.
I enkla scener kan bitraten på 1080P ligga under 1 megabit, och i svåra gå upp till en 50...

När det gäller tv-sändningar är det lite svårare då det är konstant bitrate, och kräver högre.