Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramagon
Vet inte om jag har fel, men det är <b>Aopen</b> och INTE Intel som gjort denna PC-mini? Så varför skulle Aopen inte kunna göra en likadan för AMD?

Eller är Aopen på nåt sätt Intels dotterföretag? Orkar inte googla på nåt sånt för jag ska sova nu.

MVH Fredrik

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200505/31/20050531172631_...

Läs mer här.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vilka "de"? :D:D det är ju intel som gjort den där :D:D o intel lär knappast göra en med amd i :D:D

Det är väl AOpen som gjort den i samarbete med Intel? AOpen har på sista tiden kämpat hårt för att bli ngt att räkna med på mini-PC/HTPC marknaden.

AOpen är för övrigt ett dotterföretag till Acer om minnet inte sviker mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ripoff

Om jag skulle köpa en MacMini skulle det vara av anledningen att kunna köra MacOSX

Permalänk
Medlem

En Ripoff. Skitbra. Jag vill köpa den...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ripoff

Om jag skulle köpa en MacMini skulle det vara av anledningen att kunna köra MacOSX

Nästan allt du köper är Ripoffs när Macen gick över till Tower lådor var inte det en Rippoff kanske?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nästan allt du köper är Ripoffs när Macen gick över till Tower lådor var inte det en Rippoff kanske?

När menar du då?
-87 eller?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Efter som Aopen satsar stenhårt på S479 plankor så är det inte konstigt att de släppte en som stödjer Pentium-M

Lär inte komma nån till turion men det behövs inte heller, Pentium-M är generellt snabbare.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nästan allt du köper är Ripoffs när Macen gick över till Tower lådor var inte det en Rippoff kanske?

men denna är en helt uppenbar ripoff...

towers? har väll alla tillverkare kört med

Permalänk
Medlem

mini-itx lådor och andra speciellare lösningar för inbäddade system fanns långt innan MAC tittade på den marknaden

lustigt att allt blir MAC-klon då...

att utseendet på sakerna liknar varandra är ingen slump

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
mini-itx lådor och andra speciellare lösningar för inbäddade system fanns långt innan MAC tittade på den marknaden

lustigt att allt blir MAC-klon då...

att utseendet på sakerna liknar varandra är ingen slump

Självklart är det lilla formatet inget som Apple har hittat på själva. Men om du studerar designen på Mac mini och den där så är det lite som att leka "fin fem fel". De är ju så uppenbart lika.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1lzz0n
Självklart är det lilla formatet inget som Apple har hittat på själva.

...och självklart är inte Mac Mini den första lilla burken från Apple heller...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det väsentliga är väl att innehållet skiljer, och i detta fallet sitter det ju en pentium m processor vilket kommer ge en trevlig skjuts prestandamässigt.
Och den kommer också som alla pc's ge möjlighet att fritt välja vilket operativsystem man kör på den, dvs en helt annan valfrihet än om man väljer en lösning från mac.

Att sedan chassit är extremt lika mac mini'n till utseende är inte så konstigt då det är ett synnerligen effektivt sätt att paketera en slot-in bestyckad kompakt dator. Visst det hade säkerligen gått att trolla till nån lösning som inte hade sett ut som mac mini'n men då hade det mest troligt blivit en kompromiss som inte hade varit lika effektiv storleksmässigt.
Lyckat format kommer alltid att kopieras, det är liksom bara att gilla läget.

Förstår inte heller varför alla mac-talibaner alltid skall se sk. kloner som ett personligt påhopp, tror ni verkligen att Steve Jobs kommer tacka er för att ni eldar upp er? Visst han kommer troligtvis skratta hela vägen till banken men det är en helt annan sak;)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Stackars Apple.. Jonathan Ive (chefdesigner) sa visserligen en gång att han såg kopior som ett gott betyg, då måste designteamet ha gjort riktigt bra ifrån sig.

