Palladium i Pentium D

Permalänk
Medlem

De blir väll att få ha en hederlig oskyddad dator med i framtiden som reserv där det inte går att använda den nya.

Många dyra och kostsamma program kommer gå över till skyddat. Visserligen tror jag detta kommer gå att cracka bort som vilket cd/key skydd som hellst. Men har du inte längre kontroll på lågnivå (t.ex försöker hex-editera en skyddad .exe-fil) så sitter du där på pottan..

Eller så får man köpa en Sun/SGI dator, såg inte dem på listan så...

DRM material är inget jag har så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag finner utbudet av program/applikationer* till BSD betydligt mer tillfredställande (och lättillgängligare(!)) än till Windows.

För alla er andra som skräms av Palladium, TCPA, TCG, NGSCB och Microsofts ständiga hot om att inkräkta på era datorer, så finns det en enkel, säker, snabb och kraftfull lösning, nämligen FreeBSD > http://www.freebsd.org

Mycket nöje.

* Spel undantaget, givetvis.

Mycket i OpenSource världen kan mäta sig med den kommersiella produkter. Syftar på Apache, MySQL, Firefox m.m.. Men det saknas ändå så pass mycket idag tyvär så.. FreeBSD i all ära. Men det är fortfarande Xorg/Xfree som gäller om du ska ha desktop.
du får hoppas att FreeBSD blir ett "trusted system" av TCPA bara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
mac? du missade kanske att ibm är med på listan också ...

International Business Machines Corporation aka IBM

Tror du missade i listan att Apple INTE är med.
Spelar ingen roll om IBM är med eller inte. De trycker inte dit Palladium på CPUerna om inte Apple vill det.

Jobs har gått ut och sagt att han inte bryr sig om piratkopiering... Apple har inte heller tackat ja till TCPA. Dock så vetefan hur de ska klara sig utanför det då det är en Amerikansk lag som talar mot dem. Men vi får se.

Änsålänge är Apple inte med. Det betyder att Macar inte kommer ha Palladium.

Permalänk

Om det nu är så att det krävs att all programvara som är skyddad måste verifieras av en microsoftserver för att få köras... Varför inte göra som emporio gjorde med steam?

De simulerade en fakeserver som verifierade lådsascdnyckeln och man kunde köra hl2 utan problem. Hur bra detta fungerade vet jag inte riktigt, jag köpte spelet.

Kan det inte gå att göra på samma sätt med longhorn och allt vad det heter?
Man simulerar Windowsservern (eller vad det nu kan tänkas vara) på datorn istället för att verifiera det via internet och på så sätt blir all programmvara grönt.
Detta är ju väldigt bra prestandamässigt då det även minskar fördröjningar i verifieringen på grund av dålig internetuppkoppling =P.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MisterBister : det låter smart eller så gör man en dos attack på windows servern och då kommer ALLT (med nya proccesorer) sluta funka och då blir inte corporate america glatt och då är inte MS glatt och då lägger dom ner skiten. detta är säkert omöjligt av flertalet anledningar (jag har säkert fattat allting fel)säg det i så fall och förklara varför. och nej jag är inte jätte påläst.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Alltså det är mjukvaran som bestämmer ifall programmen behöver verifiering mot internet. TCG är en öppen standard och kan användas både för "onda" ändamål typ NGSCB och "goda" ändamål typ kernel och systemfilsverifiering ändamål i ex GNU/Linux. DRM är det heller inget fel på sålänge det inte händlar om "själv" destruktiva filer osv. Så gnäll på Microsoft, det är de som missutnyttjar tekniken, inte processorerna.
Microsoft kommer ex kräva att programmens licenser undersöks mot internet och då beror det på att deras OS kräver det, inte för att TPM/TCG kräver det. Det är även deras OS som ser till att en vpn tunnel upprätthålls så att de kan härja i din dator hur de vill, radera filer osv, inte processorn. I övrigt låter TCG hur bra som helst om man vill se till att systemfilerna är intakta och att inget skumt har hänt på datorn. Men då menar jag inte ett TCG system med Windows ?Longhorn+? såklart utan ex detta:

Citat:

Trusted Gentoo

Initially suggested by Joseph Pingenot, the members of Gentoo's crypto herd have set the goal of Trusted Computing Group (TCG - formerly known as Trusted Computing Platform Alliance or TCPA) support in Gentoo on the agenda for the year.

