Gigabyte Solid State-instickskort

Permalänk
Medlem

Fanns som option i tweak xp

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd

Du kan inte påverka hur ett OS är uppbyggt

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ok, då får jag lita på er...men jag är skeptisk.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Virtuellt minne, swapfile, paging. Det är olika saker, även om det bitvis ligger nära varandra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en sån här för min swap, och kanske installera ett OS på bara för skojs skull.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Härligt, har väntat på att något sånt här skulle komma ut och nu finns det äntligen (nåja inte riktigt än) här! för en 500:ing istället för typ 8K som tidigare ramkort har kostat!

Borde man inte kunna raid1:a den där med en hd då och på så vis ha samma säkerhet som en hd vid strömförlust under längre tider!?
Sen nån smart liten programvara eller om de kan få in det i själva kortet som ser till att den laddar upp innehållet på disken till ramkortet igen!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Borde man inte kunna raid1:a den där med en hd då och på så vis ha samma säkerhet som en hd vid strömförlust under längre tider!?

Jo det går. Men då kommer det ju inte gå snabbare än den hårddisk som du raidar med. Dvs. hela poängen med den här prylen försvinner.

Permalänk
Medlem

Jasså?, men den kör väl båda kommandona samtidigt på båda diskarna? eller blir det så att ramdisken väntar tills hd:n skrivit färdigt?
Men vid läsning borde det ju fungera riktigt bra iaf, då kommer den ju att använda datan så fort någon av diskarna har fått tag i den, eller hur?

Jaja, men om man har nåt program som kopierar över ramdisken (ändrar det som ändrats) till en hd varje gång man stänger av datorn.

borde ju på nåt sätt iaf gå att få till nåt enkelt sätt att se till att det finns en kopia av infon på en hd.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Virtuellt minne, swapfile, paging. Det är olika saker, även om det bitvis ligger nära varandra.

Jag kan inte köra mitt WindowsXP utan swap, för då klagar hälften av alla spel och program på att det inte finns nog med virtuellt minne (2 gig ram). Så för mig är det inget val att köra utan swap.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Hmmm, läste i en annan nyhet att den stödjer 4 x 2 GB, altså 8 GB.
Men hur som helst, borde det att gå att få ner den i ca 3500 kr med 4 GB.
Ganska bra pris måste jag säga
Men 100 mb/s är ju inte SÅ mycket, men därimot access tiderna är ju imponerande.

Dessutom läste jag att det var 12 timmars batteritid, men att Gigabyte jobbar för att få mer.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magellan
Code Red:
Saxat från: http://www.osnn.net/articles.php?action=show&showarticle=99

First, we need to get a couple of things out of the way
• XP is a Virtual Memory Operating system.
• There is nothing you can do to prevent virtual memory in the NT kernel.

No matter your configuration, with any given amount of ram, you cannot reduce the amount of paging by adjusting any user interface in these virtual memory operating systems. You can redirect operating system paging, and you can circumvent virtual memory strategy, but you cannot reduce the amount of paging in the NT family of kernel.

Å andra sidan kan man optimera Windows för en snabbare minneshantering och swapfil. Man kan pilla lite i registret (bland annat med den fiffiga inställningen "LargePageMinimum" och ställa in en fast swap-fil t.ex.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Den där är ju helt klart den ultimata swap-disken

Permalänk
Medlem

Ganska hyffsad produkt, men varför måste de göra den i form av ett pci-kort, varit bättre om de monterat den i en 5.25"-släde så man satte in sata/pata-kabel och en molex-kabel så man sluppit slösa på PCI-platser.
Sen hade inte några fler minnesplatser skadat, vore perfekt att kunna använda en hög gammla PC2000-minnen mm.
Batteriet verkar vara ett vanligt batteripack, antagligen ett Lithium-Jon-batteri på 600-1500 mAh så när det blir utslitet så är det ju inte svårt att byta.
Visserligen är produkten bra för att snabba upp Windows ohämmade swap-användning men man kan avända det till annat roligt som att snabba upp filer som används ofta, t.ex. /usr/lib /var/log i *nix, system32-mappen i windows, och andra saker.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Tror inte det går att få nån stand-by stöm ur en molex, för att alltså möjliggöra att den inte tappar datan då datorn stängs av (men fortfarande är inkopplad). För den skickar ju ingen data över pci-bussen, inte mycket iaf, så enda anledningen jag kan se är för att kunna ha strömförsörjning då datorn är avslagen och därmed bara vara beroende av batteriet då nätsladden är urdragen.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

strålande med ett altenativ till tex Rocketdrive som kostar ca 25 000 +moms för 4 gigabyte.