Datorn i sig är ganska intressant, skall bli kul att se hur moderkortet ser ut och beter sig. Men kunde dom inte valt en lite anorlunda design?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

varför rippa rakt av bara? :S

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt att Aopen väljer att bygga ett likadant chassi som Apple. Den är liten och har snygg design och det finns förmodligen ganska stor efterfrågan på den.
Jag skulle vilja ha en liknande som htpc och det duger inte mac mini till

Permalänk
Medlem

nice! Skulle inte ha nåt emot att ha en sån

Permalänk
Medlem

Visst är dom lika, men jag skulle ändå inte kalla den en ripof. Likheterna är väl att båda är fyrkantiga med runda hörn, och att de har slimmade cd-läsare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
mini-itx lådor och andra speciellare lösningar för inbäddade system fanns långt innan MAC tittade på den marknaden

lustigt att allt blir MAC-klon då...

att utseendet på sakerna liknar varandra är ingen slump

Mini-ITX är större än Mac Mini'n, så ifall man räknar bort Nano-ITX så är faktiskt Macen minst. Ifall denna lådan nu inte är en kopia storleksmässigt också. Jag har iaf inte sett någon lika liten låda förut innehållande den prestandan. Visst finns det pytte-datorer, men inte med de komponenterna som sitter i Macen.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramagon
Vet inte om jag har fel, men det är <b>Aopen</b> och INTE Intel som gjort denna PC-mini? Så varför skulle Aopen inte kunna göra en likadan för AMD?

Eller är Aopen på nåt sätt Intels dotterföretag? Orkar inte googla på nåt sånt för jag ska sova nu.

MVH Fredrik

som jag förstått det så tillverkar aopen den på licens av intel. alltså intel som designat moderkortet. men kan ju ha fel.

MaLo: du får förklara hur du menar? apples towermodeller, som för övrigt kom för väldigt länge sen var ju inte direkta plagiat av PC brukar. mer än att den var fyrkantig.

när folk skriver ripof om denna så menar de inte att det är ripof för att den är liten utan för att designen är EXAKT som apple mac mini, så när som på knappen. ja menar, till o med färgen, blästrad alu är densamma som på mac mini. är bara att ovansidan är vid på macen.

havoc: hur menar du att man kan välja mer olika system på den där? windows, linux o openBSD. på mac mini kan du välja OSX, linux eller nån BSD version för powerpc. så igentligen är det bara windows vs osx som skiljer i valmöjlighet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Mini-ITX är större än Mac Mini'n, så ifall man räknar bort Nano-ITX så är faktiskt Macen minst. Ifall denna lådan nu inte är en kopia storleksmässigt också. Jag har iaf inte sett någon lika liten låda förut innehållande den prestandan. Visst finns det pytte-datorer, men inte med de komponenterna som sitter i Macen.

Kolla hur bred cd-sloten är så ser du att de är i det närmaste lika breda

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Efter som Aopen satsar stenhårt på S479 plankor så är det inte konstigt att de släppte en som stödjer Pentium-M

Lär inte komma nån till turion men det behövs inte heller, Pentium-M är generellt snabbare.

Jo visst men en Turion känns lite mera framtidssäker tycker jag. Vill gärna kunna slänga in Windows XP64. Sen skulle jag bra hellre att de hade jobbat ihop med ATI så man kan få ett bra inbyggdt grafikkort alt. nVidias nya krets med inbyggd grafik.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag ser modpotencial.

Mmm svart anodisering och sen lite gravyr som blir sådär vackert silvrig. Mumma.

(Om det är plast med alu-look så gör man självklart en kåpa i riktig alu först)

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att jag fortfarande lever kvar i illusionen att man som Mac ägare mer eller mindre är låst med Apples operativsystem så jag får väl nu erkänna mig överbevisad på den punkten. Men saken är att jag inte har kört en Mac sen dom fortfarande hade tillägget SE vilket i nuläget kan räknas ungefär samtidigt som jura:)
Skall också ärligt erkänna att jag numera inte kan tänka mig att köpa en Mac just pga av dess fanatiska tillbedjare.
Fast iom att man kan byta operativsystem så kanske jag ändå skall fundera på saken, för det har ju trots allt bevisats att inte osx alls är det 100% säkra operativet som vissa av sweclockers forumdeltagare tidigare hävdat.