TCG is an open standard for hardware specification defining cryptographic functions (Trusted Platform Module - TPM) that keep private keys away from system memory. The hardware also provides trusted boot functions (TCG Software Stack - TSS) that ensure private keys cannot be used if the operating system changes to an untrusted one.

TSS applications of the TCG architectures that would be desireable for Gentoo are:

* trusted kernel execution (http://enforcer.sourceforge.net/, http://trousers.sourceforge.net/
* trusted grub execution
* trusted kernel modules

TPM allows storing of cryptographic keys in hardware rather than placing private keys on the filesystem. Examples include:

* unlocking of encrypted filesystems
* OpenSSH server
* SElinux
* Apache
* OpenCA certification authorities
* GnuPG and SSH keychains

If you are interested in donating hardware or undertaking development in this area contact Henrik Brix Andersen or Peter Johanson. Developers will need to work largely independantly, and to have a good understanding of security architectures and C coding. A TPM emulator that may be of assistance is available.

Det enda TPM modulen i processorn trotsallt gör är att spara högkrypterade nycklar inget mer. Jag har ingen aning om hur Apple skulle använda tekniken eftersom de inte har uttalat sig angående något motsvarande till NGSCB. Det skulle iallafall inte bli någon skillnad ifall deras processorer hade TCG stöd om de inte har någon implementerad teknik i kärnan som stödjer det. Det är helt upp till de hur de vill göra.

Läs mer HÄR.

Det finns även många specifikationer hos TCG. Allt är inte framme för visning såklart av säkerhetsskäl.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag läste nåt inlägg för länge länge sen på nån sida där dom vetat om palladium länge. Där skrev dom att det största hotet är kontrollen som kan utövas. Eftersom alla datorer kopplar upp sig mot nån mainframe så ska skaparna kunna styra och stämma lite hur som helst över vad du har i din dator eller inte.

t.ex.

Säg att en helt vanlig txt fil lägs ut på nätet med nån form av information. Flera tusen laddar ner denna txt fil osv.

Sen så visar det sig att nån blir kränkt av informationen som finns i filen och går till domstol med det. Utfallet blir nån form av skadestånd och så kommer det viktigaste här, domstolen dömmer att filen inte får spridas eller visas längre.

Då gör microsoft(eller vem det nu kan vara som har kontrollen) helt enkelt så att dom använder sig av sin mainframe och kodar in att den här txt filen inte får öppnas längre. Sen kan vi användare helt enkelt inte öppna den txt filen på någon av de datorer som har den här teknologin, eftersom den uppdaterar sig själv så fort vi startar den typ.

Så i princip kan detta göras med alla typer av filer.

Kan väl säga att om det här stämmer så är det nog det som skrämmer mig mest. Då har vi helt plötsligt fått förmyndare som bestämmer vad vi får och inte får titta på i våra datorer i våra egna hem.

Så i princip kan detta göras med alla typer av filer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Tror du missade i listan att Apple INTE är med.
Spelar ingen roll om IBM är med eller inte. De trycker inte dit Palladium på CPUerna om inte Apple vill det.

Jobs har gått ut och sagt att han inte bryr sig om piratkopiering... Apple har inte heller tackat ja till TCPA. Dock så vetefan hur de ska klara sig utanför det då det är en Amerikansk lag som talar mot dem. Men vi får se.

Änsålänge är Apple inte med. Det betyder att Macar inte kommer ha Palladium.

