Volari XG47 - HTPC-grafikkort?

Permalänk
Melding Plague

Volari XG47 - HTPC-grafikkort?

<font style="font-size: 10pt"><b>Volari XG47 - HTPC-grafikkort?</b></font> <small class="small">onsdag 1 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.volarigamers.com/kb.php?mode=article&k=29" target="_blank" >VolariGamers</a> har skrivit en förhandstitt på XGI:s kommande grafikkort Volari 8300 som går under arbetsnamnet XG47.
<br />
<br />Det är ett budgetgrafikkort som enligt referensdesignen kyls helt passivt och skall enligt XGI förbruka extremt lite ström. Volari 8300 är i PCI-Expressformat och har en 350 megahertz kärna och ett minne i 250 megahertz DDR på en 64 bitars minnesbuss. Vi ser en 420 megahertz RAMDAC vilket stödjer upplösningar upp till 2048x1536 bildpunkter.
<br />
<br />Kortet har också stöd för DirectX 9, HDTV upp till 1080i samt utdata till maximalt fyra enheter (TFT, CRT, DVI och TV-ut) vilket verkar mycket intressant. Det återstår om vi kommer att få se kortet i Sverige, men det verkar onekligen som ett mycket intressant kort för HTPC-marknaden.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.volarigamers.com/kb.php?mode=article&k=29" target="_blank" >VolariGamers</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

XGI? Aldrig hört talas om...

Hur mäter de sig jämtemot ati o nvidia?

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Medlem

Har inte heller hört talas om märket förut. Hoppas de håller sig uppe vid toppen så det blir snabbare utvekling.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Äsch, företaget har helt enkelt inte kapaciteten...de var väl snack för ett tag sen om deras Volari V8 serie eller något likanande om jag inte minns fel?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Avstängd

Dom hade något kort med 2 kärnor som skulle lyckas nå 6000 poäng oklockat i 3D mark 03. Strået vassare än dåtidens kort, men det släpptes för sent och kom väl knappt alls ut på marknaden innan det var föråldrat.

Men 350MHz kärna? Säger ingenting om prestandan. Är det 1,2,4 pipes?

Okej, läste där inne sen. Som vanligt missar swec det väsentliga. Det är 2x2 pixel pipes. Det verkar inte ge nå vidare prestanda. Duger ju säkert till en HTPC. Men ger ju ingen nämnvärd 3D-grafik.
Får användas till annat.

Permalänk
Medlem

Nu är detta kort inte gjort för spelprestanda utan som något du ser på film med.
Bara tester som antyder på hur pass bra/bättre bild det har jämnte ATI/Nvidia är av intresse och så priset såklart.

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Medlem

Intresant, ett av flera segment som glöms bort i jakten efter att ha det snabbaste kortet...

Hoppas det iaf får Nvidia och ATi att släppa liknande kort...

Ett enkelt, svalt, strömsnålt grafikkort med videoacceleration och sånt tror jag är ett kort som kan bli ganska populärt...

Permalänk
Medlem

Bara man kan boota till s-video utan skärm och att det har bra filmfunktioner och att hårdvaruaccelereringen av högsta upplösningen HDTV fungerar samt hårdvarustöd för H.264-codecen.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd

ah, ett bra kort till ens htpc!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Kan man köra två skärmar och tv-ut samtidigt är det ett givet köp för egen del

Visa signatur

"?"

Permalänk
Inaktiv

hmm.. hoppas bara detta kort skulle komma ut som AGP kort också, då jag inte känner för att byta moderkort & cpu i min HTPC burk. Sen är det så jäkla svårt att hitta moderkort som passar min burk, då det är en moddad SCSI kub, så moderkorten får inte vara över 175mm breda...

Med detta grafikkort så är det just HDTV hårdvarustöd jag är ute efter, kommer nog bli för tungt med HDTV då man bara har en P4 2.66GHz som CPU.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte hade stöd för 1080p, känns som om man gör ett kort som verkligen är riktat till den marknaden kan man lika bra köra hela skiten ut med det.