Och precis som någon i tråden redan har påpekat fanns det nätta datorer till formatet redan innan mini/nano-itx och mac mini.
Ett exempel är tex EZgo vilken tex eksitdata har haft i sitt sortiment i ett par år om jag nu inte är helt ute och cyklar (möjligtvis dock under ett annat namn).
Bifogar en länk till en av dessa produkter (och ja den är lite större än mac mini'n och definitivt mycket fulare) http://www.thebookpc.com/product_info.php/cPath/70/products_i...

Lägg förövrigt märke till datumet som står i informationstexten på websidan "The EZgo E7042 Mini Book PC holds the title in PC/SERVER category of ?Best of Computex 2002?"

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Fint, nu får man det goda av båda sidorna. En fin låda som är liten samt ett innehåll som (jag) har användning av.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att flera skriver bästa av båda sidorna. OSX är trots allt större anledningen till att jag kör mac även om designen var anledningen att jag bytte.

Spelar man inte på datorn finns det många alternativ till windows. Men o andra sidan finns mina tre favoritspel till mac, så mig drabbar det inte;
Battlefield1942, StarCraft, Quake 3

Lika tråkigt med CS-spelare utan någon erfarenhet som skriker att det suger är det med mactalibaner som skriker att den är klonad osv.

Klart man ska låna idéer av varandra, se bara på shuttlefenomenet, men att göra den _så_ identisk tycker jag var lite av ett övertramp.

Sen har ni rätt i att Pentium-M troligtvis är både snabbare och kallare än G4, men jag tänker då inte ha en HTPC till 3D-rendering, Doom3-spelande och dekryptering av kod, kommer ni?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har fortfarande väldigt svårt att folk lägger stor vikt vid designen på mobiler, mp3-spelare och datorer.

Är folk verkligen så ytliga så de väljer en produkt som har sämre prestanda, kostar mer och är snyggare än motsvarande produkt? Nu pratar jag rent generellt. Men det bästa exemplet är iPod Shuffle versus (nästan) vilken annan mp3-spelare som helst.

Om ni uppskattar design så mycket ska ni väl ändå vara glada att ni kan få en liknande design på en produkt med ett annat innehåll? Det kallas valfrihet och jag är en som välkomnar det.

Edit: Visst, jag kan hålla med om de som stjäl en design inte ska få en applåd. Men de som gnäller för full hals liknar småbarn i mina ögon.

- Buäää! Mamma, jag vill inte ha den här leksaken nu när min kompis har en likadan. Då är han lika bra som mig. Jag är inte bättre än honom. Jag sticker inte ut.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte problemet är att de stjäl konceptet eller gör något liknande, snarare att det är så otroligt nära kopia.

Självklart är valfrihet något bra, personligen tycker jag ändå att det är tråkigt när detta kommer resultera i att mindre prövar på OSX.

Ipod shuffle är det för övrigt inget fel på om du frågar mig, har många vänner som föredrar att ha lite blandad musik i sina spelare istället för hela album och med sådana omständigheter känns inte en display på något sätt nödvändig.
Till en hårddiskspelare är det däremot en helt annan sak.

Rent generellt skulle jag säga att många som väljer mac gör det inte för prestandan utan för, operativet, designen och kvalitén.
För många av oss är det inte längre en prestandafråga när man utför det dagliga skribordsarbetet, då är det något annat som är mycket viktigare, att det fungerar.
Jag är så löjlig att jag tycker det är väldigt viktig att produkterna jag använder ser bra ut, på samma sätt som jag vill att mina kläder är fina. Även om arbetskläder kanske både är bekvämare och håller bättre känns det inte alltid rätt.

Många vanliga datoranvändare har svårt att förstå varför man väljer mac, det hade jag med, ända tills jag använt OSX under en lite längre tid. Nu vill jag helst inte gå tillbaka, använder min windowsburk att spela med, macen till allt annat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

fi fan, den tidigare versionen är 100ggr snyggare.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.