Man ska aldrig säga aldrig, ingen rök utan eld brukar man säga om rykten.
http://www.idg.se/ArticlePages/200505/24/20050524090136_CS/20...

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Vill bara lägga till ett lite inlägg.
Det borde gå att få linux mer vänligt gentemot dessa fina nya spel som kommer ut.
På något sätt tror jag man kan lösa detta med mjukvara eller hårdvara, detta finns ju inte i var mans hem ännu.
Vilket system du än har finns det brister, i USA finns fängelsen som är helt "rymmings säkra" ändå lyckas fångar rymma, inte ofta men det händer.Framtidens rar filer kanske är mer sofistikerat utformade.
Det som nu skrivs och beskrivs är ju piratmarknadens död, det har jag svårt att se, den omsätter miljader branschen själv får ju X antal kronor för varenda dvd/cd som säljs.
Ni ska få se hur en liten kille någonstans i världen med sin nya dator, blir rik på detta omöjliga projekt.Var det inte omjöligt nästan att bränna en cd skiva i hemmet för X antal år sedan, en liten kille i finland lyckades ju lösa detta.
Ropa inte hej förens man verkligen landar på den ena eller andra sidan

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som reflekterar över att http://www.againsttcpa.com/ är bannad i google? Det känns inte bra, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Man ska aldrig säga aldrig, ingen rök utan eld brukar man säga om rykten.
http://www.idg.se/ArticlePages/200505/24/20050524090136_CS/20...

Det där ryktet ran ju ut i sanden då det antagligen var apple som startade ryktet för att få IBM att sluta slöa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det där ryktet ran ju ut i sanden då det antagligen var apple som startade ryktet för att få IBM att sluta slöa.

Inte för det spelar mej någon roll, men jag ser fram emot framtiden.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FXO
Är det någon annan som reflekterar över att http://www.againsttcpa.com/ är bannad i google? Det känns inte bra, tycker jag.

Dom är då inte bannade när jag sökte för 1min sen, på google.

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Probotech

Dom är då inte bannade när jag sökte för 1min sen, på google.

My bad, min google-toolbar har slutat fungera, den visar att alla sidor är bannade, tom. www.google.com skönt att det inte stämde.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FXO
My bad, min google-toolbar har slutat fungera, den visar att alla sidor är bannade, tom. www.google.com skönt att det inte stämde.

????

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Sorry, ilg@dd, jag citerade fel, jag har precis vaknat.

Jag laddade hem den senaste versionen av google toolbar, men den visar ingen pagerank ändå, skumt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Mycket i OpenSource världen kan mäta sig med den kommersiella produkter. Syftar på Apache, MySQL, Firefox m.m.. Men det saknas ändå så pass mycket idag tyvär så..

Ja, det ska bli intressant att se om Longhorn lyckas nå upp till FreeBSD i användarvänlighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
FreeBSD i all ära. Men det är fortfarande Xorg/Xfree som gäller om du ska ha desktop.

?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

du får hoppas att FreeBSD blir ett "trusted system" av TCPA bara..

Trusted är ett coolt koncept > http://www.trustedbsd.org/ !

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Till er som tror att ni bara kan stänga av TCPA:

Citat:

Citerat från http://www.againsttcpa.com/

12. Skrämmande, men kan man inte helt enkelt stänga av det?

Visst – såvida inte din systemadministratör ställer in din maskin så att TCPA är obligatoriskt kan du alltid stänga av det. Du kan då köra din PC med administratörsrättigheter och köra osäkra program.

Men det finns dock en aspekt av Fritz som inte kan stängas av. Du kan inte få honom att ignorera piratkopior av program.

Nån här hade en teori om att man kunde skapa en "fakeserver", problemet är bara att det lär bli ganska så svårt att veta vad som ska skickas och tas emot tänk på att systemet använder kryptering på 2048 bitar...