Permalänk

Varför använda den till swap-file när man kan installera Windows på den??
8 GB räcker ju till windows. Detsamma gör ju iofs 4 GB också.

Enligt http://www.hardware.no/artikkel/16437 så stödjer den 8 GB. Dom har tydligen pratat med Gigabyte på Computex..

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Tror inte det går att få nån stand-by stöm ur en molex, för att alltså möjliggöra att den inte tappar datan då datorn stängs av (men fortfarande är inkopplad). För den skickar ju ingen data över pci-bussen, inte mycket iaf, så enda anledningen jag kan se är för att kunna ha strömförsörjning då datorn är avslagen och därmed bara vara beroende av batteriet då nätsladden är urdragen.

Jag tycker nästan det hade varit bättre om man typ hade haft ett backup-batteri i stil med en 12V blyacc. Samt interface till en hårddisk för dumpning av minnet vid varje nedstängning för säkerhetsskull. sen kan disken stängas igen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tycker nästan det hade varit bättre om man typ hade haft ett backup-batteri i stil med en 12V blyacc. Samt interface till en hårddisk för dumpning av minnet vid varje nedstängning för säkerhetsskull. sen kan disken stängas igen...

Det är ju det den har?
Dumpning till HD kan du ganska lätt lösa med software.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Tror inte det går att få nån stand-by stöm ur en molex, för att alltså möjliggöra att den inte tappar datan då datorn stängs av (men fortfarande är inkopplad). För den skickar ju ingen data över pci-bussen, inte mycket iaf, så enda anledningen jag kan se är för att kunna ha strömförsörjning då datorn är avslagen och därmed bara vara beroende av batteriet då nätsladden är urdragen.

Det tänkte jag inte på, förmodligen är det som du säger.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Tuff idé, men här känns ju faktiskt gränssnittet som en begränsning.
En SATA2 lösning på ett PCI expresskort(x1) skulle ju faktiskt sitta fint, så man kan komma upp i åtminstone 250MB/s istället för 133MB/s teoretiskt max...

Doh, tänkte efter en stund och kom ihåg att det stog att den inte använde PCI bussen till mycket mer än ström, så glöm allt jag sa om PCI expresskort. (även om det ju ändå vore kul att använda PCI expressplatserna till nånting)
Sata2 support med 300mb/s max vore däremot trevligt fortfarande förstås!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Men varför inte bara köra med vanliga flash-minnen då ? Då behöver man inte oroa sig för att datan försvinner, eller blir det kanske segt med sådanna ? Typ 4X1GB SD-kort, fast de blir inte så billigt, men tyst och svalt.

Det är ofta långsammare än en HDD och data_an skrivs på ett annat sett med

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

All data kommer innom kort att lagras i optiskta matriser ändå highend all the way ,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Häftigt om de hade en liten hårddisk som den kan backa up datan till när batteriet håller på att ta slut. Uh oh! Bara 1h kvar på batteriet. Flusha datan till hårddisken. Eftersom de pratar om 4GB så kan man använda en sån där hårddisk som finns i iPod Mini så tar det ingen plats alls nästan.

Hårddiskbackupen kan säljas som tillbehör för de som använder hårddisken som OS-disk. Andra som bara använder kortet som TEMP behöver kanske ingen sån.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberdyne
Låter najs men blir nog inte så aktuellt innan dom har fixat ordentliga batterier så man inte behöver springa hem o sätta på datorn titt som tätt.

Hmm....man kan ju ha en liten bil batteri in kopplat till den....den har ju kablar som syns...en svar en röd

Visa signatur

:D