När det gäller Linux och linuxkärnan så är den ju opensource, så när Linux börjar stödja TCPA så kan dom ju alltid använda den senaste kärnan som INTE stödjer TCPA och jobba vidare på den kärnan, såvitt jag har förstått så går en TCPA-kompatiblel processor att använda även med ett OS som inte stödjer TCPA i "osäkert läge"

Permalänk
Medlem

Ett par dumma(?) frågor bara... Säg att ett stort företag kör med detta operativsystem. Borde då inte någon anställd på microsoft kunna gå in på deras datorer och sno information så som teknik, planer, osv?

Vad händer om någon släpper ett virus som utnyttjar Palladium? Visst det är ju bara att stänga av TCPA men då kan du ju inte använda dina program...?

Fungerar detta lagligt i tex Sverige? Att någon annan har återkomst till min dator menar jag. Är inte det lite som att staten skulle installera en bevakningskamera i din lägenhet?

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att man inte kan stänga av det. Problemet är att man inte kan leva utan det om det slår igenom.

Du kommer inte att kunna öppna/redigera de filer som du måste arbeta med i ditt arbete utan TCG m.m. Du kan inte göra bankärenden, du kan inte beställa från nätbutiker du kan inte se på nya filmer eller lyssna på ny musik du kan inte spela de nya spelen. Du kommer säkert inte att kunna läsa/skicka mail heller.

Så visst, sitt kvar på din icke-TCG-kompatibla hårdvara med valfritt OS och njut!

Sen om apple inte vill vara med i leken så good luck, visst de kommer att tjäna en del på att många byter till apple men sen kommer de gå under när man inte kan göra nåt av ovanstående på macen längre.

Du kan inte bara cracka det lika lätt som en xbox eller liknande. Du kan inte decryptera 2048 bitars nycklar.
Allt är krypterad, allt i xboxen var inte allt krypterat och man har egentligen inte ens knäckt xboxens system, man har ju bara gått runt det - när sen skyddet sitter i processorn blev det helt plötsligt inte lika lätt att gå runt det heller.

Jag är ingen expert så det kan ha smugit in sig nåt fel men det här är riktigt skrämmande och den stora massan kommer att ta emot detta med öppna armar.

Permalänk
Avstängd

1984, here we come.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Kan inte ni som är insatta i själva problemmet skriva ihop någon konstruktiv artikel och sedan få den publicerad i t.ex Metro eller liknande. Att få människor på Sweclockers känner till det är ingenting, det måste komma ut till den stora massan. Var inte giriga och kräv en massa pengar utan gör det helt gratis. Kan själv väldigt lite jämfört med folk som har yttrat sig här, så kandiderar inte själv som skribent. Mina personliga erfarenheter är att när jag berättat vad jag vet om TCPA för folk på jobbet så blir det inga direkta reaktioner på detta hot. Detta är något som skrämmer mig mera, att jag en dag kanske får säga "vad var det jag sa" till dom.

Visa signatur

For me to pop on!

Permalänk
Citat:

meat4u
Ett par dumma(?) frågor bara... Säg att ett stort företag kör med detta operativsystem. Borde då inte någon anställd på microsoft kunna gå in på deras datorer och sno information så som teknik, planer, osv?

Vad händer om någon släpper ett virus som utnyttjar Palladium? Visst det är ju bara att stänga av TCPA men då kan du ju inte använda dina program...?

Fungerar detta lagligt i tex Sverige? Att någon annan har återkomst till min dator menar jag. Är inte det lite som att staten skulle installera en bevakningskamera i din lägenhet?

Ett virus som agriper NGSCB från din egna dator har jag svårt att tro på. Det som däremot kan hända är att en "hacker" får tillgång till Microsofts och film/skivbolagens servrar för att därifrån få kontroll över datorer med NGSCB stöd. I övrigt kan du heller inte använda ditt OS om det kräver TCG och du stänger av det.

Citat:

Triumph_TICD
Kan inte ni som är insatta i själva problemmet skriva ihop någon konstruktiv artikel och sedan få den publicerad i t.ex Metro eller liknande. Att få människor på Sweclockers känner till det är ingenting, det måste komma ut till den stora massan. Var inte giriga och kräv en massa pengar utan gör det helt gratis. Kan själv väldigt lite jämfört med folk som har yttrat sig här, så kandiderar inte själv som skribent. Mina personliga erfarenheter är att när jag berättat vad jag vet om TCPA för folk på jobbet så blir det inga direkta reaktioner på detta hot. Detta är något som skrämmer mig mera, att jag en dag kanske får säga "vad var det jag sa" till dom.

Jag brukar alltid säga så här. När folk är så grymt ignoranta, görr narr av en och tycker man är överdrivet paranoid ang. enorma fenomen och tekniker som troligen kan skada de på olika sätt i framtiden så ska man låta bli att lägga så mycket kraft på de. Låt de tas på bar gärning istället och "möta djävulen ansikte mot ansikte".

Om någon ska skriva en artikel så ska den inte vinklas mot TCG vilket många har gjort utan mot NGSCB. En FAQ skulle kanske inte skada.

Återigen så heter det TCG och NGSCB inte TCPA Palladium. Titeln på nyheten är övrigt lite "LOL". Det ska vara TPM i Pentium-D och inte Palladium i Pentium-D.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhaPP
* ni som tänkar att "då byter jag till linux!" kan typ glömma det, Torvalds har sagt att han inte har ngt emot DRM

Förlåt, men det där var nog det dummaste uttalandet jag någonsin hört.

Linux är ett fritt operativsystem, det spelar ingen jävla roll vad Linus Torvalds har att säga om DRM.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Förlåt, men det där var nog det dummaste uttalandet jag någonsin hört.

Linux är ett fritt operativsystem, det spelar ingen jävla roll vad Linus Torvalds har att säga om DRM.

Det finns kommersiella intressen även inom Linuxsfären.
Tror nog de större programmakarna kommer implementera finesser som gör att även Linuxkärnan måste funka med DRM eller vad det heter.
Fast för "Svensson" är det väl inga större problem gissar jag.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Det finns kommersiella intressen även inom Linuxsfären.
Tror nog de större programmakarna kommer implementera finesser som gör att även Linuxkärnan måste funka med DRM eller vad det heter.
Fast för "Svensson" är det väl inga större problem gissar jag.

Du kommer ju alltid att kunna jobba vidare, med en äldre kärna som inte stödjer TCPA, så dom kan ju alltid fortsätta att uppdatera den kärnan på egen hand (även om man går miste om några av godbitarna i den nya kärnan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wise_Idiot
Du kommer ju alltid att kunna jobba vidare, med en äldre kärna som inte stödjer TCPA, så dom kan ju alltid fortsätta att uppdatera den kärnan på egen hand (även om man går miste om några av godbitarna i den nya kärnan)

Vad jag har förstått efter att ha använt linux i en månad är att man själv kan bestämma vad som ska kompileras in i kerneln och vad som inte ska det och då borde det väll bara gå att ta bort TCPA stödet när man inte vill ha det och kompilera in det när man vill ha det?

Visst det tar 5-10 minuter att kompilera om den men det måste det väll vara värt?

Visa signatur

NES_Boy The One!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NES_Boy
Vad jag har förstått efter att ha använt linux i en månad är att man själv kan bestämma vad som ska kompileras in i kerneln och vad som inte ska det och då borde det väll bara gå att ta bort TCPA stödet när man inte vill ha det och kompilera in det när man vill ha det?

Visst det tar 5-10 minuter att kompilera om den men det måste det väll vara värt?

Har nog en känsla, av att den kärnan lär vara betydligt mer omfattande än att det skulle ta 5-10 minuter, men som sagt Linux är ju opensoruce, så nån TCPA-fri dist lär det väl finnas i alla fall